Snus och XC
Skrivet av
Johnza den 20e juli, 2007
Hej Happy,
Jag körde XC ganska aktivt i min ungdom, tÀvlade i ett par Är och var ganska duktig. Sen blev det en paus, men nu har jag satt igÄng igen.
Men under pausen tog jag upp en ovana, jag började snusa. Det har vÀl knappast nÄgon positiv effekt pÄ konditionen, kan jag gissa, men hur mycket pÄverkar det?
Nu har jag inte snusat pÄ ett par dagar och jag kÀnner att det jag behöver hör för att sluta snusa Àr nÄgra lyckade historier om folk som slutat och kÀnnt en mÀrkbar skillnad efterÄt. AlltsÄ inte att man "kÀnner sig friskare", utan helst om folk som kÀnner att man kör snabbare Àn nÀr de snusade. Det skulle verkligen sporra mig just nu. SÄ berÀtta om nÀr ni slutade snusa, nÄgra mÄste ha ramlat in i fÀllan, eller?
Jag körde XC ganska aktivt i min ungdom, tÀvlade i ett par Är och var ganska duktig. Sen blev det en paus, men nu har jag satt igÄng igen.
Men under pausen tog jag upp en ovana, jag började snusa. Det har vÀl knappast nÄgon positiv effekt pÄ konditionen, kan jag gissa, men hur mycket pÄverkar det?
Nu har jag inte snusat pÄ ett par dagar och jag kÀnner att det jag behöver hör för att sluta snusa Àr nÄgra lyckade historier om folk som slutat och kÀnnt en mÀrkbar skillnad efterÄt. AlltsÄ inte att man "kÀnner sig friskare", utan helst om folk som kÀnner att man kör snabbare Àn nÀr de snusade. Det skulle verkligen sporra mig just nu. SÄ berÀtta om nÀr ni slutade snusa, nÄgra mÄste ha ramlat in i fÀllan, eller?
Skrivet av
baby fat den 20e juli, 2007
Jag har aldrig snusat i hela mitt liv men kan bjussa pÄ andras erfarenheter i form av:
http://happymtb.org
http://happymtb.org
Skrivet av
AxelSthlm den 20e juli, 2007
Tja Johnza!
Jag slutade snusa för snart 2 Är sedan, anledningen var inte för att bli snabbare eller friskare. Har idrottat hela mitt liv och snusat sedan jag var 13 eller 14 sÄ det funkar nog ihop....
Men jag tyckte att det gick överstyr, hade snus i kÀften mest hela tiden förutom nÀr jag Ät och sov.
Gick frÄn lös till portion, satte upp ett schema eller regler för hur mÄnga portionsprillor jag fick ta pÄ en dag och minskade succesivt ner. Gick sen över till sÄnt dÀr niccofritt snus bara för att ha nÄtt under lÀppen. InsÄg dock att det bara var puckat och la av helt.
Det var skitenkelt!
DÀremot började jag okynnesröka pipa och cigarrer strax efterÄt. Aldrig i nÀrheten lika frekvent som jag snusade men iallafall. Men jag har lagt av med den skiten ocksÄ nu och det var lika enkelt det. Bara lÄta bli, gör nÄtt annat. Ta ett Àpple nÀr du kÀnner suget eller stick ut och cykla!
Jag tror inte jag kommer leva lÀngre för att jag lagt av men samvetet Àr bÀttre och det Àr gott nog!
SÄ lÀgg av bara Àr mitt rÄd, det Àr enklare Àn du tror!
Lycka till!
//Axel
Gick frÄn lös till portion, satte upp ett schema eller regler för hur mÄnga portionsprillor jag fick ta pÄ en dag och minskade succesivt ner. Gick sen över till sÄnt dÀr niccofritt snus bara för att ha nÄtt under lÀppen. InsÄg dock att det bara var puckat och la av helt.
Det var skitenkelt!
DÀremot började jag okynnesröka pipa och cigarrer strax efterÄt. Aldrig i nÀrheten lika frekvent som jag snusade men iallafall. Men jag har lagt av med den skiten ocksÄ nu och det var lika enkelt det. Bara lÄta bli, gör nÄtt annat. Ta ett Àpple nÀr du kÀnner suget eller stick ut och cykla!
Jag tror inte jag kommer leva lÀngre för att jag lagt av men samvetet Àr bÀttre och det Àr gott nog!
SÄ lÀgg av bara Àr mitt rÄd, det Àr enklare Àn du tror!
Lycka till!
//Axel
Jag hade en period dÀr jag rökte, satt med plÄster medans jag inte rökte och tuggade nikotin-tuggumi ibland nÀr jag slutade. Vad du Àn gör sÄ rök inte för dÄ lÀr du fastna dÀr istÀllet vilket jag nÀstan gjorde.
Det handlar om att bestÀmma sig och ha lite kontroll pÄ sig sjÀlv, om nikotinbristen Àr alldeles för smÀrtsam sÄ köp plÄster att anvÀnda en vecka eller dylikt sÄ slipper du ta ingen snuns under lÀppen-vana/nikotin-smÀllen samtidigt.
