Aktuell sida: 2 av 7
Skrivet av Rock den 21a januari, 2007

Tufft att ge sig ut pÄ en av de cyklarna med sÀmst dokumenterad kvlaité. Jag sjÀlv hade inte rullat en meter pÄ en kronan utan IntegralhjÀlm och bodyarmour.

http://www.alvikscykel.se

Lagen i Girot

Skrivet av putchi den 21a januari, 2007

Jag skulle nog planerat och tÀnkt en hel del pÄ vad jag skulle ha med mig för cykel och utrustning pÄ en sÄn tur.

DÀrför kÀnns det vÀldigt befriande med nÄgon som bara sticker och fixar eventuella problem nÀr dom dyker upp.

Strongt jobbat Tuva! FortsÀtt sÄ!

Skrivet av Lofi den 21a januari, 2007

Lion skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej sorry, jag förstÄr vad du menar.
> HÀdanefter ska jag lÄta skitsnacket komma frÄn
> andra Àn mig. Men du mÄste hÄlla med om att
> det kÀnns lite som om folk Àr avundsjuka nÀr
> det hÄller pÄ och hÀcklar pÄ det dÀr sÀttet.
> Det kÀnns lite typiskt liksom nÀr en tjej gör
> nÄnting coolt sÄ dizzar killarna, varför Àr
> det sÄ?
>
> TACK ocksÄ alla som ger henne stöd!!!!

Det hÀnder att killar dizzar tjejer de Àlskar och som de vet de inte kan fÄ....

Skrivet av SuperApe den 21a januari, 2007

Ok, Tuva Àr modig, smart, dokumenterat snygg och inte alls skabbig samt skiter i titanramar och kolfiberstolpar. Underbart ju!
Kan vi inte fÄ lÀsa mer om fÀrden och mindre om en sÄrad brors tankar?

Jag Àr imponerad av Tuva!

edit: glömde ett viktigt "i".

Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2007-01-21 15:06 av SuperApe.

Skrivet av fredrikw den 21a januari, 2007

Det Àr ju verkligen bedrövligt... HÀr har vi en tjej som ger sig ut pÄ en riktigt cool lÄngresa, skiter i allt vad material och prylsnobberi heter, och den övervÀgande responsen i denna trÄd Àr att förminska hennes insats, ifrÄgasÀtta henne och vara skitstövlar i största allmÀnhet. jag gissar att hade det varit nÄgon cool snubbe som hade gjort samma resa pÄ en ful-fixie gjord av skrot-delar sÄ hade folk öst lovord över det hela. och sÄ undrar ni varför det finns sÄ fÄ tjejer hÀr pÄ happy... pinsamt Àr bara förnamnet.

word!

fredrikw skrev:
> Det Àr ju verkligen bedrövligt... HÀr har vi en
> tjej som ger sig ut pÄ en riktigt cool lÄngresa,
> skiter i allt vad material och prylsnobberi heter,
> och den övervÀgande responsen i denna trÄd Àr
> att förminska hennes insats, ifrÄgasÀtta henne
> och vara skitstövlar i största allmÀnhet. jag
> gissar att hade det varit nÄgon cool snubbe som
> hade gjort samma resa pÄ en ful-fixie gjord av
> skrot-delar sÄ hade folk öst lovord över det
> hela. och sÄ undrar ni varför det finns sÄ fÄ
> tjejer hÀr pÄ happy... pinsamt Àr bara
> förnamnet.

Skrivet av Norlin den 21a januari, 2007

fredrikw skrev:
> ...den övervÀgande responsen i denna trÄd Àr
> att förminska hennes insats, ifrÄgasÀtta henne
> och vara skitstövlar...

Uh? Har vi verkligen lÀst samma trÄd?

\o/

Norlin skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...den övervÀgande responsen i denna trÄd Àr
> > att förminska hennes insats, ifrÄgasÀtta henne
> > och vara skitstövlar...
>
> Uh? Har vi verkligen lÀst samma trÄd?

q.e.d.

Skrivet av Lion den 21a januari, 2007

Ja, lÄt oss bara konstatera att hon Àr cool, kort och gott!

Skrivet av Norlin den 21a januari, 2007

fredrikw skrev:
> q.e.d.

