Artikel: HappyMTB testar Shimano Alfine
Skrivet av
AJ den 29e februari
Del 3. Vi fortsÀtter att beta av Shimanos navvÀxlar och turen har nu kommit till Alfine.
LĂ€s del 3 av artikeln
Del 2. Testet gÄr vidare. Nexus har nu fÄtt kÀnna pÄ skogen, grusvÀgar och lera.
LĂ€s del 2 av artikeln
Del 1. Happy Àr pÄ bushumör och tar ut Nexus i skogen.
LĂ€s del 1
/Anders
Redigerad 2 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-28 16:44 av AJ.
LĂ€s del 3 av artikeln
Del 2. Testet gÄr vidare. Nexus har nu fÄtt kÀnna pÄ skogen, grusvÀgar och lera.
LĂ€s del 2 av artikeln
Del 1. Happy Àr pÄ bushumör och tar ut Nexus i skogen.
LĂ€s del 1
/Anders
Redigerad 2 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-28 16:44 av AJ.
Skrivet av
Oscar den 29e februari
Stod det va navet kosta?
Riktigt fin artikel förresten!
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-02-29 11:06 av Oscar.
Riktigt fin artikel förresten!
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-02-29 11:06 av Oscar.
Skrivet av
Stampe den 29e februari
Fasiken vilken bra artikel, bÄde vad gÀller Àmnet och hur den Àr skriven!
VÀntar med förvÀntan pÄ kommande delar!
VÀntar med förvÀntan pÄ kommande delar!
Skrivet av
JojjeM den 29e februari
Intressant och kompetent! Ska bli kul att lÀsa fortsÀttning.
/Johan
/Johan
Skrivet av
Jilster den 29e februari
Skulle vara kul med en helkroppsbild. Helt klart intressant bygge. Borde vara intressant för pendlingsbygge ocksÄ.
Skrivet av
skier den 29e februari
PÄminner mig om nÀr jag cyklade i skogen med en femvÀxlad pentasport med bockstyre (runt 1990 nÄngÄng). VÀxlarna var nog det som höll bÀst pÄ hela cykeln, hjulen var av nÄn konstig anledning inte anpassade för att hoppa med...
Skrivet av
BobbyOne den 29e februari
Det hÀr Àr jag vÀligt nyfiken pÄ, funderar sjÀlv pÄ en CX med Nexus och navdynamo för lite brutalare pendling.
Skrivet av
MoeJoe den 29e februari
Hoppar upp Ă„ ner! Hoppas det funkar bra, superintressant!
Jag gjorde ett tappert försök med SRAM's 7-vÀxlade speedhub-nav med fotbroms. Det funkade sissÄdÀr, vÀldigt stora effektförluster pÄ 1:an & 2:an och med vertikala dropouts var det tjurigt att fÄ kedjespÀnningen att synka med fotbroms.. Skiva och frihjul mÄste man ha pÄ en mtb var min slutsats. Och ett effektivt starkt nav som tÄl stryk. RÀckvidden mellan 1:a Ä 7:a kÀndes i alla fall tillrÀcklig för normal terrÀng. Rohloff 7-vÀxlat, billigare och lÀttare och starkare Àn nuvarande med 14 vÀxlar vore drömmen som jag sagt nÄgra gÄnger.

Jag gjorde ett tappert försök med SRAM's 7-vÀxlade speedhub-nav med fotbroms. Det funkade sissÄdÀr, vÀldigt stora effektförluster pÄ 1:an & 2:an och med vertikala dropouts var det tjurigt att fÄ kedjespÀnningen att synka med fotbroms.. Skiva och frihjul mÄste man ha pÄ en mtb var min slutsats. Och ett effektivt starkt nav som tÄl stryk. RÀckvidden mellan 1:a Ä 7:a kÀndes i alla fall tillrÀcklig för normal terrÀng. Rohloff 7-vÀxlat, billigare och lÀttare och starkare Àn nuvarande med 14 vÀxlar vore drömmen som jag sagt nÄgra gÄnger.
