Optimal kroppsvikt
Skrivet av
Joakim Quensel den 19e mars
Jag skulle vilja starta en liten "snillen-spekulerar-trÄd" vad gÀller kroppsvikt. Vad Àr en optimal nivÄ att lÀgga sig pÄ för vikt om man vill bli en sÄ snabb cyklist som möjligt?
Jag förstÄr att frÄgan om optimal vikt beror pÄ mÄnga faktorer, tex varje individs fysiska förutsÀttningar, vilken nivÄ man befinner sig pÄ, trÀningsmÀngd, och inte minst typen av cykling man tÀnkt Àgna sig Ät (lÄnglopp typ VÀtternrundan eller kortare distanser). Trots det tror jag sÀkert att det finns nÄgon som har nÄgot intelligent att sÀga hur vikten generellt pÄverkar en som cyklist. Kanske Àr det nÄgon som tÀvlat, och testat olika strategier lÀtt vs tung olika sÀsonger?
Utan att vara direkt överviktig sÄ skulle jag, om jag höll igen lite pÄ kaloriintaget, kunna gÄ ner en 5-10 kg kroppsvikt. Men skulle det göra mig till en snabbare cyklist?
Man Àr ju helt klart starkare med en viss mÀngd "övervikt" i form av lite extra hull. Jag har rÀtt lÀtt att gÄ upp och ner i vikt (speciellt upp... ;-) ), och nÄgot som jag mÀrker vÀldigt tydligt Àr att om jag gÄr ner nÄgra kg sÄ blir jag direkt svagare pÄ gymmet (tex i benböj 3 x 8) . Men det betyder ju inte automatiskt att man blir en lÄngsammare cyklist.
Vid klÀttring sÄ pÄverkar ju vikten direkt energin som behövs för att ta sig uppför en backe, men Àven pÄ slÀt mark sÄ Àr det inte sjÀlvklart att större och starkare muskler = snabbare cyklist.
LÄt höra...
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-19 11:55 av Joakim Quensel.
Jag förstÄr att frÄgan om optimal vikt beror pÄ mÄnga faktorer, tex varje individs fysiska förutsÀttningar, vilken nivÄ man befinner sig pÄ, trÀningsmÀngd, och inte minst typen av cykling man tÀnkt Àgna sig Ät (lÄnglopp typ VÀtternrundan eller kortare distanser). Trots det tror jag sÀkert att det finns nÄgon som har nÄgot intelligent att sÀga hur vikten generellt pÄverkar en som cyklist. Kanske Àr det nÄgon som tÀvlat, och testat olika strategier lÀtt vs tung olika sÀsonger?
Utan att vara direkt överviktig sÄ skulle jag, om jag höll igen lite pÄ kaloriintaget, kunna gÄ ner en 5-10 kg kroppsvikt. Men skulle det göra mig till en snabbare cyklist?
Man Àr ju helt klart starkare med en viss mÀngd "övervikt" i form av lite extra hull. Jag har rÀtt lÀtt att gÄ upp och ner i vikt (speciellt upp... ;-) ), och nÄgot som jag mÀrker vÀldigt tydligt Àr att om jag gÄr ner nÄgra kg sÄ blir jag direkt svagare pÄ gymmet (tex i benböj 3 x 8) . Men det betyder ju inte automatiskt att man blir en lÄngsammare cyklist.
Vid klÀttring sÄ pÄverkar ju vikten direkt energin som behövs för att ta sig uppför en backe, men Àven pÄ slÀt mark sÄ Àr det inte sjÀlvklart att större och starkare muskler = snabbare cyklist.
LÄt höra...
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-19 11:55 av Joakim Quensel.
Skrivet av
Orv den 19e mars
Har du satt dig in i förhÄllandet volym/area - scaling? OmrÄdet förklarar varför en loppa kan hoppa mÄnga gÄnger sin egen lÀngd medan en elefant eventuellt inte kan hoppa alls, kort uttryckt.
Skrivet av
Happen den 19e mars
Orv skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du satt dig in i förhÄllandet volym/area -
> scaling? OmrÄdet förklarar varför en loppa kan
> hoppa mÄnga gÄnger sin egen lÀngd medan en
> elefant eventuellt inte kan hoppa alls, kort
> uttryckt.
Det stÀmmer, men i cykling sÄ har en tyngre tempocyklist fördel mot en lÀttare. Den lÀttare cyklisten Àr starkare jÀmfört med hans kroppsvikt, men den tyngre cyklisten Àr starkare jÀmfört med arean mot vinden.
> uttryckt.
Det stÀmmer, men i cykling sÄ har en tyngre tempocyklist fördel mot en lÀttare. Den lÀttare cyklisten Àr starkare jÀmfört med hans kroppsvikt, men den tyngre cyklisten Àr starkare jÀmfört med arean mot vinden.
Skrivet av
CR1Falun den 19e mars
Om man tittar pÄ proffsen sÄ Àr det inga köttbullar direkt, men om det beror pÄ att dom kör 4000mil om Äret eller om det Àr en förutsÀttning vet jag inte.
Jag har testat att gÄ ner i vikt men blev dÄ mycket svagare, blev ocksÄ sjuk oftare. Men en person Àr inte mycket till kontrollgrupp sÄ fyll gÀrna pÄ med erfareheter hÀr.
Ska sjÀlv försöka hitta en mellannivÄ pÄ ca 72 kg frÄn nuvarande 75 till sommaren.
http://ifarliganilssonsvrld.blogspot.com
Jag har testat att gÄ ner i vikt men blev dÄ mycket svagare, blev ocksÄ sjuk oftare. Men en person Àr inte mycket till kontrollgrupp sÄ fyll gÀrna pÄ med erfareheter hÀr.
Ska sjÀlv försöka hitta en mellannivÄ pÄ ca 72 kg frÄn nuvarande 75 till sommaren.
http://ifarliganilssonsvrld.blogspot.com
Skrivet av
Fredrik Larsson den 19e mars
Hur gÄr man ner i vikt snabbt och enkelt? 15kg mindre hade inte vart helt fel.
