Långloppscupens idiotiska beslut
Skrivet av
Per70 den 2a november, 2008
Nej nu j-vlar! Ibland häpnar man över vilka idiotiska beslut som kan tas. Uppäckte precis att Långloppcupens 2 avslutande tävlingar 2009, Finnmarksturen och Bockstensturen, ligger med 1 veckas mellanrum! (29/8-09 resp. 5/9-09) Två 10-mila tävlingar med 1 veckas mellanrum i en gemensam cup. Ingen av alla de åkare som brukar delta i båda dessa tävlingar kan tycka att detta är ett bra upplägg. Inte ens eliten. Det gynnar inte FT det gynnar inte BST, det gynnar inte LLC och det gynnar inte cykelsporten. Vem kan tänkas ha tagit detta vanvettiga beslut? Ge mig mailadresser och hjälp till sprida budskapet som kanske man kan få till stånd en ändring, innan det är för sent.
/Per
/Per
Skrivet av
Crosscar den 2a november, 2008
Jag tycker det är bra...
Skrivet av
cerro den 2a november, 2008
mejlat BST och FMT?
.......................................................
Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com
Skrivet av
Crosscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker det är bra...
Du måste vara ironisk? Varför skulle det vara bra?
> Jag tycker det är bra...
Du måste vara ironisk? Varför skulle det vara bra?
Skrivet av
Little Stereo den 2a november, 2008
Varför är det inte bra, det är väl lika för alla i cupen ? :-/ T
Skrivet av
Peadalisten den 2a november, 2008
Ironiskt gör det valet av tävling ännu lättare - bye bye FMT
Peada King of Mercia
Peada King of Mercia
Skrivet av
Crosscar den 2a november, 2008
Nej Per jag är inte ironisk. Tänker du efter lite så fattar du att det är bra
Då det blir enklare att ladda upp till de båda iom att de är så lika. Och så har man längden i kroppen. Dessutom så är FMT lättare än BST och då kommer man väl förberedd till Varberg.
Varför är det så dåligt då?
Peadalisten: Varför välja, går ju inte samma datum?
Hörde nyss fördelen med att kroppen är van att åka långt fort, så bara återhämta sig och ladda om på veckan emellan.
Hörde nyss fördelen med att kroppen är van att åka långt fort, så bara återhämta sig och ladda om på veckan emellan.
Skrivet av
cerro skrev:
> mejlat BST och FMT?
Nyss skickat mail. Återstår att se vad svaret blir. Om nån svarar.
/Per
> mejlat BST och FMT?
Nyss skickat mail. Återstår att se vad svaret blir. Om nån svarar.
/Per
Skrivet av
rejser den 2a november, 2008
snacka om kraftmätning värdig sporten. Blir ju lika för alla. Tycker det är helrätt, är ju en sådn idiotsport när det gäller uthållighet, så en sådan brassklapp tycker jag är helrätt.
Sluta lipa för fan, bara där visar du ju att du är fel ute
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-11-02 20:46 av rejser.
Sluta lipa för fan, bara där visar du ju att du är fel ute
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-11-02 20:46 av rejser.
Skrivet av
Little Stereo den 2a november, 2008
En vecka mellan tävlingarna fixar man med samma formtopp dessutom :-) T
Skrivet av
Crosscar skrev:
> Varför är det så dåligt då?
För den som lever för sin cykling är det kanske helt ok och på din nivå är återhämtningen kanske inte ett problem. Men alla motionärer, de som ser till att cupens tävlingar går ihop ekonomiskt (om de nu gör det). Få av dessa orkar ladda om fysisk och mentalt på en vecka. Cykeln kanske också behöver delar, rengöring och service. Hur ska man hinna det om man har familj? Två helger med resor på raken o.s.v. FMT gräver sin egen grav, speciellt med tanke på årets sviktande deltagarantal. Det tycker jag är synd.
/Per
> Varför är det så dåligt då?
För den som lever för sin cykling är det kanske helt ok och på din nivå är återhämtningen kanske inte ett problem. Men alla motionärer, de som ser till att cupens tävlingar går ihop ekonomiskt (om de nu gör det). Få av dessa orkar ladda om fysisk och mentalt på en vecka. Cykeln kanske också behöver delar, rengöring och service. Hur ska man hinna det om man har familj? Två helger med resor på raken o.s.v. FMT gräver sin egen grav, speciellt med tanke på årets sviktande deltagarantal. Det tycker jag är synd.
/Per
Skrivet av
cerro skrev:
> Peadalisten: Varför välja, går ju inte samma
> datum?
cerro - valet gjorde jag för ett par år sedan.
Har ibland tänkt att jag ska ta mig upp till Ludvika igen men ser man till arr. samt deltagarantalet kommer den tävlingen inte finnas så värst länge till - och ligger helt nere för min del.
Att det dessutom varit kyligt som f_n dom sista gångerna jag vart med hjälper ju inte.
Tro mig, jag tränar året runt men köra långlopp när det är under +8 det har jag lagt av med.
Annars är det just den temperaturen som fm. e snittet här i Göteborg vintertid snart.
Finnmarksturen va jätteskoj en massa år med nästan 3000 startande 2-3 år i rad tror jag. Då va det grymt skoj.
