Sida:  1 2 NĂ€sta
Aktuell sida: 1 av 2
[Hjul]XC-AM-hjul, hope, nukeproof, vilka nav, och vilka fÀlgar?
Skrivet av marran den 23e mars

Jag mÄste fixa hjul till min Santa Cruz Cameleon, den ska anvÀndas till skumpig stigkörning med feta dÀck av 70kg halvtaskig cyklist. Dock ska de inte hoppas med, och inte droppas nÄ mycket heller, jag Àr feg och kör dessutom med marzocchi marathon-gaffel 9mm

Eftersom jag planerar att köra med feta dÀck, typ NN2.35 eller BB2.4 och liknande, antar jag att jag behöver snÀppet bredare fÀlgar Àn standard xc. Det finns ett gÀng olika pÄ crc runt 500g:

DT 5.1, DT kÀnns pÄlitliga och seriösa

DT E540, lite tyngre, lite billigare Àn 5,1

Funn xlerator, marginellt tyngre Àn 5,1, vitt Àr pip, men Àr det bra skit? KÀnns lite mer "image" och att man betalar för det, pris och vikt precis mellan 5.1 och E540

mavic en521, kostar som e540 och vÀger som e540, dÄ kör jag hellre dt för det kÀnns lite roligare om allt annat Àr samma

sen finns ett gÀng andra ocksÄ, men dessa Àr de som tilltalade mig mest

Naven ska tÄla fukt och Àven vinter, och man ska kunna serva dom lÀtt, sÄ xt gÄr bort

Jag har kollat lite pÄ Nukeproof naven, ett gamalt fint mÀrke som ÄteruppstÄtt, verkar vara en trevlig konstruktion, hyfsat med POE (30) och 6 klackar verkar fint och hÄllbart
http://www.chainreactioncycles.com
bra pris ocksÄ, 1200 spÀnn för paret!

Hope pro2 Àr ju en klassiker, men lite dyrare (runt 2000), vikten Àr ungefÀr densamma som Nukeproof, dock bara 24 POE. En fördel Àr att de finns i flera roliga fÀrger, sÄ jag kan matcha ramen (rött)

NS har ett baknav som ser snyggt ut
men det finns ingen info om det, finns i rött och kan matchas med pro2 framnav, dÄ landar priset pÄ ungefÀr samma som nukeproof men Àr mer bling, fast NS verkar tunga och lite oseriösa (?)

Ekrar blir vÀl DT comp och sÄ mÀssingsnipplar pÄ det.

Skrivet av Fredrik Larsson den 23e mars

De dÀr Nukeproof naven sÄg ju vansinigt fina ut, riktigt bra pris ocksÄ...

Jag Àr lite sugen pÄ ett par Salsa Delgardo Disc fÀlgar, 450g och 22.5mm innermÄtt Àr trevligt.

//Fredrik
Köper din 32t 4 bults SS-klinga i nyskick. Skicka pm

Skrivet av jesperC den 23e mars

NukeProof-naven ger ju lite sköna retrovibbar Àven om de förmodligen bara Àr namnet som Àr gemensamt med de tidigare tillverkarna. Men vem vet, de gamla Àr kanske pÄ vÀg tillbaks pÄ bred front och snart har vi alla barends och lila-eloxerade delar igen =)

h_hershey_naked_hub.jpg
lite nostalgibilder.

Hope pro2 Àr givetvis ett sÀkrare (trÄkigare) alternativ Àn ett "nytt" otestat mÀrke. Men nÄgon mÄste ju vara den första att prova. Navet ser bra ut pÄ bilderna i alla fall. Lite overklill med sex klackar kanske.

NS-navet vÀger ju ett halv kilo sÄ det gÄr bort.

//j

Skrivet av marran den 24e mars

Jag hÄller nog med dig Jesper, NS gÄr bort, trots bling
Nukeproof kÀnns vettigare och vettigare ju mer jag tÀnker pÄ det, hoppas bara firman hÄller ihop om man skulle behöva reservdelar, dÀr har ju Hope en stor fördel.

