Sida:  FöregĂ„ende1 2 3 4 5
Aktuell sida: 5 av 5
Skrivet av rikard den 8e februari

om du köper swedoldragaren och lÀgger pÄ 8-10Nm pÄ skalan sÄ har du en billig och bra.

Skrivet av fredrikw den 8e februari

GÄr inte swedoldragaren att kalibrera? Jag köpte en Wurth-momentnyckel frÄn H&S Bike-discount, och den kom dels med ett kalibreringsintyg (som jag utgick frÄn var riktigt), plus att det finns en liten kalibreringsskruv (antar jag, det sitter en klisterlapp ovanpÄ) för omkalibrering.

NÀr man ÀndÄ pratar kalibrering: hur ofta bör man göra detta och var kan man fÄ detta gjort?

Skrivet av TBone den 8e februari

Hur ofta ska man kalibrera kalibreringsverktyget?

Jag har rÀtt, men du behöver inte ha fel; du kan ju tycka som jag.

Skrivet av fredrikw den 8e februari

TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur ofta ska man kalibrera kalibreringsverktyget?

jag tror det rÀcker att göra det strax innan man ska kalibrera.

Skrivet av Justus den 8e februari

Hmm, jag har en sÄn dÀr skrÀpmomentnyckel! Har bara anvÀnt den ett fÄtal ggr, men jag började ana orÄd nÀr jag skulle montera en sadel för ett tag sedan. Det kÀndes som att det aldrig klickade sÄ jag slutade i förtid, tur det!
Jag Àr inte en sÄn som brukar köpa budgetgrejer, det hÀr Àr ett klockrent exempel pÄ varför jag undviker det.
Jag skulle ha köpt en nyckel frÄn Syntace som jag funderade pÄ!

Skrivet av Mike Ă„ den 8e februari

Det dÀr testet beskriver min uppfattning om billiga momentnycklar ganska bra.

Köpte för lÀnge sedan en ganska billig momentnyckel av samma typ som den testade för att ha en egen hemma nÀr jag skulle montera ihop min ZXR750 som jag köpt som skrot.
Det höll pÄ att kosta mig den nyköpta ramen nÀr momentnyckeln helt plötsligt vÀgrade att klicka över huvud taget.
Slutade som tur va att dra nÀr jag kÀnde att det borde klicka hÀr och satte fast nyckeln i skruvstÀdet för att kolla att den verkligen klickade, vilket den som sagt var inte gjorde.
Efter det fick den tjÀnstgöra som spÀrrskaft i stÀllet.

Har för övrigt dragit av fler skruvar pÄ jobbet med kalibrerade kvalitetsmomentnycklar Àn vad jag har gjort med bÄde spÀrrskaft och skruvdragare.

En detalj som jag inte har sett nÄgot om i alla diskutioner om momentnyckarnas vara eller inte vara Àr om skruvarna ska vara inoljade eller inte.
Blir ganska stor skillnad pÄ det faktiska klÀmmkraften pÄ skruven efter som den störst delen av instÀllt moment gÄr bort i friktion mellan gÀngor och skruvskalle.

--------------------------------------------------------------
Att tÀnka innan man talar Àr som att torka sig innan man skiter.

Skrivet av jesaro den 9e februari

Mike Ă„ skrev:
> En detalj som jag inte har sett nÄgot om i alla
> diskutioner om momentnyckarnas vara eller inte
> vara Àr om skruvarna ska vara inoljade eller
> inte.
> Blir ganska stor skillnad pÄ det faktiska
> klÀmmkraften pÄ skruven efter som den störst
> delen av instÀllt moment gÄr bort i friktion
> mellan gÀngor och skruvskalle.

Efter vad jag lĂ€rt mig nĂ€r jag rĂ€knat pĂ„ skruvförband sĂ„ ska man alltid rĂ€kna med att den som monterar kanske inte oljar in skruven. Är skruven Ă„ andra sidan inoljad eller infettad nĂ€r man fĂ„r hem den sĂ„ har dom nog rĂ€knat med det.