När deltagantalet försvann,banan blev för lätt samt strulandet med LLC kom så dog den tävlingen helt.
Jag har legat på dom med förslag ang. bansträckning,startplats,målgång,arrangemang mm mm men dom vill inte ta åt sig av tipsen.
Peada King of Mercia
> Peadalisten: Varför välja, går ju inte samma
> datum?
cerro - valet gjorde jag för ett par år sedan.
Har ibland tänkt att jag ska ta mig upp till Ludvika igen men ser man till arr. samt deltagarantalet kommer den tävlingen inte finnas så värst länge till - och ligger helt nere för min del.
Att det dessutom varit kyligt som f_n dom sista gångerna jag vart med hjälper ju inte.
Tro mig, jag tränar året runt men köra långlopp när det är under +8 det har jag lagt av med.
Annars är det just den temperaturen som fm. e snittet här i Göteborg vintertid snart.
Finnmarksturen va jätteskoj en massa år med nästan 3000 startande 2-3 år i rad tror jag. Då va det grymt skoj.
När deltagantalet försvann,banan blev för lätt samt strulandet med LLC kom så dog den tävlingen helt.
Jag har legat på dom med förslag ang. bansträckning,startplats,målgång,arrangemang mm mm men dom vill inte ta åt sig av tipsen.
Peada King of Mercia
Skrivet av
rejser skrev:
> snacka om kraftmätning värdig sporten. Blir ju
> lika för alla. Tycker det är helrätt, är ju en
> sådn idiotsport när det gäller uthållighet,
> så en sådan brassklapp tycker jag är helrätt.
> Sluta lipa för fan, bara där visar du ju att du
> är fel ute
För det första rejser så lipar jag inte, jag uttrycker min åsikt. För det andra, så tycker jag det verkar vara nån sorts kraftmätning mellan FMT och BST där ingen velat vika sig i datumplaneringen. För det tredje, "ilka för alla", självklart men vad hjälper det om deltagarantalet sjunker och ytterligare en tävling går i graven. En i raden av långlopp som fått ge upp.
> snacka om kraftmätning värdig sporten. Blir ju
> lika för alla. Tycker det är helrätt, är ju en
> sådn idiotsport när det gäller uthållighet,
> så en sådan brassklapp tycker jag är helrätt.
> Sluta lipa för fan, bara där visar du ju att du
> är fel ute
För det första rejser så lipar jag inte, jag uttrycker min åsikt. För det andra, så tycker jag det verkar vara nån sorts kraftmätning mellan FMT och BST där ingen velat vika sig i datumplaneringen. För det tredje, "ilka för alla", självklart men vad hjälper det om deltagarantalet sjunker och ytterligare en tävling går i graven. En i raden av långlopp som fått ge upp.
Skrivet av
cerro den 2a november, 2008
Peadalisten: Då antar jag att du kör Grenserittet i Strömstad till Halden då. 5500 startande i år, grymt stort och bra arrangemang. Nästan 6200 anmälda. Som hela långloppscupen ihop. Och då antar jag också att du inte körde Långa Billingeracet i år, sjukt kallt.
Skrivet av
cerro skrev:
> Peadalisten: Då antar jag att du kör
> Grenserittet i Strömstad till Halden då. 5500
> startande i år, grymt stort och bra arrangemang.
> Nästan 6200 anmälda. Som hela långloppscupen
> ihop. Och då antar jag också att du inte körde
> Långa Billingeracet i år, sjukt kallt.
Anledning till att deltagarantalet sjunker i FMT är definitivt inte att banan blir för lätt i alla fall. Det är ju Grenserittet ett tydligt exempel på. Birkebeiner är väl heller ingen vidare utmaning tekniskt sett. Fulltecknat 2009 på 66 sekunder! Skall bli spännande att se vad Vasaloppsorganisationen kan åstadkomma.
/Per
> Peadalisten: Då antar jag att du kör
> Grenserittet i Strömstad till Halden då. 5500
> startande i år, grymt stort och bra arrangemang.
> Nästan 6200 anmälda. Som hela långloppscupen
> ihop. Och då antar jag också att du inte körde
> Långa Billingeracet i år, sjukt kallt.
Anledning till att deltagarantalet sjunker i FMT är definitivt inte att banan blir för lätt i alla fall. Det är ju Grenserittet ett tydligt exempel på. Birkebeiner är väl heller ingen vidare utmaning tekniskt sett. Fulltecknat 2009 på 66 sekunder! Skall bli spännande att se vad Vasaloppsorganisationen kan åstadkomma.
/Per
Skrivet av
Micke S den 2a november, 2008
de ligger ju inte samma helg direkt...
jag har inga problem med det. snarare tvärt om. träningsmässigt är det ju enklare att formtoppa och så.
...........................................................
http://ormmicke.wordpress.com
jag har inga problem med det. snarare tvärt om. träningsmässigt är det ju enklare att formtoppa och så.
Skrivet av
Rock den 2a november, 2008
Jag förstår inte, på en vecka hinner iaf jag sova, återhämta mig och ladda om för 10mil cykling. Det skulle tom bli ett par, tre träningar också.