Bra tips pÄ Salsa Fredrik, kollade pÄ dom pÄ cc nu, finns bÄde delgado och delgado race, race vÀger 400g i 25mm bredd, dvs mer Àn en xc-fÀlg men mindre Àn DT5.1 och liknande. Dock var de inte jÀttebilliga pÄ CC, finns det nÄgon annan bra butik som krÀnger dom snorbilligt?

Salsa Delgado race kÀnns som en spikad fÀlg för det jag ska anvÀnda den till, nu gÀller det bara att hitta den billigt nÄgonstans...

DĂ€remot finns det fler nav som kan vara intressanta har jag sett nu:

DT 340 kostar typ som Hope, Àr mindre bling, men det Àr ju DT :)

Sun Ringle dirty flea finns att fÄ tag pÄ för 1500 spÀnn, dom verkar ju vÀldigt fina och har dessutom titanbody istÀllet för alu, borgar vÀl för lite bÀttre hÄllbarhet.

Hittade en fÀlg till, Mavic XM719
Nu funkar inte mavics sida, men vad jag kan förstÄ frÄn andra kÀllor ska den ligga mellan xm317 och en521 i vikt och bredd, borde kunna passa mig bra alltsÄ.
Inte lika lÀtt som Salsa delgado Race, men finns pÄ CRC och Àr billigare...

Alla dessa beslut, jag har Àven kikat pÄ nope-hjulen pÄ actionsports, dom ska ju vara fina och verkar ocksÄ relativt prisvÀrda, men det springer ÀndÄ ivÀg ver 3000kr om man ska ha custom, dvs breda fÀlgar och 9mm nav. Hur breda fÀlgar behöver man egentligen till max 2.4 dÀck?

Skrivet av Fredrik Larsson den 24e mars

Jag kör just nu med xm321 som har bytt namn till en321 med 21mm innermÄtt. 719 har inte ovÀntat 19mm innermÄtt. Jag vill inte ha smalare fÀlgar utan snarare bredare, dÀrför Àr jag sugen pÄ Salsa Delgardo disc som har 22,5mm i innermÄtt. Raceversionen har smalare, 19mm har jag för mig men Àr osÀker... Brukar köra pÄ Panaracer Rampage som Àr 2.35" breda eller Big betty som Àr 2.4" breda.

//Fredrik

Och just det, köp nu Nukeproof naven sÄ att jag slipper köpa dem otestade :)

//Fredrik

Hum Hum, nu har jag stirrat lite pÄ DT:s hemsida ocksÄ, 5.1 verkar förbannat trevlig den ocksÄ, bredd stÄr det 27mm, menar de ytterbredd dÄ? Max dÀckbredd ska vara 2.5 och min 1,9
Den har ju den stora fördelen att finnas pÄ CRC om inte annat. Jag fÄr vÀl straffa nÄgra tiotals gram per hjul för bekvÀmligheten kanske.

FrÄgan Àr nu bara hur jag fÄr crc att bygga hjul pÄ nukeproof-naven Ät mej, de finns inte i deras wheel configurator, och de svarade inte nÀr jag mailade och frÄgade :(

Skrivet av Alfsomfan den 24e mars

Stirra dig inte alltför blind pÄ vad tillerkarna skriver som maxbredd för dÀck pÄ fÀlgarna. Jag kör 2,35 pÄ xc717 och har inga som helst problem.

DT 5.1d Àr 21mm i innerbredd.

Är du riktigt viktkĂ€nslig sĂ„ kan kanske DT 4.2 vara nĂ„got, 19mm innermĂ„tt och 400g.

//Fredrik

Sweet, lite drag i trÄden :)

Jag Àr vÀl ingen WW precis, ramen vÀger ju typ 2kg och jag har hope mono m4 med jÀtteskivor osv.
Men det Àr ju ÀndÄ hjulen som gör störst skillnad, och jag tÀnkte göra nÄgon form av medvetet val efter mina behov...rÀcker 19mm innerbredd för att köra med Big Betty sÄ nöjer jag mej med 19mm, onödigt att slÀpa runt pÄ mer.
Dessutom kostar ju alla fÀlgar typ lika mycket sÄ lÀnge man inte ska UST, kolfiber eller superWW, sÄ dÄ har man ju helt plötsligt en hel del att vÀlja pÄ.