Ett litet exempel ifall nÄgon undrar hur man egentligen gör nÀr man kommer fram till Ätdragningsmomentet:

SÀg att vi har en M16 och att vi vill spÀnna ihop tvÄ stela (alltsÄ odeformerbara) stÄlppattor med en kraft pÄ 10 kN. 10 kN motsvarar ungefÀr att man skulle sÀtta fast skruven i taket hemma och sedan hÀnga en vikt pÄ ett ton i den. Eller i vÄrat fall skulle det innebÀra att man tar tvÄ plattor och stÀller en vikt pÄ ett ton ovanpÄ dem för att hÄlla ihop dem.

Åtdragningsmomentet rĂ€knas ut med en formel som ser ut sĂ„hĂ€r: Mtot = Fax(0.16P + 0.58u*d2 + ub*rm). Jaha, vad betyder nu allt detta nonsens? Jo, Fax Ă€r kraften vi vill att skruven drar med, alltsĂ„ 10000N. P, d2 och rm Ă€r konstanter specifika för varje skruvdimension och de rm Ă€r Ă€ven beroende pĂ„ storleken pĂ„ hĂ„let. I vĂ„rt fall Ă€r P=2mm, d2=14.701mm och rm=9.88mm.

Nu till friktionskoefficienterna u och ub, som egentligen motsvaras av den grekiska bokstaven my, För inoljade, elförzinkade, gÀngor Àr friktionskoefficienten u = 0.11-0.20 och för osmorda gÀngor Àr u = 0.11-0.36. För friktionen mellan skruvskallen och en bricka (som man ju naturligtvis har) anvÀnder vi ub. För osmord, obehandlad, bricka Àr ub = 0.19-0.35 och om man oljat in den sÄ Àr ub = 0.08-0.18.

Det var vÀldans vad friktionen kan variera, kanske nÄgon tÀnkte nu. Generellt sett brukar man dÀrför anvÀnda den högsta friktionen alltsÄ i vÄrat fall u=0.36 och ub=0.35. Om man har en produktionslina dÀr man har kontroll över hur skruven monteras, sÄ kan man mÀta upp vad friktionen blir och göra en mer exakt berÀkning.

Vad fÄr man dÄ ut av det hÀr? Om vi nu stoppar in alla siffror i den dÀr formeln frÄn början av inlÀgget sÄ fÄr vi Ätdragningsmomentet Mtot.
Med smorda gÀngor blir Mtot = 38Nm (med u = 0.2 och ub = 0.18).
Med osmorda gÀngor blir Mtot = 68,5Nm (med u = 0.36 och ub = 0.35).

Vi har alltsÄ en skillnad pÄ ungefÀr 45% i Ätdragningsmoment. Vilket faktiskt var mer Àn vad jag förvÀntat mig.

Siffrorna Àr hÀmtade frÄn lÀroböcker och Àr kanske dÀrför inte helt bra att anvÀnda i verkliga tillÀmpningar. Bara sÄ ingen skyller pÄ mig nÀr skruvarana börjar gÄ sönder ;) Hoppas att nÄgon blev litet klokare av det hela..

Skrivet av cjmax den 14e februari

Jag tog mig friheten att skicka lÀnk till verktygsartikeln till Swedol och frÄgade hur de sÄg pÄ resultatet. Fick följande svar idag.

Hej Carl-Johan,

Tack för ditt e-mail, jag ber om ursÀkt för vÄrt sena svar.

Momentnyckeln VE-39901 Àr sÀljstoppad som ett direkt resultat av denna artikel. Under 2007 hade den hÀr varan en reklamationsnivÄ om 1,5 procent och vi kunde dÀrför inte ana problemets storlek. Efter att artikeln publicerats har vi utfört omfattande tester av vÄrt lager och kommit fram till att en allt för stor del Àr felaktigt.