Skrivet av
Cerro: Har strukit alla långlopp som mer liknar CX lopp, och Billingen jo du ;) http://happymtb.org men det va KALLT som attan. Ville hoppa av mer än 1 gång
Och Per - jo jag hävdar att banans tråkighet är en av anledningarna.
EDIT: Jag kör mer tävlingar på Racern numera trots mest träning på HT & FS hojjarna.
Peada King of Mercia
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-11-02 21:49 av Peadalisten.
Och Per - jo jag hävdar att banans tråkighet är en av anledningarna.
EDIT: Jag kör mer tävlingar på Racern numera trots mest träning på HT & FS hojjarna.
Peada King of Mercia
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-11-02 21:49 av Peadalisten.
Skrivet av
Micke S skrev:
> de ligger ju inte samma helg direkt...
> jag har inga problem med det. snarare tvärt om.
> träningsmässigt är det ju enklare att formtoppa
> och så.
Förstår, Som jag precis skrev till Öijer i ett mail: Om man missar formtoppen då? Då sabbar man två viktiga tävlingar. Dessutom, om nu antalet deltagare sjunker totalt sett för att en del motionärer inte har samma återhämtningsförmåga (mentalt och fysiskt) så blir det i slutändan mindre prispengar för topp-10 att dela på.
> de ligger ju inte samma helg direkt...
> jag har inga problem med det. snarare tvärt om.
> träningsmässigt är det ju enklare att formtoppa
> och så.
Förstår, Som jag precis skrev till Öijer i ett mail: Om man missar formtoppen då? Då sabbar man två viktiga tävlingar. Dessutom, om nu antalet deltagare sjunker totalt sett för att en del motionärer inte har samma återhämtningsförmåga (mentalt och fysiskt) så blir det i slutändan mindre prispengar för topp-10 att dela på.
Skrivet av
Per70 skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > de ligger ju inte samma helg direkt...
> > jag har inga problem med det. snarare tvärt
> om.
> > träningsmässigt är det ju enklare att
> formtoppa
> > och så.
>
> Förstår, Som jag precis skrev till Öijer i ett
> mail: Om man missar formtoppen då? Då sabbar man
> två viktiga tävlingar. Dessutom, om nu antalet
> deltagare sjunker totalt sett för att en del
> motionärer inte har samma
> återhämtningsförmåga (mentalt och fysiskt) så
> blir det i slutändan mindre prispengar för
> topp-10 att dela på.
det känns som om du inte riktigt har koll på vad en formtopp är riktigt. det är ingen som får sina tävlingar "förstörda" av att inte lyckas pricka rätt med formen.
sen är det väl prispengar till topp 6 bara?
givetvis känner nog många att det är för nära inpå att tävla i två av kanske huvudmålen på en säsong. men vad spelar det för roll. alla måste inte köra alla tävlingar. se utmaningen istället för begränsningarna.
> Micke S skrev:
> -----
> > de ligger ju inte samma helg direkt...
> > jag har inga problem med det. snarare tvärt
> om.
> > träningsmässigt är det ju enklare att
> formtoppa
> > och så.
>
> Förstår, Som jag precis skrev till Öijer i ett
> mail: Om man missar formtoppen då? Då sabbar man
> två viktiga tävlingar. Dessutom, om nu antalet
> deltagare sjunker totalt sett för att en del
> motionärer inte har samma
> återhämtningsförmåga (mentalt och fysiskt) så
> blir det i slutändan mindre prispengar för
> topp-10 att dela på.
det känns som om du inte riktigt har koll på vad en formtopp är riktigt. det är ingen som får sina tävlingar "förstörda" av att inte lyckas pricka rätt med formen.
sen är det väl prispengar till topp 6 bara?
givetvis känner nog många att det är för nära inpå att tävla i två av kanske huvudmålen på en säsong. men vad spelar det för roll. alla måste inte köra alla tävlingar. se utmaningen istället för begränsningarna.
Skrivet av
Jan Ullrich den 2a november, 2008
Det handlar inte om att det skulle vara nån svårighet fysisikt, inte ens för de allra mindre bra motionärerna. Ett långlopp är inte som att springa en mara de flesta återhämtar sig 100% i mellan en helg. Det handlar väl mer om att det kan vara svårt för folk att åka iväg två helger i rad med tanke på familj, jobb och andra åtaganden som tar upp tid för vanligt folk på fritiden.
Eliten skiter ju i om det är två dagar efter varandra det är ju lika för alla i toppen ändå.
Men om de hade tänkt lite på motionärerna så borde de skiljt mer på dom tycker jag oxå. Om ens familj knorrar över att man ska iväg en helg så lär de inte börja jubla över att man åker iväg nästa vecka igen. Bättre då att dela upp det.
För egen del om jag skulle vilja köra båda så skulle det kvitta rent fysisikt, snarare lite spännande att fundera på uppladdningen inför två såna helger.
bara mina 0.02$
Eliten skiter ju i om det är två dagar efter varandra det är ju lika för alla i toppen ändå.
Men om de hade tänkt lite på motionärerna så borde de skiljt mer på dom tycker jag oxå. Om ens familj knorrar över att man ska iväg en helg så lär de inte börja jubla över att man åker iväg nästa vecka igen. Bättre då att dela upp det.
