[Happy Ride] - "Jakten på Wofflan", Göteborg, 10.00 Franssons, Söndag - Nu med BILDER! :-)
Skrivet av
Leo den 13e februari, 2008
Jaa, det är dags för årets första Woffeljakt! På söndag så blir det en fyratimmarstur till torpet Freden i Jonsered. Serveringen har öppnat och våfflorna väntar! :-9
Det blir Bohusleden till Jonsered, sen bombar vi nerför Bäckravinen mot Jonsereds fabriker och därefter flyger vi uppför till torpet Freden på lättä ben. Efter våfflorna blir det hemfärd på de nya stigarna vi hittade innan jul, med den fina nerfarten till Kåhög.
Samling vid Franssons, korsningen Delsjövägen/Virginsgatan, kl. 10.00. Vi ses! Ta med 30kr för Woffla+kaffe!
/Leo
Happy Christmas Ride, Franssons 09.00 Julafton! :-)
[VR 2009] - Team 8, Vätternrundan sub8 tråden
...man lever bara en gång...
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-02-17 18:56 av Leo.
Det blir Bohusleden till Jonsered, sen bombar vi nerför Bäckravinen mot Jonsereds fabriker och därefter flyger vi uppför till torpet Freden på lättä ben. Efter våfflorna blir det hemfärd på de nya stigarna vi hittade innan jul, med den fina nerfarten till Kåhög.
Samling vid Franssons, korsningen Delsjövägen/Virginsgatan, kl. 10.00. Vi ses! Ta med 30kr för Woffla+kaffe!
/Leo
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-02-17 18:56 av Leo.
Skrivet av
Trailmaster den 14e februari, 2008
Jag hoppas på snabbt tillfrisknande så kommer jag med.
Ps tag gärna med jämna pengar till fika då det kan vara svårt med växel när det kommer många på en gång.
//Gerry
Ps tag gärna med jämna pengar till fika då det kan vara svårt med växel när det kommer många på en gång.
//Gerry
Skrivet av
Stisse den 14e februari, 2008
SOP för Kotte 2.0 är beräknat den dagen. Otaktiskt att ge sig ut på fyratimmars MTB-tur. Rätt dumt till och med. Då får jag nog sova i badkaret i fem-sex år om jag skulle missa detta. Efter den nya familjemedlemmen kommit i ordning och vi fått snurr på vardagen igen så ska det cyklas, jävlariminlåda!!
// Peter Luihn
I have done this a thousands of times and no ones have been hurt (much).
// Peter Luihn
I have done this a thousands of times and no ones have been hurt (much).
Skrivet av
Timothy den 14e februari, 2008
Jag kanske sitter och kränger våfflor i stugan med familjen när ni kommer.

