[Mektips] Byte/Uppgradering/Installation av utanpåliggande "Hollowtech II" typ av vevlager
Skrivet av
Leo den 21a april, 2006
Även solen har sina fläckar och inte ens med ett Shimano HT II vevlager kan man köra på oändligt länge. Fick trots allt ut 12 månaders effektiv(2 säsonger) livslängd från mitt Saint originallager, som är samma som till LX och XT. Rätt ok med tanke på vad det har fått utstå, hårdkörning, lera, vatten, hopp och dropp. Monterade det i maj 2004 och nu började det glappa lite, inte helt ras men när det glappar i lager så är det dags för byte tycker jag.
Det finns lösa lager från t.ex. SKF att sätta i de gamla lagerskålarna om man vill, det är också ett alternativ, även om det står "do not disassemble" på lagerskålarna. Det vanligaste alternativet är dock att man köper ett nytt kit med HT II lagerskålar med lager, skruvar ur raset och in med det nya. Hur man gör det ska det här mektipset visa. Häng med!
Först köper man ett lager, det finns annat än Shimano också.
Vad hittar man i lådan då?
Ett Race Face Diabolus FR/DH lager, lite mer blingbling än Shimano. :-9
Detta lagret är kompatibelt med Shimano Saint, vevlagerbredd 68-73mm.
Gängorna går längre in i ramen än på Shimano lagret, sitter säkert på plats.
Det gamla lagret som gjort sitt, snart är det borta.
Steg 1. Först skruvar man bort lagerspänningslocket av plast med plastverktyget
Steg 2. Sedan tar man och lossar på insexskruvarna på vänstra vevarmen. Lossa lite på ena, sen på det andra och upprepa till skruvarna är lösa. Lossar du en skruv helt först så belastas den andra och blir svår att få loss lätt.
Steg 3. Vänstra vevarmen ska sen lossna lätt, bara ploppa ut den så ser det ut så här sedan. Nu tar man t.ex. en liten träkloss och bankar till på axeln så ska hela axeln och vevpartiet åka ut
Steg 4. Vevarna är loss. Passa på och gör rent vevarna och framklingorna. Kanske är det dags att byta klingor, då kan man passa på nu medans allt är loss.
Steg 5. Nu är det dags att skruva loss vevlagret, vi börjar med den vänstra skålen. Den vänstra skruvas ut moturs.
Steg 6. Den vänstra lagerskålen är nu loss, dags för nästa...
Steg 7. Och den högra skruvas ut medurs. Sitter det hårt kan man använda foten till hjälp, men var försiktig så du inte slinter med verktyget och skadar dig eller lagret.
Steg 8. Här kommer då högersidan/drivsidan ut, lite skitigt är det allt men det lossnade fint.
Steg 9. Dags att göra rent lagerhuset och gängorna. Används ren sprit(isopropanol) eller liknande. Sitter det kvar något i gängorna kan man ta en mässingsborste och rotera runt den i gängorna. Torka ur ordentligt.
Steg 10. Inspektera gängorna, det ska vara rent och helt. Skulle gängorna vara skadade är det dags att gänga vevlagerhuset hos cykelhandlaren. Det här ser ok ut. Anläggningsytan för lagret ska även vara helt plan, skulle det vara skador så måste det jämnas/planas till.
Steg 11. Dags för kopparpasta! Det funkar även med vattenfast fett, men jag föredrar kopparpasta.
Steg 12. Smeta in gängorna och vevlagerhuset med kopparpastan. Här kommer det hamna vatten förr eller senare. Hade jag inte använt kopparpasta sist för två år sedan när det gamla lagret monterades så hade det nog inte gått så lätt att få ut det gamla lagret.
Steg 13. Skruva in rätt lagerskål på rätt sida, det står vilken som är vilken på dom. Börja med drivsidans lagerskål med plasthylsan på plats. Lagerskålen ska gå att skruva in långt för handkraft, oftast hela vägen.
Steg 14. Sedan drar man åt lagerskålen med HT-II verktyget. Sådär "lagom hårt" i botten. :-)
Steg 15. Och så tar man och skruvar vänstersidans lagerskål på plats för handkraft först, dra åt sedan med verktyget.
Steg 16. Lagret är på plats.
Steg 17. Ta lite vattenfast fett på vevaxeln så glider den lätt på plats. Ta lite fett på "tänderna"/splinesen för vänstra vevarmen också.
Steg 18. Tryck igenom vevpartiets axel, kolla att det verkligen är i "botten".
