mx comp air
Skrivet av Dirty_rider den 21a maj, 2006

TÀnkte pÄ en sak, returen pÄ utsidan, hur fungarar den?
NÀr gafflen Àr obelastad sÄ kan man kÀnna att det finns ca 2 cm till ovanför punkten dÀr "nollÀget" finns.
Kommer den att gÄ hela vÀgen upp efter lite motion? eller ska man höja returen sÄ den kommer Ànda upp?
hoppas ni förstod vad jag menade :D

Skrivet av Tobe den 21a maj, 2006

Vad menar du med "nollÀget"? Jag förstod nog inte vad du menade... =S Om du menar att du inte fÄr ut all slaglÀngd sÄ kan du ha för mycket luft i gaffeln eller för mycket olja. DÄ kommer du inte att utnyttja all slaglÀngd.

Vad returdÀmpningens justering gör Àr att den bromsar gaffeln olika mycket, nÀr den fjÀdrar tillbaka efter att den har komprimerats.

med nollÀget menade jag det lÀget som gafflen ÄtergÄr till efter komp.
om man försiktigt drar gafflen uppÄt vid nollÀget sÄ kan man fÄ uppp gafflen ca 2 cm mer, dessa tvÄ cm försvinner dirkt vid komp. alltsÄ de tvÄ cm ger ingen effekt.
hur kan för mkt luft pÄverka slaglÀngden?
tyckte de var konstigt att man kunde dra upp gaffle en bit. eller det Àr kanske normalt?

Skrivet av plumse den 21a maj, 2006

Tycker det lÄter som om du har för lite luft i dÀmparen. Normalt har en MX Comp i storleksordningen 5mm som den kan förlÀngas men det Àr för att det inte skall sÀga *klonk* nÀr gaffeln ÄterfjÀdrar. Det Àr för att "ÄterfjÀdringsdÀmpfjÀdermojsen" skall ha lite att jobba pÄ. 20mm Àr alldeles pÄ tok för mycket. Ladda pÄ med mer luft (men absolut inte under nÄgra omstÀndigheter mer Àn 4.5 Bar!)

Stoppa IPRED!
http://www.facebook.com

Skrivet av fox den 21a maj, 2006

Min MX Comp gör likadant, men pÄ det sÀttet som plumse beskriver. MÀter jag den annars sÄ har jag bara 100mm slaglÀngd. I o-sag:at tillstÄnd sÄ kan man "rycka upp" gaffeln och fÄ ungefÀr 5mm till. MisstÀnker som plumse sÀger att det Àr antagligen för att fÄ bort *klonk* vid returen.

2cm lÄter dock riktigt mycket. Kolla hur mycket sag du har! Du ska vÀl ha runt 2cm sag nÀr du sitter pÄ den, men det Àr inte det du menar vÀl? För har du typ 2cm mindre slaglÀngd nÀr du sitter pÄ cykeln sÄ stÀmmer det.

Skrivet av perzzon den 21a maj, 2006

Att du kan fÄ för lite slaglÀngd om du har för mycket olja i kan jag intyga, bytte olja i min för nÄgon mÄnad sedan. Enl mz's hemsida skulle det vara 135 cc minimum i varje ben 140 max tror jag, eftersom jag inte fick ut full slaglÀngd nÀr jag köpte gaffeln tÀnkte jag att det nog var sÀkrast att hÄlla sig till 135. Döm om min förvÄning nÀr jag bara fÄr ut 66mm slag ur den (105 specat). nu, idag, har jag dock öppnat den igen och tömt ut en del. Helt plötsligt har jag tre hela centimeter till att leka med. Antagligen skulle man kunna tömma ut Ànnu lite till för att fÄ upp emot 100 mm. Jag visste pÄ förhand att MZ gillade att ha för mycket olja i sina gafflar med det hÀr var lite vÀrre Àn vad jag anat.

Jag hÄller med föregÄende talare om att det lÄter som om du har för lite luft i gaffeln. Vad har du för tryck?

Fö, utvÀndig retur har du bara pÄ mx pro och mx pro eta. Compen har invÀndig justering av returnen, dÀrav den hiskeligt lÄnga insexan du fick med gaffeln.

mÀtte me sjutmÄtt nu, dÀmparen e pÄ 85mm i slaglÀngd,
o "nollpunkten Àr pÄ 8, utdragen sÄ e den 9 , sÄ det skilljer pÄ en cm . under den cm sÄ har dÀmparen inget "dÀmp"..

men de e kasnke normalt?

Skrivet av Leo den 21a maj, 2006

LÄter som du har en helt ok fungerande dÀmpare dÄ. Om det nu Àr en 85mm MC Comp air? Det Àr 5-10mm negativ fjÀdring pÄ den modellen, vilket ger dig lite "sag"" och inget klonk nÀr den toppar ur.

/Leo

Happy Christmas Ride, Franssons 09.00 Julafton! :-)
[VR 2009] - Team 8, VÀtternrundan sub8 trÄden
...man lever bara en gÄng...

aha okej, visste inte att den hade negativ fjÀdring. men borde den inte sugas tillbaka dÄ man slÀpper den i "uppdraget" lÀge?, som sagt den Àr isförsig inte körd sÄ mkt , sÄ den kasnke smöjrs upp med tiden. :D

jaja tack för hjÀpen

TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.

195 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 Àr rekordet. 0.097 sekunder