Överkörning i Stockholm igen
Skrivet av Azog den 17e oktober, 2007

Skrivet av Road_Runner den 17e oktober, 2007

De e fan otroligt :-( är det inte dags att se till att cyklisterna får plats i trafiken på vettigt sätt jag föredrar att cykla på trottoaren det jag krockar med då är gångtrafikanter dom gör inte lika ont att krocka med.

SUB 09 Vätternrundan 08 Check
SUB 08 Vätternrundan 09

Skrivet av m-a den 17e oktober, 2007

Jag tror knappast att gångtrafikanterna håller med dig.

Skrivet av Road_Runner den 17e oktober, 2007

Nope det gör dom säkert inte men jag föredrar mjuka gubbar o gummor än hårda bilar

SUB 09 Vätternrundan 08 Check
SUB 08 Vätternrundan 09

Skrivet av JLarsson den 17e oktober, 2007

Jag kom till platsen strax efter att det hänt. Massor av poliser, ambulanser och en helikopter. Tragiskt. Många chockade vittnen.

----------------------------------
...

Skrivet av smurfrox den 17e oktober, 2007

Och i vanlig ordning verkar det avskrivas som olycka. Nollvisionen gäller antagligen bara bilister - Hur ska man annars kunna förbättra säkerheten om man aldrig utreder vad som orsakar olika olyckor?

Skrivet av ostkaka den 17e oktober, 2007

Är det inte konstigt att det inte sker mer olyckor än vad det gör?

I går mitt inne i centrala Stockholm klockan 18.30 (mörkt) såg jag en morsa med sin uppskattningsvis femåriga dotter ute cyklandes i trafiken. Visserligen hade dottern hjälm, men lyse? Nej. Reflexer? Nix. Så'n där vimpel som sticker upp två meter? Icke! Morsan hade visst lyse fram (med dåliga batterier) och hon kryssade oberört mellan bilar genom luriga korsningar med dottern på släptåg efter.

För övrigt ser man cyklister köra mot rött varenda dag, och ofta vill man nästan blunda och hålla för öronen för att slippa höra smällen som inte sällan är långt borta. Många bilister kör för den delen också mot rött. Som när man som cyklist väntar på grönt och ser korsande bilars trafikljus slå om till rött. Därefter tar det ett par sekunder innan man får grönt och man börjar på att rulla ut, men lik förbannat händer det några gånger i veckan att en bil kommer i full karriär och bränner rödljuset så man får tvärnita.

Man kan dra hur många exempel som helst. Alla här har förmodligen sina egna erfarenheter. Att olyckor inträffar kan man inte förhindra helt. Däremot håller jag med smurfrox att man bör utreda samtliga incidenter. Hade det skett en "olycka" i mitt första exempel ovan tycker jag iaf att morsan borde åtalas för vållande av annans skada/död eftersom hon på ett sådant medvetet sätt utsatt sitt barn för extremt stora risker. Det kanske skulle få folk att fundera på hur man beter sig i trafiken. Det hjälper inte att förbättra farliga platser i trafiken om folk skiter i att bete sig på ett trafiksäkert sätt.

Skrivet av hzz den 18e oktober, 2007

Körde också förbi strax efteråt. Bedrövligt. Men - om det verkligen var så...varför skjutsar man en 13-åring på cykel i så tät bil/taxi/lastbil/busstrafik???

Skrivet av rayy den 18e oktober, 2007

hzz skrev:
-------------------------------------------------------
> Körde också förbi strax efteråt. Bedrövligt.
> Men - om det verkligen var så...varför skjutsar
> man en 13-åring på cykel i så tät
> bil/taxi/lastbil/busstrafik???

För att man inte har tillgång till bil/taxi, och tycker att cykeln är smidigare än busstrafiken. För att man kanske bara skulle köra några hundra meter i den täta trafiken, eller kanske för att man är stressad?

--------
/Love

Skrivet av Pata2 den 18e oktober, 2007

Kvinnan och pojken är min närmaste arbetskamrats x-fru och son, det är tryckt stämning här på jobbet.

bild

Skrivet av rikard den 18e oktober, 2007

högersvängsdråp?

