StÄlram, lackskadors rostrisk?
Skrivet av
Pigmachine den 25e april
Min nya fina hoj fick sina första lackskador igÄr. DÄ passade jag pÄ att bygga ett kedjestagsskydd, av en gammal slang, buntband och ett lager vulctejp. NÀr min geniala konstruktion var fÀrdig kom jag pÄ att jag kanske borde ha fyllt i lackskadorna innan jag gömde dom i min hemmagjorda korv?
Har jag byggt nÄt som kommer att rosta utan att jag ser det, eller kommer min konstruktion att hÄlla vÀtan och rosten borta? Det var lite kedjeolja kvar pÄ skadestÀllena och det borde vÀl om inte annat hÄlla rosten borta?

Har jag byggt nÄt som kommer att rosta utan att jag ser det, eller kommer min konstruktion att hÄlla vÀtan och rosten borta? Det var lite kedjeolja kvar pÄ skadestÀllena och det borde vÀl om inte annat hÄlla rosten borta?

Skrivet av
Oskar_ den 25e april
Slit bort skiten du tejpade dit, laga skadan och köp dig ett neopren skydd för 50-100 rikstaler.
---
Jag Àr en idot.
---
Jag Àr en idot.
Skrivet av
MagnusA den 25e april
Om du har fÄtt till en bra tÀtning, och det finns olja innanför, sÄ kan det fungera, men risken Àr stor att fukten hÄlls kvar dÀrinne, snarare Àn att ditt skydd hÄller den borta.
Skrivet av
Pigmachine den 25e april
Jag lÄter spektaklet sitta tills jag fÄr rÄd med fÀrg och riktigt skydd med andra ord (ungefÀr en mÄnad, mycket rÀkningar denna mÄnaden). Jag tyckte vÀl att min lösning var för bra för att fungera :P

Skrivet av
Pigmachine den 25e april
HÄller alla nyss hemkomna med om att det bör rivas och lackas om med pearl white, (och ev. klarlack) för att sedan sÀtta dit ett vettigt skydd till skillnad frÄn min (högst personliga) 'korv lösning'?

Skrivet av
Rippa den 25e april
Hur lĂ€nge hade du tĂ€nkt att behĂ„lla ramen? 40 Ă„r, 70 Ă„r? Ărligt, det finns inga stĂ„lramar som rostar sönder o samman pga lite lackskador inom överskĂ„dlig tid. Om du Ă€r kosmetiskt lagd kan du ju fixa o pula, men funktions och hĂ„llbarhetsmĂ€ssigt behöver du inte göra ett jota.
Skrivet av
Pigmachine den 25e april
Tack.. nu kÀnner jag mig tryggare!.. Och min lilla hemgjorda kedjestagsmojj gör att hojjen ser billigare ut = mindre stöldbegÀrlig :P

Skrivet av
s-o den 25e april
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur lÀnge hade du tÀnkt att behÄlla ramen? 40
> Ă„r, 70 Ă„r? Ărligt, det finns inga stĂ„lramar
> som rostar sönder o samman pga lite lackskador
> inom överskÄdlig tid.
Exakt. Rost, skönhet och de dödligaste sjukdomarna kommer inifrÄn.
/s-o -- nÀr rostskyddade du din gamla stÄlram senast? ;-)
-------------------------------------------------------
> Hur lÀnge hade du tÀnkt att behÄlla ramen? 40
> Ă„r, 70 Ă„r? Ărligt, det finns inga stĂ„lramar
> som rostar sönder o samman pga lite lackskador
> inom överskÄdlig tid.
Exakt. Rost, skönhet och de dödligaste sjukdomarna kommer inifrÄn.
/s-o -- nÀr rostskyddade du din gamla stÄlram senast? ;-)
Skrivet av
captain8track den 25e april
min orange Àr en 98 eller nÄtt, den har fÄtt mycket "transport" stryk, men har aldrig aldrig hört talas om en XC hojj av rang som pajjat av rost...
TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.