Formula handtag till XT skivbromsar?
Skrivet av
anxious andy den 19e februari
HÄller pÄ och bygger snyggpendlare till en kollega, sÄg en annons hÀr och undrar:
Passar Formulas handtag ihop med hojens befintliga XT-slangar? Jag vet just inget om skivbromsar pÄ cyklar (Àn).
eder allraste/a
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-02-19 10:03 av anxious andy.
Passar Formulas handtag ihop med hojens befintliga XT-slangar? Jag vet just inget om skivbromsar pÄ cyklar (Àn).
eder allraste/a
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-02-19 10:03 av anxious andy.
Skrivet av
rikard den 19e februari
kort svar: nej.
lite lÀngre svar:
Hope och shimano anvÀnder olika typer av bromsvÀtskor som:
a) inte gÄr att blanda
b) förstör packningarna för det andra mÀrket.
SjÀlva slangen passar sÀkert om den har rÀtt innerdiameter, men du mÄste se till att den Àr helt ren.
lite lÀngre svar:
Hope och shimano anvÀnder olika typer av bromsvÀtskor som:
a) inte gÄr att blanda
b) förstör packningarna för det andra mÀrket.
SjÀlva slangen passar sÀkert om den har rÀtt innerdiameter, men du mÄste se till att den Àr helt ren.
Skrivet av
Ville den 19e februari
Man kan köra med helsyntetisk olja sÄ fungerar det. Jag har sjÀlv blandat magura och hopebromsar en gÄng i tiden.
MEN!, du bör vara medveten om att olika bromsar kör med olika utvÀxlingar och du kan dÀrför fÄr en ganska usel broms.
Om du som du sÀger "Jag vet just inget om skivbromsar pÄ cyklar " sÄ skulle jag nog undvika att göra ingreppet.
Men du lÀr dig ju iof alltid nÄgot pÄ det:)
Om du som du sÀger "Jag vet just inget om skivbromsar pÄ cyklar " sÄ skulle jag nog undvika att göra ingreppet.
Men du lÀr dig ju iof alltid nÄgot pÄ det:)
Min pappa började prata bromsvÀtska hÀromdagen, och vad jag förstod har DOT 3, 4 och 5 ersatts av en och samma nuförtiden.
NÄgon som kan kasta ljus över denna frÄga? Behöver jag ge far en uppstrÀckning?
/a
NÄgon som kan kasta ljus över denna frÄga? Behöver jag ge far en uppstrÀckning?
/a
Skrivet av
Ville den 19e februari
ja, det blir nog uppstrÀckning..;)
Men jag vet inte om jag Àr rÀtt man att ge den.
Dock Ă€r dot 4 och dot 5.1 blandbara. Ăven omd et finns bromsar som tex bara rekomenderar dot 4. Dot 5 Ă€r en siliconbaserad vĂ€tska och skiljer sig tydligen ganska mcyket. Dot 3 har jag ingen koll pĂ„ lĂ€ngre.
Men i shimanobromsen sÄ har du ingen av dessa. Utan mineralolja vilket Àr miljövÀnligare men nÄgot sÀmre pÄ pappret.
Det Àr möjligt att dt eÀr mineraloljan som din far pratar om men den har inte pÄ nÄgot sÀtt ersatt de andra.
Dock Ă€r dot 4 och dot 5.1 blandbara. Ăven omd et finns bromsar som tex bara rekomenderar dot 4. Dot 5 Ă€r en siliconbaserad vĂ€tska och skiljer sig tydligen ganska mcyket. Dot 3 har jag ingen koll pĂ„ lĂ€ngre.
Men i shimanobromsen sÄ har du ingen av dessa. Utan mineralolja vilket Àr miljövÀnligare men nÄgot sÀmre pÄ pappret.
Det Àr möjligt att dt eÀr mineraloljan som din far pratar om men den har inte pÄ nÄgot sÀtt ersatt de andra.
Ojojoj, nu blev det lite vÀl mycket att hÄlla reda pÄ för att det ska vara vÀrt besvÀret - vi ville ju bara ha Formulahandtagen för att de var sÄ vaaaansinnigt snygga (vi Àr sÄna dÀr art directors:) FÄr jobba med andra detaljer i stÀllet.