Steg 19. På med vänster vevarm, löst, dra inte åt insexskruvarna än...
Steg 20. För nu ska vevlagerspänningsplastpluppen på plats. Den ska dras för handkraft med plastverktyget, den ställer alltså lagerspänningen. Dra åt lagom, inte så att verktyget går sönder. Snurra på vevarna och går det för trögt så lättar du lite på lagerspänningen.
Steg 21. Nu är det dags att dra åt insexskruvarna på vänster vevarm. Dra de växelvis lite i taget, tills det sitter lagom, inte för kung och fosterland alltså. Det är stålskruvar och aluminiumgängor i vevarmen.
Steg 22. Klart, titta och njut av slutresultatet. Sen är det bara att ge sig ut och lera ner hela cykeln! :-)
Bild på det gamla lagret, kollar nog igenom det och sätter i ett par billiga lager så går det att återanvända på vintercykeln kanske.
/Leo
[Happy Extreme Ride] - Göteborg, Lördagen den 1:e Maj 2010
[VR 2010] - Conti Test Team, Vätternrundan 7.30 tråden
...man lever bara en gång...
Våren närmar sig - Conti Test Team bloggen
Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2006-04-24 21:09 av Leo.
Det finns lösa lager från t.ex. SKF att sätta i de gamla lagerskålarna om man vill, det är också ett alternativ, även om det står "do not disassemble" på lagerskålarna. Det vanligaste alternativet är dock att man köper ett nytt kit med HT II lagerskålar med lager, skruvar ur raset och in med det nya. Hur man gör det ska det här mektipset visa. Häng med!
Först köper man ett lager, det finns annat än Shimano också.
Vad hittar man i lådan då?
Ett Race Face Diabolus FR/DH lager, lite mer blingbling än Shimano. :-9
Detta lagret är kompatibelt med Shimano Saint, vevlagerbredd 68-73mm.
Gängorna går längre in i ramen än på Shimano lagret, sitter säkert på plats.
Det gamla lagret som gjort sitt, snart är det borta.
Steg 1. Först skruvar man bort lagerspänningslocket av plast med plastverktyget
Steg 2. Sedan tar man och lossar på insexskruvarna på vänstra vevarmen. Lossa lite på ena, sen på det andra och upprepa till skruvarna är lösa. Lossar du en skruv helt först så belastas den andra och blir svår att få loss lätt.
Steg 3. Vänstra vevarmen ska sen lossna lätt, bara ploppa ut den så ser det ut så här sedan. Nu tar man t.ex. en liten träkloss och bankar till på axeln så ska hela axeln och vevpartiet åka ut
Steg 4. Vevarna är loss. Passa på och gör rent vevarna och framklingorna. Kanske är det dags att byta klingor, då kan man passa på nu medans allt är loss.
Steg 5. Nu är det dags att skruva loss vevlagret, vi börjar med den vänstra skålen. Den vänstra skruvas ut moturs.
Steg 6. Den vänstra lagerskålen är nu loss, dags för nästa...
Steg 7. Och den högra skruvas ut medurs. Sitter det hårt kan man använda foten till hjälp, men var försiktig så du inte slinter med verktyget och skadar dig eller lagret.
Steg 8. Här kommer då högersidan/drivsidan ut, lite skitigt är det allt men det lossnade fint.
Steg 9. Dags att göra rent lagerhuset och gängorna. Används ren sprit(isopropanol) eller liknande. Sitter det kvar något i gängorna kan man ta en mässingsborste och rotera runt den i gängorna. Torka ur ordentligt.
Steg 10. Inspektera gängorna, det ska vara rent och helt. Skulle gängorna vara skadade är det dags att gänga vevlagerhuset hos cykelhandlaren. Det här ser ok ut. Anläggningsytan för lagret ska även vara helt plan, skulle det vara skador så måste det jämnas/planas till.
Steg 11. Dags för kopparpasta! Det funkar även med vattenfast fett, men jag föredrar kopparpasta.
Steg 12. Smeta in gängorna och vevlagerhuset med kopparpastan. Här kommer det hamna vatten förr eller senare. Hade jag inte använt kopparpasta sist för två år sedan när det gamla lagret monterades så hade det nog inte gått så lätt att få ut det gamla lagret.
Steg 13. Skruva in rätt lagerskål på rätt sida, det står vilken som är vilken på dom. Börja med drivsidans lagerskål med plasthylsan på plats. Lagerskålen ska gå att skruva in långt för handkraft, oftast hela vägen.
