Identifiering och tips för landsvägsbudget.
Skrivet av
monocultured den 25e juni, 2009
Ahoj!
Köpte nyligen en hemmabyggd single speed av en polare och tänkte försöka rusta upp den lite och lära mig mecka samtidigt. Kan inget om cyklar sedan tidigare men blev väldigt motiverad att lära mig när den enda bromsen pangade i Chalmers-backen. Prio ett är en bakbroms…
Cykeln är en gammal budgethojj och flera har påpekat att den kan vara fransk, gissningsvis Peugeot. Om någon här vet hur man kan identifiera den vore jag glad. There are many like it but this one is mine, osv. Det är säkert lite frankenstein på delarna, men jag tog några bilder som förhoppningsvis hjälper.
Hursom. När jag letar begagnade budget-delar verkar det nästan värt att köpa nya sidepull calipers så länge de är tillräckligt långa – typ sådana här Shimano R-450 Long Reach: http://www.cyclecomponents.se. Handtag skulle jag helst vilja ha sådana tjusiga som sitter i slutet på styret, men vet inte om de kommer funka - Tuberna är avsågade med innerdiameter på 19.2 mm; Hur långt in måste man skjuta handtagen för att de ska sitta fast? Märker f.ö. att det finns olika handtag beroende på om det är v/skiv-broms eller caliper - men de olika bromshandtagen har inte alltid full beskrivning på hemsidorna så hur vet jag vilka som passar. Förslag?
Hjulen är 27×1¼ tum och tydligen inte tillgänglig standard. Främre är rostfritt och bör bytas eftersom bromsen knappt tar när det regnar. Vilken är närmsta "standard-storlek" att använda? Det finns montering för broms över bakhjulet, och det är väl där det är minst marginal för ett större hjul. Varifrån mäter man för att veta vad man kan använda? (Kan tänka mig att olika tuber+däck har olika storlekar?)
Så, om någon känner sig manad:
* Identifiering
* Vilka bromsar att införskaffa?
* Vilka bromshandtag?
* Tips för byte av framhjul (+däck)
/M
Hela hojen med motorbåt i bakgrunden:
Klistermärke på framgaffeln:
Stansat under bottom bracket: (vad heter det på svenska?)
Dropout:
Hållare för f.d. växelkabel?
Sadelrör:
Stansning på styrstång:
Frambroms:
Framhjul:
Hål för bakbroms:
Bakhjul:
Inre diameter i avsågat styre, 19.2mm:

Köpte nyligen en hemmabyggd single speed av en polare och tänkte försöka rusta upp den lite och lära mig mecka samtidigt. Kan inget om cyklar sedan tidigare men blev väldigt motiverad att lära mig när den enda bromsen pangade i Chalmers-backen. Prio ett är en bakbroms…
Cykeln är en gammal budgethojj och flera har påpekat att den kan vara fransk, gissningsvis Peugeot. Om någon här vet hur man kan identifiera den vore jag glad. There are many like it but this one is mine, osv. Det är säkert lite frankenstein på delarna, men jag tog några bilder som förhoppningsvis hjälper.
Hursom. När jag letar begagnade budget-delar verkar det nästan värt att köpa nya sidepull calipers så länge de är tillräckligt långa – typ sådana här Shimano R-450 Long Reach: http://www.cyclecomponents.se. Handtag skulle jag helst vilja ha sådana tjusiga som sitter i slutet på styret, men vet inte om de kommer funka - Tuberna är avsågade med innerdiameter på 19.2 mm; Hur långt in måste man skjuta handtagen för att de ska sitta fast? Märker f.ö. att det finns olika handtag beroende på om det är v/skiv-broms eller caliper - men de olika bromshandtagen har inte alltid full beskrivning på hemsidorna så hur vet jag vilka som passar. Förslag?
Hjulen är 27×1¼ tum och tydligen inte tillgänglig standard. Främre är rostfritt och bör bytas eftersom bromsen knappt tar när det regnar. Vilken är närmsta "standard-storlek" att använda? Det finns montering för broms över bakhjulet, och det är väl där det är minst marginal för ett större hjul. Varifrån mäter man för att veta vad man kan använda? (Kan tänka mig att olika tuber+däck har olika storlekar?)
Så, om någon känner sig manad:
* Identifiering
* Vilka bromsar att införskaffa?
* Vilka bromshandtag?
* Tips för byte av framhjul (+däck)
/M
Hela hojen med motorbåt i bakgrunden:
Klistermärke på framgaffeln:
Stansat under bottom bracket: (vad heter det på svenska?)
Dropout:
Hållare för f.d. växelkabel?
Sadelrör:
Stansning på styrstång:
Frambroms:
Framhjul:
Hål för bakbroms:
Bakhjul:
Inre diameter i avsågat styre, 19.2mm:
Skrivet av
ee den 25e juni, 2009
skulle det inte vara kul att pimpa den lite också, en ny linda och kanske en ny lack. Lindan kostar max 120 pix och lackningen 5-600.