Vi har bokat möte med vÄr leverantör och producent för att komma tillrÀtta med problemet och höja kvalitetsnivÄn till samma höga standard som övriga AmPro sortimentet.

Med vÀnliga hÀlsningar/With best regards
Jonas Dahlberg

Swedol AB
Vindkraftsvagen 2
SE-135 70 TYRESO
Tel dir +46 8 XXXXXXX
Mobile +46 XXX XXXXXX
Fax +46 8 XXXXXXX

FrÄgan Àr nu bara nÀr och hur man vet att "kvalitetsnivÄn Àr höjd till samma höga standard som övriga AmPro sortimentet"? Vilken Àr förresten den normala "höga standard" pÄ AmPro sortimentet?
Jag Àr lockad att skriva tillbaka och frÄga, kanske hÀnger de hÀr pÄ forumet numera...

Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-02-15 14:55 av cjmax.

Skrivet av mytomspunnen den 14e februari

Seriöst med sÀljstopp!

---------------------------------------------------
Nu Ànnu snÀllare

Skrivet av Ted_B den 14e februari

LÄter bra, kul att Happy kan pÄverka företagen.

Skrivet av Morfum den 14e februari

=)
vad bra, ibland blir man glad nÀr man lÀser sÄdant hÀr. En artikell pÄ "vÄrat" happy höjjer förhoppningsvis en produkt till det bÀttre, om priset stÄr kvar sÄ Àr juh detta kanon =)
DÄ skaffar jag mig en direkt. Jag gillar verktyg Àven om jag har bra kÀnsla i "draget" sjÀlv. =)

kÀnns bra helt enkelt bara att man ser resultat =)
mvh.

-----------------------------------------------------------------------
"Freeride is not only about the ride"
pissa mig lika gÀrna i munnen!

Skrivet av Intermezzo den 14e februari

cjmax skrev:

> Vilken Àr förresten den normala "höga standard" pÄ
> AmPro sortimentet?
> Jag Àr lockad att skriva tillbaka och frÄga,
> kanske hÀnger de hÀr pÄ forumet numera...

Jag köpte rÀtt mycket Ampro nÀr jag hade bilverkstad. Nu Àr det nog 20 Är tillbaka och mycket vatten lÀr vÀl ha runnit. Men jag blev ÀndÄ rÀtt förvÄnad nÀr artikeln presenterades.
Tvivlar iofs inte pÄ sanningshalten, men Ampro stod förr i tiden för hyfsat bra produkter i ett lite lÀgre prisspann Àn Bacho, Kamasa etc. men ÀndÄ inte snikkvalitet.

Jag tycker Swedol förtjÀnar en eloge för att man inte bara teg bort problemet.

/putte

-------------------
SmÄ hÀnder - Fattar ingenting
Stora Fötter - GÄr pÄ allting

Skrivet av rayy den 14e februari

mytomspunnen skrev:
> Seriöst med sÀljstopp!

inte bara lite seriöst heller. Unikt bra.

--------
/Love

Skrivet av rikard den 15e februari

Nyckeln i sig Àr ju inte dÄlig. testet visar ju att bÀgge nycklarna Àr relativt lika och hyffsat linjÀra. De Àr bara tokdÄligt kalibrerade. Hög precision men dÄlig noggrannhet mao. Att göra en momentnyckel för smÄ moment Àr lite knepigt, men förhoppningsvis fÄr de till det och dÄ har den ju potential att vara vÀldigt prisvÀrd (igen).

Skrivet av Kid1000 den 15e februari

I dagslÀget Àr AmPro rÀtt bra grejer med human prislapp.
Jag har tidigare köpt mestadels Park, Bahco och Tengtools.
Kan tÀnka mig AmPro men dock inte momentnycklar men likvÀl hylsverktyg o dylikt.

Seriöst av Swedol att ta tag i problemet, vilket höjer deras anseende ett par snÀpp uppÄt!