Steg 14. Sedan drar man åt lagerskålen med HT-II verktyget. Sådär "lagom hårt" i botten. :-)
Steg 15. Och så tar man och skruvar vänstersidans lagerskål på plats för handkraft först, dra åt sedan med verktyget.
Steg 16. Lagret är på plats.
Steg 17. Ta lite vattenfast fett på vevaxeln så glider den lätt på plats. Ta lite fett på "tänderna"/splinesen för vänstra vevarmen också.
Steg 18. Tryck igenom vevpartiets axel, kolla att det verkligen är i "botten".
Steg 19. På med vänster vevarm, löst, dra inte åt insexskruvarna än...
Steg 20. För nu ska vevlagerspänningsplastpluppen på plats. Den ska dras för handkraft med plastverktyget, den ställer alltså lagerspänningen. Dra åt lagom, inte så att verktyget går sönder. Snurra på vevarna och går det för trögt så lättar du lite på lagerspänningen.
Steg 21. Nu är det dags att dra åt insexskruvarna på vänster vevarm. Dra de växelvis lite i taget, tills det sitter lagom, inte för kung och fosterland alltså. Det är stålskruvar och aluminiumgängor i vevarmen.
Steg 22. Klart, titta och njut av slutresultatet. Sen är det bara att ge sig ut och lera ner hela cykeln! :-)
Bild på det gamla lagret, kollar nog igenom det och sätter i ett par billiga lager så går det att återanvända på vintercykeln kanske.
/Leo
Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2006-04-24 21:09 av Leo.
Skrivet av
Haxx den 21a april, 2006
Det där var en väldigt bra instruktion.
En undring fick jag när jag tittade på bilderna: Kommer det in sådär mycket skit i ramen verkligen? Så smutsigt inuti ramen är det ju aldrig när man byter gamla fyrkantsvevlager eller octalink lager.
Fast det såg väldigt fint ut det där nya raceface.
:)
MVH /Henrik
En undring fick jag när jag tittade på bilderna: Kommer det in sådär mycket skit i ramen verkligen? Så smutsigt inuti ramen är det ju aldrig när man byter gamla fyrkantsvevlager eller octalink lager.
Fast det såg väldigt fint ut det där nya raceface.
:)
MVH /Henrik
Skrivet av
VH den 21a april, 2006
Grymt Leo!
Haxx, jag har nog bara tagit loss vevlager som sett fördj-liga ut :)
Här är mitt från förra hösten:
varför fungerar inte direktlänkning? har funkat tidigare till min sida?!

Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2006-04-21 22:46 av VH.
Haxx, jag har nog bara tagit loss vevlager som sett fördj-liga ut :)
Här är mitt från förra hösten:
varför fungerar inte direktlänkning? har funkat tidigare till min sida?!

Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2006-04-21 22:46 av VH.
Skrivet av
Eric W den 21a april, 2006
Bling bling Deelux det där!
Ser riktigt fint ut Leo!
/ Eric
- Rädda träden, ät en bäver! -
Ser riktigt fint ut Leo!
/ Eric
Skrivet av
Westman den 22a april, 2006
Mkt bra instruktioner. Bra inför framtida byte..bookmarked.
Skrivet av
Jerry den 22a april, 2006
Bra instruktion.
Det var ett väldans snyggt vevlager du har:-)
Det var ett väldans snyggt vevlager du har:-)
Unreasonable men make life so difficult!
Skrivet av
*micke* den 22a april, 2006
Föredömligt Leo. Det fina med HTII/X-Type/MegaExo är ju att det är så lättmekat.
Jag har ett tilläggstips till guiden för att öka livslängden på lagren i Shimanos HTII vevlager. Kullagren i dem innehåller nämligen väldigt lite fett från fabrik, och mer fett håller vatten borta bättre. Trots att det står "do not disassemble" på HTII vevlagren går det alldeles utmärkt att komma åt själva kullagren med lite vilja. Detta kan utföras med vevlagerhalvorna fortfarande i ramen, vevarmarna måste dock bort.
- Peta bort den svarta plastkåpan. Kan vara lite pilligt och man måste vara försiktig så inte kåpan skadas.
- Lyft sedan försktigt på innerdiametern av lagertätningen (svart gummi) med något tunt verktyg. Jag använder ett skalpellblad. Ta bort tätningen, kullagret är nu öppet.
- Tryck in så mycket fett det bara går, gärna ett tjockt vattentåligt/avstötande fett.