Skrivet av
Är lackning så billigt? Trodde att blästring + lack skulle gå på 1500 minst och det är mer än jag lagt på cykeln än så länge…
(Har spanat in guiderna som finns här och är väldigt sugen på att göra det själv iofs, men först en fungerande hoj. Skulle jag montera av något större – typ plocka loss det större kugghjulet och rengöra allt – så ska jag försöka lacka om den samtidigt.)
(Har spanat in guiderna som finns här och är väldigt sugen på att göra det själv iofs, men först en fungerande hoj. Skulle jag montera av något större – typ plocka loss det större kugghjulet och rengöra allt – så ska jag försöka lacka om den samtidigt.)
Skrivet av
Laagrrluv den 25e juni, 2009
Måste tipsa om http://www.sheldonbrown.com om du inte hittat dit ännu. Där står ALLT du behöver veta.
t.ex. finns det där en tabell över hjulstorlekar. 27x1/4 är 630mm tror jag, alltså liite större än standard 28" som är 622mm. 622 eller 700C eller 28" eller 29", olika namn för samma sak, är det som gäller.
t.ex. finns det där en tabell över hjulstorlekar. 27x1/4 är 630mm tror jag, alltså liite större än standard 28" som är 622mm. 622 eller 700C eller 28" eller 29", olika namn för samma sak, är det som gäller.
Skrivet av
Tack för påminnelsen om Sheldon Laagrrluv. Efter att ha rådgjort med hans tabell så verkar du ha rätt angående 630mm. (Hur mätar man sånt när hjulet sitter på? Navet är ju i vägen)
Så nu är frågan om det är något problem med att montera på en storlek större (635mm) eller om det är bättre att gå ner till 622mm? Jag tänker framförallt på att välja något som är standard och inte kommer försvinna eller behöva special-delar om ett tag. Om jag väljer det större så slipper jag byta upp till en marginellt högre växel, så det vore att föredra.
När jag mäter så borde extra fem milimeter inte vara något problem - eller missar jag något i mätningen nedan?
Gummit både fram och bak är torkat och har börjat spricka lite, så det kanske vore bra att förekomma en punktering. Tips på var man kan få tag på 27×1¼ slangar + däck eller är det bara att leta efter nya hjul med vanligare storlekar, 635/622?
Så nu är frågan om det är något problem med att montera på en storlek större (635mm) eller om det är bättre att gå ner till 622mm? Jag tänker framförallt på att välja något som är standard och inte kommer försvinna eller behöva special-delar om ett tag. Om jag väljer det större så slipper jag byta upp till en marginellt högre växel, så det vore att föredra.
När jag mäter så borde extra fem milimeter inte vara något problem - eller missar jag något i mätningen nedan?
Gummit både fram och bak är torkat och har börjat spricka lite, så det kanske vore bra att förekomma en punktering. Tips på var man kan få tag på 27×1¼ slangar + däck eller är det bara att leta efter nya hjul med vanligare storlekar, 635/622?
Skrivet av
ee den 25e juni, 2009
monocultured skrev:
-------------------------------------------------------
> Är lackning så billigt? Trodde att blästring +
> lack skulle gå på 1500 minst och det är mer än
> jag lagt på cykeln än så länge…
>
> (Har spanat in guiderna som finns här och är
> väldigt sugen på att göra det själv iofs, men
> först en fungerande hoj. Skulle jag montera av
> något större – typ plocka loss det större
> kugghjulet och rengöra allt – så ska jag
> försöka lacka om den samtidigt.)
nja, blästra kostar nog 4-500 kr. Men om du inte väljer en så speciell lack så tömmer de gärna färgen på din cykel istället för att slänga den. det är jätte billigt (ibland gratis).
> Är lackning så billigt? Trodde att blästring +
> lack skulle gå på 1500 minst och det är mer än
> jag lagt på cykeln än så länge…
>
> (Har spanat in guiderna som finns här och är
> väldigt sugen på att göra det själv iofs, men
> först en fungerande hoj. Skulle jag montera av
> något större – typ plocka loss det större
> kugghjulet och rengöra allt – så ska jag
> försöka lacka om den samtidigt.)
nja, blästra kostar nog 4-500 kr. Men om du inte väljer en så speciell lack så tömmer de gärna färgen på din cykel istället för att slänga den. det är jätte billigt (ibland gratis).
Skrivet av
Laagrrluv den 25e juni, 2009
monocultured skrev:
> Tack för påminnelsen om Sheldon Laagrrluv. Efter
> att ha rådgjort med hans tabell så verkar du ha
> rätt angående 630mm. (Hur mätar man sånt när
> hjulet sitter på? Navet är ju i vägen)
omkrets/pi? Men det är 630, du behöver inte mäta.