Skrivet av Per den 18e oktober, 2007

Road_Runner skrev:
> jag föredrar att cykla på trottoaren

I Singapore är det, såvitt jag förstår, fullt tillåtet, reglerna är ungefär desamma som när man hojar i skogen: maximal hänsyn, företräde för fotgängare, ett leende eller vänligt ord då och då.

Skrivet av saltgurkan den 18e oktober, 2007

Ok, intressant, men hur kommer Singapore in i Stockholms stadsbild?

Per skrev:
> Road_Runner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag föredrar att cykla på trottoaren
>
> I Singapore är det, såvitt jag förstår, fullt
> tillåtet, reglerna är ungefär desamma som när
> man hojar i skogen: maximal hänsyn, företräde
> för fotgängare, ett leende eller vänligt ord
> då och då.

högersvängsdråp!
http://www.city.se

Skrivet av CR1Falun den 18e oktober, 2007

Jag tycker att det är fel att focusera på hur folk cyklar, det är bara att konstatera att det inte finns förutsättningar för att cykla säkert i sveriges storstäder. Är mycket i Holland och där har man tagit saken på allvar och insett att man ska dela på cyklisten och bilarna. Där sker 70% av alla transporter med cykel, och det beror på att infrastrukturen stöder detta beteende hos befolkningen.

Skrivet av PeaceDog den 18e oktober, 2007

Får man skjutsa en 13-åring på cykel?

PeaceDog skrev:
> Får man skjutsa en 13-åring på cykel?

hade han överlevt om han var 12?

Skrivet av jansson99 den 18e oktober, 2007

I punktSE skriver man i alla fall cykelkrock, om det nu är en bättre benämning?

"... när en buss plötsligt svängde framför dem. // ......Busschauffören är inte misstänkt för något brott....."

Det måste ju vara något fel på trafikplaneringen, trafikbilden eller fordonens förarnas möjlighet att överblicka situationen. Men man verkar acceptera det och kalla det olycka.

Tragiskt för alla inblandade likväl.

Arvika, nu med sporadisk internetuppkoppling!

Skrivet av mattel den 18e oktober, 2007

självklart är det tragiskt när det händer men jag kan inte låta bli att undra om cykeln överhuvudtaget reflekterade över att det kom en buss utan bara körde på.

svänger bussen från höger är det en lååång högersväng och det finns inte en chans att missa att den kommer samt att chauffören har lång tid på sig innan övergångsstället, svänger bussen vänster så borde chauffören sett cyklisten utan problem.

många gånger har jag sett folk som utan att se sig för bara kliver ut för att det är ett övergångsställe, fine rätten finns ju där men fortfarande så gör det ont. samma sak gäller många innerstadscyklister.. de bara kör rakt ut och tror/hoppas/förväntar sig att bussar och bilar ska stanna.

som vanligt, öppna ögonen och förvänta dig det värsta från övrig trafik så går det oftast bättre.

ridley landsvägsräser till salu: http://happymtb.org

Skrivet av TBone den 18e oktober, 2007

Tragiskt.

Jag har hittils inte läst någonstans om hur olyckan gick till annat än att bussen svängde. Varifrån kom cykeln, varifrån kom bussen?

----
Kom å köp Colier

Skrivet av evosmos den 18e oktober, 2007

Mycket tragiskt. Jag kan inte ens föreställa mig hur både modern och chauffören
känner sig. De ggr jag skjutsat min dotter på cykeln har jag cyklat nästan överdrivet
försiktigt. Manar alla at göra likadant.

Självklart ska det utredas, men ännu bättre är att det inte händer alls. Jag tror tyvärr
inte alla cyklister inser hur utsatta de faktiskt är. Det räcker t.ex. med att en bildörr
öppnas vid fel tidpunkt så kan det gå riktigt illa.

Ofta i dylika tragedier så svänger föraren höger och korsar ett cykelfält där cyklisterna då tvingas stanna. Eftersom bakhjulen på ett långt fordon genar genom kurvorna så körs de väntande cyklisterna över av dem utan att kunna ta sig någonstans.

Jag vet inte om det var så det gick till, men oftast så hade "olyckan" kunnat undvikas om föraren hade tittat i backspegeln innan han svängde.

Skrivet av Freeskier den 18e oktober, 2007

rikard skrev:

> Jag vet inte om det var så det gick till, men
> oftast så hade "olyckan" kunnat undvikas om
> föraren hade tittat i backspegeln innan han
> svängde.