//Fredrik
Köper din 32t 4 bults SS-klinga i nyskick. Skicka pm
//Fredrik
Skrivet av
nenja den 19e mars
Borde inte det bÀsta vara att vara smal som en pinne, fast inte sÄ smal att man inte har uthÄllighet eller klarar att cykla (doh) och med riktigt feta lÄr?
Ta mig som exempel, vÀger typ 65kg pÄ mina 185cm. SÀg att jag trÀnar uthÄllighet som en tok, gÄr ner till 60kg och sedan trÀnar upp benmuskler sÄ jag vÀger 65kg igen.
Vad tror ni? Skall jag gÄ ifrÄn NedförsÄka till rÀser? ;)
/Rickard
http://bikeplace.se
http://happypics.zapto.org
Ta mig som exempel, vÀger typ 65kg pÄ mina 185cm. SÀg att jag trÀnar uthÄllighet som en tok, gÄr ner till 60kg och sedan trÀnar upp benmuskler sÄ jag vÀger 65kg igen.
Vad tror ni? Skall jag gÄ ifrÄn NedförsÄka till rÀser? ;)
/Rickard
Skrivet av
skaparn den 19e mars
Fredrik Larsson skrev:
> Hur gÄr man ner i vikt snabbt och enkelt? 15kg
> mindre hade inte vart helt fel.
Att viktnedgÄng handlar om att skapa negativ energibalans Àr vÀl oomtvistat idag, dÀremot Àr frÄgan hur man gör detta högst individuell. Somliga (i synnerhet tandlÀkare) föresprÄkar smÄ och högfrekventa mÄltider, medan andra fÄ stora.
Jag tycker du ska prova vad som passar dig bÀst genom att rÀkna ut ungefÀr hur mycket av den mat du föredrar som motsvarar 1500 kcal (mer eller mindre beror pÄ din förbrukning, men för snabb viktnedgÄng ska du nog ligga pÄ ett underskott om cirka 7-800 kcal), och sedan testa att fördela denna mat över dagen pÄ lite olika sÀtt. Det som orsakar minst lidanade i form av hunger vÀljer du och fortsÀtter tills dess önskad viktnedgÄng Àr Ästadkommen.
Att viktnedgÄng handlar om att skapa negativ energibalans Àr vÀl oomtvistat idag, dÀremot Àr frÄgan hur man gör detta högst individuell. Somliga (i synnerhet tandlÀkare) föresprÄkar smÄ och högfrekventa mÄltider, medan andra fÄ stora.
Jag tycker du ska prova vad som passar dig bÀst genom att rÀkna ut ungefÀr hur mycket av den mat du föredrar som motsvarar 1500 kcal (mer eller mindre beror pÄ din förbrukning, men för snabb viktnedgÄng ska du nog ligga pÄ ett underskott om cirka 7-800 kcal), och sedan testa att fördela denna mat över dagen pÄ lite olika sÀtt. Det som orsakar minst lidanade i form av hunger vÀljer du och fortsÀtter tills dess önskad viktnedgÄng Àr Ästadkommen.
Skrivet av
SuperApe den 19e mars
Inget slÄr amputation.
Fredrik Larsson skrev:
Jag har för mig att jag i Kadens lÀste hur man som svensk cyklist dÀr bergen snarare Àr knixar, inte alls tjÀnar sÄ mycket pÄ att gÄ ned i vikt eftersom det Àr luftmotstÄndet som Àr vÄr största fiende, och luftmotstÄndet beror av den area man visar upp framÄt. Denna areas ökning Àr i sin tur inte direkt proportionell mot kroppsvikten ökning och man kan dÀrför lÀgga pÄ sig en hel del muskler och sÄledes bli starkare utan att för den skulle öka luftmotstÄndet lika mycket.
Typ sÄ.
Typ sÄ.
Skrivet av
Vic den 19e mars
Fredrik Larsson skrev:
Ăt mindre, cykla mer.
Det Àr inte svÄrare Àn sÄ.
Ăt mindre, cykla mer.
Det Àr inte svÄrare Àn sÄ.
Skrivet av
Intermezzo den 19e mars
Orv skrev:
> uttryckt.
Jag Àr en elefant
-------------------
SmÄ hÀnder - Fattar ingenting
Stora Fötter - GÄr pÄ allting
> uttryckt.
Jag Àr en elefant
-------------------
Skrivet av
Stellan den 19e mars
Jag försökte hitta den optimala kroppsvikten nÀr jag cyklade i Afrika 2006 och hittade antagligen den. Problemet Àr att jag inte vet vilken vikt som var bÀst...
/Stellan
http://www.sandstorm.se
Senaste blombilderna 080716
Senaste gÀstboksinlÀgget kan bli ditt!
/Stellan
http://www.sandstorm.se
Senaste blombilderna 080716
Senaste gÀstboksinlÀgget kan bli ditt!
Skrivet av
johan44 den 19e mars
LÀste ett reportage för nÄgot Är sedan i, tror jag, Procycling om ett antal proffs som gjort just det, gjort av med mer energi Àn vad de intagit och det handade om deras förbÀttrade "prestanda". Antar att de hade haft proffhjÀlp och rÀknat rÀtt noga pÄ kalorierna.
Optimal vikt mÄste ju vara individuellt, men hur ser ett "medelproffs" ut? Jag gissar pÄ 175 cm och 65 kg./J :)
Optimal vikt mÄste ju vara individuellt, men hur ser ett "medelproffs" ut? Jag gissar pÄ 175 cm och 65 kg./J :)
Skrivet av
Oscar den 19e mars
nenja skrev:
> Borde inte det bÀsta vara att vara smal som en
> pinne, fast inte sÄ smal att man inte har
> uthÄllighet eller klarar att cykla (doh) och med
> riktigt feta lÄr?