Just do it!
/Rickard
http://bikeplace.se
http://happypics.zapto.org
Det handlar om att bestÀmma sig och ha lite kontroll pÄ sig sjÀlv, om nikotinbristen Àr alldeles för smÀrtsam sÄ köp plÄster att anvÀnda en vecka eller dylikt sÄ slipper du ta ingen snuns under lÀppen-vana/nikotin-smÀllen samtidigt.
Just do it!
/Rickard
http://bikeplace.se
http://happypics.zapto.org
Skrivet av
glitch den 20e juli, 2007
Det bÀsta tycker jag Àr att Äka pÄ en lÄng semester till ett fjÀrran land dÀr det inte finns snus :)
Skrivet av
CR1Falun den 20e juli, 2007
För att svara pÄ frÄgan: Nej, det pÄverkar inte syreupptagningen negativt. DÀremot drar dom smÄ blodkÀrlen ihop sig av nikotinet sÄ blodet levererar inte syret lika effektivt till musklerna, dock upphör detta efter ca 2 timmar sÄ om du inte snusar pÄ ett tag innan trÀning/tÀvling kommer detta inte att spela nÄgon roll. Sen Àr det skit att vara beroende men det kanske Àr en annan frÄga.
Skrivet av
AxelSthlm den 20e juli, 2007
glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Det bÀsta tycker jag Àr att Äka pÄ en lÄng
> semester till ett fjÀrran land dÀr det inte
> finns snus :)
Detta har jag testat faktiskt och dÄ i kombination med kröken. Var nere i Roskilde pÄ festivalen -93 och lÀt bli att ta med mig snus. Dessutom var jag sÄ packad den veckan att snusning blev mer eller mindre omöjligt/onödigt.
NÀr jag sedan kom hem igen sÄ hade behovet försvunnit och jag höll upp i 4 Är, innan min bror lurade mig i trÀsket igen.
Effektivt men destruktivt.
> semester till ett fjÀrran land dÀr det inte
> finns snus :)
Detta har jag testat faktiskt och dÄ i kombination med kröken. Var nere i Roskilde pÄ festivalen -93 och lÀt bli att ta med mig snus. Dessutom var jag sÄ packad den veckan att snusning blev mer eller mindre omöjligt/onödigt.
NÀr jag sedan kom hem igen sÄ hade behovet försvunnit och jag höll upp i 4 Är, innan min bror lurade mig i trÀsket igen.
Effektivt men destruktivt.
har snusat hela mitt aktiva liv i stort sett, ca 12 Är och har inte mÀrkt att det har inverkat pÄ sportandet. iofs har jag aldrig cyklat pÄ ngn form av tÀvlingsnivÄ utan Àr en glad amatör men i övriga sporter sÄ som handboll, löpning, kampsport har jag inte mÀrkt nÄgot att det skulle vara negativt. halva ishockeylandslaget snusar och det kan vÀl klassas som elit, staffan olsson denna gigant snusar och har lÄngt hÄr och lirade ju handboll pÄ elitnivÄ.
finns inget bÀttre Àn att ta en snus och varva ner efter att ha spÀkt sin spÀda lekamen med lite fysisk fostran.
ett oanvÀnt samvete Àr alltid rent *köpes: transition blindside stl L*
finns inget bÀttre Àn att ta en snus och varva ner efter att ha spÀkt sin spÀda lekamen med lite fysisk fostran.
ett oanvÀnt samvete Àr alltid rent *köpes: transition blindside stl L*
Skrivet av
Jensen den 20e juli, 2007
nu har ja inte snusat eller rökt sjÀlv, men vet att nÄgra vÀnner som snusat o sen slutat, har sÀnkt sin vilo puls rÀtt rejÀlt. sen om det Àr sÄ fÀr alla, vet jag inte-
===I Speed kills, but you get there faster I===
===I Speed kills, but you get there faster I===
Skrivet av
Frallan den 20e juli, 2007
Tjenare.. e ny hÀr.
Jag slutade tvÀrt med mitt snusande för 1,5 mÄnader sedan. à jag mÄ sÀga att jag mÀrkte skillnad.
Min puls sjunker mycket snabbare efter anstrÀngning nu.
Jag slutade tvÀrt med mitt snusande för 1,5 mÄnader sedan. à jag mÄ sÀga att jag mÀrkte skillnad.
Min puls sjunker mycket snabbare efter anstrÀngning nu.
Skrivet av
Flingan den 20e juli, 2007
Hej
Jag har inte snusat pÄ nÄn mÄnad nu och jag tycker verkligen att jag mÀrker skillnad. Ibland Àr det tungt att vara utan prillan men jag kÀmpar...
Lycka till!
Jag har inte snusat pÄ nÄn mÄnad nu och jag tycker verkligen att jag mÀrker skillnad. Ibland Àr det tungt att vara utan prillan men jag kÀmpar...
Lycka till!
TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.