>
> Så nu är frågan om det är något problem med
> att montera på en storlek större (635mm) eller
> om det är bättre att gå ner till 622mm? Jag
> tänker framförallt på att välja något som är
> standard och inte kommer försvinna eller behöva
> special-delar om ett tag. Om jag väljer det
> större så slipper jag byta upp till en
> marginellt högre växel, så det vore att
> föredra.
marginellt var ordet... Sätt på ett 4mm tjockare däck så har du samma växel igen. 635 är lika ovanlig som 630. Du behövde bara byta framhjulet? 622 fram och 630 bak är inga konstigheter, kommer inte att synas, problem om du vill ha samma däck bak och fram iofs.
> Gummit både fram och bak är torkat och har
> börjat spricka lite, så det kanske vore bra att
> förekomma en punktering. Tips på var man kan få
> tag på 27×1¼ slangar + däck eller är det bara
> att leta efter nya hjul med vanligare storlekar,
> 635/622?
Däck går nog att hitta lite varstans, men de kommer inte vara så häftiga tror jag inte, men säkert billiga. Kolla "vanliga" cykelaffärer. Slang för 622 funkar utmärkt.
> Tack för påminnelsen om Sheldon Laagrrluv. Efter
> att ha rådgjort med hans tabell så verkar du ha
> rätt angående 630mm. (Hur mätar man sånt när
> hjulet sitter på? Navet är ju i vägen)
omkrets/pi? Men det är 630, du behöver inte mäta.
>
> Så nu är frågan om det är något problem med
> att montera på en storlek större (635mm) eller
> om det är bättre att gå ner till 622mm? Jag
> tänker framförallt på att välja något som är
> standard och inte kommer försvinna eller behöva
> special-delar om ett tag. Om jag väljer det
> större så slipper jag byta upp till en
> marginellt högre växel, så det vore att
> föredra.
marginellt var ordet... Sätt på ett 4mm tjockare däck så har du samma växel igen. 635 är lika ovanlig som 630. Du behövde bara byta framhjulet? 622 fram och 630 bak är inga konstigheter, kommer inte att synas, problem om du vill ha samma däck bak och fram iofs.
> Gummit både fram och bak är torkat och har
> börjat spricka lite, så det kanske vore bra att
> förekomma en punktering. Tips på var man kan få
> tag på 27×1¼ slangar + däck eller är det bara
> att leta efter nya hjul med vanligare storlekar,
> 635/622?
Däck går nog att hitta lite varstans, men de kommer inte vara så häftiga tror jag inte, men säkert billiga. Kolla "vanliga" cykelaffärer. Slang för 622 funkar utmärkt.
Skrivet av
monocultured den 7e juli, 2009
Damnation! Verkar som om vevlagret håller på att ge upp (pulserar och knorrar), och eftersom det inte finns nya att köpa så måste jag identifiera vilka hojjar som eventuellt jag kan slakta det från, alternativt reparera. Tips på vad det är för vevlager och vilka andra sunkiga gamla cyklar jag ska hålla utkick efter? Vad ska jag mäta för att kunna identifiera korrekt?
Närbild:

Närbild:

Skrivet av
Naugas den 7e juli, 2009
Det skulle nog kunna vara en Raleigh det där. Öppna, fetta in vevlagret och justera det i första hand, läs på Sheldons sida hur man gör. Jag hade försökt hitta ett vanligt 622 mm framhjul, kolla på köp och sälj, finns säkert något för en hundring.
_______________________________________________________ <--skiljelinje
Har ett Mungo (el manubrio de bigote), vill ha Midge eller Dirt Drop. Byta? PM:a mig!
_______________________________________________________ <--skiljelinje
Har ett Mungo (el manubrio de bigote), vill ha Midge eller Dirt Drop. Byta? PM:a mig!
Skrivet av
spiskummin den 7e juli, 2009
Lovande! Och snyggt klistermärke på gaffeln.
men om det skulle visa sig vara en fransk hoj har du en hel del svärande att se fram emot framöver - de har typ en millimeter mindre mått än vanligt folk på alla delar...
men om det skulle visa sig vara en fransk hoj har du en hel del svärande att se fram emot framöver - de har typ en millimeter mindre mått än vanligt folk på alla delar...
Skrivet av
monocultured den 7e juli, 2009
Jo, ser verkligen fram emot svärandet…
Hur kan jag bedöma om vevlagret är trasigt eller om rengöring & fett räcker? (Ett meck att få loss kilarna tänker jag, så det vore skönt att slippa trial & error) Och byter man i så fall hela eländet eller räcker det att köpa in lite delar från typ http://www.niagaracycle.com eller så?
Jag antar att vevlagret ser ut typ såhär [Wikipedia]:
Hur kan jag bedöma om vevlagret är trasigt eller om rengöring & fett räcker? (Ett meck att få loss kilarna tänker jag, så det vore skönt att slippa trial & error) Och byter man i så fall hela eländet eller räcker det att köpa in lite delar från typ http://www.niagaracycle.com eller så?
Jag antar att vevlagret ser ut typ såhär [Wikipedia]:
Skrivet av
Graj den 7e juli, 2009
Ser det bra ut så är det antagligen bra. Fräsha kulor, lagerbanor osv. Kulor är det väll inte helt omöjligt att man kan byta, men är lagerbanorna dåliga är lagret döende.
Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.