(lvg)domningar i tårna höger fot?
Skrivet av rightwhale den 7e juli, 2009

Jag får domningar i tårna på höger fot, samt tendenser till smärta i senan som går på yttersidan av baksidan av höger knä. Ingen tillstymmelse till problem på vänster sida. Inte heller får jag ont i knät av löpning. Använder mtb skor(specialized) och spd-pedaler. har försökt med att sänka sadeln något, men domningarna är kvar. är lösningen iläggssula? klossarna sitter lika, cykeln känns ok, möjligen bör jag byta till en stolpe utan setback, då det känns som om jag kunde sitta någon cm längre fram för att komma med knäet över pedalaxeln. befinner mig i Vadstena en månad för jobb, så det är en bit till närmsta cykelbutik...

Martin

Skrivet av Stumpy den 7e juli, 2009

Provat att flytta tillbaka klossarna något?

Skrivet av ething den 7e juli, 2009

Har du kollat inställningarna på klossarna. Ligger du mot ändläget på floaten kan det ge liknande problem.

Skrivet av Peadalisten den 7e juli, 2009

Sittställnig - kontrollera/byt
Remspänning skor - släpp lite - försvinner problemet?
Provat andra skor? Kanske är dom för hårda i sulan?

Domningar fick jag tidigare när jag körde Shimano landsvägspjöck.

Numera sitter det SIDI på fötterna oavsett vad jag trampar.

Vart jag villl komma är att dom Shimano jag köpte (första versionen med kolfibersula) tog alldelles för lite vibratiojner, för stumma för mig....

SIDI skorna löste mitt problem, dom va mjukare i uppbyggnaden helt enkelt.

Peada King of Mercia

Skrivet av ambientzz den 7e juli, 2009

Prova med annan vinkel på klossarna? Dvs ditt högerben kanske kräver annan vinkel än vänster?

Skrivet av Totteman den 7e juli, 2009

Jag har också bekymmer med fötterna. Senast i lördags, då jag cyklade 7,2 mil mtb. Eftersom jag med tiden kommit på att har Mortons syndrom, så får jag leva med det. Det funkar. Men det gör riktigt ont i fötterna ibland när jag cyklar.

Fast det här var inte ngt svar på tråden, utan bara lite gnällande.

Thomas Lummi
Stockholm Långdistansklubb
http://www.klubben.se eller http://www.sldk.se
http://www.sormlandultra.se --- 50 km löpning

Skrivet av RN den 7e juli, 2009

har du spännt skorna lite för hårt på någon punkt? Jag får problem med vänsterfoten när den skon är "fel" spänd

Kränkt redan innan Jordbro

Skrivet av rightwhale den 9e juli, 2009

Tack för förslagen!
Jag tror inte att det hänger på hur jag spänner spännena på skorna, har varit ute på en hel del rundor nu, och problemet kvarstår trots att jag testat lite olika. Irriterande att vänsterbenet är heltproblemfritt, jag kan inte se att det är någon skillnad vad gäller klossplacering etc.

Det jag kan tänka mig ändå som orsak är:

Generell sittställning. Cykeln är i överkant för mitt rekommenderade storleksspann, har lång överkropp, men korta ben (180cm lång, 80cm i grenmått) cykeln är en 56a, med 56 virtuellt överrör. Sadelstolpen har setback, har lodat från knäet, och det är knappt jag kan komma fram med knäet över pedalaxenln, även när sadeln är i främsta läget. Svårt att få tag på rak stolpe här, kanske kan jag vända på den?

Placering av klossar. Om mitt högerben är annorlunda, och behöver en annan placering av klossen jämfört med mitt vänsterben, åt vilket håll ska jag flytta klossen om jag får ont på ytter/baksidan av fot/knä? inåt, så att benets insida får arbeta mer? utåt, så att eventuell utåtlutning kompenseras?
hur ska man tänka?

martin

Skrivet av rback den 9e juli, 2009

Efter sisådär 6 - 7 mil brukade stortån på min vänsterfot bli rejält sjuk. Samma smärta som när man är på väg att förfrysa tårna.

Bytte två saker samtidigt. Sadel och skor. Nu kan jag cykla kring 15 mil innan smärtan kommer och den blir aldrig lika svår. Men nu vet jag ju inte vad som var problemet. Troligen skorna ändå.
De simanoskor jag hade ville inte riktigt synka med mina fötter. Kör nu med Diadora.

Skrivet av rightwhale den 9e juli, 2009

ok. Har svårt att tro att sadeln i sig är problemet för mig, har inga känningar högre upp än knäet. Däremot kan jag som sagt tänka mig att sadelns position är för långt bak. det är väl inget som hindrar att jag vänder på en setbackstolpe så länge tills jag kan hitta en rak? kommer att se lite konstigt ut, men bättre det än ont i kroppen. Skorna kan ju vara problemet, absolut. skulle väl kunna testa med iläggssula, för att få lite mer stadga. Annars tycker jag egentligen de är ganska sköna, vänsterfoten klagar inte det minsta. Kanske är det hela ett straff för att jag köpte mtbskor till en lvg cykel....

Martin

Skrivet av Bagarn den 10e juli, 2009

Exakt var på baksidan av knät är det du har ont?

Vad har du för sulor i skorna?

Var ligger det mest tryck på undersidan av framfoten när du trampar, på ut- eller insidan?

Faller något knä in mot överröret i nedåtfasen?

Benny

bild

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

266 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 är rekordet. 0.518 sekunder