[OT] Kopiera telefonboken till ny mobil
Skrivet av
Speedman den 24e april
(EDIT: Mergad trÄd. Skippa de fyra inlÀggen efter det hÀr inledande. Hatar den hÀr röran!!!!!! Please TNT. Radera hela skiten sÄ kan jag börja om med en ny trÄd!)
Yes! Ăntligen ny telefon :-) Men hur funkar den?
Till att börja med.
Hur fÄr in 700 nummer i den frÄn min gamla telefon?
Min CP-lur PalmOne Treo 600 kan inte kopiera telefonboken till vare sig SIM-kortet eller SD-kortet.
Men den kan "Beam to another handheld computer". NÄn slags infraröd grej tror jag. Synkade inte med Nokian eller min Powerbook G4.
Det sista jag vill göra Àr att sitta och skriva av allt manuellt. Det kommer att ta flera dagar!! Grr
Ibland fattar jag ingenting och behöver hjÀlp :-)
HJĂĂĂLP!

Redigerad 3 gÄnger. Senaste Àndring 2008-04-25 09:40 av Speedman.
Yes! Ăntligen ny telefon :-) Men hur funkar den?
Till att börja med.
Hur fÄr in 700 nummer i den frÄn min gamla telefon?
Min CP-lur PalmOne Treo 600 kan inte kopiera telefonboken till vare sig SIM-kortet eller SD-kortet.
Men den kan "Beam to another handheld computer". NÄn slags infraröd grej tror jag. Synkade inte med Nokian eller min Powerbook G4.
Det sista jag vill göra Àr att sitta och skriva av allt manuellt. Det kommer att ta flera dagar!! Grr
Ibland fattar jag ingenting och behöver hjÀlp :-)
HJĂĂĂLP!
Redigerad 3 gÄnger. Senaste Àndring 2008-04-25 09:40 av Speedman.
Skrivet av
Wendigo den 25e april
Man behöver inte det nu för tiden. Vill du vara helt galet sÀker sÄ lÄt den sitta i laddaren i 12 timmar.
---------------------------------------------
"Leatherette over cardboard, bits of boxwood"
"Leatherette over cardboard, bits of boxwood"
Skrivet av
doolar den 25e april
Dagens lithium-jon-batteriet lider inte av samma "memory-effekt" som Àldre batterier sÀgs det. Men varför chansa? Mitt förslag Àr som följande; ladda fullt, kör slut tills den sjÀlvdör. Upprepa detta ca 3 gÄnger. Sedan kan man börja ladda mer sporadiskt. Det brukar jag rekommendera till mina kunder i alla fall :) Tror inte att det pÄverkas nÀmnvÀrt om du anvÀnder telefonen under laddningen. Men kan du hÄlla tassarna borta första laddningen Àr det sÀkert lika bra.
Har du tĂ€nkt anvĂ€nda gps'en i den i nĂ„gon form av cykling? Ska du för övrigt anvĂ€nda den för vĂ€gnavigering med nokias egna program krĂ€vs det en licens som kostar kring 60âŹ/Ă„r :)
/Doolar
Har du tĂ€nkt anvĂ€nda gps'en i den i nĂ„gon form av cykling? Ska du för övrigt anvĂ€nda den för vĂ€gnavigering med nokias egna program krĂ€vs det en licens som kostar kring 60âŹ/Ă„r :)
/Doolar
Skrivet av
Speedman den 25e april
Nu Àr den laddad över natten. Det fick rÀcka. Nu ska batteriet laddas ur... Upprepa 3grr. Ska bli!
Ang GPSen, vad jag förstÄtt sÄ gör de dÀr pengarna/Är att den följer med med kartorna nÀr du förflyttar dig och pratar: -SvÀng höger, vÀnster osv.
Utan extra betalning hÄller den tyst och man fÄr scrolla sjÀlv om man "simmar ur bild".
Just nu Àr det mer basala funktioner pÄ tapeten. Tex. att fÄ in 700 nummer frÄn min gamla telefon.