>
> Ta mig som exempel, vÀger typ 65kg pÄ mina
> 185cm. SÀg att jag trÀnar uthÄllighet som en
> tok, gÄr ner till 60kg och sedan trÀnar upp
> benmuskler sÄ jag vÀger 65kg igen.
> Vad tror ni? Skall jag gÄ ifrÄn NedförsÄka
> till rÀser? ;)
:o:O du ligger pÄ 19 i BMI inte illa ;) du slÄr tom mig!
> Borde inte det bÀsta vara att vara smal som en
> pinne, fast inte sÄ smal att man inte har
> uthÄllighet eller klarar att cykla (doh) och med
> riktigt feta lÄr?
>
> Ta mig som exempel, vÀger typ 65kg pÄ mina
> 185cm. SÀg att jag trÀnar uthÄllighet som en
> tok, gÄr ner till 60kg och sedan trÀnar upp
> benmuskler sÄ jag vÀger 65kg igen.
> Vad tror ni? Skall jag gÄ ifrÄn NedförsÄka
> till rÀser? ;)
:o:O du ligger pÄ 19 i BMI inte illa ;) du slÄr tom mig!
Skrivet av
Dr.Spoke den 19e mars
NÀr jag tÀvlade landsvÀg som junior... tillbaks i stenÄldern... var alla proffs i national klungen mer eller mindre samma vikt och lÀngd 1.78 och 66kg
Skrivet av
OdenXT den 19e mars
MÄnga viktigpettrar hÀr....
178/88
------------
Planering Àr bara nÄgot man har att jÀmföra med nÀr verkligheten intrÀffar.
178/88
------------
Planering Àr bara nÄgot man har att jÀmföra med nÀr verkligheten intrÀffar.
Skrivet av
BFS den 19e mars
Fredrik Larsson skrev:
Snabbt och enkelt...Prova kvĂ€llstidningarnas dieter. "Förlora 5 kg pĂ„ en vecka. Ăr bara bananer!" TyvĂ€rr finns det inget snabbt och enkelt sĂ€tt att gĂ„ ner i vikt. Banta borde det vara fĂ€ngelsestraff för. GĂ„ ner i vikt gör man pĂ„ lĂ„ng sikt. Om man inte vill brĂ€nna muskler, förstĂ„s.
Have a Happy period. Always.
Snabbt och enkelt...Prova kvĂ€llstidningarnas dieter. "Förlora 5 kg pĂ„ en vecka. Ăr bara bananer!" TyvĂ€rr finns det inget snabbt och enkelt sĂ€tt att gĂ„ ner i vikt. Banta borde det vara fĂ€ngelsestraff för. GĂ„ ner i vikt gör man pĂ„ lĂ„ng sikt. Om man inte vill brĂ€nna muskler, förstĂ„s.
Have a Happy period. Always.
Skrivet av
Atlas den 19e mars
Stellan skrev:
> Jag försökte hitta den optimala kroppsvikten
> nÀr jag cyklade i Afrika 2006 och hittade
> antagligen den. Problemet Àr att jag inte vet
> vilken vikt som var bÀst...
>
>
>
>
>
> /Stellan
> http://www.sandstorm.se
Jo nÄn stans dÀr mittemellan borde den ju vara... 15kg upp och ner?
Stellan du vet att du Àr hÄrdast pÄ happy va?
Do it to me, baby!
- rullar det rullar jag pÄ det -
> Jag försökte hitta den optimala kroppsvikten
> nÀr jag cyklade i Afrika 2006 och hittade
> antagligen den. Problemet Àr att jag inte vet
> vilken vikt som var bÀst...
>
>
>
>
>
> /Stellan
> http://www.sandstorm.se
Jo nÄn stans dÀr mittemellan borde den ju vara... 15kg upp och ner?
Stellan du vet att du Àr hÄrdast pÄ happy va?
Do it to me, baby!
- rullar det rullar jag pÄ det -
Skrivet av
Fredrik Larsson den 19e mars
Vad skönt, min maxnotering pÄ 105kg med mina 188cm Àr med andra ord inget problem vid bergscykling, det Àr luftmotstÄndet som Àr stora grejjen sÄ det Àr dropform jag borde sikta mot istÀllet. :D
För er som har lyckats gÄ ner i vikt, hur har ni gjort?
//Fredrik
För er som har lyckats gÄ ner i vikt, hur har ni gjort?
//Fredrik
Skrivet av
bigmollo den 19e mars
Om jag jÀmför min maxnotering, 92 kilo, mot min nuvarande vikt, 66 kilo, sÄ kan jag konstatera att jag cyklar snabbare nu, men var mycket starkare i bÀnk och knÀböj förut. :)
/J
...........................................................
Vindpinad höstrunda.
/J
Vindpinad höstrunda.
Skrivet av
Gumae den 19e mars
Har lÀst igenom trÄden lite och det verkar som att man ska vÀga runt 70 kg och vara hyfsat smal. Jag sjÀlv Àr 185cm lÄng och vÀger 70-71 kg. Vill dock lÀgga pÄ nÄgra kg muskler pÄ lÄr och vader. Har rÀtt sÄ lÄnga och smala ben. SÄg nÀstan för smala ut sÄg jag pÄ en bild frÄn Kepscup..
---------------------BIKE ON-----------------------

Skrivet av
SzMooD den 19e mars
80-85 kg pÄ 176 cm lÀr ju vara optimalt. Och det mÄste vara i hÄrt tillstÄnd för alla vet ju att muskler vÀger mer Àn fett = mindre volym och dÀrmed mindre luftmotstÄnd.
Skrivet av
johanf den 19e mars
Jag började min viktnergÄng i januari.
DÄ vÀgde jag 84kg pÄ 175cm och insÄg att det inte höll, nÄgot mÄste göras.