Jag kan ju tillÀgga att jag Àr nÄgot av en fegis och kör inte sÄ jÀttehÄrt precis, hade dock tÀnkt att bli lite bÀttre pÄ den punkten. Cykeln byggs med utgÄngspunkten att den skall vara rolig att cykla pÄ (bÄde platt, upp och ner) och utveckla mig som cyklist, dvs den ska vara styv och kvick, men lÀttkörd med hyfsat lÄg tyngdpunkt, inge förtroende och inte flexa osv.

Nu har jag kollat pÄ Salsas hemsida, det finns ingen delgado disc dÀr. Dock finns den pÄ CC som uppger 22,5mm bredd, dvs ungefÀr som XR4.1
Dock finns delgado race disc, 25mm ytterbredd 400gram, dvs smalare Àn EX5.1 (28mm ytter) men bredare Àn XR4.1 (23 mm ytter), förutsatt att godset Àr ungefÀr lika tjockt

Den finns Salsa semi 30mm breda 460gram, verkar trevliga men har inte kommit till CC Àn, och finns inget förvÀntat leveransdatum heller...

Aha, Semi Àr nya Delgardo Disc. Verkar som om de har börjat svetsa dem istÀllet för att nita dem, det Àr bra.

//Fredrik

En nackdel med nukeproof naven Àr att de bara finns i 32h, jag Àr övertygad om att 36h Àr aningen tyngre men starkare och hÄllbarare...

Svart Àr inte optimal estetiskt heller..

//Fredrik

Skrivet av Cakeman den 24e mars

Nuke Proof gÄr att bygga som fram- och bakhjul för sig.
Jag sitter precis och kikar pÄ hjul i samma kategori som du och tycker EN521 ser klart vettigast ut med
XT, Nukisarna eller Hope som nav. NÄgot med Nuke-naven tilltalar mig. Har nÄgon hittat mer information?

__________________________________________________________________________________________
“Here we may reign secure, and in my choice To reign is worth ambition though in hell: Better to reign in hell than serve in heaven”

bild

Nukeproofs hemsida Àr "under construction", och jag hittar bara info om gamla nukeproof, men bara att dom lÀgger upp bilder pÄ naven demonterade kÀnns vÀldigt förtroendeingivande tycker jag!

Vad Àr det med EN521 som tilltalar dig?

Nuke verkar ju lira mre i samma liga som hope Àn XT att döma av bilderna tycker jag, synd bara dom inte finns i rött, det vore pimp :)

Nu har jag plockat ihop ett par nuke/svarta dt comp/mavic en521 och lagt i korgen, landar nÀstan precis pÄ 2000kr, KÀnns högst rimligt!
Nukisarna Àr nog spikade, tror inte jag hittar nÄt mer prisvÀrt om bara kvaliten Àr som den ser ut...
FrÄgan Àr fortfarande fÀlgarna, jag kan tÀnka mej att lÀgga nÄgra hundringar till pÄ dom om det ger nÄgot mer, sÄ t.ex. dt5.1 Àr ett alternativ, eller smalare 4.2 och mavic719, om bara ni kan berÀtta för mej hur breda jag behöver :)

Skrivet av Alfsomfan den 24e mars

För vanlig stigÄka rÀcker 19mm gott. Satsa pÄ mavic, DT verkar lite lÀttare att buckla vad jag hört. 719 lÄter fint!

Skrivet av marran den 25e mars

MÄnga om budet, smalt eller brett, vad Àr det som gÀller?
Vi snackar typ 100g/hjul i skillnad om jag vÀljer dt4.1 över 5.1, eller nÄgot mindre om jag tar mavic719.
Outsidern Àr Salsa Delgardo Disc, 470kr/450g/22,5mm innerbredd, men finns inte pÄ crc sÄ dÄ mÄste jag ha nÄgon annan till att bygga hjulen Ät mej, hur mkt kan det kosta? Och sÀg inte att jag ska bygga dom sjÀlv, det hinner jag helt enkelt inte med, för mkt studier, cykling och andra projekt :)

Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-25 19:15 av marran.

Skrivet av rikard den 25e mars

Gamla nuke proof var sÄ dÄliga att jag nog skulle lÄta nÄgon annan köpa och köra ett bra tag innan jag satsade pÄ dem för egen del.