För egen del om jag skulle vilja köra båda så skulle det kvitta rent fysisikt, snarare lite spännande att fundera på uppladdningen inför två såna helger.
bara mina 0.02$
Skrivet av
Micke S skrev:
> det känns som om du inte riktigt har koll på vad
> en formtopp är riktigt. det är ingen som får
> sina tävlingar "förstörda" av att inte lyckas
> pricka rätt med formen.
"Förstörda" kanske var fel ord, men jag trodde ni körde för att vinna? Eller åtminstone göra att så bra resultat som möjligt. Ok, lika för alla, jag vet...
> givetvis känner nog många att det är för nära
> inpå att tävla i två av kanske huvudmålen på
> en säsong. men vad spelar det för roll. alla
> måste inte köra alla tävlingar. se utmaningen
> istället för begränsningarna.
Jag tror defintivt att det totala antalet motionärer FMT+BST kommer sjunka. Vad är det för utmaning med det? Du menar att man ska se det som en utmaning att behålla deltagarantalet, trots detta upplägg? Det är väl att krångla till det för sig, helt i onödan.
> det känns som om du inte riktigt har koll på vad
> en formtopp är riktigt. det är ingen som får
> sina tävlingar "förstörda" av att inte lyckas
> pricka rätt med formen.
"Förstörda" kanske var fel ord, men jag trodde ni körde för att vinna? Eller åtminstone göra att så bra resultat som möjligt. Ok, lika för alla, jag vet...
> givetvis känner nog många att det är för nära
> inpå att tävla i två av kanske huvudmålen på
> en säsong. men vad spelar det för roll. alla
> måste inte köra alla tävlingar. se utmaningen
> istället för begränsningarna.
Jag tror defintivt att det totala antalet motionärer FMT+BST kommer sjunka. Vad är det för utmaning med det? Du menar att man ska se det som en utmaning att behålla deltagarantalet, trots detta upplägg? Det är väl att krångla till det för sig, helt i onödan.
Skrivet av
Per70 skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > det känns som om du inte riktigt har koll på
> vad
> > en formtopp är riktigt. det är ingen som får
> > sina tävlingar "förstörda" av att inte
> lyckas
> > pricka rätt med formen.
>
> "Förstörda" kanske var fel ord, men jag trodde
> ni körde för att vinna? Eller åtminstone göra
> att så bra resultat som möjligt. Ok, lika för
> alla, jag vet...
fysiologiskt sett så kan man få in 2, möjligen 3 formtoppar på en säsong beroende på hur lång den är. för många går SM åt till en, och sen finns det kalas xc-cup och hela långloppscupen, och såklart VM och EM + WC för de riktigt vassa. En del kanske vill köra bra på cx-cupen också? hur som helst finns det mängder av tävlingar att köra dåligt på, och dåliga resultat beror inte på utebliven formtopp om man inte har formtoppat till denna specifika tävling och totalt misslyckats.
>
> > givetvis känner nog många att det är för
> nära
> > inpå att tävla i två av kanske huvudmålen
> på
> > en säsong. men vad spelar det för roll. alla
> > måste inte köra alla tävlingar. se
> utmaningen
> > istället för begränsningarna.
>
> Jag tror defintivt att det totala antalet
> motionärer FMT+BST kommer sjunka. Vad är det
> för utmaning med det? Du menar att man ska se det
> som en utmaning att behålla deltagarantalet,
> trots detta upplägg? Det är väl att krångla
> till det för sig, helt i onödan.
menade mer en personlig utmaning för motionären med ett tätt tävlingsschema. hur organisationen har tänkt har jag ingen aning om, och kan därför inte klaga på. maila lasse strand och fråga.
> Micke S skrev:
> -----
> > det känns som om du inte riktigt har koll på
> vad
> > en formtopp är riktigt. det är ingen som får
> > sina tävlingar "förstörda" av att inte
> lyckas
> > pricka rätt med formen.
>
> alla, jag vet...
fysiologiskt sett så kan man få in 2, möjligen 3 formtoppar på en säsong beroende på hur lång den är. för många går SM åt till en, och sen finns det kalas xc-cup och hela långloppscupen, och såklart VM och EM + WC för de riktigt vassa. En del kanske vill köra bra på cx-cupen också? hur som helst finns det mängder av tävlingar att köra dåligt på, och dåliga resultat beror inte på utebliven formtopp om man inte har formtoppat till denna specifika tävling och totalt misslyckats.
>
> > givetvis känner nog många att det är för
> nära
> > inpå att tävla i två av kanske huvudmålen
> på
> > en säsong. men vad spelar det för roll. alla
> > måste inte köra alla tävlingar. se
> utmaningen
> > istället för begränsningarna.
>
> Jag tror defintivt att det totala antalet
> motionärer FMT+BST kommer sjunka. Vad är det
> för utmaning med det? Du menar att man ska se det
> som en utmaning att behålla deltagarantalet,
> trots detta upplägg? Det är väl att krångla
> till det för sig, helt i onödan.
menade mer en personlig utmaning för motionären med ett tätt tävlingsschema. hur organisationen har tänkt har jag ingen aning om, och kan därför inte klaga på. maila lasse strand och fråga.
