Storleksråd shimano-skor sökes
Skrivet av svenh den 20e februari

Jag har ett par Shimano SH-MW02 MTB-vinterskor som jag är nöjd med. När jag ska skaffa sommarskor är det därför troligt att jag tittar efter Shimanoskor.

Jag funderar på att beställa SH-M225N ifrån cyclecomponents och därför ber jag om råd om vilken storlek som kunde vara lämplig. Är storlekarna konsistenta genom hela Shimanosortimentet? Jag har storlek 48 på min vintersko och den är tillräckligt stor för att jag ska få i en tjockare strumpa i den men inte mer. Jag antar att jag bara kommer vilja ha en tunnare strumpa i sommarskon - innebär det att jag behöver strl 47 i sommarskor?

Är det någon här som har erfarenhet av både SH-MW02 och SH-M225N?

Mvh,
/Sven

Skrivet av Finnen den 20e februari

Jag har liknande shimanoskor (tror att det är modellen under eller nåt sånt), och jag har har 44 på skorna, men 43 normalt på vanliga skor. Då sitter de lagom med en normal strumpa, och jag kan med lite god vilja klämma in två strumpor nu på vintern. 43 var iaf alldeles för tight, och 45 satt för glappt med vanlig strumpa.

Skrivet av Graj den 20e februari

Jag har inga erfarenheter av Shimanos vinterskor. Men mina sh-m225 skiljer sig i storlek från de äldre paret shimanoskor jag haft. Sh-m225 är klart längre, nästan jämnlånga med mina Nortwave blazer. Alla 3 skoparen var storlek 41.
Så man ska kanske inte förutsätta att Shimanos skoserier är homogena i storlekarna. Inte ens när man jämför olika mtb-skor för sommarbruk.

Skrivet av svenh den 21a februari

Tack Finnen och Graj för era svar.

Förmodligen blir det storlek 47, men får jag inte mer input härifrån, så helgarderar jag nog och beställer 46, 47, 48 och skickar tillbaks de som inte passar...a

Skrivet av HP@work den 21a februari

Vet inte om det hjälper, men...
Lite info för jämförelse:
Jag har strl 48 i "vanliga" skor. Ibland 47-47,5. Strl 48,5 är definitivt för stora.
Jag har strl 48 i Shimano lvg-skor. Strl 47 går går i princip inte på foten.
Jag har strl 48 i Sidi sommar (Eagle)- och vinterskor (MTB). Sommarskorna är lite på gränsen till för små.

Skrivet av glitch den 21a februari

Funderar lite i samma banor. Har 44 i vanliga skor och 44 på mina shimano skor MTB samt även 44 på Northwave LVG skor och hade 44 i mina Lake vinterskor som dock vart för små om man skulle ha tjockare strumpor i. Nu ska jag köpa nya vinterskor och det kommer bli Shimanos variant. Räcker det då med 45 för att få plats med en tjock strumpa eller ska jag gå upp till 46?

Skrivet av SuperApe den 21a februari

Jag har 44or som vanligast och köpte 46or av Shimanos vinterskor och det funkar med en tjocksocka och filtsula i då. Glappar inget utan bara mysigt fast det är omysigt utanför. Kalasbra dojor som dessutom polerar vevarmarna å det grövsta.

Skrivet av Jay Jay den 21a februari

Har 44-45 i vanliga skor och måste ha 46 i shimano skorna... o då kan jag bara ha en tunn strumpa.
Om du e osäker så kan du ju glida in på ngn lokal cykelhandlare, pröva storleken där och sen beställa från nätet.

Skrivet av svenh den 21a februari

Jay Jay,

Om jag kände till någon lokal cykelhandlare som sålde SH-M225N, så skulle jag förmodligen köpa den där i stället. Är det någon som vet någon cykelhandlare i Malmö som säljer dem?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

182 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 är rekordet. 0.210 sekunder