Träningsschema "Långlopp?
Skrivet av kronhed den 13e november, 2008

Okej då börjar man så lagom tröttna på det vanlig träningsschemat inför långloppscuppen, det är ju inte läge att "vila sig i form" än. Jag undrar om det inte är någon som har ett träningsschema alá "så klarar du alla långloppen top trettio" kanske inte ett universalmedel men lite inspiration skulle underlätta nu när cykeln är lagom uppdaterad och det dyra sakerna får vänta tills tomten kommer. Jag kör nu relativt mycket spinning (tråkigt men vill inte slita på fincyklen)varvar konditionsträningen med löpning. Sen tränar jag utsatta cykel muskeler i gymmet. På tal om det är det någon som har någon bra övning för ländryggen så den inte känns om den ska gå av efter fem mil i sadeln?

Hade för mig att jag sett ett träningsschema på forumet för längesen men hittar det inte nu? Så berätta nu hur laddar ni för långloppscuppen 2009?

Mvh. Filip

Skrivet av mtbmotion den 14e november, 2008

Den här tråden skall jag följa, jag har själv för avsikt att köra långloppscupen 2009 i motionsklassen.
Men även om man åker i motion så vill man ju ge sig själv bra förutsättningar.

Jag tränar idag 3ggr/vecka, har inte haft någon direkt plan jag följt. Men det hade varit kul med lite tips
från er som är elitcyklister eller på annat sätt kunniga inom träningsområdet för bästa prestation.
Jag t ex. har en tävlingshoj, en vinterträningshoj samt en Fortius trainer.

Hur många pass i veckan skall man köra ?
Hur skall det förläggas, distans/tempo/intervall ?

Ja det finns många frågor och vi kan väl hjälpas åt att bolla det i den här tråden.

.: www.johanweino.se :.

Skrivet av fredrikw den 14e november, 2008

Om du satsar seriöst, vilket topp-30 ändå måste anses vara, så är nog den bästa lösningen när det gäller att optimera träningen att du kontaktar något företag som kan göra tester och hjälpa dig med ett träningsschema. Bara för att ett träningsschema passar någon annan här på forumet innebär inte det att detta är speciellt bra för dig, allt handlar ju om vilka förutsättningar du har och var du står just nu.

Skrivet av mrwalker den 14e november, 2008

Jag själv kör en hel del rullskidor under framför allt höst/vinter, men även under resten av året. Jäkligt bra träning av mage och rygg,(+ många andra delar av kroppen) ger dessutom bra med konditionsträning på köpet.
Sedan jag började med det har mina problem med ländryggen försvunnit helt. Min teknik är förmodligen riktigt dålig, men det är ju mer tänkt som ett komplement till cykelträningen.

kronhed skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej då börjar man så lagom tröttna på det
> vanlig träningsschemat inför långloppscuppen,
> det är ju inte läge att "vila sig i form" än.
> Jag undrar om det inte är någon som har ett
> träningsschema alá "så klarar du alla
> långloppen top trettio" kanske inte ett
> universalmedel men lite inspiration skulle
> underlätta nu när cykeln är lagom uppdaterad
> och det dyra sakerna får vänta tills tomten
> kommer. Jag kör nu relativt mycket spinning
> (tråkigt men vill inte slita på fincyklen)varvar
> konditionsträningen med löpning. Sen tränar jag
> utsatta cykel muskeler i gymmet. På tal om det
> är det någon som har någon bra övning för
> ländryggen så den inte känns om den ska gå av
> efter fem mil i sadeln?
>
> Hade för mig att jag sett ett träningsschema på
> forumet för längesen men hittar det inte nu? Så
> berätta nu hur laddar ni för långloppscuppen
> 2009?
>
> Mvh. Filip

Skrivet av cosmos den 14e november, 2008

Jag har insett att racer is the bruna för att hamna högre upp i resultatlistorna på Långloppscupen. Tråkigt men sant. Jag har hyfsad teknik och blåser ifrån de flesta runt i kring mig på single-track men sen när man kommer ut på gruset så far de som är landsvägstränade iväg...

Skrivet av Zooltrix den 14e november, 2008

Top 30 i vilken klass Filip? Snackar du elitklassen får du boka in en vinter i Spanien...

Seriöst, ställ frågan till Arneqvist, han har ju fått skaplig fason på John.

//Martin

Skrivet av kronhed den 14e november, 2008

Top 30 i vilken klass Filip? Snackar du elitklassen får du boka in en vinter i Spanien...

Seriöst, ställ frågan till Arneqvist, han har ju fått skaplig fason på John.

//Martin

-Så mycket för att vara anonym ;-) Då är bara avundsjuk för att du inte har tid att träna lika mycket som jag martin. så det så.
-
-
-
-
Jag själv kör en hel del rullskidor under framför allt höst/vinter, men även under resten av året. Jäkligt bra träning av mage och rygg,(+ många andra delar av kroppen) ger dessutom bra med konditionsträning på köpet.
Sedan jag började med det har mina problem med ländryggen försvunnit helt. Min teknik är förmodligen riktigt dålig, men det är ju mer tänkt som ett komplement till cykelträningen.
-
-
-
-
Bra tips med rullskidor det tror jag på. Sen får det nog bli att skaffa sig en fulracer....

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

264 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 är rekordet. 0.506 sekunder