- Återmontera i omvänd ordning.
- Utför samma procedur på andra sidan.
Inte avancerat, kräver inga konstiga verktyg och tar inte länge :-) Utföres lämpligen vid montering av nytt lager och sedan kanske vid vårservice eller liknande.
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2006-04-22 09:22 av *micke*.
Jag har ett tilläggstips till guiden för att öka livslängden på lagren i Shimanos HTII vevlager. Kullagren i dem innehåller nämligen väldigt lite fett från fabrik, och mer fett håller vatten borta bättre. Trots att det står "do not disassemble" på HTII vevlagren går det alldeles utmärkt att komma åt själva kullagren med lite vilja. Detta kan utföras med vevlagerhalvorna fortfarande i ramen, vevarmarna måste dock bort.
- Peta bort den svarta plastkåpan. Kan vara lite pilligt och man måste vara försiktig så inte kåpan skadas.
- Lyft sedan försktigt på innerdiametern av lagertätningen (svart gummi) med något tunt verktyg. Jag använder ett skalpellblad. Ta bort tätningen, kullagret är nu öppet.
- Tryck in så mycket fett det bara går, gärna ett tjockt vattentåligt/avstötande fett.
- Återmontera i omvänd ordning.
- Utför samma procedur på andra sidan.
Inte avancerat, kräver inga konstiga verktyg och tar inte länge :-) Utföres lämpligen vid montering av nytt lager och sedan kanske vid vårservice eller liknande.
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2006-04-22 09:22 av *micke*.
Skrivet av
Martin O den 22a april, 2006
Mycket föredömlig instruktion, men med ett allvarligt fel.
Anvand ALDRIG kopparpasta. Kopparpastan är elektrikskt ledande och påskyndar galvanisk korossion.
Jag brukar använda Shimanos monteringspasta.
/Martin
http://www.cykelforum.se
Anvand ALDRIG kopparpasta. Kopparpastan är elektrikskt ledande och påskyndar galvanisk korossion.
Jag brukar använda Shimanos monteringspasta.
/Martin
Skrivet av
jomper den 22a april, 2006
Äh, kopparpasta har använts till sånt här i alla tider. Själv undviker jag det bara för att det är så j-a kladdigt, kör med syntetfett överallt.
--- Consume - conform
Skrivet av
rikard den 22a april, 2006
kopparpasta är bara dåligt om man har gjutjärnsdelar på hojjen. Aluminium och koppar är ingen farlig kombo. inte koppar och RF heller.
Skrivet av
jp den 22a april, 2006
Finns det någon fördel med kopparpasta framför alupasta eller är det bara ta det man har?
Skrivet av
velman den 22a april, 2006
Jag måste då säga att det hänger en riktigt snygg cykeltröja i bakgrunden på steg 5! :)
Skrivet av
plumse den 22a april, 2006
Kopparpasta bör undvikas för det är inte bara gjutjärn som börjar rosta tack vare kopparpastan. Allt som är av stål rostar fortare pga galvaniska spänningar. Stålprylarna blir helt enkelt offeranoder. Bättre att använda alu-pasta i det avseendet.
Skrivet av
Martin O den 22a april, 2006
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> kopparpasta är bara dåligt om man har
> gjutjärnsdelar på hojjen. Aluminium och koppar är
> ingen farlig kombo. inte koppar och RF heller.
Det är inte kopparn som är det farliga, utan kombinationen av de andra metallerna. T.ex. stålvevlager i aluminiumram eller rostfri skruv i aluminiumram. Kopparpastan främjar då de galvaniska strömmarna.
/Martin
-------------------------------------------------------
> kopparpasta är bara dåligt om man har
> gjutjärnsdelar på hojjen. Aluminium och koppar är
> ingen farlig kombo. inte koppar och RF heller.
Det är inte kopparn som är det farliga, utan kombinationen av de andra metallerna. T.ex. stålvevlager i aluminiumram eller rostfri skruv i aluminiumram. Kopparpastan främjar då de galvaniska strömmarna.
/Martin
Skrivet av
Martin O, du är bara såååå 5 sek sedan! ;-)
Skrivet av
Leo den 22a april, 2006
Har funkat alldeles utmärkt med kopparpasta varenda gång jag har monterat vevlager och jag kommer att fortsätta använda det även i fortsättningen. Det sitter på sin plats och är bästa anti-knak medled för vevlagergängor. Det fungerar även med fett, men det sitter inte kvar lika bra.