SÄ jag tog helt enkelt bort allt kaffebröd och godis, men bara pÄ vardagarna. Annars skulle livet bli bra mycket trÄkigare ;-)
SÄ pÄ vardagar Àr det bara riktig mat och frukt som gÀller, frukost, mellanmÄl(nyttig smörgÄs), lunch och middag och frukt.
Första tvÄ veckorna hade jag konstant huvudvÀrk pga sockerabstinensen
PÄ helgerna fikar jag pÄ kaffebröd som vanligt.
Resultatet pÄ 2 mÄnader Àr -6kg.
En bieffekt Àr att jag tycker att varje mÄltid ger sÄ mycket mer energi, det blir mer effekt liksom.
//Johan
DÄ vÀgde jag 84kg pÄ 175cm och insÄg att det inte höll, nÄgot mÄste göras.
SÄ jag tog helt enkelt bort allt kaffebröd och godis, men bara pÄ vardagarna. Annars skulle livet bli bra mycket trÄkigare ;-)
SÄ pÄ vardagar Àr det bara riktig mat och frukt som gÀller, frukost, mellanmÄl(nyttig smörgÄs), lunch och middag och frukt.
Första tvÄ veckorna hade jag konstant huvudvÀrk pga sockerabstinensen
PÄ helgerna fikar jag pÄ kaffebröd som vanligt.
Resultatet pÄ 2 mÄnader Àr -6kg.
En bieffekt Àr att jag tycker att varje mÄltid ger sÄ mycket mer energi, det blir mer effekt liksom.
//Johan
Skrivet av
JT den 19e mars
Fredrik Larsson skrev:
> För er som har lyckats gÄ ner i vikt, hur har ni
> gjort?
Kroppen anpassar sig till hur man behandlar den. Tricket Àr mao att vÀnja kroppen vid att gÄ ner genom att konsekvent minska energiintaget i förhÄllande till uttaget. Att vara extremt konsekvent Àr enligt min erfarenhet det viktigaste. Det Àr mycket viktigare Àn att man Àter "nyttig" mat eller motionerar mycket. De bantningskurer som bygger pÄ nyttig mat, Atkins och GI och allt annat tjafs Àr enbart konstruerade för att minska hungerkÀnslan och sÄledes stimulera till att man Àter mindre. Det Àr alltsÄ inte nyttig mat som Àr grejen. Det Àr energiintag kontra uttag. Ingenting annat. Nyttig mat hjÀlper dock till och skapar bÀttre förutsÀttningar för kroppen med bÀttre ÀmnesomsÀttning och allmÀnt vÀlbefinnande. Men det Àr absolut inte sÄ att man automatiskt gÄr ner i vikt bara för att man Àter nyttig mat.
Jag gick ner frÄn 87 kg till 75 kg förra Äret. Det tog ca 4 mÄnader. Jag rÀknade ut (nÀstan) exakt hur mÄnga kalorier jag Ät varje dag och hur mÄnga jag brÀnde. Sen sÄg jag till att Àta nÀstan pÄ pricken 600 kcal (tror jag det var) mindre Àn vad jag brÀnde varje dag. Det skulle teoretiskt ge en viktminskning med ca 0,6-0,7 kg per vecka. Och det stÀmde helt löjligt bra.
Det Àr ganska viktigt att veta oxÄ att vikten pendlar en hel del under dagen. +/- 2 kg Àr inte omöjligt pÄ samma dag. SjÀlv gÄr jag ner ca 1 kg över natten. Det gör det Ànnu mer skrattretande nÀr man ser tramsrubrikerna "jag gick ner 4 kg pÄ en vecka!" i aftonblaskan. JodÄ, det gÄr att gÄ ner 4 kg pÄ en dag om man vill dra det till sin spets, men nÀsta dag Àr man sÀkerligen tillbaka uppe igen. Som sagt jag siktade pÄ 0,6-0,7 kg per vecka (vilket Àr ganska mycket, 0,5-1 kg per vecka brukar man sÀga Àr max för vad som Àr hÀlsosamt) och det var ganska svÄrt att se den trenden om man inte tittade pÄ en hel mÄnads vÀgningar.
De dagar jag inte trÀnade var de dagar jag ibland var hungrig eftersom jag brÀnde sÄ lite dÄ (och sÄledes inte fick Àta lika mycket). Det medförde att jag blev Ànnu mer motiverad att trÀna. Hur hungrig man Àr mÀrkte jag var en ren vanesak. Problemet Àr att om man t ex slÀpper pÄ energiintagskravet bara en eller tvÄ dagar sÄ kommer suget tillbaka. Att bara minska pÄ t ex vardagar och "leva livet" pÄ helgen funkar inte alltid.
NÀr jag var nere pÄ min mÄlvikt fortsatte jag ett tag att rÀkna kalorier och Ät nÀstan precis pÄ min förbrÀnning för att stabilisera kroppen pÄ nya vikten.
Slutresultatet pÄ cykeln var bÀttre. Jag hade tom lite högre effektuttag efter detta pga all trÀning. Med 12 kg mindre pÄ kroppen var dock mitt effektuttag per kilo förstÄs vÀldigt mycket bÀttre. FrÄn ungefÀr ca 2,9 W/kg till 3,5 W/kg vid mjölksyratröskel. Och det mÀrks förstÄs ffa i backarna.
Redigerad 2 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-19 15:17 av JT.
> gjort?
Kroppen anpassar sig till hur man behandlar den. Tricket Àr mao att vÀnja kroppen vid att gÄ ner genom att konsekvent minska energiintaget i förhÄllande till uttaget. Att vara extremt konsekvent Àr enligt min erfarenhet det viktigaste. Det Àr mycket viktigare Àn att man Àter "nyttig" mat eller motionerar mycket. De bantningskurer som bygger pÄ nyttig mat, Atkins och GI och allt annat tjafs Àr enbart konstruerade för att minska hungerkÀnslan och sÄledes stimulera till att man Àter mindre. Det Àr alltsÄ inte nyttig mat som Àr grejen. Det Àr energiintag kontra uttag. Ingenting annat. Nyttig mat hjÀlper dock till och skapar bÀttre förutsÀttningar för kroppen med bÀttre ÀmnesomsÀttning och allmÀnt vÀlbefinnande. Men det Àr absolut inte sÄ att man automatiskt gÄr ner i vikt bara för att man Àter nyttig mat.