Det här har kanske inget med det aktuella fallet att göra, men:

Enligt min erfarenhet är den största risken att man som cyklist inte tänker på att bussar, lastbilar och skåpbilar har en ganska stor död vinkel snett bakåt/höger...
Hittils har jag som tur är inte krockat med/kört på någon cyklist på det sättet. Risken uppstår ffa i korsningar där cykelbanan ligger någon meter in från vägbanan.

mattel skrev:

> många gånger har jag sett folk som utan att se
> sig för bara kliver ut för att det är ett
> övergångsställe,

Ja, helst har de då gått längs trotoarkanten fram till övergångsstället, för att plötsligt vika av ut i gatan.

>fine rätten finns ju där men

Nej, det finns ingen rättighet. Däremot har fordon, även cyklar skyldighet att stanna för fotgängare vid övergångsställen. Men det förutsätter som sagt att man sett personen och att man KAN stanna.

..mina två ören

Skrivet av lleberg den 18e oktober, 2007

Tragiskt, verkar farligt att cykla i Stockholm, är ju ganska frekvent det här.

4 nätter kring Vålådalen, skitvarmt och underbart!

Freeskier skrev:
> bussar,
> lastbilar och skåpbilar har en ganska stor död
> vinkel snett bakåt/höger...

de flesta bussar och lastbilar har extra speglar för att kunna se i den vinkeln. Fordon med död vinkel borde inte få framföras i stadstrafik IMHO.

Skrivet av mattel den 18e oktober, 2007

Freeskier skrev:
> Nej, det finns ingen rättighet. Däremot har
> fordon, även cyklar skyldighet att stanna för
> fotgängare vid övergångsställen. Men det
> förutsätter som sagt att man sett personen och
> att man KAN stanna.

jeje.. patato/potejto. det var ju det jag menade. :) men jag håller absolut med, att folk utan att se sig för (gärna med luva uppe och lurar i öronen) kliver rakt ut i trafiken förstår jag inte. oavsett vem som är skyldig rent rättsligt.

folk måste fan lära sig att se sig för och vara uppmärksamma i trafiken.

ridley landsvägsräser till salu: http://happymtb.org

Skrivet av jansson99 den 18e oktober, 2007

rikard skrev:
> >Freeskier skrev:
> >--------------------------------------------------
> >-----
> > bussar, lastbilar och skåpbilar har en ganska stor
> > död vinkel snett bakåt/höger...
>

> de flesta bussar och lastbilar har extra speglar
> för att kunna se i den vinkeln. Fordon med död
> vinkel borde inte få framföras i stadstrafik
> IMHO.

Precis vad jag menade.

Det måste ju vara något fel på .................... eller förarnas möjlighet att överblicka situationen.

Arvika, nu med sporadisk internetuppkoppling!

Skrivet av Mx_Hansen den 18e oktober, 2007

Cyklister ska lämna företräde vid övergångar.. Det är oftast där felet ligger, jag ser många cyklister, För MÅNGA som cyklar utan över att ta hänsyn till biltrafiken. Däremot en som leder sin cykel räknas som gående & därmed har som företräde vid övergåns ställern.

Men mitt tips är att oavsett om man är cyklist, mopedist eller gående så snälla kolla innan ni går över vägen. Man vet aldrg, pöstlig sitter men med tungen i grillen på en bil. Det är inte så skönt..

Det finns bara en att skylla på i detta fall...

Skrivet av Sprockets den 18e oktober, 2007

Backspeglar måste (näst efter blinkers) vara den del av bilen som används minst i Stockholmstrafiken. Det är många som har jävligt bråttom att pressa sig förbi en cykel, för att sen svänga höger rätt framför (och gärna skära in i cykelfältet). En del har ju sämre minne än guldfiskar - "oj då! cyklisten jag just körde förbi fortsätter sin resa i samma rikting som för 2 sekunder sen!" Och ett problem med lastbilar är ju att jag inte vet om föraren sett mig. Hände mig häromdan - lastbilen skule svänga höger och stannade (han har ju väjningsplikt mot mig), men jag kunde ju inte vara säker på att han stannande för min skull.