Skrivet av
Robban den 29e februari
"En annan nackdel kan vara det begrÀnsade vÀxelomfÄnget. Ett traditionellt 27-vÀxlat system med 44-32-22T fram och 11-34T bak har ett omfÄng pÄ ca 620%. Shimanos 8-vÀxlade nav har ca 307%. Det motsvarar ungefÀr ett omfÄng för en vanlig 11-34T kassett."
Löses vÀl ganska enkelt genom att ha 22-44 fram pÄ nexusen ocksÄ? Eller detta gÄr kanske inte att fixa?
***Cyklar gÀrna men sÀllan***
***Men nu lite mer***
Löses vÀl ganska enkelt genom att ha 22-44 fram pÄ nexusen ocksÄ? Eller detta gÄr kanske inte att fixa?
***Cyklar gÀrna men sÀllan***
***Men nu lite mer***
Skrivet av
Miche den 29e februari
Grymt intressant!
Denna artikelserie skall jag följa mycket noggrant.
// Miche

Denna artikelserie skall jag följa mycket noggrant.
// Miche
Skrivet av
AJ den 29e februari
Robban skrev:
-------------------------------------------------------
> Löses vÀl ganska enkelt genom att ha 22-44 fram
> pÄ nexusen ocksÄ? Eller detta gÄr kanske inte
> att fixa?
Jo sjÀlvklart gÄr det att behÄlla 2 eller 3-delad fram tillsammans med Nexus och pÄ sÄ sÀtt fÄ ett bredare omfÄng.
Men med det sÄ försvinner mycket av enkelheten och det minimala servicebehovet som mÄnga kanske efterstrÀvar. För fler klingor fram medför extra komponenter som framvÀxel och reglage. Dessutom sÄ krÀvs det nÄgon form av kedjespÀnnare bak.
Vi kommer sÄ klart att ta reda pÄ om 307% Àr tillrÀckligt för olika former av MTB som stigcykling, lÄnglopp, pendling etc eller om det kanske medför vissa begrÀnsningar.
/Anders
> Löses vÀl ganska enkelt genom att ha 22-44 fram
> pÄ nexusen ocksÄ? Eller detta gÄr kanske inte
> att fixa?
Jo sjÀlvklart gÄr det att behÄlla 2 eller 3-delad fram tillsammans med Nexus och pÄ sÄ sÀtt fÄ ett bredare omfÄng.
Men med det sÄ försvinner mycket av enkelheten och det minimala servicebehovet som mÄnga kanske efterstrÀvar. För fler klingor fram medför extra komponenter som framvÀxel och reglage. Dessutom sÄ krÀvs det nÄgon form av kedjespÀnnare bak.
Vi kommer sÄ klart att ta reda pÄ om 307% Àr tillrÀckligt för olika former av MTB som stigcykling, lÄnglopp, pendling etc eller om det kanske medför vissa begrÀnsningar.
/Anders
Skrivet av
nisseson den 29e februari
307% (11-34) rÀcker ju lÄngt med rÀtt framdrev. Jag klarar mig bra med bara mellanklinga om det inte vore för den sneda kedjelinjen det resulterar i med utanpÄliggande vÀxel.
-----------------
Jonna Happy!
-----------------
Jonna Happy!
Skrivet av
e. den 29e februari
pÄ mitt kÀrringÄk sÄ mÄste man sluta trampa nÀr man vÀxlar och sÄ slÀpper navet typ 30 grader nÀr man vÀxlar. finns samma problem pÄ nexusnav?
Skrivet av
AndersS den 29e februari
Ser fram emot del 2, hoppas dom kör det i grymmt mycket lera dÀr!
Skrivet av
feffemannen den 29e februari
Var köper man Nexus/Alfine nav och hur mycket gÄr de pÄ?
f
f
Skrivet av
Leo den 29e februari
feffemannen skrev:
> Var köper man Nexus/Alfine nav och hur mycket
> gÄr de pÄ?
>
> f
HĂ€r t.ex. http://bike-components.de
Kostar 146.50 euro.
Komplett kit med reglage gÄr pÄ 179 eurosar:
http://bike-components.de
Tveksam om de hÄller för hÄrdare tag i skogen, men det fÄr vi nog snart reda pÄ nÀr nÄgon testar? Vridmomentet blir rÀtt brutalt nÀr man kör med 32 klinga fram och tar i allt man kan uppför backarna.