Skrivet av
Jensen den 2a november, 2008
Jan Ullrich skrev:
> Men om de hade tänkt lite på motionärerna så
> borde de skiljt mer på dom tycker jag oxå. Om
> ens familj knorrar över att man ska iväg en helg
> så lär de inte börja jubla över att man åker
> iväg nästa vecka igen. Bättre då att dela upp
> det.
>
>
å andra sidan får du ju det överstökat, 2 helger o sen äre över för familjen :D
Per70 skrev:
>
> alla, jag vet...
är väll precis lika svårt att pricka formtoppen för alla. finns ju en klar del i eliten som kör för att vinna, men problemet ligger ju tydligen inte hos dem.
frågan är väll om man är motionär, kör man för att ha kul, eller för att få bra placering? eller båda?
===I Speed kills, but you get there faster I===
> Men om de hade tänkt lite på motionärerna så
> borde de skiljt mer på dom tycker jag oxå. Om
> ens familj knorrar över att man ska iväg en helg
> så lär de inte börja jubla över att man åker
> iväg nästa vecka igen. Bättre då att dela upp
> det.
>
>
å andra sidan får du ju det överstökat, 2 helger o sen äre över för familjen :D
Per70 skrev:
>
> alla, jag vet...
är väll precis lika svårt att pricka formtoppen för alla. finns ju en klar del i eliten som kör för att vinna, men problemet ligger ju tydligen inte hos dem.
frågan är väll om man är motionär, kör man för att ha kul, eller för att få bra placering? eller båda?
===I Speed kills, but you get there faster I===
Skrivet av
Dag Bränfeldt den 2a november, 2008
För ett gäng år sedan satte sig min dåvarande klubbkompis Erik Jungåker i en bil efter att på lördagen ha vunnit Birkebeinerrittet. Kring midnatt "landade" han i Ludvika. På eftermiddagen gick han segrande ur Finnmarksturen. Han var ganska nöjd efter det. Är det så för dem som kör Tour de France? Fast de i princip kör dagligen i tre veckor. Inte vet jag.
Vad jag vet sedan dryga tio år är att det är både ett pussel och ett tungt arbete att arrangera tävlingar. Samt ett skitkul jobb när allt fungerar.
Jag vet åxå att det inte bara är att göra som man vill. Du måste ta hänsyn till andra tävlingar, (de flesta kör inte bara långlopp utan även lvg och vanliga XC-tävlingar), du måste ta hänsyn till olika lokala förutsättningar där kanske tillgången till funktionärer är mest kritisk. Du måste åxå ta hänsyn till vad dina tävlande tycker. Om du är del av en cup måste du ta hänsyn till övriga arrangörer. Tyvärr är det inte så enkelt att du kan sätta ner foten och säga att ... Det är ungefär som ett äktenskap - du måste samverka och kompromissa.
Den 24 maj nästa år planerar vi för Långa Billingeracets femte utgåva. Kan det bli sämre väder än vad det var i år? Vem vet det nu. 18 maj i år gick Långa Billingeracet i bitvis minusgrader. Helgen innan var det dryga 25 grader mitt på dan!
Vad avgör om det kommer tävlande till ens arrangemang. Några vill åka grusväg, andra hatar allt vad tillrättaläggande heter. Vi som arrangerar LBR på Billingen vill ordna ett riktigt MTB-lopp fast långt. Samtidigt vet vi att det skrämmer bort några som hellre hade kört sådana banor som de har på Grenserittet och Birkebeinerrittet. Vi har insett att vi aldrig kan tillfredställa allas krav. Vi gör ett arrangemang som vi är nöjda med och hoppas att det passar så många som möjligt.
Självklart har vi lite funderingar inför nästa år. Vi kommer att ändra vår korta motionsvariant och upplåta första halvan av LBR även för motionärer. Ni som kört vet att den delen är betydligt tuffare än andra halvan. Samtidigt "lättar" vi andra halvan för dem som tycker att vår bana är alltför tuff. Du skall i princip kunna köra den banan med vilken cykel som helst (Nåja...).
Som arrangör är det kul att se vad folk tycker. Det är gott att se att det finns åsikter och viktigt att ta del av dem. Men i slutändan måste du göra vad som är möjligt. Det är trots allt ett ganska maffigt jobb att få tillstånd ett långlopp. Men åxå ett kul när allt går ihop, när många hundra människors insats och många tusen timmars jobb ger utdelning. Det vore j-vligt trist om det inte skulle väcka någon reaktion alls.
Dag Bränfeldt
Skövde CK
Tävlingsledare
Långa Billingeracet
Vad jag vet sedan dryga tio år är att det är både ett pussel och ett tungt arbete att arrangera tävlingar. Samt ett skitkul jobb när allt fungerar.
Jag vet åxå att det inte bara är att göra som man vill. Du måste ta hänsyn till andra tävlingar, (de flesta kör inte bara långlopp utan även lvg och vanliga XC-tävlingar), du måste ta hänsyn till olika lokala förutsättningar där kanske tillgången till funktionärer är mest kritisk. Du måste åxå ta hänsyn till vad dina tävlande tycker. Om du är del av en cup måste du ta hänsyn till övriga arrangörer. Tyvärr är det inte så enkelt att du kan sätta ner foten och säga att ... Det är ungefär som ett äktenskap - du måste samverka och kompromissa.