Jag gick ner frÄn 87 kg till 75 kg förra Äret. Det tog ca 4 mÄnader. Jag rÀknade ut (nÀstan) exakt hur mÄnga kalorier jag Ät varje dag och hur mÄnga jag brÀnde. Sen sÄg jag till att Àta nÀstan pÄ pricken 600 kcal (tror jag det var) mindre Àn vad jag brÀnde varje dag. Det skulle teoretiskt ge en viktminskning med ca 0,6-0,7 kg per vecka. Och det stÀmde helt löjligt bra.
Det Àr ganska viktigt att veta oxÄ att vikten pendlar en hel del under dagen. +/- 2 kg Àr inte omöjligt pÄ samma dag. SjÀlv gÄr jag ner ca 1 kg över natten. Det gör det Ànnu mer skrattretande nÀr man ser tramsrubrikerna "jag gick ner 4 kg pÄ en vecka!" i aftonblaskan. JodÄ, det gÄr att gÄ ner 4 kg pÄ en dag om man vill dra det till sin spets, men nÀsta dag Àr man sÀkerligen tillbaka uppe igen. Som sagt jag siktade pÄ 0,6-0,7 kg per vecka (vilket Àr ganska mycket, 0,5-1 kg per vecka brukar man sÀga Àr max för vad som Àr hÀlsosamt) och det var ganska svÄrt att se den trenden om man inte tittade pÄ en hel mÄnads vÀgningar.
De dagar jag inte trÀnade var de dagar jag ibland var hungrig eftersom jag brÀnde sÄ lite dÄ (och sÄledes inte fick Àta lika mycket). Det medförde att jag blev Ànnu mer motiverad att trÀna. Hur hungrig man Àr mÀrkte jag var en ren vanesak. Problemet Àr att om man t ex slÀpper pÄ energiintagskravet bara en eller tvÄ dagar sÄ kommer suget tillbaka. Att bara minska pÄ t ex vardagar och "leva livet" pÄ helgen funkar inte alltid.
NÀr jag var nere pÄ min mÄlvikt fortsatte jag ett tag att rÀkna kalorier och Ät nÀstan precis pÄ min förbrÀnning för att stabilisera kroppen pÄ nya vikten.
Slutresultatet pÄ cykeln var bÀttre. Jag hade tom lite högre effektuttag efter detta pga all trÀning. Med 12 kg mindre pÄ kroppen var dock mitt effektuttag per kilo förstÄs vÀldigt mycket bÀttre. FrÄn ungefÀr ca 2,9 W/kg till 3,5 W/kg vid mjölksyratröskel. Och det mÀrks förstÄs ffa i backarna.
Redigerad 2 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-19 15:17 av JT.
Skrivet av
Happen den 19e mars
Fredrik Larsson skrev:
> Vad skönt, min maxnotering pÄ 105kg med mina
> 188cm Àr med andra ord inget problem vid
> bergscykling, det Àr luftmotstÄndet som Àr
> stora grejjen sÄ det Àr dropform jag borde sikta
> mot istÀllet. :D
>
> gjort?
NÀr man cyklar uppför bergen gÄr det sÄ lÄngsamt att luftmotstÄndet inte spelar nÄgon roll alls i princip. Vikten spelar dÀremot vÀldigt stor roll, cyklar du uppför en backe med 10% lutning sÄ krÀvs det ca 300w för dig att cykla i 10km/h. En liten spanjor som vÀger 50kg behöver bara pressa 150w.
Fast om du bara Àr downhill Äkare sÄ Àr din vikt en fördel.
> Vad skönt, min maxnotering pÄ 105kg med mina
> 188cm Àr med andra ord inget problem vid
> bergscykling, det Àr luftmotstÄndet som Àr
> stora grejjen sÄ det Àr dropform jag borde sikta
> mot istÀllet. :D
>
> gjort?
NÀr man cyklar uppför bergen gÄr det sÄ lÄngsamt att luftmotstÄndet inte spelar nÄgon roll alls i princip. Vikten spelar dÀremot vÀldigt stor roll, cyklar du uppför en backe med 10% lutning sÄ krÀvs det ca 300w för dig att cykla i 10km/h. En liten spanjor som vÀger 50kg behöver bara pressa 150w.
Fast om du bara Àr downhill Äkare sÄ Àr din vikt en fördel.
Skrivet av
Gumae den 19e mars
Hade tydligen 20.5 i bmi.

Skrivet av
Oscar den 19e mars
20 Àr bra 19 Ànnu bÀttre. Ja e 19,6 vilket Àr fettoklass. En polare ligger pÄ 17,3 :) avis....
Skrivet av
nenja den 19e mars
Jag borde helt klart börja cykla uppför ur den aspekten, drar nÀstan lika lite som en liten spanjor!
/Rickard
/Rickard
Skrivet av
Aron den 19e mars
Hur du gÄr ner 3-4 kg pÄ en dag...
http://happymtb.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nihil curo de ista tua stulta superstitione.
http://happymtb.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nihil curo de ista tua stulta superstitione.
Skrivet av
cjmax den 19e mars
Han den dÀr BÀckstedt e vÀl inte helt kass har jag förstÄtt, Ä han e vÀl 1,93 lÄng Ä ca 95kg...
Skrivet av
TBone den 19e mars
Oscar skrev:
> 20 Àr bra 19 Ànnu bÀttre. Ja e 19,6 vilket Àr
> fettoklass. En polare ligger pÄ 17,3 :) avis....
Om du börjar krÀkas efter att du Àtit ska du fÄ se att du kan fÄ rikitgt "bra" BMI.