/Leo
Happy Christmas Ride, Franssons 09.00 Julafton! :-)
[VR 2009] - Team 8, VÀtternrundan sub8 trÄden
...man lever bara en gÄng...
> Var köper man Nexus/Alfine nav och hur mycket
> gÄr de pÄ?
>
> f
HĂ€r t.ex. http://bike-components.de
Kostar 146.50 euro.
Komplett kit med reglage gÄr pÄ 179 eurosar:
http://bike-components.de
Tveksam om de hÄller för hÄrdare tag i skogen, men det fÄr vi nog snart reda pÄ nÀr nÄgon testar? Vridmomentet blir rÀtt brutalt nÀr man kör med 32 klinga fram och tar i allt man kan uppför backarna.
/Leo
Happy Christmas Ride, Franssons 09.00 Julafton! :-)
[VR 2009] - Team 8, VÀtternrundan sub8 trÄden
...man lever bara en gÄng...
Skrivet av
MacBear den 29e februari
Som sagt flera gÄnger tidigare, bra artikel och jag ser redan fram emot nÀsta artikel. Har lÀnge varit sugen pÄ Nexus/Alfine nav till vinter/pendlings/skjutsa barn/funska i skogen cykeln (funkar-till-allt-cykeln) pga jag vill bara att den ska funka utan nÄgot direkt underhÄll.
En sak som jag har funderat ganska mycket pÄ Àr hur bra verkningsgradssiffrorna stÀmmer (ca 92-95% effektivitet mot ca 98% för traditionella utanpÄliggande vÀxlar) och jag tycker att verkningsgraden för traditionella MTB vÀxlar borde variera ganska mycket beroende pÄ hur rak kedjan Àr. 98% verkninggrad borde kunna stÀmma för en singlespeed, men en traditionellt MTB vÀxlad cykel kÀnns lÄngt ifÄn lika effektiv (bakvÀxel med tvÄ "jockeywheels" och kedjespÀnnare borde kunna Àta upp nÄn procent) Àven dÄ kedjan Àr rak.
MacBear?
En sak som jag har funderat ganska mycket pÄ Àr hur bra verkningsgradssiffrorna stÀmmer (ca 92-95% effektivitet mot ca 98% för traditionella utanpÄliggande vÀxlar) och jag tycker att verkningsgraden för traditionella MTB vÀxlar borde variera ganska mycket beroende pÄ hur rak kedjan Àr. 98% verkninggrad borde kunna stÀmma för en singlespeed, men en traditionellt MTB vÀxlad cykel kÀnns lÄngt ifÄn lika effektiv (bakvÀxel med tvÄ "jockeywheels" och kedjespÀnnare borde kunna Àta upp nÄn procent) Àven dÄ kedjan Àr rak.
MacBear?
Skrivet av
pAcmAn den 1a mars
I marsnumret av 'What Moutainbike' testar de Alfine navet pÄ en mtb. FÄr hyfsad kritik men den samlar poÀng pÄ att det blir fÀrre problem Àn vad som kan bli med vÀxelförare.
Skrivet av
Mr Handley den 1a mars
Bra början, men fyyyy vad besviken jag blev nÀr det "bara" var del 1.
307% omfÄng lÄter ju jÀttemycket. Jag har bara en vÀxel i vanliga fall sÄ jag Àr lite osÀker pÄ vad jag har för omfÄng dÄ. Och kan man verkligen rÀkna omfÄng i %?
Ser fram emot nÀsta del. Hade siktat in mig pÄ ett flipflopnav men det hÀr kanske Àr ett bra/bÀttre alternativ.
/Mattias
- Babblar pÄ Spinell.se - Loggar trÀning pÄ Piggelino - Cyklar pÄ: GT Peace - Samlar upplevelser pÄ Stigoteket
- Spelar pÄ Wii: Mario Cart (pm:a för friend code) - Fördriver tid pÄ VÀrsting.se - Slappnar av pÄ SpaStugan -
307% omfÄng lÄter ju jÀttemycket. Jag har bara en vÀxel i vanliga fall sÄ jag Àr lite osÀker pÄ vad jag har för omfÄng dÄ. Och kan man verkligen rÀkna omfÄng i %?