Den 24 maj nästa år planerar vi för Långa Billingeracets femte utgåva. Kan det bli sämre väder än vad det var i år? Vem vet det nu. 18 maj i år gick Långa Billingeracet i bitvis minusgrader. Helgen innan var det dryga 25 grader mitt på dan!
Vad avgör om det kommer tävlande till ens arrangemang. Några vill åka grusväg, andra hatar allt vad tillrättaläggande heter. Vi som arrangerar LBR på Billingen vill ordna ett riktigt MTB-lopp fast långt. Samtidigt vet vi att det skrämmer bort några som hellre hade kört sådana banor som de har på Grenserittet och Birkebeinerrittet. Vi har insett att vi aldrig kan tillfredställa allas krav. Vi gör ett arrangemang som vi är nöjda med och hoppas att det passar så många som möjligt.
Självklart har vi lite funderingar inför nästa år. Vi kommer att ändra vår korta motionsvariant och upplåta första halvan av LBR även för motionärer. Ni som kört vet att den delen är betydligt tuffare än andra halvan. Samtidigt "lättar" vi andra halvan för dem som tycker att vår bana är alltför tuff. Du skall i princip kunna köra den banan med vilken cykel som helst (Nåja...).
Som arrangör är det kul att se vad folk tycker. Det är gott att se att det finns åsikter och viktigt att ta del av dem. Men i slutändan måste du göra vad som är möjligt. Det är trots allt ett ganska maffigt jobb att få tillstånd ett långlopp. Men åxå ett kul när allt går ihop, när många hundra människors insats och många tusen timmars jobb ger utdelning. Det vore j-vligt trist om det inte skulle väcka någon reaktion alls.
Dag Bränfeldt
Skövde CK
Tävlingsledare
Långa Billingeracet
Skrivet av
Om man nu ska gå från ämnet en aning så skulle jag vilja hävda att det här med formtoppar är överskattat. Få klarar av att pricka in dom och väldigt många misslyckas totalt - det finns hur många exempel som helst på det, t.o.m. inom världselit i olika idrotter. Självklart bör man inte lägga en stenhård träningsperiod veckorna innan årets viktigaste tävling. Emil Lindgren vann Grenserittet, blev frånåkt i FMT och parkerade i OS. Visserligen mot hårt motstånd, men ändå.
Gjorde inte Rune Höydahl samma bravad som Jungåker förresten? Frågan är vad det bevisar. Att Höydahl/Jungåker hade en jävligt hög nivå oavsett andras formtoppningar, att de lyckats med formtoppningen eller att de andra misslyckats med sina formtoppar alt. inte prioriterat just den tävlingen? Jag har ju väldigt svårt att tro att Höydahl prioriterade FMT.
Intressant svar Dag! På tal om att göra som man vill... Fick detta svar från FMT:
"Jag håller helt med dig om detta vansinne. Men så här är det: Till årets tävling "tvingade" Bockstensturen oss att flytta vår tävling till ett annat datum än det som vi haft i alla år, detta pga. något jippo som Monark/Cresent skulle ha i Varberg sista helgen i augusti.
Vi klargjorde i ett tidigt skede att vi skulle ta tillbaka vårt gamla tävlingsdatum till 2009.
Men ändå väljer de att lägga sin tävling en vecka efter oss. Inom LL-cupen har vi tidigare kommit överens om att det skall vara minst två veckor mellan arrngemangen.
Så det får nog bli Bockstensturen du får betrkta som ansvarig för beslutet
För Finnmarksturen/Harald"
Jag vet ännu inte om det är hela sanningen. FMT har ju också velat gå sina egna vägar, på olika vis.
/Per
Gjorde inte Rune Höydahl samma bravad som Jungåker förresten? Frågan är vad det bevisar. Att Höydahl/Jungåker hade en jävligt hög nivå oavsett andras formtoppningar, att de lyckats med formtoppningen eller att de andra misslyckats med sina formtoppar alt. inte prioriterat just den tävlingen? Jag har ju väldigt svårt att tro att Höydahl prioriterade FMT.
Intressant svar Dag! På tal om att göra som man vill... Fick detta svar från FMT:
"Jag håller helt med dig om detta vansinne. Men så här är det: Till årets tävling "tvingade" Bockstensturen oss att flytta vår tävling till ett annat datum än det som vi haft i alla år, detta pga. något jippo som Monark/Cresent skulle ha i Varberg sista helgen i augusti.
Vi klargjorde i ett tidigt skede att vi skulle ta tillbaka vårt gamla tävlingsdatum till 2009.
Men ändå väljer de att lägga sin tävling en vecka efter oss. Inom LL-cupen har vi tidigare kommit överens om att det skall vara minst två veckor mellan arrngemangen.
Så det får nog bli Bockstensturen du får betrkta som ansvarig för beslutet
För Finnmarksturen/Harald"
Jag vet ännu inte om det är hela sanningen. FMT har ju också velat gå sina egna vägar, på olika vis.