Skrivet av
Leo den 14e februari, 2008
Timothy: Trevligt! Vi är troligtvis där vid 12-12.30.
/Leo
/Leo
Skrivet av
snowman119 den 14e februari, 2008
om jag inte jobbar så e jag på !
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jag gillar helt enkelt inte att trampa
http://bildochfoto.ning.com
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jag gillar helt enkelt inte att trampa
http://bildochfoto.ning.com
Skrivet av
Hogge den 15e februari, 2008
-Stisse har inte SOP redan varit :) nu e det väl mer leverans...
kanske kommer upp å käkar vofflor med lille Linus... han e 4.5 månader gammal nu :)
Hogge
kanske kommer upp å käkar vofflor med lille Linus... han e 4.5 månader gammal nu :)
Hogge
Skrivet av
Leo den 15e februari, 2008
North: 10.00 + fyra timmar = ca 14.00 :-) Sen beror det på hur fort vi äter våfflorna och hur fort vi trampar, men ungefär så är tidtabellen.
/Leo
/Leo
Skrivet av
drub den 15e februari, 2008
Mycke cyklande blir de i helgen. Våfflorna vill man inte missa så den här turen skall jag också med på. :D
Skrivet av
North den 16e februari, 2008
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> North: 10.00 + fyra timmar = ca 14.00 :-) Sen
> beror det på hur fort vi äter våfflorna och hur
> fort vi trampar, men ungefär så är tidtabellen.
>
>
> /Leo
Jo, fast du skrev, vi är vid våfflorna cirka 12.00-12.30, så kanske fika 30 min.
Då börjar hemfärden 13.00 och kanske tar 2-2.5tim, då kanske vi inte är hemma före halv fyra, eller är det en snabbare väg hem?
Jag har lite ont om tid på söndag, därför undrar jag.
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-02-16 00:06 av North.
> North: 10.00 + fyra timmar = ca 14.00 :-) Sen
> beror det på hur fort vi äter våfflorna och hur
> fort vi trampar, men ungefär så är tidtabellen.
>
>
> /Leo
Jo, fast du skrev, vi är vid våfflorna cirka 12.00-12.30, så kanske fika 30 min.
Då börjar hemfärden 13.00 och kanske tar 2-2.5tim, då kanske vi inte är hemma före halv fyra, eller är det en snabbare väg hem?
Jag har lite ont om tid på söndag, därför undrar jag.
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-02-16 00:06 av North.
Skrivet av
Leo den 16e februari, 2008
North: Hemvägen är lite snabbare, tror det tog 1.5 timma sist. Vi kör inte samma väg tillbaka som dit alltså. Det finns alternativ efter våffelstugan också, tar man asfalten hem direkt är man vid Franssons på 30 minuter.
/Leo
/Leo
Skrivet av
Leo den 16e februari, 2008
Glöm inte jämna pengar, 30kr för våffla och kaffe! Ses imorgon! :-)
/Leo
/Leo
Skrivet av
poolis den 17e februari, 2008
Tillbaka efter en mycket fin tur, även om hemvägen var ortoligt jobbig pga vinden.
Bifogar min tracking med GPS:en.
För dom som undrade så var det exact 100 m stigning från Sjön till Våffelstugan, dessa 100 m cyklade vi uppför på 1,7 km.
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-02-17 15:06 av poolis.

Bifogar min tracking med GPS:en.
För dom som undrade så var det exact 100 m stigning från Sjön till Våffelstugan, dessa 100 m cyklade vi uppför på 1,7 km.
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-02-17 15:06 av poolis.
Skrivet av
Trailmaster den 17e februari, 2008
Äntligen en dag i sadeln igen.
Kanonfint underlag idag men det tog en timma innan kroppen ville vara med sen gick det rätt bra.
Planen för mig var att följa med till Jonsered och sen vända hemmåt igen men wofflorna lockade så det blev att kämpa sig upp och få sig en fika.
Sedan blev det att köra asfalt hem och i den motvinden var det jobbigare än terrängen mot Jonsered.
Tack för sällskapet idag, hoppas nu att amn kan hålla sig frisk så man får upp flåset igen asfaltturerna på racern lockar ju också.
//Gerry
Kanonfint underlag idag men det tog en timma innan kroppen ville vara med sen gick det rätt bra.
Planen för mig var att följa med till Jonsered och sen vända hemmåt igen men wofflorna lockade så det blev att kämpa sig upp och få sig en fika.
Sedan blev det att köra asfalt hem och i den motvinden var det jobbigare än terrängen mot Jonsered.
Tack för sällskapet idag, hoppas nu att amn kan hålla sig frisk så man får upp flåset igen asfaltturerna på racern lockar ju också.
//Gerry
Skrivet av
Leo den 17e februari, 2008
Hejhopp!
Det blev en härlig våffeltur idag, mycket varmare väder idag än igår när vi körde Iceman. ;-)
11st var vi som var sugna på våfflor, Hans saknas på gruppbilden då han tjuvstartade lite.
Lite lerigare i skogen idag, då kylan var som bortblåst efter gårdagen. Dock ändå lite tjäle kvar i marken så en del av de värsta lerpölarna var hårda. Vi körde nästan som planerat, först hela vägen på Bohusleden mot Jonsered med några korta stopp. Vid höjden efter Jerikotunnelns överfart så letade vi upp en stig som Trailmaster hade hittat på en karta. Vi körde lite vilse först, men därefter blev det bättre och bättre. Ni som kört bäckravinen vet hur kul den är. Denna biten var snäppet bättre och det fanns en brant del som var rätt hårig. :-) Gäller bara att hitta rätt infart till den nästa gång så har vi en ny favorit DH-slinga ner till jonsereds fabriker.
Sen var det full jakt upp till våffelstugan, finfina klättringar upp dit och denna gången fick vi en brant start upp mot herrgården också som bonus. Torpet Freden var öppet som väntat och serveringen var av toppklass, snabbt och gott igen!
På hemvägen körde vi Naturstigen mot Gripsholm och därefter den nya fina nerfarten till Kåhög. Sen var det dags att trampa hem på asfalt i motvinden, som var rätt hård bitvis. Efter 4.5 timmar, 14.27, var vi tillbaka vid Franssons, nästan helt enligt tidtabellen. Tack för idag, vi ses på tisdag nästa gång!
/Leo
ps. Här kommer lite bilder från dagens tur:

