Sida:  1 2 3 4 5 6 Nästa
Aktuell sida: 1 av 6
Artikelserie: Veckans verktyg
Skrivet av oxr den 13e maj, 2007

HappyMTB-redaktionen gör en djupdykning i verktygslådan med artikelserien Veckans verktyg. En gång i veckan presenterar vi de självklara verktygen och de lite mer ovanliga som bara dyker upp ibland. Hela den här tråden avhandlar alla Veckans verktyg, så bläddra till slutet av tråden om du vill se det mest aktuella verktyget.

http://happymtb.org

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Redigerad 4 gånger. Senaste ändring 2007-10-15 22:46 av oxr.

Skrivet av Atlas den 13e maj, 2007

Lite tunn artikel, det finns mycket att skriva om insexnycklar. Som längd/momentfaktor, material, raka v. runda ändar, vad göra åt trasiga skruvskallar och ett par bra exempel på inköp, som exempel på uppslag bara. No hard feelings, happy rockar!

-------------------------------------------------------
Först semester - sedan hårda tag: http://happymtb.org

Skrivet av JLarsson den 13e maj, 2007

Jag kan säga att min allmänna livskvalitet ökade med 13.46% (enligt TÜV-norm) då jag köpte en uppsättning Park Tools PH-1. Grum kvalitet. Grum känsla.

----------------------------------
"it is important to keep your mind clear of a panic attack during the ride."

Skrivet av gram den 13e maj, 2007

jag har tre satser med insex i alla storlekar. ändå saknar jag alltid den jag behöver :)

en sak jag alltid undrat: Varför finns torx när det finns insex? är det ngt jag missat?

Skrivet av Fredrik Larsson den 13e maj, 2007

Torx är bättre.

//Fredrik
Att gå ifrån X2000 till magnettåg är som att gå ifrån en Hi-ten stålram till en Cervélo R3 SL http://byggmaglev.se

Skrivet av Atlas den 13e maj, 2007

Torx har en större anläggningsyta och därmed mindre risk för sönderdragna skruvar, torxen är dessutom något konad och glappar därför mindre. Bättre helt enkelt. Nackdelen skulle vara att torxen kräver rak införing av mejseln i skruven då, något som är att föredra med insec oxå men inte nödvändigt med rundade insexmejslar. Typ.

Skrivet av HåkanC den 13e maj, 2007

oxr skrev:
> Bra insexnycklar kostar från cirka 70 spänn och uppåt

En hobbymekare klarar sig i många år med de här för 60:-
bild
http://www.biltema.se

Det finns billigare, även hos Biltema (från 17:-!), men dessa har ena änden rundad och 10 års garanti.

/Håkan

Skrivet av Mårten den 13e maj, 2007

Ibland benämns skiten även hex-key på engelska, kan vara bra att veta kanske.

Kör själv med två multitools från Crank Brothers. Funkar kalojs.

---
Pushbike.se|Chainlife.se | MartenKihlkrans.se | Flickr

"I swear that in a couple of years there won’t even be any footage or photos of people on bikes. Entire videos will just be sunglasses, mountain backdrops and monotonous drawls[...]"

Skrivet av XopA den 14e maj, 2007

Precis som gram så har jag tre uppsättningar med insexnycklar. Alla köpta på biltema faktiskt.

Ett hopfällbart set som är perfekt att ta med sig på turen.

Ett gäng lite dyrare insexhylsor för jobben som kräver lite kraft.

En uppsättning med rundad skalle för svåråtkomliga insexbultar.

Är jädrigt svag för insex... :D

Skrivet av 42Hz den 14e maj, 2007

Torx var väl främst utvecklad för maskinell montering.

//HaRR! - Fat Tire Fetichist bild "Just Ride&Smile" - "Senaste" turen:- Saturday Single Speed Scramble! -

Skrivet av gram den 14e maj, 2007

okey då, torx är bäst. synd bara att insex inte passar i dom!!!!!!

Skrivet av Pata2 den 14e maj, 2007

Gå nu inte händelserna i förväg, torxnyckel etc. kanske är nästa veckas verktyg.

bild

Skrivet av fredrikw den 14e maj, 2007

efter tusentals varv med halvdana insexnycklar slog jag till på ett lyx-set från sifverts. säkerligen onödigt hög kvalitet för hemma-meckande, men med tanke på att man använder dem till allt och jag antagligen aldrig mer behöver köpa nya så känns det som en trevlig vardagslyx.

Skrivet av Oscar den 14e maj, 2007

Tills du tappar dom...

själv har ja CB:s multi som va bra tills jag tog i och hela verktygsramen blev sned

Skrivet av Miche den 14e maj, 2007

gram skrev:
> okey då, torx är bäst. synd bara att insex inte
> passar i dom!!!!!!
>
Men tvärtom funkar faktiskt vilket INTE är att rekommendera.