Skrivet av marran den 25e mars

Ajajaj Rickard, hÀr kommer du och sÀtter kÀppar i hjulen nÀr jag "typ" har bestÀmt mej, hur ska detta sluta.
Jag har ocksÄ tÀnkt lite pÄ att de verkar nÀstan för bra för att vara sanna de dÀr nukisarna...frÄgan Àr om man vÄgar prova

Alternativet Àr vÀl Sun Dirty flea för 1500 eller Hope för 2000, men det Àr ju en del dyrare, dessutom fÀrre POE :(
Dock mer bling :)

Aldrig fÄr man vara nöjd...andra förslag pÄ nav nÄgon? Eller mer info i fallet Nukeproof?

NÄgon som vet vad ett par Phil Wood kostar hos drspoke?

Redigerad 2 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-25 20:08 av marran.

Skrivet av glitch den 25e mars

Jag köpte nyligen Pro2 pÄ 819 fÀlgar. Ville ha 719 men de var slut hos CRC och jag orkade inte vÀnta oÀndligt. tror 719+pro2 skulle funka fint för dig. Bra pris pÄ CRC ocksÄ om de bygger.

Skrivet av Westman den 25e mars

Fredrik Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
> De dÀr Nukeproof naven sÄg ju vansinigt fina ut,
> riktigt bra pris ocksÄ...
>
> Jag Àr lite sugen pÄ ett par Salsa Delgardo Disc
> fÀlgar, 450g och 22.5mm innermÄtt Àr trevligt.

Har inte du tjatat om dom dÀr fÀlgarna i snart tre Är nu..? Dags att prova grabben! :)

Totem Coil 1.5 bytes mot Totem Solo Air 1.5 eller Boxxer Team/WC eller 888WC/ATA WC (PMa)

Fotoalbum : http://fredrikwestman.pixbox.se

Skrivet av Fredrik Larsson den 25e mars

SĂ€kert 3,5 Ă„r snart ;). Är tokigt sugen pĂ„ nya hjul men sĂ„ lĂ€nge mina nuvarande fungerar sĂ„ kĂ€nns det svĂ„rt att motivera mig att köpa nya... Sen Ă€r jag sugen pĂ„ freeridehoj, ju tidigare jag köper hjul ju senare blir det FR-hoj etc. Blir nog bĂ„de och lagom till skatteĂ„terbĂ€ringen.

//Fredrik

Skrivet av jomper den 25e mars

Man behöver inga freeride/am-fÀlgar för lite skogsÄka. Jag vÀger in pÄ 100 pannor och kör just nu pÄ ett par mavic xc-fÀlgar pÄ min helstela hoj och det gÄr bra det med.

DÀremot bucklade jag motsvarande fÀlgar i alperna förrförra Äret, samma typ av Äkning har mina XM321 klarat av utmÀrkt vid ett gÀng andra alpresor. Men för skogsÄka skulle jag inte ha nÄgot emot att köra lÀttare fÀlgar faktiskt. Och dÀcksbredderna ska man som sagt inte stirra sig blind pÄ.

bild

Skrivet av marran den 26e mars

koncensus verkar alltsÄ just nu var vanliga svensson-hjul, hope pro2 och mavic 717 eller 719 om dom kommer in pÄ crc. DÄ spikar jag vÀl det om ingen kommer med ett bra argument för varför jag skulle vilja ha bredare fÀlgar

Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-03-26 15:23 av marran.

Skrivet av glitch den 26e mars

marran skrev:
> koncensus verkar alltsÄ just nu var vanliga
> svensson-hjul, hope pro2 och mavic 717 eller 719
> om dom kommer in pÄ crc. DÄ spikar jag vÀl det
> om ingen kommer med ett bra argument för varför
> jag skulle vilja ha bredare fÀlgar

Svenssonhjul rular ;)
I vÀrsta fall kan man ju göra som jag gjorde och köpa 819 istÀllet för 719. Likadana fÀlg ju fast den klarar UST dÄ sÄ har man anledning att köpa nya dÀck :)

Skrivet av marran den 26e mars

Sant, UST kanske inte Àr sÄ dumt, hur funkar det med ventil, har man racerventil i dom?
Jag vill ju kunna anvÀnda min antika sks-pump!

Skrivet av Cakeman den 31a mars

vad hittade du för bra argument att INTE vÀlja Nukisarna? Jag Àr fortfarande lockad...