Det blev en härlig våffeltur idag, mycket varmare väder idag än igår när vi körde Iceman. ;-)
11st var vi som var sugna på våfflor, Hans saknas på gruppbilden då han tjuvstartade lite.
Lite lerigare i skogen idag, då kylan var som bortblåst efter gårdagen. Dock ändå lite tjäle kvar i marken så en del av de värsta lerpölarna var hårda. Vi körde nästan som planerat, först hela vägen på Bohusleden mot Jonsered med några korta stopp. Vid höjden efter Jerikotunnelns överfart så letade vi upp en stig som Trailmaster hade hittat på en karta. Vi körde lite vilse först, men därefter blev det bättre och bättre. Ni som kört bäckravinen vet hur kul den är. Denna biten var snäppet bättre och det fanns en brant del som var rätt hårig. :-) Gäller bara att hitta rätt infart till den nästa gång så har vi en ny favorit DH-slinga ner till jonsereds fabriker.
Sen var det full jakt upp till våffelstugan, finfina klättringar upp dit och denna gången fick vi en brant start upp mot herrgården också som bonus. Torpet Freden var öppet som väntat och serveringen var av toppklass, snabbt och gott igen!
På hemvägen körde vi Naturstigen mot Gripsholm och därefter den nya fina nerfarten till Kåhög. Sen var det dags att trampa hem på asfalt i motvinden, som var rätt hård bitvis. Efter 4.5 timmar, 14.27, var vi tillbaka vid Franssons, nästan helt enligt tidtabellen. Tack för idag, vi ses på tisdag nästa gång!
/Leo
ps. Här kommer lite bilder från dagens tur:
Skrivet av
Skrivet av
Ola den 17e februari, 2008
Tack för turen, riktig kul med nya stigar!
Vem bor på nr. 13?
Ola
Vem bor på nr. 13?
Ola
Skrivet av
Ola skrev:
> Vem bor på nr. 13?
Antingen är det den mytomspunna "Gripen", då vi stod vid Gripsholms rastplats? Eller kanske är det hål nr 13 på fågelholksbanan "kast med liten lärka"? :-) Alla fågelholkarna hade ju nummer, så nåt lurt är det ju...?
/Leo
> Vem bor på nr. 13?
Antingen är det den mytomspunna "Gripen", då vi stod vid Gripsholms rastplats? Eller kanske är det hål nr 13 på fågelholksbanan "kast med liten lärka"? :-) Alla fågelholkarna hade ju nummer, så nåt lurt är det ju...?
/Leo
Skrivet av
Timothy den 17e februari, 2008
Våfflorna var riktigt goda även om jag,tejen och lilltjejen tog oss till torpet till fots. Vi mötte ett muntert gäng som verkade lite slitna efter backarna upp dit. Vi blev omkörda av en rejält utdragen klunga i den backen :)

Skrivet av
feffemannen den 18e februari, 2008
Japp. Mycket trevlig tur, men jag blev rejält trött på hemvägen. Leo höll verkligen högt tempo i motvinden (tycker jag som låg på rulle).
f
f
Skrivet av
Fässberg den 18e februari, 2008
Såg trevligt ut, nästan lika trevligt som att kånga slipers runt Horsickan :)
Den där nya nerfarten till jonsereds fabriker, hur lång var den, tidsmässigt alltså?
/F