----
Kom Ä köp Colier
Om du börjar krÀkas efter att du Àtit ska du fÄ se att du kan fÄ rikitgt "bra" BMI.
----
Kom Ä köp Colier
Skrivet av
cerberos den 19e mars
cjmax skrev:
> Han den dÀr BÀckstedt e vÀl inte helt kass har
> jag förstÄtt, Ä han e vÀl 1,93 lÄng Ä ca
> 95kg...
Aj fanken dÄ borde jag ha goda grundförutsÀttningar med 194cm och nÄgonstans 90-94kg. ;)
- Med glimten i ögat, alltid med glimten i ögat......
> Han den dÀr BÀckstedt e vÀl inte helt kass har
> jag förstÄtt, Ä han e vÀl 1,93 lÄng Ä ca
> 95kg...
Aj fanken dÄ borde jag ha goda grundförutsÀttningar med 194cm och nÄgonstans 90-94kg. ;)
- Med glimten i ögat, alltid med glimten i ögat......
Skrivet av
*micke* den 19e mars
Happen skrev:
> NÀr man cyklar uppför bergen gÄr det sÄ
> lÄngsamt att luftmotstÄndet inte spelar nÄgon
> roll alls i princip. Vikten spelar dÀremot
> vÀldigt stor roll, cyklar du uppför en backe med
> 10% lutning sÄ krÀvs det ca 300w för dig att
> cykla i 10km/h. En liten spanjor som vÀger 50kg
> behöver bara pressa 150w.
Nationaliteten Àr av vikt alltsÄ?
> NÀr man cyklar uppför bergen gÄr det sÄ
> lÄngsamt att luftmotstÄndet inte spelar nÄgon
> roll alls i princip. Vikten spelar dÀremot
> vÀldigt stor roll, cyklar du uppför en backe med
> 10% lutning sÄ krÀvs det ca 300w för dig att
> cykla i 10km/h. En liten spanjor som vÀger 50kg
> behöver bara pressa 150w.
Nationaliteten Àr av vikt alltsÄ?
gandhi den 19e mars
Min kropp Àr optimal.
What? No. We can't stop here. This is bat country.
What? No. We can't stop here. This is bat country.
Skrivet av
ratatosk den 19e mars
Fredrik Larsson skrev:
> För er som har lyckats gÄ ner i vikt, hur har ni gjort?
NÀr jag vill gÄ ner har jag ett par enkla regler som funkar för mig:
1. Frukost lunch middag + 1-3 mellanmÄl. Alltid. Gainer efter hÄrd trÀning Àven om jag vill nerÄt.
2. Av "nyttig" mat Àter jag sÄ mycket jag vill. SÀkert möjligt att bli fet pÄ linsgryta, men inte med min trÀningsdos.
3. Av onyttigt Àter jag bara om tanken fÄr mig att drÀgla. Jag fÄr alltsÄ Àta vad jag vill, men bara det jag verkligen vill ha. Inte det dÀr som Àr lÀtt att ta för att det stÄr framme, hör till, vara artig etc. AlltsÄ köper jag inte marabous billiga choklad, bara lyxiga praliner för 8:-/styck. Men jag Àr nöjd efter 2 eller 3.
4. Jag dricker inte socker. Inte juice lÀsk etc.
5. Jag Àr nykterist, moahaha, det spar pengar, söndagar, kalorier, tid att trÀna.
6. A visst ja,. Jag trÀnar lite ocksÄ. 3 pass i gymet, 1 pass kondition, o lite cykling. Eller mera cykling o lite gym o ingen annan konditionstrÀning.
Om jag vill ta i frÄn tÄrna med projektet lÀgger jag till stavgÄng före frukost o sÄnt.
NÀr jag vill gÄ ner har jag ett par enkla regler som funkar för mig:
1. Frukost lunch middag + 1-3 mellanmÄl. Alltid. Gainer efter hÄrd trÀning Àven om jag vill nerÄt.
2. Av "nyttig" mat Àter jag sÄ mycket jag vill. SÀkert möjligt att bli fet pÄ linsgryta, men inte med min trÀningsdos.
3. Av onyttigt Àter jag bara om tanken fÄr mig att drÀgla. Jag fÄr alltsÄ Àta vad jag vill, men bara det jag verkligen vill ha. Inte det dÀr som Àr lÀtt att ta för att det stÄr framme, hör till, vara artig etc. AlltsÄ köper jag inte marabous billiga choklad, bara lyxiga praliner för 8:-/styck. Men jag Àr nöjd efter 2 eller 3.
4. Jag dricker inte socker. Inte juice lÀsk etc.
5. Jag Àr nykterist, moahaha, det spar pengar, söndagar, kalorier, tid att trÀna.
6. A visst ja,. Jag trÀnar lite ocksÄ. 3 pass i gymet, 1 pass kondition, o lite cykling. Eller mera cykling o lite gym o ingen annan konditionstrÀning.
Om jag vill ta i frÄn tÄrna med projektet lÀgger jag till stavgÄng före frukost o sÄnt.
Skrivet av
cjmax den 19e mars
Oscar skrev:
BMI e helt jÀvla rötet, funkar bara för normalpersoner typ, va fan det nu e, alltsÄ inte för oss som har trÀnat en del... Jag har varit uppe Ä vÀnt pÄ 32 men dÄ skall jag i sanningens namn sÀga att jag hade en hel del kilo för mycket (men kanske inte fetma som tabellerna sÀger).
Just nu ligger jag pÄ 29 (1,79 Ä 93kg) och e pÄ vÀg ner. Min mÄlvikt ligger pÄ ca 85kg, men dÄ ligger jag fortfarande klart i överviktsomrÄdet med 26,5. Skulle jag svÀlta mig rejÀlt sÄ kanske jag precis skulle gÄ under överviktsgrÀnsen...