__________________________________________________________________________________________
“Here we may reign secure, and in my choice To reign is worth ambition though in hell: Better to reign in hell than serve in heaven”

bild

Skrivet av marran den 31a mars

Egentligen inga alls, bara att de var dÄliga förr :)
KÀnns lite otestat och nÀstan misstÀnkt billigt, det skulle ju vara trkigt om man mÄste hÄlla pÄ o skicka tillbaka pÄ garanti och sÄ en massa och missa en massa cykling bara för att man snÄlade 700spÀnn...

Just nu lutar det nog Ät hope pro2 (eller xc disc om jag hittar nÄt i rött) fram och I9 bak, dollarn Àr billig sÄ det blir inte sÄ mycket dyrare Àn pro2 bak ocksÄ

Skrivet av marran den 6e april

VÀcker den hÀr för att revidera mina planer igen, nu börjar det brÀnnas, tÀnkte bestÀlla till vecka, sÄ sen slipper ni tjatet :)

Har kapat lite i budgeten, det kÀnns inte som jag kommer ha sÄ himla mycket roligare pÄ lÀtta exklusiva nav jÀmfört med lite tyngre fortfarandee tÄliga nav, men med fortfarande lÀtta fina fÀlgar...

Jag tror jag har fÄtt ner det till 2 alternativ nu:

Sun Disc Jockey med dt comp och mavic 719disc
baknav: http://www.chainreactioncycles.com 32POE 450g, alltsÄ tungt, men har fÄtt fina recensioner, verkar tÄligt, basic men ÀndÄ med hyfsat med poe och bra tÀtningar, dessutom har det antagligen stÄlbody!

framnav: http://www.chainreactioncycles.com
218g Àr vÀl inte sÄ farligt, verkar Àven det vÀltÀtat och funkis

Alternativet Àr sun charger fabriksbyggda hjul frÄn jensonusa, finare nav (dirty flea) som Àr lÀttare och kanske bÀttre lagrade, men alubody...fÀlgen ska vara sun SOS, halvtung pÄ 520g men bred och fin, hjulsetet vÀger ÀndÄ in pÄ runt 1800g, helt ok det med. Priset beror ju pÄ om jag mÄste momsa, chansen att paketet slinker igenom tullen Àr ju mycket mindre om man skicka ett par hjul jÀmfört med om jag bara skulle skicka lite sadelstolpar, styre och sÄnt.
300 dollares Àr det iaf i USA. Dock 1-2v leveranstid, nÀr man vÀl bestÀllt vill man ju ha sina prylar nyss :)

Vad sÀger ni, som sagt sÄ börjar det nÀrma sej nu, och snön smÀlter för fullt sÄ snart Àr det dags att ge sej ut i skogen och leka i leran

Skrivet av *micke* den 6e april

Jag sitter just och plockar ihop ett lÀtt(aktigt) stigbakhjul apropÄ detta. FÀlg blir antingen Mavic XC717 Disc eller XM719 Disc (det mesta annat Àn Mavic Àr av mjukost Àr min erfarenhet). FrÄgan Àr vilket nav? Hope Pro II som jag har pÄ andra hjul Àr lÀttaste svaret (i dubbel bemÀrkelse) men jag blir faktiskt lite sugen pÄ att agera testpilot pÄ Nuke Proof Generator. NP ser ju vettiga ut...decisions decisions.

Kom och köp!

Skrivet av rikard den 6e april

vad Àr det med NP som ser vettigt ut?

Det söndermonterade navet pÄ crc:s bild ser vÀl rÀtt aptitligt ut, ordentlig axel, mÄnga kullager. Att dom överhuvudtaget vÄgar visa det söndermonterat ingjuter förtroende iaf i mig. Det som ser skumt ut Àr den inverterade tand/klacklösningen. Fast den har vÀl en poÀng, om tÀnderna blir utslitna kan man köpa ny body, billigare och framförallt smidigare att byta Àn hela navkroppen.

Vad ser ovettigt ut *micke*? NP Àr fortfarande inte helt borta för mej sÄ all info i Àrendet Àr gult vÀrt!