Den där nya nerfarten till jonsereds fabriker, hur lång var den, tidsmässigt alltså?
/F
Skrivet av
Ola den 18e februari, 2008
Fässberg skrev:
> Såg trevligt ut, nästan lika trevligt som att
> kånga slipers runt Horsickan :)
Ja, vi tänkte på er:) Blev det bra förresten?
>
> Den där nya nerfarten till jonsereds fabriker,
> hur lång var den, tidsmässigt alltså?
>
> /F
Cirka 2 timmar, jävla startrakan är nog 1h59min:)
Ola
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-02-18 16:59 av Ola.
> Såg trevligt ut, nästan lika trevligt som att
> kånga slipers runt Horsickan :)
Ja, vi tänkte på er:) Blev det bra förresten?
>
> Den där nya nerfarten till jonsereds fabriker,
> hur lång var den, tidsmässigt alltså?
>
> /F
Cirka 2 timmar, jävla startrakan är nog 1h59min:)
Ola
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-02-18 16:59 av Ola.
Skrivet av
Cakeman den 18e februari, 2008
Haha...det hade varit ett Voltaren-rejs jag hade betalt pengar för att se :-)
Ola skrev:
>
> Cirka 2 timmar, jävla startrakan är nog
> 1h59min:)
>
> Ola
__________________________________________________________________________________________
“Here we may reign secure, and in my choice To reign is worth ambition though in hell: Better to reign in hell than serve in heaven”

Ola skrev:
>
> Cirka 2 timmar, jävla startrakan är nog
> 1h59min:)
>
> Ola
__________________________________________________________________________________________
“Here we may reign secure, and in my choice To reign is worth ambition though in hell: Better to reign in hell than serve in heaven”
Skrivet av
poolis den 18e februari, 2008
Hmmmmm,
På väg ned mot Jonsered på "den nya stigen" Var det möjligen en liten fel navigering som är fångad på GPS:en?
.

På väg ned mot Jonsered på "den nya stigen" Var det möjligen en liten fel navigering som är fångad på GPS:en?
.
Skrivet av
Leo den 18e februari, 2008
Poolis: Där var den ju, den goa nerfarten! Så klart körde vi först högst upp för att få så mycket fallhöjd som möjligt ner. ;-)
/Leo
/Leo
Skrivet av
Miche den 18e februari, 2008
Bra fallhöjd faktiskt, 80m. Hur var den, var det stök eller var det bara att blåsa på fullt?
// Miche

// Miche
Skrivet av
Leo den 18e februari, 2008
Miche: Den var, både och. :-) Först blåsa på för fullt på stigen, sen en rejäl brant, sen stök med sten och sist lite lera i slutet. Helt klart en favorit, som ska köras fler gånger.
/Leo
/Leo
Skrivet av
Miche den 18e februari, 2008
Leo: Verkar som ni har hittat en riktig goding :-) Döpt den till nått Thrash Metal Rock 'N' Roll. Sitter och tittar på kartan, det verkar som om man kan ta bilen hälften av backen upp men det är kanske lite tabu ;-)
// Miche

// Miche
Skrivet av
Oscar den 19e februari, 2008
här e den "Jonseredsdippen" visst e det den ni pratar om?
80 meter fallhöjd är inte det tråkigaste ...

Redigerad 3 gånger. Senaste ändring 2008-02-19 13:40 av Oscar.
80 meter fallhöjd är inte det tråkigaste ...
Redigerad 3 gånger. Senaste ändring 2008-02-19 13:40 av Oscar.
Skrivet av
Morfum den 19e februari, 2008
fan vad obekvämt det ser ut o dåna ner där =D
hoho
-----------------------------------------------------------------------
"Freeride is not only about the ride"
Epic Failure
hoho
-----------------------------------------------------------------------
"Freeride is not only about the ride"
Epic Failure
Skrivet av
Oscar den 19e februari, 2008
Nja som leo beskriver det ungefär. Ja va rätt skraj men hade mycket adrenalin i kroppen och det dövar ju rädsla som bekant :U
Skrivet av
Leo den 19e februari, 2008
Nope, det där är inte den vägen vi körde i söndags, Oscar. :-) Det där på din karta är gamla bohusleden med bäckravinen och trätrappan, som är lättare än den här nya.
/Leo
/Leo
Skrivet av
AndersS den 19e februari, 2008
Nya Bohusleden ifrån Kafffestugan ner till Humlebadet ger också en bra utförslöpa!
Skrivet av
Miche den 19e februari, 2008
Oscar: Enl. din GPS-plott så är det ca 115m fallhöjd och inte ca 80m som man ser på Garmin kartan ovan. Kan man lita på din plott? Jag litar ios inte på Garmin kartorna som är producerade här i sverige.
// Miche

// Miche
Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.