[lite OT] Feber och Halsont
Skrivet av
grolsch den 15e februari
NĂ„, hur bĂ€r man sig Ă„t för att bli av med det hĂ€r? Ăr det bara att ligga hemma och vĂ€nta ut det hela, knapra lite piller etc?
Jag feberyrar lite nu men, vilka icke receptbelagda piller Àr bÀst, vilka halstabletter fungerar?
Man kan ju (har jag mÀrkt ett par dagar nu) fÄ bort febern genom piller. Men det kÀnns som att man bara "skjuter upp" lidelsen.
Jag inser att trÀning inte gÄr ihop med detta, men det vore skönt att slippa missa en massa skola bara för att ligger och tycker synd om sig sjÀlv.
undra om jag ens kommer komma ihÄg att jag skrivit den hÀr trÄden nÀr jag vaknar imorgon...
Jag feberyrar lite nu men, vilka icke receptbelagda piller Àr bÀst, vilka halstabletter fungerar?
Man kan ju (har jag mÀrkt ett par dagar nu) fÄ bort febern genom piller. Men det kÀnns som att man bara "skjuter upp" lidelsen.
Jag inser att trÀning inte gÄr ihop med detta, men det vore skönt att slippa missa en massa skola bara för att ligger och tycker synd om sig sjÀlv.
undra om jag ens kommer komma ihÄg att jag skrivit den hÀr trÄden nÀr jag vaknar imorgon...
Skrivet av
Jensen den 15e februari
sova mycket o Àta rÀtt, brukar vara det bÀsta botemedlet
===I Speed kills, but you get there faster I===
===I Speed kills, but you get there faster I===
Skrivet av
MÄrten den 16e februari
Jag brukar knarka Strepsils och Ipren och lite multivitamintjosanhoppsan. Ligger faktiskt hemma och Àr sjuk idag jag med, sjukt jobbigt! :D
C-vitaminbrus brukar kunna lindra vÀldigt snabbt nÀr man vaknar med en hamster i halsen.
---
Scandinavian Trials | Uppsala Street Ride | Blogg - nu med lite bÀttre bilder
C-vitaminbrus brukar kunna lindra vÀldigt snabbt nÀr man vaknar med en hamster i halsen.
---
Skrivet av
gong den 16e februari
Kanske svĂ„rt att ordna sĂ„ hĂ€r mitt i natten och just nu men nĂ€sta gĂ„ng du eller ngn du kĂ€nner Ă€r i england köp nightnurse och daynurse frĂ„n nĂ€rmsta boots- riktig dunder medicin. Ta under 1- 2 dagar och skiten Ă€r borta och under tiden kĂ€nner du dig frisk som en nötkĂ€rna. Ăven bevelyns day&night fungerar alldeles utmĂ€rkt.
Skrivet av
gong den 16e februari
förövrigt brukar det hjÀlpa att gurgla sÄn dÀr munhÄlerengöring man kan bli ordinerad av tandlÀkaren om man skall göra en rotfyllning- dödar allt i munnen, smaken försvinner ngn timme och det smakar skit men det hjÀlper mot det halsonda..
Skrivet av
Carl den 16e februari
Jag blev ocksÄ snuvig och helt sjukt trött idag. MÄste varit konserten med Lykke Li och de 4 ölen igÄr. :P
Skrivet av
BFS den 16e februari
Gurgla hett saltvatten funkar, hÀvdar mitt ex (helst innan det brutit ut ordentligt). Det Àr dock rÀtt Àckligt. Annars kan jag rekommendera att dricka mycket vatten.
Have a Happy period. Always.
Skrivet av
leloy den 16e februari
min kur brukar bestÄ av stora mÀngder sömn och vitlöksrik mat typ.. och godis.
Skrivet av
nenja den 16e februari
Attans, jag hoppades pÄ att ngn skulle tipsa om en mirakelkur hÀr! KÀnde symptom igÄr och nu rinner nÀsan...
/Rickard
http://bikeplace.se
http://happypics.zapto.org
/Rickard
Skrivet av
Miche den 16e februari
Samma hĂ€r, kĂ€nner att jag en infektion i vĂ€nster nĂ€sborre men har inte direkt ont i halsen. Det jag vet Ă€r att har man ont i halsen sĂ„ skall man ge faan i all konditionstrĂ€ning. Ă
kte pÄ hjÀrtsÀcksinflamation för ett gÀng Är sedan pga att ha 'rÄkat' trÀna med förkylning i kroppen. Det blev total trÀningstopp under en lÄng tid, samt sjukskrivningar mm. Har faktiskt inte riktigt kommit i form sedan dess igen, har blivit sÄ nojjig av det och som smÄbarn förÀlder sÄ har man förkylning i familjen jÀmt.
Det finns inget som hjÀlper mot förkylningar dÄ det Àr ett virus och det finns inget vaccin mot förkylningsvirus. Infektioner orsakade av bakterier tar man bort med antibiotika. SÄ det Àr bara att leva med förkylning nÀr det slÄr till.