Det är som väntat, det finns två läger på happy, för och emot kopparpasta. Cykla lugnt! :-)
/Leo
Det är som väntat, det finns två läger på happy, för och emot kopparpasta. Cykla lugnt! :-)
/Leo
Skrivet av
jonzén den 22a april, 2006
jag har aldrig haft problem med kopparpasta på cykeln. det är nog för lite galvaniska spänningar i en cykel för att det ska märkas..
licensed to tramsa
licensed to tramsa
Skrivet av
Rent funktionsmässigt funkar co-pasta precis lika bra som alu-pasta. Jag har testat båda och det är ingen skillnad mer än att vissa stålskruvar fortare blir bruna med cu-pasta på hojen.
Det där med knak är klockrent Leo! Visst funkar det bra att slippa det där irriterande knaket bara genom att ha på lite alu/cu-pasta =)
För övrigt tycker jag att en indelning av Happy är på sin plats. Först en för eller emot stänkskärmar såklart! Men en CU-pasta- och en ALU-pasta-indelning behövs verkligen också märker jag!
Att det skulle rosta/kärva fast med kopparpastan motsäger ju sig självt då mitt gamla lager "badat" i vatten i två år innan jag skruvade ut det igårkväll utan problem. De galvaniska strömmarna är i så fall obefintliga på en cykel. Annat är det med bilar och motorcyklar där det genereras spänning.
Men som sagt, det finns annat fett att kleta på om man nu vill välja sida, anti-kopparpasta eller för kopparpasta. ;-)
/Leo
Men som sagt, det finns annat fett att kleta på om man nu vill välja sida, anti-kopparpasta eller för kopparpasta. ;-)
/Leo
Skrivet av
Leo den 22a april, 2006
Det kanske behövs lite mer information om kopparpasta och vad det är bra för egentligen, så jag Googlade fram lite. Så att alla får bilda sig en egen uppfattning.
Här först produktinfo från Molycote, http://assawafi.com :
---------------------------------------------------------------------------------------------
MOLYKOTE® Thread Pastes
HSC plus copper paste
Type: High temperature anti-seize lubricant containing copper powder and a mixture of solid lubricants.
Typical applications: Threads, flanges and seals exposed to corrosive environment and high temperatures e.g. in turbines, engines and valves.
Properties
* Wide service temperature range
* Enables non-destructive disassembly also after long exposure to high temperatures
* High pressure resistance
* Good corrosion protection
* Good electrical conductivity
-------------------------------------------------------------------------------------------
Sedan från CRC, känd tillverkare av bl.a. kopparpasta:
http://www.crceurope.com
COPPER PASTE IND / KOPPARPASTA
FUNKTIONER ANV.OMR. : Smörjmedel
Kopparbaserat antikärvmedel, skyddar, smörjer. Enkel montering och demontering av alla delar som utsätts för temperaturer upp till 1100 °C. Skyddar mot fastbränning, korrosion och kärvning. Förhindrar och stoppar oljud och vibration från skivbromsar.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Och sedan Bostik, http://www.bostik-us.com
NEVER·SEEZ® Anti-Seize & Lubricating Compounds
REGULAR GRADE
The "original" anti-seize compound and extreme pressure lubricant formulated with copper, graphite, aluminum and other ingredients to protect metal parts against rust, corrosion and seizure up to 1800ºF. Fine metallic and graphite particles in special grease protect parts even in high heat, high pressure and corrosive environments. Ford ESE-M12A4-A, Garrett Engine Div. PCS5724, Pratt & Whitney PWA 360523-2 and tested to MIL-A-907.
DATA SHEET FISCHE TÉCNICA
Product Applications:
* Nuts, bolts, screws
* Pipe fittings
* Boom guides
* Valve assemblies
* Pump mountings
* Chain drives
* Shafts
* Gaskets
* Press fit assemblies
* Taps and drills
* Packaging glands
* Metal fittings
* Machinery
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Fel-Pro Chemical Products, påstår sig ha uppfunnit "Anti-Seize Technology" för 50 år sedan:
http://www.techsavvy.com*
INDUSTRIAL GRADES
C5-A® Copper-based formulation protects parts to 1800 deg. F. Our original anti-seize lubricant, C5-A is still our most requested product for protecting nuts, bolts, fittings, and ensuring easy assembly and disassembly of metal parts. Meets MIL-A-907.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Loctite, inte helt okända de heller: http://www.loctite.se
Loctite® 8065 - Kopparbaserad Anti-seize Stick
Kopparbaserad anti-seize för skruvar, muttrar, rör, värmeväxlare m.m.