Whatever. Ett inlÀgg dissar henne, resten Àr idel beröm, snack om Kronan-hojen eller det vanliga Happy-flummet :)

\o/

Skrivet av rikard den 21a januari, 2007

Fredrik fÄr nog slÄ upp q.e.d i nÄtt lexikon.... =)

Skrivet av Mathias den 21a januari, 2007

Helt rÀtt och helt befogat tycker jag.

bild

Skrivet av cerberos den 21a januari, 2007

??? jag trodde det var quod erat demonstrandum (med lite darr pÄ stavningen, tror jag fick det rÀtt) typ vilket skulle visas som ju Àr poppis i matematikundervining pÄ universitet och högskolor....

- Med glimten i ögat, alltid med glimten i ögat......

Skrivet av Orv den 21a januari, 2007

quod ego dico

Skrivet av cerberos den 21a januari, 2007

Orv skrev:
> quod ego dico

För att jag sÀger det???

- Med glimten i ögat, alltid med glimten i ögat......

rikard skrev:
> Fredrik fÄr nog slÄ upp q.e.d i nÄtt
> lexikon.... =)

nja, det ska nog inte behövas. reaktionen som Norlin presenterade visade bara ytterligare pÄ precis det jag ville ha sagt. att inte ens se problemet Àr ofta en förutsÀttning för att dylika ting ska uppstÄ, för ingen vill nog egentligen pÄ riktigt vara taskig. hoppas jag i alla fall.

Skrivet av tuva den 21a januari, 2007

Hejhejhej lugna ner er, vi Àr alla bara mÀnniskor. Klaga om det glÀdjer er och om nagon lyssnar, men glöm inte att det Àr roligare att skratta.
Skulle det vara nagon som Àr intresserad av vad det Àr jag haller pa med, sa kan jag berÀtta. Just nu Àr jag, som min syster sa, i malaga, södra Spanien.
Jag hade som uppmÀrksammat inga större planer och planeringar. Ville först cykla till Kina, men eftersom jag inte ville aka den södra vÀgen genom mellanöstern ensam (och man inte kan lita pa att nagon annan skulle ta sig upp ur fotöljen och följa med) och eftersom rysslands ambassad inte ville ge mig visum, utan krÀver bokat och betalt hotellrum och bokad och betald utresa ur landet, bestÀmde jag mig för Marocco. Inte för att de tillverkar bra röka dÀr, utan för att jag inte har varit dÀr innan och gillar att upptÀcka nya platser (och för att undkomma den kalla svenska vintern som gör sa manga sura och inatvÀnda).
Jag hade kunnat aka helt utan plan, men da jag var tvungen att fa tag pa en cykel sa kan det ju vara bra att vara lite mer specifik. Cykeln jag hade var en upphittad skrotcykel dĂ€r del efter del gatt sönder eller ramlat av. Med den cykeln skulle jag nog inte ens ta mig utanför stan. Eftersom jag inte hade sa stor ekonomi skickade jag ett mail till kronan och fragade om de ville sponsra mig med en cykel (och dĂ€r kommer vi till svaret pa varför jag ville vara lite mer specifik och inte bara hej jag vill aka ut och cykla, kan jag fa en cykel av er..). Som motprestation lovade jag att ta mig ner till Marocco med den cykeln. Sa, jag akte till Stockholm och hĂ€mtade cykeln, cyklade hem den till Örebro dĂ€r jag utrustade den med hemsydda vĂ€skor och en del bra saker och sedan vidare mot Marocco.
Att jag inte har haft nagra planer, tidsplaneringar och delmal (utom besök hos en del vanner i södra Sverige) beror mycket pa att jag inte vet vad som kommer hÀnda under vÀgen och att planera för mycket i ett sadant lÀge Àr ju att lasa sig sjÀlv. "Jaa det hÀr stÀllet var ju trevligt, men nu maste jag aka vidare för jag ska vara i Hamburg innan klockan 12 imorrn".. Nej sadant resande passar inte mig, men det Àr ju klart att jag inte bara gav mig ivÀg utan tankeverksamhet innan. Jag planerade sa hÀr; Eftersom det fagelvÀgen fran Stockholm till södra Europa Àr runt 3000 kilometer (snabbt berÀknat med en linjal och en gammal atlas som jag fatt gratis pa en secondhandbutik), da kan jag nog rÀkna med att det cykelvagen Àr dubbelt sa langt och eftersom det rent kilometermÀssigt skulle vara möjligt att klara det pa tre manader, da far jag nog rÀkna med att tar tar dubbelt sa lang tid. Sedan spÀnde jag fast min atlas pa cykeln och gav mig av. BerÀkningarna stÀmde bra, jag har avklarat runt 5500 kilometer och varit borta ett halvar (fast manga ganger under vÀgen har jag hittat nagot skysst stÀlle och stannat en vecka eller tva).
Och, trots en del information om att cykeln skulle vara dalig, sa har det faktiskt gatt utan problem. Lite smasaker Àr det ju alltid att fixa med, men om man ser till att jag har anvÀnt cykeln till, för den typen av cykel, ganska extrem cykling, sa tycker jag att den har klarat sig bra (till framtida, lÀngre resor efterlyser jag dock en stark och bra moutainbike).
Sa, till fragan som sa manga undrar; Varför?, varför vÀljer man att korsa Europa pa en ovÀxlad, tung cykel med enkel utrustnig. Utan tÀlt, detaljerade kartor och klÀder i rymdmaterial? Jag utrustade mig med en pressenning 2*3 meter, sovsÀck och liggunderlag, gaskök, nagra musikinstrument och ritblock och lite extra klÀder. Jag har sedan avfÀrden varken haft jacka eller andra skor Àn sandaler (om man inte rÀknar gummistövlarna köpta för 3euro pa loppis i Frankrike och som hÀngde bakpa min cykel i ett par manader tills jag insag att jag inte anvÀnde de och offrade de for en lÀttare bestigning av Spaniens berg).
Det enklaste svar jag kan ge er Àr; Varför inte??? Det Àr bÀttre att göra nagot Àn att lata avsaknaden av resurser förhindra en fran att förverkliga ens drömmar.
Jag hade en dröm, en idé om ett Àventyr jag skulle vilja uppleva. Manga har sagt att det inte gar, att det inte Àr möjligt, manga har sagt att det later kul, men jag tror att i deras hjÀrtan har de tvivlat pa att jag skulle göra det. Ska man lyssna pa inlÀggen hÀr i forumet har jag bade gift mig och gett upp redan för flera manader sedan.
Jag Àr inte modig (varför skulle jag isafall cykla sa fort genom skogen nÀr det Àr mörkt?), jag Àr inte sÀrskilt tuff eller mer smart Àn nagon annan. Jag Àr bara otroligt envis och övertygad om att det mesta Àr möjligt om man bara försöker.
Sa nÀr jag nu beskadar solnedgangen över södra medelhavet och drömmer mig vidare sa Àr jag glad över att jag inte lyssnat pa den tvivlande massan. Glad över min övertygelse om att livet Àr en lek, ett Àventyr dÀr vad som helst kan hÀnda.
Det Àr den övertygelsen som har tagit mig dit jag Àr idag.

