Vilken hybrid?
Skrivet av matnil den 19e juli, 2007

Är ute efter en prisvĂ€rd hybrid i 6-8000 kr klassen för frĂ€mst vardagscykling i staden/grusvĂ€g (ibland med barnsits ocksĂ„). Vill köpa en fĂ€rdig cykel och inte bygga sjĂ€lv. NĂ„gon som har tips? Har provat följande som Ă€r i "min stil":

SCOTT Sportster P3
minus - nav/lager, ej sadeldÀmpning

MERIDA TFS 500
minus - lite klenare fÀlg Àn SCOTT?
plus - dÀmpad sadel, Deore XT bak, skönare handtag

Har ej provat / sett:

Univega Terreno 400?
Cannondale Trekking?
Cannondale Street?
...

Finns andra (bĂ€ttre) alternativ eller Ă€r Sportster P3 ett av de vettigare alternativen? Är 6500 ett bra pris pĂ„ den?

/Mattias

Skrivet av baby fat den 19e juli, 2007

Jag skulle absolut inte satsa pÄ varken dÀmpad framgaffel eller sadelstolpe med det anvÀndningsomrÄdet. Nishiki Ultra Pro Àr ju populÀr. Eller Specialized Sirrus Sport kanske. Jag har den senare att sÀlja (str L), om du Àr intresserad av att köpa begagnat.

Skrivet av matnil den 19e juli, 2007

Vet inte ang. dÀmpning. Gillade komforten i Meridan pÄ t.ex. kullersten. Dessutom tycker jag det verkar vara bÀttre komponenter i Merida Crossway 500 för 8000 kr t.ex. Àn motsvarande Nishiki (Hybrid 601).

Problemet jag brottas med Àr om det Àr vÀrt 1500 extra för Crossway 500 jÀmfört med Scott Sportster P3 som har lite sÀmre (men inte helt dÄligt) av en del komponenter.

Skrivet av helgon den 19e juli, 2007

Trek 7,3 5995:- riktigt nice

Skrivet av Finnen den 20e juli, 2007

Ang. dÀmpad sadelstolpe. Jag har en Merida Crossway med dÀmpad sadelstolpe. Jag tycker inte att den hjÀlper sÄ mycket, dÀremot tillÄter den en viss rotation runt sadelstolpen, vilket kan vara nÄgot irriterande.

Skrivet av grondahl den 20e juli, 2007

Scott Sub med deore bak verkar shysst, gÄr att hitta under 6000.

Skrivet av Grappa den 20e juli, 2007

Jag har en Scott Sportster P3 sen drygt ett Är som jag pendlar med och förutom originaldÀcken som satt pÄ, Continental Sport Contact, sÄ Àr jag helnöjd. Inte dom vÀrsta komponenterna med klart duglig.

Skrivet av teamthrone den 20e juli, 2007

bad boy

TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.

188 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 Àr rekordet. 0.267 sekunder