Verkar vettiga hade nog varit ett bÀttre utrryck Àn ser vettiga ut. Att sÄga dem pÄ förhistoriska meriter tycker jag Àr rÀtt ogrundat. Testa Àr ju enda sÀttet och nÄgon mÄste ju vara först ut... Eller tycker du nÄgot i konstruktionen Àr uppenbart sÀmre Àn alternativen?

Kom och köp!

Sorry micke, menade att frÄga rickard vad som inte sÄg vettigt ut :)

*micke* skrev:
> Verkar vettiga hade nog varit ett bÀttre utrryck
> Àn ser vettiga ut. Att sÄga dem pÄ
> förhistoriska meriter tycker jag Àr rÀtt
> ogrundat. Testa Àr ju enda sÀttet och nÄgon
> mÄste ju vara först ut... Eller tycker du nÄgot
> i konstruktionen Àr uppenbart sÀmre Àn
> alternativen?

Det var bara en uppriktig frÄga, jag anvÀnde inga nivÄer av ironi=)

För egen del sÄ ser jag inget speciellt hos de dÀr naven. VÄgar man testa nÄgot nytt Àr det ju bara att köra. SjÀlv tycker jag vÀl att det Àr svÄrmotiverat att köpa nÄgot annat Àn shimano om man inte vill lÀgga pengarna pÄ king/white/hadley, men dÄ Àr jag sÄdÀr trÄkigt rationell igen. =)

köp och rapportera.

Det trÄkiga med shimano Àr vÀl att det inte gÄr att serva frihjulsmekanismen pÄ ett enkelt sÀtt, det kÀnns lite trÄkigt att behöva köpa ny sÄn efter ett Är om man gillar att leka i leran...
Dessutom har de inte jÀttemÄnga POE, ocksÄ lite trÄkigt.

Sen Àr de vÀl allmÀnt lite rationella och trÄkiga ocksÄ :)

marran skrev:
> Det trÄkiga med shimano Àr vÀl att det inte
> gÄr att serva frihjulsmekanismen pÄ ett enkelt
> sÀtt, det kÀnns lite trÄkigt att behöva köpa
> ny sÄn efter ett Är om man gillar att leka i
> leran...

Shimanos bodys gÄr att serva, men du har rÀtt i att det inte Àr helt enkelt. Jag betalade DrSpoke 200kr för att serva ett av mina shimanonav (ink body) för nÄgra Är sedan och det har varit mitt pÄlitligaste hjul sedan dess. klart vÀrt, det hjulet gÄr som ett urverk i alla vÀder. Dessutom gÄr det att köpa Àven shimanobodys löst.

> Dessutom har de inte jÀttemÄnga POE, ocksÄ lite
> trÄkigt.

Nya XTR och SLX har fler poe om jag inte helt har gÄtt bort mig (labbat med lacknafta idag sÄ det Àr lite dimmigt).

> Sen Àr de vÀl allmÀnt lite rationella och
> trÄkiga ocksÄ :)

Ja, definitivt. Men billiga och man vet nÀstan exakt vad man fÄr för pengarna. NP har definitivt kindereggsfaktorn med sig. =)

rikard skrev:
> Shimanos bodys gÄr att serva, men du har rÀtt i
> att det inte Àr helt enkelt. Jag betalade DrSpoke
> 200kr för att serva ett av mina shimanonav (ink
> body) för nÄgra Är sedan och det har varit mitt
> pÄlitligaste hjul sedan dess. klart vÀrt, det
> hjulet gÄr som ett urverk i alla vÀder. Dessutom
> gÄr det att köpa Àven shimanobodys löst.
> Nya XTR och SLX har fler poe om jag inte helt har
> gÄtt bort mig (labbat med lacknafta idag sÄ det
> Àr lite dimmigt).

Om de kunde dumpa lite vikt och göra dem med IS-skivfÀste vore fint (jo, det finns adaptrar men det adderar vikt vilket de absolut inte behöver). Och just det ja, fler POE.

> NP har definitivt kindereggsfaktorn med sig. =)

LÀtt, relativt fÄ pengar och fler POE. Och eventuellt fungerar de :-)

Kom och köp!

Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-04-06 21:59 av *micke*.