Applikationer
avgasskruvar, bultar till bromsok.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Där är några exempel på var och varför man kan använda kopparpasta. Vad sägs om det Martin O? :-)
/Leo
Här först produktinfo från Molycote, http://assawafi.com :
MOLYKOTE® Thread Pastes
HSC plus copper paste
Type: High temperature anti-seize lubricant containing copper powder and a mixture of solid lubricants.
Typical applications: Threads, flanges and seals exposed to corrosive environment and high temperatures e.g. in turbines, engines and valves.
Properties
* Wide service temperature range
* Enables non-destructive disassembly also after long exposure to high temperatures
* High pressure resistance
* Good corrosion protection
* Good electrical conductivity
-------------------------------------------------------------------------------------------
Sedan från CRC, känd tillverkare av bl.a. kopparpasta:
http://www.crceurope.com
COPPER PASTE IND / KOPPARPASTA
FUNKTIONER ANV.OMR. : Smörjmedel
Kopparbaserat antikärvmedel, skyddar, smörjer. Enkel montering och demontering av alla delar som utsätts för temperaturer upp till 1100 °C. Skyddar mot fastbränning, korrosion och kärvning. Förhindrar och stoppar oljud och vibration från skivbromsar.
Och sedan Bostik, http://www.bostik-us.com
NEVER·SEEZ® Anti-Seize & Lubricating Compounds
REGULAR GRADE
The "original" anti-seize compound and extreme pressure lubricant formulated with copper, graphite, aluminum and other ingredients to protect metal parts against rust, corrosion and seizure up to 1800ºF. Fine metallic and graphite particles in special grease protect parts even in high heat, high pressure and corrosive environments. Ford ESE-M12A4-A, Garrett Engine Div. PCS5724, Pratt & Whitney PWA 360523-2 and tested to MIL-A-907.
DATA SHEET FISCHE TÉCNICA
Product Applications:
* Nuts, bolts, screws
* Pipe fittings
* Boom guides
* Valve assemblies
* Pump mountings
* Chain drives
* Shafts
* Gaskets
* Press fit assemblies
* Taps and drills
* Packaging glands
* Metal fittings
* Machinery
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Fel-Pro Chemical Products, påstår sig ha uppfunnit "Anti-Seize Technology" för 50 år sedan:
http://www.techsavvy.com*
INDUSTRIAL GRADES
C5-A® Copper-based formulation protects parts to 1800 deg. F. Our original anti-seize lubricant, C5-A is still our most requested product for protecting nuts, bolts, fittings, and ensuring easy assembly and disassembly of metal parts. Meets MIL-A-907.
Loctite, inte helt okända de heller: http://www.loctite.se
Loctite® 8065 - Kopparbaserad Anti-seize Stick
Kopparbaserad anti-seize för skruvar, muttrar, rör, värmeväxlare m.m.
Applikationer
avgasskruvar, bultar till bromsok.
Där är några exempel på var och varför man kan använda kopparpasta. Vad sägs om det Martin O? :-)
/Leo
Skrivet av
Kopparpasta är en grum produkt! Inget snack om det =)
Det funkar skitbra sålänge man inte blandar det med två andra metaller. Den minst ädla kommer ALLTID att bli en offeranod i system med tre eller fler olika metaller. Periodiska systemet avslöjar snabbt vilken metall i systemet som är minst ädel. Nu behöver du inte vara speciellt orolig Leo, det är ju ingen snabb process och du hinner garanterat byta allt innan det blir något problem ;-)
Det funkar skitbra sålänge man inte blandar det med två andra metaller. Den minst ädla kommer ALLTID att bli en offeranod i system med tre eller fler olika metaller. Periodiska systemet avslöjar snabbt vilken metall i systemet som är minst ädel. Nu behöver du inte vara speciellt orolig Leo, det är ju ingen snabb process och du hinner garanterat byta allt innan det blir något problem ;-)
plumse: Det där håller inte i praktiken eftersom kopparpastan används ju med massor av olika metaller? Annars hade det ju funnits "varningar" på produktförpackningen, eller hur?
/Leo
/Leo
Skrivet av
Lekeberg den 22a april, 2006
Jag förstår inte poängen med kopparpasta om det är så att andra medel som är helt problemlösa funkar lika bra? (trots att risken att den orsakar problem uppenbarligen är jätteliten) Eller är CU-pastan bättre?