Skrivet av Mathias den 21a januari, 2007

Fan vad glad jag blir över att det finns folk som gör sÄnt som du Tuva! Skicka gÀrna litet bilder ocksÄ!

bild

men styrlagret dÄ? Funkar det verkligen Àn?

Jag bara skoja! :-)

Mycket starkt och mycket coolt!

Skrivet av BFS den 21a januari, 2007

Ja, varför inte? :) HelrÀtt...!

MaxmÄl, plushmeny, smÀlt ost

Skrivet av bigmollo den 21a januari, 2007

Hoppas du fortsÀtter att rapportera hit. Lycka till!
/J

...........................................................

30 hÀrliga mil i roslagen.

Skrivet av saltgurkan den 21a januari, 2007

JÀkligt frÀckt! Fasen va jobbigt att cykla hela vÀgen, jag skulle nog tagit flyget istÀllet ;)..

Skrivet av Road_Runner den 21a januari, 2007

HÀrligt att höra att du har kommit dit du Àr nu.
respektingivande mil.
Tack för att du tog dig tid att skriva hÀr =)
skriv gÀrna mer om din resa samt bilder.

VR-03 ESK-03 08-04 SV-05 LL-05 VR-05 ESK-05 08-05 SV-06 RV-06 VB-06 SR-06 KM-06 LL-06 VR-06 RV-07 VB-07 VR-07

Skrivet av wuchi den 21a januari, 2007

jag Àr riktigt imponerad! Àr mycket sugen pÄ att göra en liknande resa!

Skrivet av andematt den 21a januari, 2007

Vilken hÀrlig instÀllning! Tur att det finns sÄdana som du Tuva som gör sÄnt som jag med familj, radhus och vovlokombi kan lÀsa om och drömma om med vetskapen att "sÄnt dÀr skulle aldrig jag klara av.. men det vore ju rÀtt befriande..."

Skrivet av keffmonst den 22a januari, 2007

nÄn dag ska jag ocksÄ cruisa till afrika :). För cruisa Àr vÀl det man gör med en kronan?. Sen Àr det rÀtt skönt att det inte bara Àr folk som planerat 5 Är i förvÀg och har 200 sponsorer som gör roliga saker.