*micke* skrev:
> Om de kunde dumpa lite vikt och göra dem med
> IS-skivfÀste vore fint (jo, det finns adaptrar
> men det adderar vikt vilket de absolut inte
> behöver). Och just det ja, fler POE.

XTR har vÀl ett relativt ok pris/viktförhÄllande ÀndÄ? Lite dyrare Àn NP, men billigare Àn hope, eller ser jag fel i listorna? En XTRskiva och en adapter Àr vÀl inte heller sÄ himla tungt? Jag Àr lite för trött för att orka surfa in pÄ WW, men jag gissar att nÄgon har gjort det Ät mig tills i morgon bitti =)

> > NP har definitivt kindereggsfaktorn med sig. =)
>
> LÀtt, relativt fÄ pengar och fler POE. Och
> eventuellt fungerar de :-)

Och man vet inte vad man fÄr =)

lycka till och god natt =)

r

Skrivet av cjmax den 6e april

Tjoo Hooo,

Ger mig in i trÄden dÄ jag ocksÄ Àr pÄ G med nya hjul.
Har haft funderingar pÄ ett par custombyggda frÄn CRC baserade pÄ Hope Pro 2 nav, det största problemet Àr dock att de fan aldrig har alla prylar i lager som man vill ha, nÀr jag kollade för en vecka sedan sÄ var det en massa olika fÀlgar som inte fanns och nÀr jag kollar "nu" sÄ finns inte naven!!
Lite dyrare Àn Hope hamnar man om man tar DT Swiss istÀllet, nu till min frÄga...
Vad skiljer 340 och Onyx? Är i stort sett samma pris, vilka skall man ta om man tröttnar pĂ„ att vĂ€nta pĂ„ Hope-naven?

/CJ

Skrivet av marran den 7e april

340 verkar i princip vara som en billigare version av 240, lite tyngre och lite sÀmre lager enl. dt:s hemsida. Onyx Àr vad jag förstÄr som 370, har inte Hugi star ratchet system, utan vanlig frihjulsmekanism.

PoÀngen med dt Àr vÀl Hugi-mekanismen, sÄ ska man köpa dt tycker jag man ska se till att fÄ den

Skrivet av Pelle HĂ„ den 7e april

Jag tycker *micke* ska testa Goldtech. 285 gram och 48 poe. Kostar iofs runt 2000 spÀnn om jag minns rÀtt.

/Pelle
- sÀmre begagnad -

Skrivet av *micke* den 7e april

Ja, eller en Burgtec med ungefÀr samma spec och pris och som finns i fÀrgen "Leroy Brown" vilket Àr nog sÄ viktigt.

Kom och köp!

Skrivet av Pelle HĂ„ den 7e april

Sweet, lerbrun... matchar sx:en kanske? =)

/Pelle
- sÀmre begagnad -

Skrivet av cjmax den 7e april

marran skrev:
> 340 verkar i princip vara som en billigare version
> av 240, lite tyngre och lite sÀmre lager enl.
> dt:s hemsida. Onyx Àr vad jag förstÄr som 370,
> har inte Hugi star ratchet system, utan vanlig
> frihjulsmekanism.
>
> PoÀngen med dt Àr vÀl Hugi-mekanismen, sÄ ska
> man köpa dt tycker jag man ska se till att fÄ
> den

SÄ av 340 och Onyx sÄ skulle det vara bÀttre med 340 dÄ, tolkar jag det som...
240s e nog lite vÀl dyra dÄ de sticker ivÀg till ca 3500, Onyx ger 2500 och 340 ligger pÄ 2600, Ä Hope Pro 2, vilka jag egentligen hade tÀnkt landar pÄ ca 2300. Försöker ju hÄlla ihop budgeten pÄ bygget sÄ gott det gÄr... :-)

Skrivet av marran den 7e april

Jag vÄgar inte lova att det Àr sÄ, jag har inte hittat onyx pÄ dt:s hemsida, men pÄ nÄn sida jag kollade, kan ha varit poison, sÄ skrev dom onyx men visade 370 pÄ bilden. I vilket fall verkar 340 vara "lill-240" och 370 Àr en helt annan konstruktion, som inte har nÄt med 240 att göra alls.

Sida:  1 2 NĂ€sta
Aktuell sida: 1 av 2
TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.

307 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 Àr rekordet. 2.066 sekunder