Byta poploc-reglage mellan dÀmpare?
Skrivet av Costas den 1a april

Har tvÄ Reba SL - dÀmpare fast med olika fÀrg. Har bestÀmt mig för att sÀlja en, fast den jag vill behÄlla har ingen poploc utan den sitter pÄ den jag ska sÀlja.

Min erkÀnt duktiga LBS ville INTE byta mellan dÀmparna dÄ han sÄg för mycket som kunde gÄ fel...OljelÀckage, behov av att lufta om dÀmparen nÀmndes.

NÄgon som gjort detta:

http://www.kalnai.at

PĂ„ bilderna ser det ju inte SÅ problematiskt ut för en oteknisk cyklist som en sjĂ€lv.

Ska man skite i fÄfÀngan och inte bry sig i att byta över mellan dÀmparna?

Skrivet av Ville den 1a april

Lufta om dÀmparen!!..Tycker du skall fnissa lite Ät din LBS..;)

Det Àr inte svÄrt sÄ lÀnge du inte har tummen mitt i handen. Men nÀr du ÀndÄ Àr dÀr kanske det Àr vÀrt att byuta oljan i bÄda?

Lycka till.

Skrivet av *micke* den 1a april

Det Àr skitenkelt. Jag har gjort precis denna manöver fast med Pike. Man skiftar hela MotionControl-tuben (rött plaströr) mellan gafflarna och det Àr det hela.

Jag lÀnkar till ett eget inlÀgg med lÀnkar till anvÀndbar info:
http://happymtb.org

Och jag sÀger som Ville, din LBS borde skÀmmas.

Kom och köp!

Skrivet av Costas den 3e april

FörlÄt en dum jÀvel...

Det sitter en MC-tub i bÀgge mina dÀmpare dÄ med andra ord?

Kan man inte med ett enkelt ingrepp bara byta toppdelen, den eloxerade blÄ, isf?

En snubbe frÄn Grahns som besökte min andra LBS föreslog nÀmligen detta.

Skrivet av oxr den 3e april

Du menar skruva sönder bÄda mc-tuberna i stÀllet för att bara byta plats pÄ dem? Allt gÄr sÀkert.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Skrivet av Costas den 9e april

Hmmm...

Om man tittar pÄ sidan 5 i den hÀr manualen, skit i sprÄket, och observerar bildserie 15 b - g.

http://sram.com

Som jag ser det borde man ju inte behöva skruva sönder nÄgot, bara lossa lÄsbrickan, lyfta upp den blÄ justerratten utan remote-funktion samt distans som ligger under och bara göra om proceduren pÄ andra dÀmparen för att sedan switcha justerknopparna bara. Utan att behöva dra ur MC-tuben...Se bild 15.a för att se hur justerknopparna ser ut.

Har jag fel hÀr eller? Det Àr ju samma MC-tub i bÀgge mina Reba.
Tacksam för svar

Redigerad 2 gÄnger. Senaste Àndring 2008-04-09 15:33 av Costas.

Skrivet av Dr.Spoke den 9e april

Om den gaffel med pop-loc readn sitter pÄ cykel sen Àr det mycket enklare att bara byta nedre gaffelben. Behöver inte att tÀnk pÄ olja nivÄ eller ev. skada till o.ringar, gaffelrörs lÀngd och sÄnt.
Max 10 min. inklusiv broms instÀllning!

Skrivet av Muffinsklubben den 9e april

Det skiljer sig en liten detalj mellan Motion Control-enheterna, den utan poploc saknar en returfjÀder eftersom reglaget ska kunna stanna i lockout-lÀge. SÄ du fÄr antingen byta MC-enheterna eller undre gaffelbenen. Aldrig fel med en service pÄ gafflarna om du kört ett tag med dem...
Annars Àr lite fÀrg-o-matchning aldrig ett riktigt problem, funktion först.

Skrivet av Preacher den 9e april

Det Àr ett snabbt (5-15 minuter) jobb oavsett om du vÀljer att byta ytterben mellan gafflarna eller byta motion-controlenheterna.

Upplever du inga problem med lÄsningarna pÄ gafflarna sÄ Àr oljenivÄn ok pÄ bÄda och det skall inte behövas mer Àn ett insex-kit och en hylsnyckel för att skifta detta.

HÄller med Ville, fnissa lite Ät din LBS och fixa det sjÀlv pÄ under kvarten. Byter du underben som doktorn sÀger behöver du en skvÀtt olja i i ytterbenen nÀr du flyttar över, byter du MoCo-enheten sÄ behöver du troligen inte nÄgon extra olja alls.

Either way sÄ Àr det enkelt att genomföra sjÀlv.

Skrivet av Costas den 9e april

Ok, dÄ har jag fÄtt svaren jag ville ha :-)

DĂ„ byts det MC-tuber under morgondagen med lite assistans.

Tack för alla synpunkter och svar!!

Skrivet av Thomas den 11e april

Det gick bra att byta bara nederdel. Snabbt och enkelt. ThomasMekaniskaVerkstad Ärdnar sÄnt dÀr pÄ nolltid. Undrar om jag kan börja titulera mej LBS snart... ;)

Skrivet av Costas den 11e april

Ja, det var sannerligen snabbt gjort!

Med den musiken i bakgrunden som vi hade Àr du helt klart min LBS numera.. :-))

TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.

165 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 Àr rekordet. 0.089 sekunder