MMM - Mums Med Mustachestyre

Skrivet av Ante_Lkpg den 22a januari, 2007

Det lÄter hur kul som helst. Internetforum Àr ju ett normalt tillhÄll för drömmare sÄ det Àr en frisk flÀkt med folk som Àr mer görare. Jag kÀnner iaf hur det rycker allvarligt i Àventyrslustan nÀr jag lÀser om allt som du hittat pÄ.

Skrivet av Brakastruten den 22a januari, 2007

.

Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-05-07 10:01 av Brakastruten.

Skrivet av rayy den 22a januari, 2007

Tuva: Tack för att Du förverkligar Dina Àventyr, och visar "varför inte?".

Jag gjorde i somras en tur med en ven pÄ just under en vecka, och tankarna frÄn den lever jag fortfarande pÄ.
Du kommer att kunna leva hela livet pÄ din resa. Grymt.

--------
/Love

Skrivet av Erik_S den 22a januari, 2007

Sjukt coolt... glöm inte att glida runt pÄ gatorna i Tariffa nÄgra dar med kronan innan du tar dig över sundet, du kommer bli avgudad :-)

/Erik

Skrivet av 42Hz den 22a januari, 2007

tuva skrev:
> Sa nÀr jag nu beskadar solnedgangen över södra
> medelhavet och drömmer mig vidare sa Àr jag glad
> över att jag inte lyssnat pa den tvivlande
> massan.

Inte alls avundssjuk, mycket skönare att forcera 40cm snö i -9 för att fÄ sitta och stirra pÄ datorskÀrmen hÀr pÄ jobbet! ;)

//HaRR! - Fat Tire Fetichist bild

Skrivet av bruse den 22a januari, 2007

"Jag Àr bara otroligt envis och övertygad om att det mesta Àr möjligt om man bara försöker"

Vill man inte sÄ kan man inte - brukar jag sÀga.

"varför vÀljer man att korsa Europa pa en ovÀxlad, tung cykel med enkel utrustnig. Utan tÀlt, detaljerade kartor och klÀder i rymdmaterial?"

Rymdmaterial! Och bara sandaler! Hahaha, dÀr fÄ vi alla pÄ nÀsan!

Tack för lÀsningen Tuva, lite bilder sÄ Àre som en smÀck!

-----------------------------+-----------------------------
Felstavning - pÄ en blÎgg nÀra dig
Stulen: Peugeot fixie pÄ Södermalm, fredag 9 maj

bild

Skrivet av the_TnT den 22a januari, 2007

HÄller kroppen? LÀt tungt med knÀproblem sÄ tidigt under resans gÄng.

Harri, ska vi cykla till Finland i sommar? :)

Blogg: Mah Jong

Skrivet av PeaceDog den 22a januari, 2007

Sist jag lÀste hÀr sÄ var det "skabbig hippie brud". Roligt att trÄden har utvecklats sen dess och att man kan lÀsa hÀr nu.
Lycka till Tuva

PeaceDog skrev:
> Sist jag lÀste hÀr sÄ var det "skabbig hippie brud".

Tja, oxr var ganska skabbig nÀr han kom trampande frÄn Kiruna. Man blir det pÄ lÄngcykling utan dagliga möjligheter att duscha. Och hippiebrud Àr hon.

SÄ jo, hon Àr nog fortfarande en skabbig hippiebrud.

Skrivet av 42Hz den 22a januari, 2007

the_TnT skrev:
> HÄller kroppen? LÀt tungt med knÀproblem sÄ
> tidigt under resans gÄng.
>
> Harri, ska vi cykla till Finland i sommar? :)

FÄr jag klart racern och lyckas byta den till en annan i bÀttre storlek sÄ kanske... ;)

//HaRR! - Fat Tire Fetichist bild

Skrivet av PeaceDog den 22a januari, 2007

> Skabbig hippie brud. Urk.

Sen nÄgra inlÀgg att hon ska röka hasch och Àr vegan m.m.
Dra slutsatser att det Àr bilderna pÄ Kronans hemsida som folk syftar pÄ.
Som att Henke Larsson gÄtt frÄn pothead till skinhead.

Skrivet av putchi den 22a januari, 2007

Allt verkar redan vara sagt sÄ jag kan bara instÀmma i hyllningskören.

Ska du cykla hem oxÄ? Om du tar flyget nu sÄ lÀr du fÄ stÄ ut med snön i alla fall.