NÀ, jag gör som Sverker i Plus, slÀnger BMI i soptunnan! :-)
BMI e helt jÀvla rötet, funkar bara för normalpersoner typ, va fan det nu e, alltsÄ inte för oss som har trÀnat en del... Jag har varit uppe Ä vÀnt pÄ 32 men dÄ skall jag i sanningens namn sÀga att jag hade en hel del kilo för mycket (men kanske inte fetma som tabellerna sÀger).
Just nu ligger jag pÄ 29 (1,79 Ä 93kg) och e pÄ vÀg ner. Min mÄlvikt ligger pÄ ca 85kg, men dÄ ligger jag fortfarande klart i överviktsomrÄdet med 26,5. Skulle jag svÀlta mig rejÀlt sÄ kanske jag precis skulle gÄ under överviktsgrÀnsen...
NÀ, jag gör som Sverker i Plus, slÀnger BMI i soptunnan! :-)
Skrivet av
Intermezzo den 19e mars
BMI fungerar perfekt för mig. Jag lider bara av en extrem underlÀngd.
-------------------
-------------------
Skrivet av
Oscar den 19e mars
TBone skrev:
> Oscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 20 Àr bra 19 Ànnu bÀttre. Ja e 19,6 vilket
> Àr
> > fettoklass. En polare ligger pÄ 17,3 :)
> avis....
>
>
> Om du börjar krÀkas efter att du Àtit ska du
> fÄ se att du kan fÄ rikitgt "bra" BMI.
hmm nej mÄnga blir förvÄnade dÄ ja utmanar dom pÄ kappÀtning. Var tvungen Ä Àta upp polarnas halva inbakade pizza idag efter att inte ha blivit mÀtt pÄ lunchen. Matvraket var det hÀr :))
> Oscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 20 Àr bra 19 Ànnu bÀttre. Ja e 19,6 vilket
> Àr
> > fettoklass. En polare ligger pÄ 17,3 :)
> avis....
>
>
> Om du börjar krÀkas efter att du Àtit ska du
> fÄ se att du kan fÄ rikitgt "bra" BMI.
hmm nej mÄnga blir förvÄnade dÄ ja utmanar dom pÄ kappÀtning. Var tvungen Ä Àta upp polarnas halva inbakade pizza idag efter att inte ha blivit mÀtt pÄ lunchen. Matvraket var det hÀr :))
Skrivet av
Daner den 19e mars
NÀr det gÀller just kroppsvikt Àr grundfrÄgestÀllningen inte tillrÀckligt detaljerad för att kunna motivera ett vÀrdefull svar.
PÄ sen 80-talet nÀr jag pluggade sjukgymnastik och exercise physiology hade jag en rumskompis som var cat. 2 cyklist, en professor som var ultradistans-löpare och en annan professor som höll pÄ med marathon-löpning. Vi hittade och diskuterade en rapport som sammanstÀllde och analyserade kroppsmÄtt pÄ ett stort antal TdF vinnare och kom fram till att genomsnittslÀngden var runt 178cm och vikten just under 70kg.
Som tur Àr har inte alla mÄlsÀttningen att vinna TdF, men jag som Àr 178cm lÄng och som har tÀvlat pÄ cykel pÄ bÄde sidorna av 70kg kan intyga att det finns inget magiskt med just dessa mÄtt. Jag har varit ifrÄnÄkt uppför av folk med betydligt högre BMI, och varit outsprintade av folk som sÄg ut som vandrande pinnar med BMI lÄngt under 20.
Det som de bÀsta har som Àr oersÀtterlig Àr utmÀrkta grundförutsÀttningar nÀr det gÀller syreupptagningsförmÄga. Vissa har det, andra inte, och detta Àr lite svÄrare att mÀta Àn kroppsvikt eller BMI.
PÄ sen 80-talet nÀr jag pluggade sjukgymnastik och exercise physiology hade jag en rumskompis som var cat. 2 cyklist, en professor som var ultradistans-löpare och en annan professor som höll pÄ med marathon-löpning. Vi hittade och diskuterade en rapport som sammanstÀllde och analyserade kroppsmÄtt pÄ ett stort antal TdF vinnare och kom fram till att genomsnittslÀngden var runt 178cm och vikten just under 70kg.
Som tur Àr har inte alla mÄlsÀttningen att vinna TdF, men jag som Àr 178cm lÄng och som har tÀvlat pÄ cykel pÄ bÄde sidorna av 70kg kan intyga att det finns inget magiskt med just dessa mÄtt. Jag har varit ifrÄnÄkt uppför av folk med betydligt högre BMI, och varit outsprintade av folk som sÄg ut som vandrande pinnar med BMI lÄngt under 20.
Det som de bÀsta har som Àr oersÀtterlig Àr utmÀrkta grundförutsÀttningar nÀr det gÀller syreupptagningsförmÄga. Vissa har det, andra inte, och detta Àr lite svÄrare att mÀta Àn kroppsvikt eller BMI.
Skrivet av
Johan_Olsson den 19e mars
1. Spela innebandy
2. Krocka med nÄn Ä fÄ kÀken avslagen.
3. Fylla övre och undre tandraden med gummiband sÄ att du inte kan öppna munnen.
4. Allt som du Àter mÄste du sila in mellan tÀnderna.
10-15 kiloo fÄr du lÀtt bort pÄ 1-2 mÄnader.
Denna funkar ocksÄ hyggligt.
1. Ă k skridskor 24 timmar.
2. KlÀm en nerv i ryggen med inflamation som följd.
3. Varva kryckor med rullstol i 2 mÄnader.
4. Vips sÄ Àr du av med 10 kilo. Mestadels frÄn musklerna pÄ underkroppen. TÀnk Johnny Bravo.
Alla sÀtt Àr bra utom de dÄliga.
1. Spela innebandy
2. Krocka med nÄn Ä fÄ kÀken avslagen.
3. Fylla övre och undre tandraden med gummiband sÄ att du inte kan öppna munnen.
4. Allt som du Àter mÄste du sila in mellan tÀnderna.
10-15 kiloo fÄr du lÀtt bort pÄ 1-2 mÄnader.