Skrivet av
Öviksmicke den 22a april, 2006
Själv gillar jag inte kopparpasta så väldans mycket. Jag brukar använda tjära (finns smidig tjärsprej) och det funkar kanon. Dessutom luktar det ju underbart då man applicerar det ;-)
-------
Vem är jag? -Den cyklande lastbilschaffisen med brinnande intresse för Land Rover som kör 4hjuling!
-------
Vem är jag? -Den cyklande lastbilschaffisen med brinnande intresse för Land Rover som kör 4hjuling!
Skrivet av
Leo den 22a april, 2006
Lekeberg: Poängen är att kopparpastan sitter på sin plats, länge, tål vatten och värme. Så det är bättre om man inte byter vevlager varje år. :-) Dessutom är det enligt min mening problemlöst. Jag har aldrig ens hört talas om att någon haft problem på grund av användande av kopparpasta, så ni som har teorier om dess negativa effekter får gärna komma med praktiska exempel.
Att olika metaller reagerar på varann är ett välkänt fenomen, det vet alla med sadelstolpar i titan som satt sig i ramar när man _inte_ använt "anti-seize"(anti-kärv) medel... ;-) Men för titan finns det speciell pasta.
/Leo
Att olika metaller reagerar på varann är ett välkänt fenomen, det vet alla med sadelstolpar i titan som satt sig i ramar när man _inte_ använt "anti-seize"(anti-kärv) medel... ;-) Men för titan finns det speciell pasta.
/Leo
Skrivet av
Jubelero den 22a april, 2006
"Ha gärna en landsvägssvettotröja nära till hands. Är bra att ha att torka händerna på."
Det kallar jag bra tips, även om du inte skrev det rakt ut.
(Den är jättefin,Leo. Skojar bara)
//Jubel
Det kallar jag bra tips, även om du inte skrev det rakt ut.
(Den är jättefin,Leo. Skojar bara)
//Jubel
Skrivet av
Roger den 22a april, 2006
Jag hade också mycket vevlagerknirrande efter varje tvättning eller regncykling på min bullit. Det löstes med att borra ett dräningshål underst på vevlagerhylsan. Vattnet kom in under sadelstolpeklämman. Eftersom det inte finns några vanliga kedjestag så stannar vattnet bara kvar därnere...
--
http://www.vangafreeriders.com
--
http://www.vangafreeriders.com
Skrivet av
42Hz den 22a april, 2006
Nästan synd att skruva fast något så här vackert
där man knappt kan se den! :)
//HaRR! - Fat Tire Fetichist
"Think like a box!" - "Senaste" turen:- Y.A.R. (Yet Another Ride) -
//HaRR! - Fat Tire Fetichist
"Think like a box!" - "Senaste" turen:- Y.A.R. (Yet Another Ride) -Skrivet av
Leo den 22a april, 2006
Roger: Ja, det är ett vanligt problem på Bullit. Har övervägt borra ett hål, men inte gjort det än så länge. Vattnet jag får in kommer vid tvätt, häller ut det direkt. Med ett öppet hål därnere så kan det ju komma in vatten och lera från skogen. Vattnet i sig är inget problem för lagret, det är bra kapslat med plasthylsan, som har gummi o-ringar som tätar bra. Det är värre med vatten/lera utifrån rakt in i lagret.
TiTeX: Här har du ett gott recept till pastaskruvarna, lite goare än bara rena skruvar:
Pastasallad primavera
4 portioner
tillagningstid ca 20 minuter
Ingredienser
200 g pasta, t ex gnocchi eller skruvar
2 dl marinerade kronärtskockor i bitar
2-3 msk marinad från kronärtskockorna
2 dl gröna kärnfria oliver
3 dl gröna ärter, förvällda
1 mozzarella, (125 g) skuren i tärningar
salt och svartpeppar
1 kruka basilika
Tillagning
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Låt den rinna av i ett durkslag. Blanda pastan med kronärtskockorna och marinaden.
Vänd ner oliverna, ärterna och osten. Smaka av med salt och peppar. Lägg pastan på ett fat. Garnera med basilika.
