Efter första riktiga terrängcyklingen - funderingar...
Skrivet av geologen den 6e maj

Det var riktigt kul att trampa fram på en stig. Stenar, rötter, lera och tallkottar. Nakna berghällar, grenar och annat bös. Bara en kilometer totalt, men ändå.

Efteråt var jag lite lätt illamående (kände samma sak efter första testrundan förra veckan). Jag funderar på vad orsaken kan vara...

När jag cyklar landsväg kan jag, och brukar jag, äta nära inpå att jag ska cykla (halvtimme innan kanske) och har inga problem med det. Jag åt strax innan även inför den här rundan. Kan det vara så att jag mår illa pga att jag inte haft en avslappnad överkropp, och i synnerhet magparti, när jag cyklade i terrängen. På landsväg är jag ju nästan helt avslappnad i magregionen.

Eller beror det på att jag blir mycket varmare pga bristen på fartvind?

Skrivet av Alfsomfan den 6e maj

Oftast har man lite högre puls i skogen än på asfalt. Om du precis ätit beror nog ditt illamående på det. Testa att vänta nån timme innan du kör i skogen nästa gång.

Skrivet av pfjord den 6e maj

Två timmar brukar jag behöva mellan middag och träning om inte magen ska protestera.

Skrivet av geologen den 6e maj

Jo, men grejen är att jag inte behöver det när jag cyklar landsväg, springer, styrketränar eller håller på med andra saker. Tvärt om behöver jag äta nära inpå för att inte bli hungrig lagom till aktiviteten. Det var därför jag blev så förvånad nu. Men jag ska testa att göra större "glapp" nästa gång. :)

Skrivet av Rippa den 7e maj

Du blev väl sjösjuk helt enkelt.

Skrivet av pfjord den 7e maj

Rent fysiologiskt är det fel att äta tätt inpå träning eftersom magen behöver energi för att smälta maten. Jag kan cykla sakta, men absolut inte springa, kort efter en måltid.

Skrivet av Markus F den 7e maj

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara en kilometer totalt
> Efteråt var jag lite lätt illamående

Du var förmodligen utmattad. Kör lite kortare sträckor tills du har vant dig.

Shimanos bästa skor. Långtidstest.

Graukäse

Skrivet av Ville den 7e maj

Illamående efter en km?,..Jag tror du helt enkelt tog i för hårt. Kör lite lugnare så blir det nog bättre.

Behöver ajg säga att jag bara gissar och tror?.:)

Skrivet av geologen den 7e maj

Rippa skrev:
> Du blev väl sjösjuk helt enkelt.

Faktum är att jag funderade på det. Jag har inga anlag för sjösjuka annars, men det är kanske den mest troliga förklaringen. Jag menar, jag kan köra intensiva tempolopp utan att bli illamående på det här sättet, så ansträngningen var nog inte problemet...

Skrivet av Ville den 7e maj

Tempolopp är en helt annan sak än att cykla i skogen.

På tempolopp har du mycket mer tid att fundera på hur trött du bilr och där är det verkligen bara din egen styrka som sätter begränsningarna och du kan ghela tiden focusera på det.

Kommer du ut i skogen och är ovan så läggs det på andra moment än ren styrka som tar koncentrationen vilket gör att du inte känner på samma stt hur trött du är och du tar lättar i för hårt.

Dock är det en vanesak. Någon som cyklar mycket tempo blir nog lättare sliten i skogen men någon som bara kör skog blir nog lätare sliten på tempot.

