Mekhjälp önskas[deore bakväxel på mountainbike] - problemet löst
Skrivet av Joel den 19e februari

Hej
Problem med bakväxeln på min Crescent Oden från 2001. Bakväxeln är en deore och problemet är att den bara vill använda fyra lägen. Beroende på hur mycket jag spänner växelvajern kan jag välsa de fyra lägsta, fyra växlar någonstans i mitten eller de fyra högsta växlarna.
På något sätt känns det som om problemet sitter i växelväljaren på styret. Känns bara som om den hittar fyra lägsta lägena. Det finns en indikator på växelväljaren som visar vilken växel som ligger i med ett oranget streck. När jag växlar så visar det bara på de fyra lägsta lägena.
Cykeln har stått utan att användas under ett antal år.

Finns det något jag kan göra?

Tack på förhand
/Joel Engström

Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-02-20 15:50 av Joel.

Skrivet av Pata2 den 19e februari

Det sitter två skruvar på bakväxeln ibland är de märkta med L och H, när de skruvas åt så begränsar de hur långt in/ut växelföraren tillåts komma. Prova att släppa upp dem och börja om.

bild

Tyvärr redan testat det...
/joel

Skrivet av JojjeM den 19e februari

Ny vajer och hölje, eller löper det lätt? Annars låter det som något paj i reglaget. Tror inte de är så lättmekade men man kan ju test några droppar olja om det stått länge (inomhus eller utomhus?).

/Johan

Skrivet av Öviksmicke den 19e februari

Om du ställer så du kan använda dom 4 högsta/tyngsta växlarna (dvs, ha wiren minst spänd) så kan du prova att dra i wiren för hand. Om du då kommer ät fler växlar betyder det att det är reglaget som är problemkällan

bild
Vem är jag? -Den cyklande lastbilschaffisen med brinnande intresse för Land Rover som kör 4hjuling!
http://www.mickes.se.nu

Skrivet av *Mikael* den 19e februari

Låter helt klart som fel i reglaget ja. Testa att skruva isär och gör rent.

Skrivet av pesam den 19e februari

Talar du om var du befinner dig så kanske kanske någon snäll människa erbjuder sig att titta på reglaget och växeln.
/Pär

Hej
Tack för alla svar. Testat att dra i vajern och armen rör sig över hela kasetten så det lutar nog åt att det är reglaget som är problemet. Skall ta en titt på det och återkommer sedan.
/Joel

Skrivet av Öviksmicke den 19e februari

ja då är det säkert reglaget som är problemkällan.

bild
Vem är jag? -Den cyklande lastbilschaffisen med brinnande intresse för Land Rover som kör 4hjuling!
http://www.mickes.se.nu

Hej igen
Öppnat upp och det man kan se ser bra ut. Inget smuts, välsmort och fräscht. Sitter det kanske någon fjäder som kan ha blivit matt/sliten?
Blir kanske till att lämna in cyklen om ingen har någon bättre idé. Eller är det bättre att köpa nya växelreglage direkt och installera själv. Hur troligt är det att exemplevis cykelcity väljer att reparera istället för att montera nya?
Ingen i Lund som varit inne och mekat i växelreglage?

/Joel

Tittat på cyclecomponents.
Detta borde väl vara rätt till min crescent oden. 3-delat fram och 8-delat bak eller missar jag något?
Shimano, Alivio (SL-M410) växelreglageset, 8-d
http://cyclecomponents.com

/joel

Skrivet av Brakastruten den 19e februari

Har hänt att gamla reglage till bakväxeln växlat "i luften".. De hittar ingen hake att dra i.
Prova att spraya in 5-56 ellert Sonax eller liknande TUNN sprayolja i reglaget.DEt brukar kunna få liv i dem ett tag till.

Skrivet av Finnen den 19e februari

Håller med brakastruten. Hade samma symptom, och det var haken som tar tag i det kuggade hjulet som inte fjädrade tillbaks ordentligt. Jag hällde i lite kedjeolja så började den funka. Tror att det är fettet som stelnat till, eftersom problemet återkommer när det är minusgrader.

Skrivet av Joel den 20e februari

Hej igen
Tack för all hjälp. Problemet är nu löst. Gjorde som Brakastruten och Finnen föreslog och hällde i olja i reglagen. Efter ett antal minuter av smörjande och växlande poppade den ena växeln efter den andra i och till slut fungerade alla.
tack
/Joel

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

290 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 är rekordet. 0.126 sekunder