Och idioter på cykel finns det gott om. Uan ljus i mörkret, mot körriktningen osv.
Eller gårdagens skräckobservation: dam på cykel kör på fel sida om en trafikdelare (refug med pil som visar vilken sida man skall köra på) och svänger sen höger och är på väg att preja cyklisten bakom som körde på rätt sida och skulle rakt fram. Hon var tydligen tvungen att ta ut svängen rejält för att komma runt.

Och så kör idioterna mot rött, så man är tvungen att passera dem igen eftersom de fått ett försprång mot mig som stanade vid rödljusen. :(

Men rejält med ljus framåt verkar hjälpa lite, då ser de enklare i höger backspegel att det kommer nåt. Eller snarare: ljuset som de ser i ögonvrån får dem att faktiskt använda backspegeln.

Skrivet av Knoparn den 18e oktober, 2007

Jag pendlar till jobbet med två vita lampor framåt. En riktad mot körbanan och en lite mer uppåt (somliga kan nog uppleva att den bländar lite). iskymning och mörkér har jag även panlampa med 20W halogen. den är bara tänd när det ej är gatlysen och bilar, dock händer det att den slås på när jag vill göra mig extra uppmärksammad.

Syns man så finns man!

Skrivet av Freeskier den 18e oktober, 2007

Sprockets skrev:

> Men rejält med ljus framåt verkar hjälpa lite,
> då ser de enklare i höger backspegel att det
> kommer nåt. Eller snarare: ljuset som de ser i
> ögonvrån får dem att faktiskt använda
> backspegeln.

Lysdioder som blinkar med blåaktigt sken är de som syns klart bäst. Fast ljus försvinner bland alla andra.

När jag cyklade bud förstod jag nog inte hur dåligt man syns, jag körde visserigen med en 10/20W lampa fråmåt och fast och blinkande dioder bakåt, men ändå...

Nu när jag kör skåpbil är jag jag livrädd att köra på någon vid framför allt högersväng. Döda vinkeln är visserligen liten, men utan rejäl lampa syns inte en cyklist i vidvinkelspegeln en regnig novemberkväll.

Skrivet av smira den 18e oktober, 2007

TBone skrev:
> Tragiskt.
>
> Jag har hittils inte läst någonstans om hur
> olyckan gick till annat än att bussen svängde.
> Varifrån kom cykeln, varifrån kom bussen?

Enl Aftonbladet (ja jag vet de är inte att lita på men..)

Enligt polisen skjutsade hans mamma honom på cykel längs Kungsträdgårdsgatan när bussen svängde höger in på Strömgatan mot Operan.
Av någon anledning körde mamman omkull när bussen passerade henne.
Den 13-årige pojken, som satt på pakethållaren, blev överkörd och skadades mycket allvarligt.
– Han hamnade under bussens bakre del. Vi vet ännu inte exakt hur det gick till, säger insatsledare Edward Docherty vid Stockholmspolise

läs själv på:
http://www.aftonbladet.se

Skrivet av tobbeb den 18e oktober, 2007

Stackars morsa...

Skrivet av smira den 18e oktober, 2007

ja, hur går man vidare efter något sådant?

Skrivet av Ã…L den 19e oktober, 2007

Och tyvärr ligger vägverkets strategi fast om hur man eliminerar cykelolyckor i städer:
"Sätt upp 200 nya hastighetskameror på fina 90-vägar i glesbygden"

Mina tankar går till den stackars mamman. Hur ska hon orka?

Skrivet av Joakim Quensel den 19e oktober, 2007

"Polisen betraktar det inträffade som en ren olyckshändelse och ingen person misstänks för något brott.

– Chauffören såg aldrig cyklisterna. Det hela är bara fruktansvärt tragiskt, säger Docherty."

Jag skulle vilja veta på vilka grunder polisen så snabbt kunna avfärda misstankarna på att chauffören varit vårdslös när han inte uppmärksammt cyklisterna då han gjorde sin högersväng. Det är klart att han inte körde över pojken med flit, och det låter som att bara för att busschauffören inte såg cyklisterna så är det automatiskt inget brott.

Skrivet av JT den 19e oktober, 2007

Ni som propagerar för brott, vad vill ni uppnå med detta?

Om föraren inte såg cyklisten kan det inte vara särskilt angenämt att leva med vetskapen att man kört ihjäl någon resten av livet. Väldigt få människor *vill* döda människor.
Om föraren såg cyklisten så är det redan ett brott idag.