Skrivet av Bw den 16e februari

Men vilken momentnyckel ska man köpa dÄ? Finns det nÄgon som Àr riktigt bra och har en storlek som passar för cykelmek?

Skrivet av LC4 den 16e februari

Hur Àr det med de andra storlekarna pÄ momentnycklar som ampro har, drar de lika mycke fel?

Skrivet av AJ den 18e februari

Även Micro sĂ€ljstoppar momentnyckeln.

Micros svar:

Hej Anders

vÄr leverantör av denna nyckel Àr ett mycket seriöst företag och vi har dÀrav tidigare ej sjÀlva testat nyckeln.
Det Àr alltid beklagligt att ni eller andra konsumenter köper produkter i vÄra butiker som ej hÄller vad de lovar.
Jag kommer omedelbart att kontakta leverantören och testa nycklarna. Vi har inget intresse av att saluföra produkter som ej överenstÀmmer med utlovad prestanda !

Best regards / MĂ„ gott

Ola Fridenborg
Purchasemanager/Inköpschef

och dÀrefter

Jag har nu testat nycklarna och diskuterat med leverantören.
Vi sÀljstoppar nu dessa nycklar och tackar för er information.

Beklagar att detta intrÀffade !

Best regards / MĂ„ gott

Ola Fridenborg
Purchasemanager/Inköpschef

/Anders

Skrivet av jesperC den 18e februari

Var förbi Micro i Barkarby nu i helgen. SÄg att de fortfarande fanns pÄ hyllan dÀr. Har lÀnge tÀnkt köpa denna men den har alltid varit slutsÄlda. Nu finns de men jag Àr inte lika sugen pÄ den lÀngre.

//j

Skrivet av s-o den 18e februari

Jag mailade precis till order(a]swedol.se, och fick besked frÄn en Ulrik Franzén att det borde gÄ bra att lÀmna tillbaka AmPro-nyckeln för oss som köpt den.

/s-o -- som nu bara vÀntar pÄ svar om hur man gör dÄ kvittot verkar vara pÄ drift :)

Skrivet av crallan den 27e februari

Bw skrev:
> Men vilken momentnyckel ska man köpa dÄ? Finns
> det nÄgon som Àr riktigt bra och har en storlek
> som passar för cykelmek?

Det finns ganska mycket att vÀlja pÄ, sjÀlv har jag alltid anvÀnt Tengtools och Àr nöjd med det. Den stora skillnaden Àr att 'bÀttre' momentnycklar ofta kommer med en kalibreringslapp, dÀr den specifika nyckeln har provdragits och man kan se hur hÄrt/löst den egentligen spÀnner vid ett visst moment.
Crallan

Skrivet av ostkaka den 22a mars

NĂ„gon som har hört vad som hĂ€nt med detta? Ser att BBB i Ă„r har kommit med en momentnyckel för 2-20 Nm inklusive ett gĂ€ng hylsor för runt 5-700 spĂ€nn som pĂ„minner vĂ€ldigt mycket om AmPros. Även om det Ă€r sĂ„ att AmPros nycklar inte var dĂ„ligt konstruerade eller tillverkade utan bara verkar lida av tokdĂ„lig kalibrering vill man ju inte köpa dem (eller BBBs om det nu Ă€r samma fabrik som spruttar ut dem) om de inte Ă„tgĂ€rdat problemet. Lite svĂ„rt att mĂ€ta upp momentnyckeln sjĂ€lv om man inte har en garanterat bĂ€ttre referens. LĂ€tt för tillverkarna att lĂ€gga i en lapp dĂ€r de garanterar en viss noggrannhet nĂ€r det inte gĂ„r att kontrollera pĂ„ nĂ„got enkelt sĂ€tt (tur att det finns fina cykelkonsumentombudsmĂ€n hĂ€r pĂ„ Internet :-)

Skrivet av *Mikael* den 22a mars

Jag lyckades lÀmna tillbaka min Ampro frÄn Swedol utan problem.

Undrar vad man skall köpa istÀllet...