Denna funkar ocksÄ hyggligt.
1. Ă k skridskor 24 timmar.
2. KlÀm en nerv i ryggen med inflamation som följd.
3. Varva kryckor med rullstol i 2 mÄnader.
4. Vips sÄ Àr du av med 10 kilo. Mestadels frÄn musklerna pÄ underkroppen. TÀnk Johnny Bravo.
Alla sÀtt Àr bra utom de dÄliga.
Skrivet av
bigmollo den 19e mars
JÀvlar vilka bra tips! Jag Äker genast till Intersport och köper en bandyklubba och ett par skridskor. Det borde bli grymt att köra bÄda samtidigt. Rullstol och gummiband i kÀften liksom. :)
P.S. Det lÀt inge skönt alls. Hoppas du mÄr bÀttre nu.
Vindpinad höstrunda.
P.S. Det lÀt inge skönt alls. Hoppas du mÄr bÀttre nu.
Vindpinad höstrunda.
Skrivet av
FĂ€ssberg den 19e mars
haha ja BMI Àr förkastligt, minns förra hÀlsokontrollen med jobbet. DÄ sköterskan med en lite varnande ton sa att jag lÄg pÄ grÀnsen till tjock visade jag magrutorna, slut pÄ diskutionen :)
Ăr fĂ€r övrigt 175,5 lĂ„ng och 77 tung :)

Ăr fĂ€r övrigt 175,5 lĂ„ng och 77 tung :)
Skrivet av
erik h den 19e mars
Joakim Quensel skrev:
> Vad Àr en optimal nivÄ att lÀgga sig pÄ för vikt om man vill bli en sÄ snabb cyklist som möjligt?
FrÄgestÀllningen Àr sÀkert relevant för alla som kan sÀga ja till följande pÄstÄenden:
1. Jag har inget fett kvar pÄ min kropp, men en hel del massiva muskler och jag undrar om det Àr optimalt att transportera runt detta överdÄd av muskler nÀr cykling inte krÀver sÄ mycket styrka.
2. Jag Àr sÄ oerhört vÀltrÀnad konditionsmÀssigt och tekniskt att det inte gÄr att bli snabbare av att trÀna oftare/lÀngre.
Men eftersom det för motionÀrerna snarare gÀller:
1. Jag har ca 10 kilo fett som agerar dödvikt pÄ min kropp och dessa slÀpar jag runt pÄ cykelturerna
2. Jag har ganska dÄlig kondis faktiskt
SÄ tror jag inte man ska fundera över vikt-lÀngd-ratio utan bara hoja mer och Àta nyttigare, om man tycker att man ser lite plufsig ut. Eller lÄta bli, om man Àr glad med sitt liv ÀndÄ.
--- Min instegsracer blev aldrig anvÀnd - köp den ---
> Vad Àr en optimal nivÄ att lÀgga sig pÄ för vikt om man vill bli en sÄ snabb cyklist som möjligt?
FrÄgestÀllningen Àr sÀkert relevant för alla som kan sÀga ja till följande pÄstÄenden:
1. Jag har inget fett kvar pÄ min kropp, men en hel del massiva muskler och jag undrar om det Àr optimalt att transportera runt detta överdÄd av muskler nÀr cykling inte krÀver sÄ mycket styrka.
2. Jag Àr sÄ oerhört vÀltrÀnad konditionsmÀssigt och tekniskt att det inte gÄr att bli snabbare av att trÀna oftare/lÀngre.
Men eftersom det för motionÀrerna snarare gÀller:
1. Jag har ca 10 kilo fett som agerar dödvikt pÄ min kropp och dessa slÀpar jag runt pÄ cykelturerna
2. Jag har ganska dÄlig kondis faktiskt
SÄ tror jag inte man ska fundera över vikt-lÀngd-ratio utan bara hoja mer och Àta nyttigare, om man tycker att man ser lite plufsig ut. Eller lÄta bli, om man Àr glad med sitt liv ÀndÄ.
--- Min instegsracer blev aldrig anvÀnd - köp den ---
Skrivet av
MÄrten den 19e mars
Jag Àr optimalare Àn optimalast. Vad jag vÀger? Pffth, negativt.
---
Scandinavian Trials | Uppsala Street Ride | Blogg
---
Scandinavian Trials | Uppsala Street Ride | Blogg
Skrivet av
frankfurt den 19e mars
Snabbast cyklist?
gÀller det bara vÀg?
Eller cykling lite allmÀnt?
VÀrldsmÀstarna i elit/vuxenklassen i alla grenar, addera deras vikter och dividera för att fÄ fram ett snitt = idealvikten. tex sam hill 79, Brian Lopes 82, Udo Klaus von Steppenwolf (kunstrad) 57, Gunn rita dahle 63, Sabrina Jonnier 64, Hanka Kupfernagel, 67, Mike day 74, john tomac 88, Lance Armstrong 64-70 osv. lÀgg till lite fler vÀrldsmÀstare och guldolympier frÄn olika grenar och du har din idealvikt. troligtvis mellan 55 och 81 kilogram. glöm inte de svenska vÀrldsmÀstarna som borde representera dig bÀttre.
gÀller det bara vÀg?
Eller cykling lite allmÀnt?
VÀrldsmÀstarna i elit/vuxenklassen i alla grenar, addera deras vikter och dividera för att fÄ fram ett snitt = idealvikten. tex sam hill 79, Brian Lopes 82, Udo Klaus von Steppenwolf (kunstrad) 57, Gunn rita dahle 63, Sabrina Jonnier 64, Hanka Kupfernagel, 67, Mike day 74, john tomac 88, Lance Armstrong 64-70 osv. lÀgg till lite fler vÀrldsmÀstare och guldolympier frÄn olika grenar och du har din idealvikt. troligtvis mellan 55 och 81 kilogram. glöm inte de svenska vÀrldsmÀstarna som borde representera dig bÀttre.
TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.