Ser fram emot nÀsta del. Hade siktat in mig pÄ ett flipflopnav men det hÀr kanske Àr ett bra/bÀttre alternativ.
/Mattias
- Babblar pÄ Spinell.se - Loggar trÀning pÄ Piggelino - Cyklar pÄ: GT Peace - Samlar upplevelser pÄ Stigoteket
- Spelar pÄ Wii: Mario Cart (pm:a för friend code) - Fördriver tid pÄ VÀrsting.se - Slappnar av pÄ SpaStugan -
Skrivet av
MoeJoe den 1a mars
Medan man vÀntar kan man lÀsa den hÀr recensionsstrÄden; http://forums.mtbr.com , inte lika kul men kanske kan vara bra som referens ocksÄ.
Skrivet av
ducas den 1a mars
Kanonkul artikel, visar verkligen att Happy inte bangar för lite udda tester :-)
Ser fram emot att lÀsa fortsÀttningen i skogen.
Kanske vi alla Äker med Nexus nav i sommar ?
//Ducas

Ser fram emot att lÀsa fortsÀttningen i skogen.
Kanske vi alla Äker med Nexus nav i sommar ?
//Ducas
Skrivet av
gandhi den 1a mars
SÄ Àven hÀr:
http://forums.mtbr.com
Snyggt monterad pÄ en Niner! Och Ànnu snyggare pÄ en Willits...
~K
What? No. We can't stop here. This is bat country.
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-01 12:47 av gandhi.
http://forums.mtbr.com
Snyggt monterad pÄ en Niner! Och Ànnu snyggare pÄ en Willits...
~K
What? No. We can't stop here. This is bat country.
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-01 12:47 av gandhi.
Skrivet av
HÄkanC den 2a mars
Mr Handley skrev:
> 307% omfÄng lÄter ju jÀttemycket. Jag har bara
> en vÀxel i vanliga fall sÄ jag Àr lite osÀker
> pÄ vad jag har för omfÄng dÄ. Och kan man
> verkligen rÀkna omfÄng i %?
Varför skulle man inte kunna uttrycka vÀxelomfÄng i %?
/HÄkan
Varför skulle man inte kunna uttrycka vÀxelomfÄng i %?
/HÄkan
Skrivet av
perzzon den 2a mars
Mr Handley skrev:
--------------------------------------------------
Om de rÀknat som jag gissar sÄ har du omfÄng pÄ 100% med samma formel.
högsta genom lÀgsta utvÀxlingen. x/x=1=100%
AlltsÄ
Nexus navet har en högsta vÀxel som Àr 3.07 gÄnger trögre Àn den lÀgsta.
Med reservation för att jag Àr korkad...
--------------------------------------------------
Om de rÀknat som jag gissar sÄ har du omfÄng pÄ 100% med samma formel.
högsta genom lÀgsta utvÀxlingen. x/x=1=100%
AlltsÄ
Nexus navet har en högsta vÀxel som Àr 3.07 gÄnger trögre Àn den lÀgsta.
Med reservation för att jag Àr korkad...
Skrivet av
Mr Handley den 3e mars
HÄkan, det var ju det jag frÄgade? Hur gör man, jag fattar inte.
Reserverar mig för korkadfaktorn jag med
/Mattias
Reserverar mig för korkadfaktorn jag med
/Mattias
Skrivet av
rikard den 3e mars
Mr Handley skrev:
> HÄkan, det var ju det jag frÄgade? Hur gör man,
> jag fattar inte.
Nja, du frÄgade om det gick =)
men det Àr högsta vÀxelns gain ratio eller development genom lÀgsta vÀxelns dito och sedan gÄnger 100. Har man fÄtt nÄgot som Àr mindre Àn 100 dÄ har man gjort fel.
(givet att man kör 1:1 i kuggutvÀxling, det hÀr var faktistk svÄrare Àn man skulle kunna trott )
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-03 16:01 av rikard.
> HÄkan, det var ju det jag frÄgade? Hur gör man,
> jag fattar inte.
Nja, du frÄgade om det gick =)
men det Àr högsta vÀxelns gain ratio eller development genom lÀgsta vÀxelns dito och sedan gÄnger 100. Har man fÄtt nÄgot som Àr mindre Àn 100 dÄ har man gjort fel.