Vilken av följande anledning tror ni gör folk mer benägna att se sig omkring:
1. Man blir straffad om man inte ser sig omkring.
2. Man riskerar att köra ihjäl folk om man inte ser sig omkring.

Man kan inte straffa bort förteelser som begås av personer som inte har för *avsikt* att begå något brottsligt i företeelsen.

Skrivet av Johan_ den 19e oktober, 2007

En artikel om cykelboxar:
http://www.dn.se

Som det står i artikeln så tror jag att många yrkesförare struntar i cykelboxarna och ställer sig ändå i dem.
"Jag har sett cyklister som ändå stannar vid stopplinjen, och yrkesförare som står i cykelboxen. Det är synd, men det tar väl lite tid innan alla vet vad allting betyder i trafiken, säger Per-Åke Tjärnberg på NTF."

När jag cyklar i stan så ställer jag mig alltid framför fordonen som står där oavsett om det finns cykelboxar eller om jag måste stanna på övergångsstället.

/Johan

Skrivet av nisseson den 19e oktober, 2007

JT skrev:
> Man kan inte straffa bort förteelser som begås
> av personer som inte har för *avsikt* att begå
> något brottsligt i företeelsen.

Om det inte redan är att anse brottsligt (att ha så dålig uppsikt på sitt fordon att man kan köra över någon så enkelt som i dessa fall torde kunna anses som (grov?) oaktsamhet i trafik, i detta fall ledande till vållande av annans död.) så skulle en strängare lagstiftning kunna snabba på och stärka kraven på de tekniska lösningar som kan hjälpa till att undvika sådana här tragedier.

-----------------
Jonna Happy!

Skrivet av Joakim Quensel den 19e oktober, 2007

JT skrev:
> Man kan inte straffa bort förteelser som begås
> av personer som inte har för *avsikt* att begå
> något brottsligt i företeelsen.

Jag håller inte med! Med samma resonemang så bör någon som rattfull kört ihjäl någon inte dömmas för vållande till annans död eftersom han inte hade för avsikt att kör ihjäl någon.

Skrivet av Stervelo den 19e oktober, 2007

Läste att killen ramlat av pakethållaren, sen blivit överkörd, alltså att bussen inte nuddat cykeln? Det verkar stå ganska olika storys i tidningarna, surprise surprise.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Skrivet av BFS den 19e oktober, 2007

Vissa korsningar borde betraktas som brottsliga.

Have a Happy period. Always.

Skrivet av JT den 19e oktober, 2007

Joakim Quensel skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> > Man kan inte straffa bort förteelser som begås
> > av personer som inte har för *avsikt* att begå
> > något brottsligt i företeelsen.
>
> Jag håller inte med! Med samma resonemang så
> bör någon som rattfull kört ihjäl någon inte
> dömmas för vållande till annans död eftersom
> han inte hade för avsikt att kör ihjäl någon.

Nej, det medvetna (brottsliga) valet är då att köra bil när man är berusad. Är du berusad så vet du (förhoppningsvis) att du inte får köra bil.

Skrivet av nisseson den 19e oktober, 2007

JT skrev:
> Nej, det medvetna (brottsliga) valet är då att
> köra bil när man är berusad. Är du berusad så
> vet du (förhoppningsvis) att du inte får köra
> bil.

I fallet högersväng som prejar cyklist (eller mopedist/gående/whatever) så är det medvetna valet från bilföraren att svänga fast han har för dålig sikt. Lika illa i mina ögon som att köra full.

-----------------
Jonna Happy!

Skrivet av Sprockets den 19e oktober, 2007

Stervelo skrev:
> Läste att killen ramlat av pakethållaren, sen
> blivit överkörd, alltså att bussen inte nuddat
> cykeln? Det verkar stå ganska olika storys i
> tidningarna, surprise surprise.

Fast varför han trillade av vet vi ju inte. Inte heller om bussen körde på cykeln först eller inte.
Men det är lite skrämmande hur stor acceptans det finns för att det dör hundratals människor i trafiken varje år. Speciellt om man jämför med reaktionen på killen som blev ihjälsparkad häromveckan.
"Dödar nån dig med en bil är det OK, dödar nån dig för hand är det fel"?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

288 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 är rekordet. 1.198 sekunder