Så prova att ta det lite lugnare och gör några fler gånger i skogen så skall du se att det var nog inte sjösjuka ivf....;)

Behöver ajg säga att jag bara gissar och tror?.:)

Skrivet av plumse den 7e maj

Kanske du bara är lite ovan att behöva göra plötsliga ryck och gå upp på maxpuls då och då? Hojja i skogen (dit räknas inte platt fin krattad gångstig och grusväg) brukar alltid bjuda på en AHA!-upplevelse (nä, inte zynth-gruppen) för de som är ovana. På MTB-kursen vi kör här i Göteborg är det förvånandsvärt ofta de som kört mycket spinning som har störst problem med konditionen till en början. Efter några rundor och lite tillvänjning brukar det ordna upp sig. Benen behöver bli van vid explosiva rusher vid klättringar och kroppen behöver lära sig att snabbt kunna gå ner i varv när det planar ut.

Skrivet av mytomspunnen den 7e maj

Jag tror att du är allergisk mot adrenalin.
EDIT:
Eller så kanske kamelbaken klämde på din ischiasnerv. Prova flaskor nästa gång.

---------------------------------------------------
theme song of my life

Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-05-07 10:58 av mytomspunnen.

Jag cyklar rätt ordentligt explosivt när jag pendlar. Har en tungt utväxlad SS som jag alltid spurtar och sprintar med, 4-5 dagar i veckan, men jag håller med om att det var en rätt annorlunda känsla att cykla så. Jag hoppas det bättrar sig med tiden! :)

Skrivet av andematt den 7e maj

mytomspunnen skrev:
> Jag tror att du är allergisk mot adrenalin.
> ...

Det där har jag faktiskt funderat på ibland. Men kanske framför allt om man kan vara allergisk mot mjölksyra? Om man kan få biverkningar av mjölksyra.. kan man det? Illamående tex..

Skrivet av mytomspunnen den 7e maj

Man kan bli illamående av att dra på sig riktigt mycket mjölksyra. Minns mörksuggejakten för några (fyra?) år sedan, precis när man kommit upp för vidablickbacken (startbacken) och svängt runt stugknuten viker snubben framför mig av åt sidan och tokspyr. Han brände dock om mig sista milen eller så det verkade inte vara någon bakisspya direkt. Han hade nog kört lite för hårt i backen helt enkelt.
Upsala ck-cyklist har jag för mig att det var, någon här?

---------------------------------------------------
theme song of my life

Men alltså, jag tog inte i särskilt mycket. Jag var inte trött efteråt heller. Det var alltså 1 km stig, resten (ca 5 km) var grusvägar och transportsträcka på asfalt.

Förmodligen en kombination av flera olika saker, då. Rörelsen, den annorlunda ansträngningen, avsaknad av kylande fartvind och lite sånt.

Jaja, det var roligt i alla fall! :D

Skrivet av glitch den 7e maj

Tror helt enkelt att du blev illamående av alla skumpande på din stela hoj. Du skulle köpt en dämpgaffel istället ;-)

Skrivet av plumse den 7e maj

geologen skrev:
> Jaja, det var roligt i alla fall! :D

Det är ju viktigast! Välkommen till MTB-träsket =)

Skrivet av LÃ¥gflyga den 7e maj

Det går ett magsjukevirus som ger kraftigt illamående just nu...

Med vänlig hälsning,
Peter
Ett liv med cykel
R++++ s-->++ l hs H+ S-- Ba++ Bk+++ Bo++++ V++ ww+ M++ Mt++ Mu Pt++++

Skrivet av marran den 7e maj

Jag tror lite på det där men kläderna, man behöver inte alls så mkt kläder när man kör stig som när man tuggar landsväg, låg hastighet och hög puls gör att man håller värmen ändå. Iaf jag mår väldigt dåligt av att vara för varm

Jag hade cykelshorts, tunna löpartajts och en kortärmad cykeltröja.

Jo, jag mår också lätt dåligt av att vara för varm. Den veckan i juni förra året var hemsk! Jag hade 31-32 grader i lägenheten trots vidöppna fönster. Till slut fick jag fylla badkaret med kallvatten på natten, så hade jag i alla fall rimlig temperatur (typ 24-25 grader) i badrummet...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

291 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 är rekordet. 0.310 sekunder