(givet att man kör 1:1 i kuggutvÀxling, det hÀr var faktistk svÄrare Àn man skulle kunna trott )
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-03 16:01 av rikard.
Skrivet av
perzzon den 3e mars
Hittade siffrorna i artikeln och det ĂR sĂ„ de har rĂ€knat.
VÀxel - UtvÀxling
1: 0.527
...
8: 1.615
1.615/0.527 = 3.06
HÀgsta vÀxeln ger 3 gÄnger sÄ mÄnga varv pÄ bakhjulet per var pÄ pedalerna som lÀgsta vÀxeln gör.
VÀxel - UtvÀxling
1: 0.527
...
8: 1.615
1.615/0.527 = 3.06
HÀgsta vÀxeln ger 3 gÄnger sÄ mÄnga varv pÄ bakhjulet per var pÄ pedalerna som lÀgsta vÀxeln gör.
Skrivet av
ondisc den 3e mars
Det Àr ju bara sant om du har samma antal kuggar pÄ navdrevet och framdrevet vid pedalerna. Annars Àr det utvÀxling dÀr emellan ocksÄ. :-)
Skrivet av
perzzon den 3e mars
ok, namngivningen i "tabellen" var lite vilseledande...
Annars helt korrekt.
Annars helt korrekt.
Skrivet av
thompa den 3e mars
perzzon skrev:
> Hittade siffrorna i artikeln och det ĂR sĂ„ de
> har rÀknat.
>
> VÀxel - UtvÀxling
> 1: 0.527
> ...
> 8: 1.615
>
> 1.615/0.527 = 3.06
> HÀgsta vÀxeln ger 3 gÄnger sÄ mÄnga varv pÄ
> bakhjulet per var pÄ pedalerna som lÀgsta
> vÀxeln gör.
Jo sÄ mÄste de ha rÀknat men att sÀga att en kvot pÄ 3.07 Àr 307% Àr rÀtt konstigt sÀtt att anvÀnda % tycker jag. Högsta vÀxeln Àr ju 207% högre Àn den lÀgsta.
Mer naturligt att enbart anvÀnda kvoten direkt, dvs 3.07
> Hittade siffrorna i artikeln och det ĂR sĂ„ de
> har rÀknat.
>
> VÀxel - UtvÀxling
> 1: 0.527
> ...
> 8: 1.615
>
> 1.615/0.527 = 3.06
> HÀgsta vÀxeln ger 3 gÄnger sÄ mÄnga varv pÄ
> bakhjulet per var pÄ pedalerna som lÀgsta
> vÀxeln gör.
Jo sÄ mÄste de ha rÀknat men att sÀga att en kvot pÄ 3.07 Àr 307% Àr rÀtt konstigt sÀtt att anvÀnda % tycker jag. Högsta vÀxeln Àr ju 207% högre Àn den lÀgsta.
Mer naturligt att enbart anvÀnda kvoten direkt, dvs 3.07
Skrivet av
TBone den 3e mars
Markus F skrev:
> Jag kÀnner mig som jag gjorde efter första
> avsnittet av Twin peaks...
Det var pappan som gjorde det.
----
Den hÀr signaturen Àr till salu.
> Jag kÀnner mig som jag gjorde efter första
> avsnittet av Twin peaks...
Det var pappan som gjorde det.
----
Den hÀr signaturen Àr till salu.
Skrivet av
HÄkanC den 3e mars
thompa skrev:
> men att sÀga att en
> kvot pÄ 3.07 Àr 307% Àr rÀtt konstigt sÀtt
> att anvÀnda % tycker jag.
Helta klart konstigt, men reklammaker och journalister skriver gÀrna % eftersom de tycker(tror?) att större siffror=bÀttre siffror.
TyvÀrr glömmer de ofta dÄ att % inte bara betyder 100-delar utan Àven anvÀnds som relationen mellan tvÄ tal.
Se tex dagens s127 pÄ SVT TextTV:
http://www.svt.se
"Bilhandel
FörsÀljningen av person- och lastbilar ökade i februari efter en svacka i januari.
...
I februari ökade antalet nyregistreringar med 119 procent jÀmfört med föregÄende Är.