Men - jag vet ÀndÄ redan mycket mer om skivbromsar Àn jag gjorde för en timme sedan. Tack!
/a
Men - jag vet ÀndÄ redan mycket mer om skivbromsar Àn jag gjorde för en timme sedan. Tack!
/a
Skrivet av
Ville den 19e februari
OM det bara Àr för utsendet kan man ha systemet med bara luft. OCh om du mÄste ha fungerande bromsar sÄ köp helsyntetisk olja. DÄ tror jag du Àr safe:)
Lycka till.
Edit. inte tomt pÄ luft dumville
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-02-19 10:45 av Ville.
Lycka till.
Edit. inte tomt pÄ luft dumville
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-02-19 10:45 av Ville.
Skrivet av
Noxter den 19e februari
dubbel...
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-02-19 14:28 av Noxter.
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-02-19 14:28 av Noxter.
Skrivet av
Noxter den 19e februari
Jag Àr inte nÄgot vidare pÄ bromsoljorna, men jag har varit med om tvÄ bromskombo av olika mÀrken och bÄda höll minst tvÄ Är (om inte lÀgnre, har inte kontakt med personerna lÀngre..) Den första var XSIV och shimano XT, förvisso samma broms och ok men olika packningar dÄ den ena anvÀnder mineralolja och den andra dot4. Inga packningar bytta men funkade kannoners ÀndÄ!
Den Àndra var shimano XTR dualshift och magura martha, kommer inte ihÄg vilken typ av olja maguras blood Àr men hur som helst sÄ fungerade det ocksÄ finfint!
Bara ett litet inlÀgg frÄn nÄgon som inte har jÀttekoll, kan ju faktiskt varit en slump att kombinationerna fungerade...
Den Àndra var shimano XTR dualshift och magura martha, kommer inte ihÄg vilken typ av olja maguras blood Àr men hur som helst sÄ fungerade det ocksÄ finfint!
Bara ett litet inlÀgg frÄn nÄgon som inte har jÀttekoll, kan ju faktiskt varit en slump att kombinationerna fungerade...
Skrivet av
Ville den 19e februari
Noxter. Att din andra kombination inte fick nÄgra porblem Àr för att bÄde xtr och magura anvÀnder isg av mineralolja.
Vad gÀllande den första kombinationen sÄ vet jag inte vad Xsiv Àr för nÄgot. Men resultaten brukar bli att dot oljan frÀter sönder packningarna til mineraloljan samt att dot bromsen anvÀnder packningar av EPDM som svÀller vid kontakt av mineralolja.
Men visst finns det material som fungerar till bÄda vÀtskorna. Jag Àr bara lite osÀker pÄ om bromsleverantörer anvÀnder sig av sÄdant.
Vad gÀllande den första kombinationen sÄ vet jag inte vad Xsiv Àr för nÄgot. Men resultaten brukar bli att dot oljan frÀter sönder packningarna til mineraloljan samt att dot bromsen anvÀnder packningar av EPDM som svÀller vid kontakt av mineralolja.
Men visst finns det material som fungerar till bÄda vÀtskorna. Jag Àr bara lite osÀker pÄ om bromsleverantörer anvÀnder sig av sÄdant.
rikard den 19e februari
gamla shimano xt var vÀl samma som grimenca system 8 och inte XSIV?
Skrivet av
Jensen den 19e februari
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> gamla shimano xt var vÀl samma som grimenca
> system 8 och inte XSIV?
xsiv hade ett fyrkolvsok, som var exakt som första XT bromsen, men me dot4 olja istÀllet för minieralolja som hos shimano
===I Speed kills, but you get there faster I===
-------------------------------------------------------
> gamla shimano xt var vÀl samma som grimenca
> system 8 och inte XSIV?
xsiv hade ett fyrkolvsok, som var exakt som första XT bromsen, men me dot4 olja istÀllet för minieralolja som hos shimano
===I Speed kills, but you get there faster I===
TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.