/Per
Skrivet av
Micke S skrev:
> därför inte klaga på. maila lasse strand och
> fråga.
Vem är Lasse Strand? LLC's sida innehåller inte en enda mailadress eller kontaktinfo, inte som jag kan hitta iaf. Bara en sån sak är ju rätt märklig.
> därför inte klaga på. maila lasse strand och
> fråga.
Vem är Lasse Strand? LLC's sida innehåller inte en enda mailadress eller kontaktinfo, inte som jag kan hitta iaf. Bara en sån sak är ju rätt märklig.
Skrivet av
imrog den 2a november, 2008
Vanliga motionärer fixar det väl ockå ?En hel vecka ladda om på.
Flera tusen springer Stockholm marathon ena helgen och Vättern helgen efter???
Så har det varit i alla år.. inga problem...
Nått år låg tom Marathon och Vättern SAMMA helg.. hade kompisar som gjorde en dubbel..
Problemet är såfall att man skall få "frigång" från familjen 2 helger på raken ;-)
Det är det stora problemet.. brukar bli lite morrande
Roger
Flera tusen springer Stockholm marathon ena helgen och Vättern helgen efter???
Så har det varit i alla år.. inga problem...
Nått år låg tom Marathon och Vättern SAMMA helg.. hade kompisar som gjorde en dubbel..
Problemet är såfall att man skall få "frigång" från familjen 2 helger på raken ;-)
Det är det stora problemet.. brukar bli lite morrande
Roger
Skrivet av
Per70 skrev:
Självklart bör man
> inte lägga en stenhård träningsperiod veckorna
> innan årets viktigaste tävling.
det är ju så de flesta formtoppar. genom att träna hårt och kompensera.
Självklart bör man
> inte lägga en stenhård träningsperiod veckorna
> innan årets viktigaste tävling.
det är ju så de flesta formtoppar. genom att träna hårt och kompensera.
Skrivet av
Dag Bränfeldt den 2a november, 2008
Lasse Strand är samordnare för Långloppscupen och har på ett engagerat sätt sett till att svenska cyklister får ta del av fina arrangemang (och att svenska elitåkare fått sig en välbehövlig dusör. På köpet får ju även cykelförbundet en och annan krona...) Du hittar Lasses kontaktuppgifter på Långloppscupens hemsida.
Dag Bränfeldt
Dag Bränfeldt
Skrivet av
Per70 den 3e november, 2008
Letade lite mer... jodå mailadressen fanns där, under pressinfo. Det är möjligt att Lasse drivit på bra och jag tycker att LLC som helhet är bra, även om den kan bli ännu bättre.
Skrivet av
ething den 3e november, 2008
*Sticker ut hakan*
Jag tror den mesta kritiken kommer ifrån svårighet att få ihop livet i övrigt (läs frugan/mannen vill inte passa barnen själv två helger i rad), det är trots allt det största hindret för oss motionärer som ändå aldrig kommer ta en poäng. För min del struntar jag nog i om det är en eller tre veckor emellan. Det är precis som vanligt hemma, den som först skrvit mer rödpennan i kalendern vinner!
Jag tror den mesta kritiken kommer ifrån svårighet att få ihop livet i övrigt (läs frugan/mannen vill inte passa barnen själv två helger i rad), det är trots allt det största hindret för oss motionärer som ändå aldrig kommer ta en poäng. För min del struntar jag nog i om det är en eller tre veckor emellan. Det är precis som vanligt hemma, den som först skrvit mer rödpennan i kalendern vinner!
Skrivet av
imrog den 3e november, 2008
Bang on target!!!!!!!!!!!
Inga problem annars.....
R
ething skrev:
> *Sticker ut hakan*
> Jag tror den mesta kritiken kommer ifrån
> svårighet att få ihop livet i övrigt (läs
> frugan/mannen vill inte passa barnen själv två
> helger i rad), det är trots allt det största
> hindret för oss motionärer som ändå aldrig
> kommer ta en poäng. För min del struntar jag nog
> i om det är en eller tre veckor emellan. Det är
> precis som vanligt hemma, den som först skrvit
> mer rödpennan i kalendern vinner!
Inga problem annars.....
R
ething skrev:
> *Sticker ut hakan*
> Jag tror den mesta kritiken kommer ifrån
> svårighet att få ihop livet i övrigt (läs
> frugan/mannen vill inte passa barnen själv två
> helger i rad), det är trots allt det största
> hindret för oss motionärer som ändå aldrig
> kommer ta en poäng. För min del struntar jag nog
> i om det är en eller tre veckor emellan. Det är
> precis som vanligt hemma, den som först skrvit
> mer rödpennan i kalendern vinner!
Skrivet av
tille34 den 3e november, 2008
Kanon! då är man ju på "G". Sen är det ju så att Långloppscupen inte är den enda cupen runt om i riket. Det kanske är annat på gång till nästa säsong, vad jag vet ska "kalas XC" köras bla.
Ps. LLC:en är inte allt här i världen, det finns ett liv av cykeln också men ack så tråkigt.
Ps. LLC:en är inte allt här i världen, det finns ett liv av cykeln också men ack så tråkigt.