// Miche

Det finns inget som hjÀlper mot förkylningar dÄ det Àr ett virus och det finns inget vaccin mot förkylningsvirus. Infektioner orsakade av bakterier tar man bort med antibiotika. SÄ det Àr bara att leva med förkylning nÀr det slÄr till.
// Miche
Skrivet av
Morfum den 16e februari
Tja!
Mkt snor och onda bihÄlor kan botas med Rhinocort nÀssspray, nyligen befriad frÄn receptblocket och stÄr numera pÄ hyllan i alla Apotek. Dyr dock men grymt effektiv, tar bort vÀrk o svulland som kommer efter mkt snytande samt ser till att du fÄr "rent hus" o inte bara löser upp slemmet o skapar en ny perfekt formgjuten propp..
saxat:
"1. VAD RHINOCORT AQUA ĂR OCH VAD DET ANVĂNDS FĂR
Rhinocort Aqua Àr ett kortisonpreparat som dÀmpar inflammation och allergiska reaktioner i nÀsan.
Rhinocort Aqua anvÀnds mot rinnsnuva, nÀstÀppa, nysningar och/eller klÄda i nÀsan orsakad av allergi mot till exempel pollen (sÄ kallad hösnuva). "
LĂ€nk till Fass o Rhinocort: http://www.fass.se
har sjÀlv fÄtt detta av min lÀkare flertag gÄnger och det gör underverk =) Dyr dock (ca 200:- tror jag) men ÀndÄ vÀrd pengarna. DÄ har jag fÄtt det för att jag haft ont i bihÄlorna pga lÄngvariga förkylingar.
mina körv-ören..
-----------------------------------------------------------------------
"Freeride is not only about the ride"
Epic Failure
Mkt snor och onda bihÄlor kan botas med Rhinocort nÀssspray, nyligen befriad frÄn receptblocket och stÄr numera pÄ hyllan i alla Apotek. Dyr dock men grymt effektiv, tar bort vÀrk o svulland som kommer efter mkt snytande samt ser till att du fÄr "rent hus" o inte bara löser upp slemmet o skapar en ny perfekt formgjuten propp..
saxat:
"1. VAD RHINOCORT AQUA ĂR OCH VAD DET ANVĂNDS FĂR
Rhinocort Aqua Àr ett kortisonpreparat som dÀmpar inflammation och allergiska reaktioner i nÀsan.
Rhinocort Aqua anvÀnds mot rinnsnuva, nÀstÀppa, nysningar och/eller klÄda i nÀsan orsakad av allergi mot till exempel pollen (sÄ kallad hösnuva). "
LĂ€nk till Fass o Rhinocort: http://www.fass.se
har sjÀlv fÄtt detta av min lÀkare flertag gÄnger och det gör underverk =) Dyr dock (ca 200:- tror jag) men ÀndÄ vÀrd pengarna. DÄ har jag fÄtt det för att jag haft ont i bihÄlorna pga lÄngvariga förkylingar.
mina körv-ören..
-----------------------------------------------------------------------
"Freeride is not only about the ride"
Epic Failure
Skrivet av
Miche den 16e februari
Man kanske skulle ta en svĂ€ng förbi Ăstra imorgon och skaffa sĂ„nt dĂ„ jag inte riktigt tror att det Ă€r en förskylning. Kan vara vĂ€rt att test iaf.
// Miche

// Miche
Skrivet av
Stervelo den 16e februari
Spola nÀsan, det finns nÀssköljare av olika sorter. Drick mycket vatten, billigt och bra.
Jag brukar resonera sÄ hÀr. Feber Àr kroppens sÀtt att bekÀmpa viss sjukdom. Den höjda tempen ska hjÀlpa att ta kÄl pÄ vad det nu Àr. SÄ, det verkar bakvÀnt för mig att ta tabletter för att ta ner tempen. Klart, blir det hög temp, dÄ Àr det dags. Har gjort det en gÄng, dÄ hade jag 40.7 grader.
Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.
Jag brukar resonera sÄ hÀr. Feber Àr kroppens sÀtt att bekÀmpa viss sjukdom. Den höjda tempen ska hjÀlpa att ta kÄl pÄ vad det nu Àr. SÄ, det verkar bakvÀnt för mig att ta tabletter för att ta ner tempen. Klart, blir det hög temp, dÄ Àr det dags. Har gjort det en gÄng, dÄ hade jag 40.7 grader.
Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.
Skrivet av
fredrikw den 16e februari
Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar resonera sÄ hÀr. Feber Àr kroppens
> sÀtt att bekÀmpa viss sjukdom. Den höjda tempen
> ska hjÀlpa att ta kÄl pÄ vad det nu Àr. SÄ,
> det verkar bakvÀnt för mig att ta tabletter för
> att ta ner tempen.
men Àr det verkligen sÄ? Àr inte febern snarare en konsekvens av infektionen? och sÄledes mÄr man bÀttre av att sÀnka den?