// Miche

bild
Fettceller kan INTE omvandlas till muskelceller ;-)

Skrivet av Intermezzo den 14e maj, 2007

Håller med FredrikW, att Sifwerts insexsatser/torxsatser är outstanding, det har de alltid varit.
Man kan pruta på mycket när det gäller verktyg och hemmameckaren klarar sig mycket bra med mellankvalitet från t.ex. Biltema gällande det mesta.
MEN när det gäller insexnycklar, torxnycklar och skruvmejlslar, är det dumsnålt att köpa billigt.

Jag tror alla känner igen sig över den frustration man känner när man har runddragit en krysspårsskruv eller en insexa på något som är viktigt att kunna få dit eller loss.

Däremot erkänner jag att trots att jag har rätt kvalitativa torx och insexor, ändå har med mig en Biltema kit, men de vanligaste nycklarna. Anledningen, är att de sitter ihop i en smidigt verktyg, anpassat för cyklar och då betyder det att man inte saknar just den där nyckeln som man behöver vid det där speciella tillfället. Men jag förstår att jag får vad jag betalar för, så i känsliga sitationer åker bättre verktyg fram

/putte

-------------------
Små händer - Fattar ingenting
Stora Fötter - Går på allting

Skrivet av Morfum den 14e maj, 2007

jag tycker detta kommer bli en bra och intressant serie att följa iaf =)

Kör på: Morfum.

-----------------------------------------------------------------------
Säljer motorjunk:
http://kopochsalj.eniro.se
http://kopochsalj.eniro.se

Skrivet av jomper den 14e maj, 2007

Biltemakitet på bilden är kalasbra, jag har två. Det är inte superbilligt utan kostar ca 70kr. 10 års garanti säger de.

---
Consume - conform

Skrivet av fredrikw den 14e maj, 2007

Oscar skrev:
> Tills du tappar dom...

jag vet inte hur ditt golv ser ut där du meckar, men hemma hos mig är den inga problem att plocka upp en sak igen från golvet som man har tappat :)

> själv har ja CB:s multi som va bra tills jag tog
> i och hela verktygsramen blev sned

det låter ju bra... :-/

multiverktyg funkar bra när man är ute och behöver nädlösningar, men de är oftast inte tillräckliga när det handlar om riktigt meckande.

Skrivet av joaan den 14e maj, 2007

Skitbra artikelidé! Jag har ändå några förslag på förbättringar:

- Länka till diskussionen i slutet på artikeln (det gäller alla artiklar i varje fall de som handlar om prylar eller ställen). Ofta kan diskussionen bli ett bra komplement till artikeln.

- Inled med en engels och en tysk översättning av vad verktyget heter. Ibland kollar man ju engelska, eller rentav tyska, sidor/blaskor för att få tips och idéer och då kan det vara bra att här se vad verktygen heter. Om det finns flera namn på de små liven lägg för all del in de vanligaste.

- Ge exempel på när verktyget brukar behövas. Det är såklart en bedömningsfråga i allra högsta grad, men vissa verktyg är bra att alltid ha med sig, andra är bra att ha hemma, ytterligare andra är sådana som är kul att ha om man vill meka mer själv, men som man klarar sig utan om man kan leva med att ta hjälp av en verkstad med vissa saker.

Som sagt, en klart lovande artikelserie. Ser fram emot fortsättningen. :D

/Jocke.

Skrivet av oxr den 14e maj, 2007

Kul att många gillar idén med artikelserien, och jättekul att det blir en bra diskussion med många kloka synpunkter. Man kan alltid skriva mer men formatet för verktygspresentationen kommer att vara ungefär så här.

Vill man ha en grundligare genomgång av vad som ska finnas i en cykelverktygslåda finns den här artikeln: http://happymtb.org

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Skrivet av Fjärdebrunn den 14e maj, 2007

Oskar, några kollegor kom förbi och tittade över axeln när jag läste på startsidan. Nu är jag firmans mobboffer och ärkenörd :/

En featureartikel om insexor blev helt enkelt för mycket... :o

Skrivet av JH den 14e maj, 2007

Djävla materialtekniknörd, vax är väl vax och ingeting man behöver läsa featureartiklar om, sade Ikaros ...

Skrivet av Johnny_slagköping den 14e maj, 2007

dom med kula förtjänar ett omnämnande för sin skruvskalleförstörarbenägenhet(värsta språket!!)

bild
テイルス

Skrivet av bruse den 14e maj, 2007

Fjärdebrunn skrev:
> Oskar, några kollegor kom förbi och tittade
> över axeln när jag läste på startsidan. Nu är
> jag firmans mobboffer och ärkenörd :/

Välkommen i klubben!

Skrivet av Daner den 14e maj, 2007

Kanske bra att länka hit också:
http://en.wikipedia.org

Skrivet av Skogling den 14e maj, 2007

Vad väger sifverts insex-kit ?

Skrivet av JH den 14e maj, 2007

"Skruvskalleförstörarbenägenhet" ... snyggt! Borde kanske sorteras in i samma terminologins "hall of fame" som "trikåspejsad"?

