Mitt vevparti går att röra i sidled. Har något släppt?
Skrivet av erik.svall den 5e maj

Hej, märkte igår att mitt vevparti går att röra i sidled ut och in från cykeln. Om jag tar tag i en vevarm och drar eller trycker den mot eller ifrån cykeln så rör sig axel, vevarmar och kransar ca 6mm åt utåt eller inpåt, alltså ett spel på ca 12mm finns. Detta innebär att kedjan tar i främväxeln när man tar tag och drar i vevarmen på kedjesidan. Har även hört knak-/knackljud därifrån när jag belastar vevpartiet vid cykling i tex brant uppförsbacke (Kan ju bero på att kedjan tar i lite i framväxeln). Har tittat runt på trådar med liknande problem men har inte blivit så klokare.

Min cykel: 2007 MERIDA MATTS TFS 700-D med vevlager: FSA Gamma Drive 44-32-22 och vevparti: MegaExo

Ska det vara så här eller vad är det som är fel och hur kan man åtgärda detta?

Tack för mig så länge!

Skrivet av rikard den 5e maj

skruva av och på vänster vevarm. Drar du på denmd rätt moment så händer det inte igen.

Skrivet av skier den 5e maj

1. lossa vänster vev
2. spänn lagret med skruven/täcklocket som sitter i mitten av axeln tillräckligt för att det ska sluta glappa
3. skruva åt vänsterveven igen.

jag hade samma glapp för ett tag sen (fast bara 1 mm ungefär), jag trodde det var plastpedalerna som knakade först...

IRS: We got what it takes to take what you got!

Skrivet av erik.svall den 5e maj

Ok, behöver man några specialverktyg?

Skrivet av JLarsson den 5e maj

Har du ett FSA så behöver du bara insexnycklar, täcklocket (förspänningen) tar en insexa till skillnad från Shimanos specialverktygskrävande variant.

----------------------------------
Den här signaturen kommer från en obestämd plats i rummet

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

121 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 är rekordet. 0.265 sekunder