FÄr bli en ny trÄd :-)

Ang GPSen, vad jag förstÄtt sÄ gör de dÀr pengarna/Är att den följer med med kartorna nÀr du förflyttar dig och pratar: -SvÀng höger, vÀnster osv.
Utan extra betalning hÄller den tyst och man fÄr scrolla sjÀlv om man "simmar ur bild".
Just nu Àr det mer basala funktioner pÄ tapeten. Tex. att fÄ in 700 nummer frÄn min gamla telefon.
FÄr bli en ny trÄd :-)
Skrivet av
Speedman den 25e april
.

Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-04-25 09:35 av Speedman.
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-04-25 09:35 av Speedman.
Skrivet av
nisseson den 25e april
Du torde kunna synca Palmen med Outlook i en PC, sen synca Outlook med din Nokia med PC-Suite.
-----------------
Jonna Happy!
-----------------
Jonna Happy!
Skrivet av
the_TnT den 25e april
Merge: Tycker det rÀcker med en OT-trÄd om din nya telefon.
KalendertrĂ„d °Âș€Þ,žž,ހÂș°`°Âș€Þ,ž,ހ°Âș€Þ,žž,ހÂș°`°Âș€Þ,ž Blogg: CD-hyllor
Skrivet av
Stumpy den 25e april
Kopiera adressbok:
1. Flytta alla adresser till SIM-kortet frÄn din gamla telefons minne.
2. Flytta SIM-kortet till din nya telefon.
3. Flytta alla adresser frÄn SIM-kortet till din nya telefons minne.
Klart!
1. Flytta alla adresser till SIM-kortet frÄn din gamla telefons minne.
2. Flytta SIM-kortet till din nya telefon.
3. Flytta alla adresser frÄn SIM-kortet till din nya telefons minne.
Klart!
Skrivet av
Speedman den 25e april
Min Utvecklingsstörda lur PalmOne Treo 600 kan inte kopiera telefonboken till vare sig SIM-kortet eller SD-kortet.
Treo600 fanns inte med pÄ www.goosync.com
Ska se om jag kan hitta en PC som jag kan tanka över genom...

Treo600 fanns inte med pÄ www.goosync.com
Ska se om jag kan hitta en PC som jag kan tanka över genom...
Skrivet av
Daner den 25e april
Har du aldrig nÄgonsin körde HotSync med en dator frÄn din Treo? Det krÀvs en lÀmpligt PC och nedladdningsbar programvara. Kolla hÀr: http://www.palm.com och hÀr: http://mytreo.net
NÀr du har listan pÄ en PC har du ett flertal möjligheter för exportering.
---
Mina regler för mobilinköp (sedan T68i kom 2002):
1) Aldrig köpa en mobil som saknar BT
2) Aldrig köpa en mobil som inte gÄr att backa/synka adressboken och kalender med en dator
Förslag - Bygg upp kontaktlistan i Address Book pÄ din PowerBook G4. Om du har Mail som mejlklienten pÄ din dator Àr det busenkelt att lÀgga in kontakter och komplettera dessa med telefonnr osv. AnvÀnd Address Book som huvudlistan och skapa en grupp för de som du vill ha pÄ mobilen. Samma sak gÀller för iCal.
Ordna allting pÄ datorn och synka till mobilen via iSync. DÄ kan du lÀgga in eller redigera kontakter eller hÀndelser frÄn datorn eller mobilen och uppdatera via synkningsfunctionen. Om det ena pajar sÄ har du en backup pÄ den andra. Om du har .mac kan du sÀkerhetskopiera allting dÀr och komma Ät det frÄn vilken internet-kopplad dator eller mobil som helst.
PS - Jag kör en 3-vÀgs synk via min SE P1i:
Hemmadatorn: iMac G5 - iCal och Address Book (iSync via BT)
ArbetsbÀrbar: Dell Latitude D430 - Lotus Notes/Domino Web Access (OneBridge via GPRS)
Kontaktlistorna och kalendern kan nÄs och uppdateras frÄn mobilen eller vilken internet-uppkopplad dator som helst. Bra att kunna uppdatera arbetskalendern frÄn hemdatorn och tvÀrsom.