Skrivet av Johnny_slagköping den 14e maj, 2007

JH skrev:
> "Skruvskalleförstörarbenägenhet" ... snyggt!
> Borde kanske sorteras in i samma terminologins
> "hall of fame" som "trikåspejsad"?

japp.tillsammans med oomkullrunkelig,och en favvo ur clas ohlson's sortiment,
"klickomkastare"
http://www.clasohlson.se

apoteket har ju nåt som heter klick, är det det man ska kasta omkring, eller?
http://images.google.se

nu fattar man än mindre av klyschan "det sa bara klick"

bild
テイルス

Skrivet av Jilster den 14e maj, 2007

Aha det är det dom små "krokarna" är till för!

Tack kommer att underlätta!

Skrivet av Kallefs den 19e maj, 2007

Kan knappt bärga mig tills nästa "veckans vertyg" kommer. Vad skall det bli?

Skrivet av Johnny_slagköping den 20e maj, 2007

insex 4-8mm =tha shit;)

bild
テイルス

Skrivet av Fredrik Larsson den 20e maj, 2007

Bah, man behöver 10mm insex till Shimanobodys och till WTB bodys behöver man 12mm...

//Fredrik
Att gå ifrån X2000 till magnettåg är som att gå ifrån en Hi-ten stålram till en Cervélo R3 SL http://byggmaglev.se

Skrivet av Pelle Hå den 20e maj, 2007

Intermezzo skrev:
> Jag tror alla känner igen sig över den
> frustration man känner när man har runddragit en
> krysspårsskruv eller en insexa på något som är
> viktigt att kunna få dit eller loss.
>

I princip håller jag med dig, men runddragna skruvar har oftast att göra med att folk använder fel mejsel till fel skruv. Pozidriv-mejsel till Phillips-skruv och tvärt om, eller Phillips 1-mejsel till Phillips 2-skruv osv... Glappar det det minsta så har man fel mejsel.
Dåliga toleranser kan vara svårt att värja sig mot dock, men där kan även fin-mejslar vara dåliga. Bacho tex slarvar med sina Phillips 2:or och slipar huvudena lite för grovt ibland så att de inte riktigt går ner i skruvskallen. Mkt irriterande.
Använder, dagligen i jobbet, en mejsel från Sandvik som jag haft i nära 10 år men i princip skulle det gå lika bra med en Biltemavariant om jag bara trivdes med handtaget.

/Pelle
applause

Skrivet av Johnny_slagköping den 20e maj, 2007

Fredrik Larsson skrev:
> Bah, man behöver 10mm insex till Shimanobodys och
> till WTB bodys behöver man 12mm...

ok. vi höjer ribban då.-

bild
テイルス

Skrivet av Jensen den 20e maj, 2007

bra ide, artilerna behver inte vara så långa (såg att nån tyckte den va för tunn), ja menar, man måste ju inte skriva en avhndling på 900 sidor om en skruvmejsel så att säga :D

anmäler mig att skriva om ett verktyg, en synvinkel :D

===I Speed kills, but you get there faster I===

Skrivet av pesam den 20e maj, 2007

å jag skriver gärna om ett mycket allsidigt verktyg, närmare bestämt Ögonmåttet.
/Pär

Skrivet av Mårten den 20e maj, 2007

När tar ni upp händerna som två viktiga verktyg? :)

---
Pushbike.se|Chainlife.se | MartenKihlkrans.se | Flickr

"I swear that in a couple of years there won’t even be any footage or photos of people on bikes. Entire videos will just be sunglasses, mountain backdrops and monotonous drawls[...]"

Skrivet av Intermezzo den 20e maj, 2007

Mårten skrev:
> När tar ni upp händerna som två viktiga
> verktyg? :)

Funkar inte för mig...
För små händer, fattar ingenting
För stora fötter, går på allting

/putte

Skrivet av Atlas den 21a maj, 2007

Om du köper billigt kasettverktyg med genomgående hål; lås fast det med Quickreleasen när du drar åt/lossar.

-Tack till Johrn för tipset, funkar fin-fint! (och ja, min kasett sitter bra nu)

Skrivet av pbeijer den 21a maj, 2007

Jag tror det är ett kasettverktyg som behövs för att lossa ena toplocket på min Marzocchi AM SL-1.

//Peter

http://alebikepark.se

Skrivet av Wilier den 21a maj, 2007

Kassettvertyg med centrumpinne är himla smidigt, lättare att fixera och man behöver inte pilla till det med QR. Var en revolution i vertygslådan när den damp ner.

---Perfect From Now On---

Skrivet av Timothy den 21a maj, 2007

Är det inte ännu smidigare med ett kassetverktyg utan pinne men med fast hävarm så man slipper fippla med en block/skiftnyckel? Jag har aldrig tyckt det varit problem att det fattas pinne även om kasetten sitter så man behöver ta allt vad man orkar med en sådan.

bild

Skrivet av Jubelero den 21a maj, 2007

Med pinnen kan man inte få loss sin Shimanocenterlockskiva heller, om man nu kör med sådana.

//Jubel

Skrivet av Fjärdebrunn den 21a maj, 2007

Nörderiet går in i en andra upphöjd fas =D

Sida:  1 2 3 4 5 6 Nästa
Aktuell sida: 1 av 6
Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

46 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 är rekordet. 1.739 sekunder