Hand upp:
Hur mÄnga tror att försÀljningen i vekligheten ökade med 1,19ggr (dvs 19%) istf 2,19ggr(119%)?
(Finns de riktiga siffrorna ngn annastans pÄ nÀtet?)
/HÄkan
> men att sÀga att en
> kvot pÄ 3.07 Àr 307% Àr rÀtt konstigt sÀtt
> att anvÀnda % tycker jag.
Helta klart konstigt, men reklammaker och journalister skriver gÀrna % eftersom de tycker(tror?) att större siffror=bÀttre siffror.
TyvÀrr glömmer de ofta dÄ att % inte bara betyder 100-delar utan Àven anvÀnds som relationen mellan tvÄ tal.
Se tex dagens s127 pÄ SVT TextTV:
http://www.svt.se
"Bilhandel
FörsÀljningen av person- och lastbilar ökade i februari efter en svacka i januari.
...
I februari ökade antalet nyregistreringar med 119 procent jÀmfört med föregÄende Är.
Hand upp:
Hur mÄnga tror att försÀljningen i vekligheten ökade med 1,19ggr (dvs 19%) istf 2,19ggr(119%)?
(Finns de riktiga siffrorna ngn annastans pÄ nÀtet?)
/HÄkan
Skrivet av
Vic den 4e mars
HÄkanC skrev:
> "Bilhandel
> FörsÀljningen av person- och lastbilar ökade i
> februari efter en svacka i januari.
> ...
> I februari ökade antalet nyregistreringar med
> 119 procent jÀmfört med föregÄende Är.
En liten parantes med mer förvirring:
De lÀste upp det dÀr i radio pÄ nyheterna, men det lÀt ungefÀr sÄhÀr:
"I februari ökade antalet nyregistreringar med
119 procent jÀmfört med föregÄende Är, varav 2 miljöbilar."
Var ökningen av miljöbilsförsÀljningen 2%, var 2% av de sÄlda bilarna miljöbilar, stod miljöbilarna för 2% av försÀljningsökningen eller sÄldes det bara 2 miljöbilar? :-)
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-04 23:35 av Vic.
> "Bilhandel
> FörsÀljningen av person- och lastbilar ökade i
> februari efter en svacka i januari.
> ...
> I februari ökade antalet nyregistreringar med
> 119 procent jÀmfört med föregÄende Är.
En liten parantes med mer förvirring:
De lÀste upp det dÀr i radio pÄ nyheterna, men det lÀt ungefÀr sÄhÀr:
"I februari ökade antalet nyregistreringar med
119 procent jÀmfört med föregÄende Är, varav 2 miljöbilar."
Var ökningen av miljöbilsförsÀljningen 2%, var 2% av de sÄlda bilarna miljöbilar, stod miljöbilarna för 2% av försÀljningsökningen eller sÄldes det bara 2 miljöbilar? :-)
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-04 23:35 av Vic.
Skrivet av
JLarsson den 4e mars
"Registreringarna av miljöbilar uppgick till 6 286 under februari, en ökning med 119 % jÀmfört med februari förra Äret. Miljöbilsandelen i februari var 29,6 %. Det kan jÀmföras med en andel pÄ 14,1 % februari förra Äret. Hittills i Är ligger miljöbilsandelen pÄ 32,4 % jÀmfört med 14,3 % samma period förra Äret."
http://www.bilsweden.se;
----------------------------------
Den hÀr signaturen kommer frÄn en obestÀmd plats i rummet
http://www.bilsweden.se;
Skrivet av
Perra-G den 4e mars
Tillbaka till Àmnet:
JÀttekul att ni vÄgar er pÄ att testa vÀxlade nav i skogen! SjÀlva konceptet har klara fördelar för oss som inte tÀvlar, vill meka mindre, anvÀnda cykeln till vardags, ha en "cleanare" hoj etc..
En viktig kommentar till testet: Integrerade vĂ€xlar Ă€r kĂ€nsliga för kraft pĂ„ pedalerna under vĂ€xling - och vridreglage har (av erfarenhet) en tendens att byta vĂ€xel av sig sjĂ€va i stökig terrĂ€ng. Ăr detta nĂ„t ni tĂ€nkt pĂ„ i testet? Kommer ni att Ă€ven testa tryckreglage??