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-04-25 11:56 av Daner.
NÀr du har listan pÄ en PC har du ett flertal möjligheter för exportering.
---
Mina regler för mobilinköp (sedan T68i kom 2002):
1) Aldrig köpa en mobil som saknar BT
2) Aldrig köpa en mobil som inte gÄr att backa/synka adressboken och kalender med en dator
Förslag - Bygg upp kontaktlistan i Address Book pÄ din PowerBook G4. Om du har Mail som mejlklienten pÄ din dator Àr det busenkelt att lÀgga in kontakter och komplettera dessa med telefonnr osv. AnvÀnd Address Book som huvudlistan och skapa en grupp för de som du vill ha pÄ mobilen. Samma sak gÀller för iCal.
Ordna allting pÄ datorn och synka till mobilen via iSync. DÄ kan du lÀgga in eller redigera kontakter eller hÀndelser frÄn datorn eller mobilen och uppdatera via synkningsfunctionen. Om det ena pajar sÄ har du en backup pÄ den andra. Om du har .mac kan du sÀkerhetskopiera allting dÀr och komma Ät det frÄn vilken internet-kopplad dator eller mobil som helst.
PS - Jag kör en 3-vÀgs synk via min SE P1i:
Hemmadatorn: iMac G5 - iCal och Address Book (iSync via BT)
ArbetsbÀrbar: Dell Latitude D430 - Lotus Notes/Domino Web Access (OneBridge via GPRS)
Kontaktlistorna och kalendern kan nÄs och uppdateras frÄn mobilen eller vilken internet-uppkopplad dator som helst. Bra att kunna uppdatera arbetskalendern frÄn hemdatorn och tvÀrsom.
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-04-25 11:56 av Daner.
Skrivet av
Morfum den 25e april
du har mÄnga kompisar.... min Palm lyckades jag synka in nummer till frÄn min gammla Nokia. DÄ var jag ung o dum o hade PC. Nu e jag ung o Ànnu dummare men har iaf en mac o anvÀnder inte Palmen lÀngre.
tror det gÄr Ät rÀtt hÄll.. eller? =/
-----------------------------------------------------------------------
"Freeride is not only about the ride"
Epic Failure
tror det gÄr Ät rÀtt hÄll.. eller? =/
-----------------------------------------------------------------------
"Freeride is not only about the ride"
Epic Failure
Skrivet av
gaisan den 25e april
zyb.com kanske fungerar? Skapar automatiskt en synk till webbsidan pÄ telfonerna. Funkade för mig i alla fall. Hade visserligen inte samma telefoner eller lika stor adressbok.
// Johan
// JohanSkrivet av
freddiesan den 25e april
Grattis Speedman till en grym telefon! Har en N82 sjÀlv och Àr mycket nöjd. Jag tycker Daner summerade vad jag tÀnkte sÀga pÄ ett bra sÀtt. För övrigt vill jag tipsa om denna eminenta N82-blog: http://www.then82blog.com
----------------------
----------------------
Skrivet av
Mr Handley den 25e april
Fynkar den inte med zyb.com?
/Mattias
- Babblar pÄ Spinell.se - Loggar trÀning pÄ Piggelino - Cyklar pÄ: GT Peace - Samlar upplevelser pÄ Stigoteket
- Spelar pÄ Wii: Mario Cart (pm:a för friend code) - Fördriver tid pÄ VÀrsting.se - Slappnar av pÄ SpaStugan -
/Mattias
- Babblar pÄ Spinell.se - Loggar trÀning pÄ Piggelino - Cyklar pÄ: GT Peace - Samlar upplevelser pÄ Stigoteket
- Spelar pÄ Wii: Mario Cart (pm:a för friend code) - Fördriver tid pÄ VÀrsting.se - Slappnar av pÄ SpaStugan -
Skrivet av
breezer den 25e april
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Kopiera adressbok:
> 1. Flytta alla adresser till SIM-kortet frÄn din
> gamla telefons minne.