Skrivet av
the_TnT den 3e november, 2008
Per70 skrev:
> Jag vet ännu inte om det är hela sanningen.
FMT har alltid haft sista helgen i augusti och BST har vanligen legat tidigt på säsongen (ändrades efter Gudrun raserade banan).
Det ställer till det för FMT när de tvingas ändra helg, markägare, funktionärer, lokaler - alla är inkörda på vilket datum som gäller.
FMT anser sig även sitta med den bana de har då det skulle vara för mycket jobb att förhandla med markägare om annan sträckning.
Intressant iaktagelse angående banans svårighet kontra de stora norska loppen. Hur mycket beror de höga deltagarsiffrorna i Norge på norrmännens firluftskultur? Hur ser det ut i andra sporter, finns det norska Vasalopp och Stockholm Maraton? Hur många deltagare har de kontra de svenska?
--
Blogg: Innehållsdeklaration: Socker 0 gram
> Jag vet ännu inte om det är hela sanningen.
FMT har alltid haft sista helgen i augusti och BST har vanligen legat tidigt på säsongen (ändrades efter Gudrun raserade banan).
Det ställer till det för FMT när de tvingas ändra helg, markägare, funktionärer, lokaler - alla är inkörda på vilket datum som gäller.
FMT anser sig även sitta med den bana de har då det skulle vara för mycket jobb att förhandla med markägare om annan sträckning.
Intressant iaktagelse angående banans svårighet kontra de stora norska loppen. Hur mycket beror de höga deltagarsiffrorna i Norge på norrmännens firluftskultur? Hur ser det ut i andra sporter, finns det norska Vasalopp och Stockholm Maraton? Hur många deltagare har de kontra de svenska?
--
Skrivet av
Varför ska man ta hänsyn till andra typer av cykeltävlingar, som cyclocross, "äkta" xc och landsväg bara för att en liten grupp människor tävlar i samtliga discipliner? Då får man väl väga in korpfotbollsmatchernas datum också. Tycker LLC, först och främst, ska ska samordnas inom sin egen ram. Fast visst är det bra om det passar den gemesamma kalender också.
En annan sak som inte är riktigt bra är att man lagt en tävling i september. Risken för dåligt väder och sönderkörda banor ökar, om än marginellt. Jag har inget problem med lera eller kyla, men vet att det finns många som inte är så värst glada över att ha betalat 500 spänn och sen får bära cykeln bitvis.
En annan sak som inte är riktigt bra är att man lagt en tävling i september. Risken för dåligt väder och sönderkörda banor ökar, om än marginellt. Jag har inget problem med lera eller kyla, men vet att det finns många som inte är så värst glada över att ha betalat 500 spänn och sen får bära cykeln bitvis.
Skrivet av
bigmollo den 3e november, 2008
Finns det inga tävlingar i gnällighet?
Blogg: 20 istället för 60.
Blogg: Sommartest av Canyon.
Blogg: 20 istället för 60.
Blogg: Sommartest av Canyon.
Skrivet av
Ville den 3e november, 2008
bigmollo skrev:
> Finns det inga tävlingar i gnällighet?
Näää, fatta hur svårt det skulle avra att formtoppa till en sådan!
> Finns det inga tävlingar i gnällighet?
Näää, fatta hur svårt det skulle avra att formtoppa till en sådan!
Skrivet av
the_TnT den 3e november, 2008
Per70 skrev:
> det finns många som inte är
> så värst glada över att ha betalat 500 spänn
> och sen får bära cykeln bitvis.
De får väl se till att träna teknik och inte bara kondis...
--
> det finns många som inte är
> så värst glada över att ha betalat 500 spänn
> och sen får bära cykeln bitvis.
De får väl se till att träna teknik och inte bara kondis...
--
Skrivet av
Mikeee den 3e november, 2008
Vilka I-lands problem ;-)
Det är väl bara att köra, och ge järnet!!
Sluta gnälla nu. Det ska vara lite motstånd vetja, det härdar.
Ta med familjen på lite spa i Varberg.
Det är väl bara att köra, och ge järnet!!
Sluta gnälla nu. Det ska vara lite motstånd vetja, det härdar.
Ta med familjen på lite spa i Varberg.
Skrivet av
Så dyker dom upp igen, som vanligt, och drar ner nivån till sin egen. Happys självutnämda trådsabbare. Kom med nåt konstruktivt nån gång.
Skrivet av
cerberos den 3e november, 2008
Sluta gina nu det är säkert inte gjort så för att djävlas..... Går det att ändra är det väl bra annars fungerar det nog ändå. Jag och JLarsson körde ett långlopp på 100 mil fördelat på 8 deletapper, med nattömn mellan, i somras - det fungerade det också. Åtminstone jag är en högst ordinär motionär du cyklar säkert i från mig, det brukar folk göra. Kan jag - kan du! Se det som en utmaning och sätt fart med träningen - gör det till din bästa säsong någonsin!! Visa dom djävlarna!! Lycka till :)
___________________________________________________________________________________________
- Med glimten i ögat, alltid med glimten i ögat......
___________________________________________________________________________________________
- Med glimten i ögat, alltid med glimten i ögat......
Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.