> Jag brukar resonera sÄ hÀr. Feber Àr kroppens
> sÀtt att bekÀmpa viss sjukdom. Den höjda tempen
> ska hjÀlpa att ta kÄl pÄ vad det nu Àr. SÄ,
> det verkar bakvÀnt för mig att ta tabletter för
> att ta ner tempen.
men Àr det verkligen sÄ? Àr inte febern snarare en konsekvens av infektionen? och sÄledes mÄr man bÀttre av att sÀnka den?
Skrivet av
MagnusA den 16e februari
fredrikw skrev:
> Stervelo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag brukar resonera sÄ hÀr. Feber Àr
> kroppens
> > sÀtt att bekÀmpa viss sjukdom. Den höjda
> tempen
> > ska hjÀlpa att ta kÄl pÄ vad det nu Àr.
> SĂ„,
> > det verkar bakvÀnt för mig att ta tabletter
> för
> > att ta ner tempen.
>
> men Àr det verkligen sÄ? Àr inte febern snarare
> en konsekvens av infektionen? och sÄledes mÄr
> man bÀttre av att sÀnka den?
Nej, kroppen höjer temperaturen för att bekÀmpa infektionen. Saxat frÄn sjukvÄrdsrÄdgivningen:
"Feber Àr inte farligt i sig. Det Àr en del av kroppens försvar mot frÀmmande virus och bakterier eftersom dessa smittÀmnen inte trivs nÀr det blir för varmt."
> Stervelo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag brukar resonera sÄ hÀr. Feber Àr
> kroppens
> > sÀtt att bekÀmpa viss sjukdom. Den höjda
> tempen
> > ska hjÀlpa att ta kÄl pÄ vad det nu Àr.
> SĂ„,
> > det verkar bakvÀnt för mig att ta tabletter
> för
> > att ta ner tempen.
>
> men Àr det verkligen sÄ? Àr inte febern snarare
> en konsekvens av infektionen? och sÄledes mÄr
> man bÀttre av att sÀnka den?
Nej, kroppen höjer temperaturen för att bekÀmpa infektionen. Saxat frÄn sjukvÄrdsrÄdgivningen:
"Feber Àr inte farligt i sig. Det Àr en del av kroppens försvar mot frÀmmande virus och bakterier eftersom dessa smittÀmnen inte trivs nÀr det blir för varmt."
Skrivet av
PeterF den 16e februari
Febern triggar kroppens imunförsvar sĂ„ det Ă€r inte bara av ondo. Plus att nĂ€r du trycker i dig piller sĂ„ fĂ„r kroppen mer saker att bryta ner Ă€ven fast det kanske kĂ€nns bĂ€ttre för tillfĂ€llet sĂ„ kan det förlĂ€nga din förkylning. Ăt aldrig piller i onödan.
Skrivet av
MÄrten den 16e februari
Ohfyfan, idag blev det feber ocksÄ... Trots en Ipren i kroppen vandrar rosa elefanter pÄ vÀggarna. Fyfan.
---
---
Skrivet av
BFS den 16e februari
MÄrten: Àr du sÀker pÄ att det var en Ipren?
Skrivet av
Miche den 16e februari
Febern skall man inte ta ner i onödan. Den Àr ett försvar som kroppen tar till för att t ex. virus inte skall fungera optimalt. Visst, har man vÀldigt hög feber sÄ Àr det en annan sak.
Ted_B: InstÀmmer faktiskt pÄ det med sömn. Whiskyn brukar jag ta för lite tröst.
// Miche

Ted_B: InstÀmmer faktiskt pÄ det med sömn. Whiskyn brukar jag ta för lite tröst.
// Miche
Skrivet av
MÄrten den 16e februari
BFS: Ganska. Det sto Ipren pÄ den. Men nu har det vÀrsta lagt sig... Phew. Te unt honung Àr min medicin nu!
---
---
Skrivet av
BFS den 16e februari
MÄrten: tÀnkte att du blandade ihop en rolig gubbe pÄ tabletten med en "rolig" gubbe i reklamen. I feberyran Àr det lÀtt att göra fel. :) Krya pÄ dig. Feber Àr ett helvete...
Skrivet av
grolsch den 16e februari
Ibumetin och gurglande av ljummet saltvatten rÀddade natten, hjÀlper hur bra som helst mot ond hals, dock ganska kortvarigt. tack för tipsen allihopa, idag fungerar jag som mÀnniska, Àven om febern inte Àr helt borta.
Skrivet av
MÄrten den 16e februari
Aaaah, Otrivin. Jag kan andas! Tallyho!
HuvudvÀrk... d'oh.
---
HuvudvÀrk... d'oh.
---
Skrivet av
korvexe den 16e februari
Den bÀsta kuren Àr sömn, vatten och riktiga mÄltider. För mig har det ibland rÀckt med en rejÀl sovmorgon för att lindra de vÀrsta symptomen.
Skrivet av
nenja den 16e februari
Idag blev min morgonkur en lÄng sovmorgon och en uppdelad vitlöksklyfta som svaldes ner med nypressad citron. ^^
Krya pÄ er dÀr ute!
/Rickard
Krya pÄ er dÀr ute!
/Rickard
TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.