> 2. Flytta SIM-kortet till din nya telefon.
> 3. Flytta alla adresser frÄn SIM-kortet till din
> nya telefons minne.
>
> Klart!
TyvÀrr ingen bra lösning pga av:
* Ett SIM-kort rymmer max 250 kontakter
* Ett SIM-kort kan bara spara ett nummmer per kontakt dvs har du flera nummer per kontakt (hem/mobil/jobb etc) sÄ splittas dessa upp i lika mÄnga kontakter...
BÀsta sÀttet Àr att synka alla kontakter genom en dator. Att skicka en hel telefonbok pÄ 700 kontaktakter till en Nokia via BlueTooth resulterar i 700 meddelanden i inkorgen pga av en Nokiatelefon inte kan ta emot en hel telefonbok (i alla fall inte frÄn en SonyEricsson). Har provat, har sjÀlv en N82:a som Àr en sjukt bra lur. Laddade in Garmin XT och Friluftskartan PRO i den i förra veckan som ska testas nu i helgen =) (Lite OT, sorry)
/Nikke
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-04-25 17:22 av breezer.
> Kopiera adressbok:
> 1. Flytta alla adresser till SIM-kortet frÄn din
> gamla telefons minne.
> 2. Flytta SIM-kortet till din nya telefon.
> 3. Flytta alla adresser frÄn SIM-kortet till din
> nya telefons minne.
>
> Klart!
TyvÀrr ingen bra lösning pga av:
* Ett SIM-kort rymmer max 250 kontakter
* Ett SIM-kort kan bara spara ett nummmer per kontakt dvs har du flera nummer per kontakt (hem/mobil/jobb etc) sÄ splittas dessa upp i lika mÄnga kontakter...
BÀsta sÀttet Àr att synka alla kontakter genom en dator. Att skicka en hel telefonbok pÄ 700 kontaktakter till en Nokia via BlueTooth resulterar i 700 meddelanden i inkorgen pga av en Nokiatelefon inte kan ta emot en hel telefonbok (i alla fall inte frÄn en SonyEricsson). Har provat, har sjÀlv en N82:a som Àr en sjukt bra lur. Laddade in Garmin XT och Friluftskartan PRO i den i förra veckan som ska testas nu i helgen =) (Lite OT, sorry)
/Nikke
Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-04-25 17:22 av breezer.
Skrivet av
Jensen den 25e april
angÄende ladda ur batteriet, sÄ har doolar rÀtt, i alla fall i det mesta. jag Àr dock osÀker pÄ det dÀr med att det inte kan skada att göra totala urladdningar ut ett lithium-jon batteri. sjÀlvklart ska det göras ibland, men har för mig att lithium-jon faktiskt kan ta skada om det sker för ofta. alltsÄ att det snarare har motsatt effekt.
===I Speed kills, but you get there faster I===
===I Speed kills, but you get there faster I===
Skrivet av
Daner den 25e april
Det gÄr inte heller att skicka en hel telefonbok frÄn en SE K700 eller K750 till en SE P1i med alla telefonnr. för alla kontakter i behÄll. Det rÀcker inte att hÄlla sig till ett mÀrke, jag tror att man mÄste hÄlla sig inom samma OS familj.
breezer skrev:
> Att skicka en hel telefonbok pÄ 700
> kontaktakter till en Nokia via BlueTooth
> resulterar i 700 meddelanden i inkorgen pga av en
> Nokiatelefon inte kan ta emot en hel telefonbok (i
> alla fall inte frÄn en SonyEricsson).
> /Nikke
breezer skrev:
> Att skicka en hel telefonbok pÄ 700
> kontaktakter till en Nokia via BlueTooth
> resulterar i 700 meddelanden i inkorgen pga av en
> Nokiatelefon inte kan ta emot en hel telefonbok (i
> alla fall inte frÄn en SonyEricsson).
> /Nikke
TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.