Skrivet av Stream den 23e mars

Artikelserien "Veckans verktyg" Àr vÀl menad som humor? SÀg att det Àr humor!

Den Àr i alla fall otroligt rolig.

-----------------------------------------
http://www.nolltid.se

Skrivet av erik h den 23e mars

Stream skrev:
> SÀg att det Àr humor!

Allt omkring oss Àr ironi. Dubbel, trippel, kvadrupel.
HelblÄ Troy Lee-pyjamas Àr ironins toppskikt va?

--- Köp dig snabb --- (...)

Skrivet av 42Hz den 4e april

VÀntar pÄ artikel om dessa:

bild

//HaRR! - Fat Tire Fetichist bild

Skrivet av tobbeb den 4e april

HallÄ! Vart handlar jag dom?

Skrivet av cjmax den 4e april

cjmax skrev:
> Jag tog mig friheten att skicka lÀnk till
> verktygsartikeln till Swedol och frÄgade hur de
> sÄg pÄ resultatet. Fick följande svar idag.
>
>
> Hej Carl-Johan,
>
> Tack för ditt e-mail, jag ber om ursÀkt för
> vÄrt sena svar.
>
> Momentnyckeln VE-39901 Àr sÀljstoppad som ett
> direkt resultat av denna artikel. Under 2007 hade
> den hÀr varan en reklamationsnivÄ om 1,5 procent
> och vi kunde dÀrför inte ana problemets storlek.
> Efter att artikeln publicerats har vi utfört
> omfattande tester av vÄrt lager och kommit fram
> till att en allt för stor del Àr felaktigt.
>
> Vi har bokat möte med vÄr leverantör och
> producent för att komma tillrÀtta med problemet
> och höja kvalitetsnivÄn till samma höga
> standard som övriga AmPro sortimentet.
>
> Med vÀnliga hÀlsningar/With best regards
> Jonas Dahlberg
>
>
> Swedol AB
> Vindkraftsvagen 2
> SE-135 70 TYRESO
> Tel dir +46 8 XXXXXXX
> Mobile +46 XXX XXXXXX
> Fax +46 8 XXXXXXX

>
>
> FrÄgan Àr nu bara nÀr och hur man vet att
> "kvalitetsnivÄn Àr höjd till samma höga
> standard som övriga AmPro sortimentet"? Vilken
> Àr förresten den normala "höga standard" pÄ
> AmPro sortimentet?
> Jag Àr lockad att skriva tillbaka och frÄga,
> kanske hÀnger de hÀr pÄ forumet numera...

The story continues...
Det har nu gÄtt ca 6 veckor sedan momentnyckeln fick sÀljstopp, dÄ jag inte hade hört nÄgot frÄn Swedol pÄ ett tag sÄ skrev jag i veckan och frÄgade vad som hÀnde. Fick följande svar:

Hej Carl-Johan,

Vi Àr full gÄng och testar olika alternativ. Testerna berÀknas vara klara i slutet av april och de nya momentnycklarna kan dÄ finnas i lager fr.o.m. början av juli.

Med vÀnliga hÀlsningar

Jonas Dahlberg
Swedol AB

/CJ

Skrivet av Calle F den 12e april

tobbeb skrev:
> HallÄ! Vart handlar jag dom?

http://www.wrenchwareinc.com

Mycket kul saker dÀr :)

-------------------------------------------
FramgÄngsrikt dopad sen 2002

Skrivet av Peadalisten den 7e maj

Dog dessa tester ut?
E verktygslÄdan redan tom?

Peada King of Mercia

Skrivet av rikard den 7e maj

Vi har en ny grej pÄ G nÀr det gÀller veckans verktyg, men den ligger strax under ett par viktiga systemuppgraderingar i prioriteringslistan. hÄll ut. =)

Sida:  FöregĂ„ende1 2 3 4 5
Aktuell sida: 5 av 5
TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.

278 besökare just nu. 525 Àr rekordet. 0.663 sekunder