Skrivet av Twiga den 22a januari, 2007

Vad gött att det finns mÀnniskor som inte bara sitter och drömmer om att göra en sÄdan resa pÄ kontoret en mÄndagförmiddag, utan verkligen tar tag i sig sjÀlv och sticker ivÀg.
Traditt att jag inte Àr en sÄdan person ;) Jag nöjer mig med mina helgturer i skogen.
Lycka till Tuva!

Jag förstĂ„r iofs. att hon inte passar i Örebro med tanke pĂ„ att de flesta dĂ€r gnĂ€ller: "Det gĂ„r aaaldrig!"

;)

Skrivet av mytomspunnen den 22a januari, 2007

Coolt.
Fast jag tror fortfarande att det vore roligare pÄ en annan cykel.

---------------------------------------------------
Nu Ànnu snÀllare

Skrivet av Lion den 22a januari, 2007

Vad hÀrligt att se hur trÄden har utvecklats. SÄ skönt att höra alla era drömmar om Finland, Reykavik m.m. Fantastiskt, lÄt er inspireras och ta steget mot era drömmar, det Àr ni vÀrda!

Skrivet av Mathias den 22a januari, 2007

Det heter ju inte Happy för inte.
Fast ibland borde det heta besserwisserforumet för gnÀlliga cykelcyniker.

bild

Skrivet av pump den 22a januari, 2007

Tuva e helt OK och har en skön attityd. Vi gillar dig skarpt.

Kronans cyklar dÀremot Àr rent bondfÄngeri. Smarta profitörer
som krÀnger urusla produkter till aningslösa konsumenter . En ren image/marknadsföringsprodukt
som kapar Ät sig marknad frÄn seriösa svenska cykelfabriker och cykelhandlare.
Varför inte köpa en enkel skeppshult eller crescentcykel som hÄller i evighet med rÀtt skötsel ?
Kronans skrÀp Àr som andra pÄkat inte alls jÀmförbara med de gamla outslitliga och superrobusta cyklarna som försvaret hade.

Hur mÄnga kronan har man inte sett som stÄr och rostar och faller sönder i
bitar pÄ stan. Rent slöseri med resurser och ren miljöförstöring med sÄdana slit och slÀng
produkter. SÄdana produkter passar inte i ett ekologist hÄllbart samhÀlle. DÄ passar produkter
med hög kvalitet som man sköter ordentligt med hjÀlp av kunniga hantverkare/cykelhandlare

Nej, jag Àr varken anstÀlld pÄ crescent eller cykelhandlare. Hatar kronans skitcyklar ÀndÄ !

pump skrev:
> DÄ passar produkter med hög kvalitet som man sköter ordentligt

Även skrĂ€pcyklar funkar lĂ€nge om man sköter dem ordentligt... Fast ibland fĂ„r man sköta dem lite mer Ă€n cyklar av högre kvalitĂ©t. Men över en viss "kvalitĂ©tsgrĂ€ns" gĂ„r det ganska snabbt mot mer underhĂ„ll Ă€n brukstimmar, fast dĂ„ snackar vi bleeding edge. UngefĂ€r som Lances hjul som skrotades efter en etapp, "It's not about the bike" in my ass...

Skrivet av Markus F den 22a januari, 2007

Mathias skrev:
> gnÀlliga cykelcyniker.
Jag tycker det viktigaste Àr att alla blir sÄgade.

Sverigens snyggast klÀdde cyklist

Skrivet av Daner den 22a januari, 2007

Bra gjort Tuva!

Skrivet av olaf den 22a januari, 2007

Hade jag inte monterat pÄ dubbdÀcken i gÄr kvÀll hade jag kommit ner och gjort dig sÀllskap, Tuva.

Skrivet av JTH den 22a januari, 2007

RESPEKT!

Enda problemet jag tror Tuva gjort, som tidigare nÀmnts, var att hon ringde Kronan... Hade du bara ringt Skeppshult och fÄtt en STC eller sÄ hade det gÄtt BETYDLIGT lÀttare (och sÀkrare).

NÄvÀl, lycka till!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Det man inte dör av... Gör ont.

Skrivet av **7** den 22a januari, 2007

All god lycka i vÀrlden Tuva.

Vi vill gÀrna höra av dig fler gÄnger mot ditt mÄl.
Jag som tillhör en bunden gillar att tÀnka mig bort ;-)

**7**

- Nulla tenaci invia est via -

"För den modige Àr ingen vÀg omöjlig"

Aktuell sida: 2 av 7
TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.

269 besökare just nu. 525 Àr rekordet. 1.098 sekunder