SjÀlv kör jag nishiki touring master pro till vardags och pÄ lÄngturer, och upplever att bara man ger systemet nÄn tiondel att vÀxla pÄ sÄ gÄr det att köra pÄ riktigt hÄrt. Ska dÀrför bli riktigt intressant att se resultatet av ert test!

Cyklig Àr lycklig
JÀttekul att ni vÄgar er pÄ att testa vÀxlade nav i skogen! SjÀlva konceptet har klara fördelar för oss som inte tÀvlar, vill meka mindre, anvÀnda cykeln till vardags, ha en "cleanare" hoj etc..
En viktig kommentar till testet: Integrerade vĂ€xlar Ă€r kĂ€nsliga för kraft pĂ„ pedalerna under vĂ€xling - och vridreglage har (av erfarenhet) en tendens att byta vĂ€xel av sig sjĂ€va i stökig terrĂ€ng. Ăr detta nĂ„t ni tĂ€nkt pĂ„ i testet? Kommer ni att Ă€ven testa tryckreglage??
SjÀlv kör jag nishiki touring master pro till vardags och pÄ lÄngturer, och upplever att bara man ger systemet nÄn tiondel att vÀxla pÄ sÄ gÄr det att köra pÄ riktigt hÄrt. Ska dÀrför bli riktigt intressant att se resultatet av ert test!
Cyklig Àr lycklig
Skrivet av
Plush den 4e mars
Det Àr bara Alfines reglage som passar om man vill ha ett tumme/pekfingerreglage...

Ad astra per aspera
d+ fs++++ ht+ Mt++ Mu+++ M$++++ V++++ Pt
Ad astra per aspera
d+ fs++++ ht+ Mt++ Mu+++ M$++++ V++++ Pt
Skrivet av
Fredrik Larsson den 4e mars
Min gissning Àr att ni kommer komma fram till att det Àr tung, dÄligt med POE (points of engagement), sladdriga vÀxlar, aningen litet spann mellan lÀgsta och högsta vÀxeln. Just det, fördjÀvligt att serva ocksÄ, grafitfett Àr djÀvulens pÄfund.. Kört med det nÄgra Är pÄ pendelhojen och Àr inte speciellt nöjd...
Ăr det nĂ„gon som har tillgĂ„ng till en CNC-frĂ€s och ca 5-6' i cash för material sĂ„ har jag en briljant idĂ© för att bygga en G-boxx 2 hoj....
//Fredrik
Köper din 32t 4 bults SS-klinga i nyskick. Skicka pm
Ăr det nĂ„gon som har tillgĂ„ng till en CNC-frĂ€s och ca 5-6' i cash för material sĂ„ har jag en briljant idĂ© för att bygga en G-boxx 2 hoj....
//Fredrik
Köper din 32t 4 bults SS-klinga i nyskick. Skicka pm
Skrivet av
Vic den 4e mars
JLarsson skrev:
> "Registreringarna av miljöbilar uppgick till 6
> 286 under februari, en ökning med 119 % jÀmfört
> med februari förra Äret. Miljöbilsandelen i
> februari var 29,6 %. Det kan jÀmföras med en
> andel pÄ 14,1 % februari förra Äret. Hittills i
> Är ligger miljöbilsandelen pÄ 32,4 % jÀmfört
> med 14,3 % samma period förra Äret."
>
> http://www.bilsweden.se
> ID=319&
Och vem bad dig sabba alla roliga spekulationer med fakta?
> "Registreringarna av miljöbilar uppgick till 6
> 286 under februari, en ökning med 119 % jÀmfört
> med februari förra Äret. Miljöbilsandelen i
> februari var 29,6 %. Det kan jÀmföras med en
> andel pÄ 14,1 % februari förra Äret. Hittills i
> Är ligger miljöbilsandelen pÄ 32,4 % jÀmfört
> med 14,3 % samma period förra Äret."
>
> http://www.bilsweden.se
> ID=319&
Och vem bad dig sabba alla roliga spekulationer med fakta?
Skrivet av
JLarsson den 4e mars
flÄt (tuggar i mig godis frÄn ungarnas fiskdamm)
TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.