Från: http://www.coop.se
/Leo
TiTeX: Här har du ett gott recept till pastaskruvarna, lite goare än bara rena skruvar:
Pastasallad primavera
4 portioner
tillagningstid ca 20 minuter
Ingredienser
200 g pasta, t ex gnocchi eller skruvar
2 dl marinerade kronärtskockor i bitar
2-3 msk marinad från kronärtskockorna
2 dl gröna kärnfria oliver
3 dl gröna ärter, förvällda
1 mozzarella, (125 g) skuren i tärningar
salt och svartpeppar
1 kruka basilika
Tillagning
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Låt den rinna av i ett durkslag. Blanda pastan med kronärtskockorna och marinaden.
Vänd ner oliverna, ärterna och osten. Smaka av med salt och peppar. Lägg pastan på ett fat. Garnera med basilika.
Från: http://www.coop.se
/Leo
Skrivet av
TiTeX den 22a april, 2006
Låter gott, synd att man itne är 4personer bara...
"Nu har happy blivit som velo, hejdå"
Skrivet av
Brakastruten den 4e juni, 2006
Under steg tre, finns (bokstavligt) en liten hake! Kolla ifall du inte har ett svart bleck inkilat i glipan. Haspen (om du inte tagit bort den) behöver petas upp med en liten "kaffemejsel", för att armen skall kunna dras av igen.
Antar att den kan bli lätt att glömma framöver?
Edit: Fick vid nymontage även nytta av en denna skiss, som inte följde med..
-Tack för den pbeijer!
Barn är onda, och vuxna korkade!
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2006-06-05 14:38 av Brakastruten.
Antar att den kan bli lätt att glömma framöver?
Edit: Fick vid nymontage även nytta av en denna skiss, som inte följde med..
-Tack för den pbeijer!
Barn är onda, och vuxna korkade!
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2006-06-05 14:38 av Brakastruten.
Skrivet av
thompa den 21a januari, 2007
Här en bra tråd där Leo beskriver hur han byter till Enduro-lager i Hollowtech II vevparti: http://happymtb.org
Skrivet av
Leo den 12e augusti, 2007
jomper: Servern nere, bilderna borta?
/Leo
/Leo
Skrivet av
rikard den 12e augusti, 2007
fullface är visst nere för service. den kommer nog upp igen innom sin tid.
Skrivet av
Mike å den 22a september, 2007
Hur har det gått med det nya Race Face lagret?
Sitter samma lager på min Faith och det vänstra har redan dött efter totalt 12 dagars cykling varav ca 4 i blött väder:(
Skulle i går plocka ihop hojen efter Les Arcs för att eventuelt vara med på lite svartrace http://happymtb.org i dag men när jag skulle hänga dit kedjan så gick det knappt att röra på vevarna.
Pågående rengöring
Höger lager som fortfarande är helt felfritt
Någon som vet om Giant brukar plana vevhylsan?
Har inget verktyg så därför har jag inte kunnat ta bort och kolla.
--------------------------------------------------------------
Att tänka innan man talar är som att torka sig innan man skiter.
Sitter samma lager på min Faith och det vänstra har redan dött efter totalt 12 dagars cykling varav ca 4 i blött väder:(
Skulle i går plocka ihop hojen efter Les Arcs för att eventuelt vara med på lite svartrace http://happymtb.org i dag men när jag skulle hänga dit kedjan så gick det knappt att röra på vevarna.
Pågående rengöring
Höger lager som fortfarande är helt felfritt
Någon som vet om Giant brukar plana vevhylsan?
Har inget verktyg så därför har jag inte kunnat ta bort och kolla.
--------------------------------------------------------------
Att tänka innan man talar är som att torka sig innan man skiter.
Skrivet av
Leo den 22a september, 2007
Raceface lagret var det sämsta utanpåliggande lagret jag använt hittills. Det höll kortare tid(knappt ett halvår) än XT/Saint lagren. Tipset är istället att montera i ett par Enduroseals utbyteslager: http://www.enduroforkseals.com
/Leo
/Leo
Skrivet av
ze93 den 19e maj, 2009
Sitter och läser igenom guiden nu eftersom det är dags för vevlagerbyte på cykeln. Skulle bara vilja kolla om jag fattat det rätt att koppar- och aluminiumpasta fyller exakt samma funktion och det igentligen inte spelar någon roll vilken man använder om man bortser från att det kan (verkar vara delade meningar om detta) uppstå galvaniska strömmar med kopparpasta.
Vad jag förstår spelar det ingen som helst roll.
Kanske till och med har kommit nått bättre alternativ sedan tråden startades :)
Mvh
/Johan
Vad jag förstår spelar det ingen som helst roll.
Kanske till och med har kommit nått bättre alternativ sedan tråden startades :)
Mvh
/Johan
Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.