Postat av:
Nilsen
Datum: den 12e december, 2009
Välkommen till Gävle!
Spontant... FS. Kolla in Sikkels, tror att det är en riktig höjdare... Men ska du haka på Daniel_E och Foxic på deras svettoturer då är nog en riktigt lätt HT att föredra. Jag brukar se Daniel försvinna som ett streck när jag följer med honom ut på tur. På en klassisk Happyride längs gästrikeleden är nog en FS skönast att glida runt på. Men det är bara vad jag tror och tycker, inget att fästa någon större vikt vid...
Vi ses i vår!
// Pär
Spontant... FS. Kolla in Sikkels, tror att det är en riktig höjdare... Men ska du haka på Daniel_E och Foxic på deras svettoturer då är nog en riktigt lätt HT att föredra. Jag brukar se Daniel försvinna som ett streck när jag följer med honom ut på tur. På en klassisk Happyride längs gästrikeleden är nog en FS skönast att glida runt på. Men det är bara vad jag tror och tycker, inget att fästa någon större vikt vid...
Vi ses i vår!
// Pär
Postat av:
Hedlund
när jag cyklade i Hemlingby med Daniel_E i somrmas hade även jag hardtail men han färsvann ändå ;D först försvann han sen försvann min ork ;)
http://www.fricyklisterna.com
Postat av:
Adam7125
Haha! Jag skulle definitivt välja FS för milen i Hemlingby, om jag hade råd. ;)
/Adam
/Adam
Postat av:
Daniel_E
Äh, nu överdriver ni hur snabb jag och Henrik (foxic) är. Skräm inte bort dom stackars nybörjarna! :-)
Jag har inte cyklat MTB sen i september. Blev sjuk efter Finnmarksturen och sen blev det bara ett kort pass till innan jag ställde undan cykeln (flyttade in den lite längre än vanligt i hörnet i vardagsrummet).
Har haft en massa små-krämpor under hösten så det har varit svårt att hitta motivation för att köra riktigt hårt. Har ändå inte slöat alltför mycket. Varje vecka blir det 3-5 pass innebandy och rinkbandy, plus 5-7 mil på pendlarcykeln när jag åker till/från jobb och träningar. Siktar på att komma igång med spinning och annan riktig konditionsträning efter jul. Jag tror och hoppas att jag kan höja mig ett snäpp jämfört med förra året. Skulle vara trevligt om jag kunde höja min lägstanivå så den ligger ungefär som min högstanivå förra året (runt 20% efter vinnaren på långloppen).
Som Ericsson-anställd finns det chans att jag får en massa tid att träna på i sommar. Man får försöka se något positivt mitt i bedrövelsen!
Vet inte om jag kommer ha råd att köpa mig snabb i sommar, men det finns några saker som lockar:
* Tune Speedneedle sadel (~1 hg)
* tävlingshjul med AC-nav, Sapim-ekrar, ZTR Alpine-fälgar, alu-skivor (2-3 hg)
* KCNC 2-delat vevparti + XX framväxel + lättviktskedja (~1 hg)
(alternativet är att göra om mitt XTR-parti till 42/28 och lätta det lite samtidigt)
* ny framgaffel (eller ny XX lockout till min SID)
Nu ska jag ladda lite inför eftermiddagens sammandrabbning med Norrsundet i division 4. Matchen spelas tyvärr i Valbo SPC, en hall med ett parkettgolv som borde bytts eller åtminstone slipats för länge länge sen. Mina lagkamrater i Gävle Södra IBC tycker jag är lite knäpp som cyklar ut till Valbo, men det är ju bara en knapp mil. :-)
Daniel Eriksson (hemsida, träningsjournal)
Jag har inte cyklat MTB sen i september. Blev sjuk efter Finnmarksturen och sen blev det bara ett kort pass till innan jag ställde undan cykeln (flyttade in den lite längre än vanligt i hörnet i vardagsrummet).
Har haft en massa små-krämpor under hösten så det har varit svårt att hitta motivation för att köra riktigt hårt. Har ändå inte slöat alltför mycket. Varje vecka blir det 3-5 pass innebandy och rinkbandy, plus 5-7 mil på pendlarcykeln när jag åker till/från jobb och träningar. Siktar på att komma igång med spinning och annan riktig konditionsträning efter jul. Jag tror och hoppas att jag kan höja mig ett snäpp jämfört med förra året. Skulle vara trevligt om jag kunde höja min lägstanivå så den ligger ungefär som min högstanivå förra året (runt 20% efter vinnaren på långloppen).
Som Ericsson-anställd finns det chans att jag får en massa tid att träna på i sommar. Man får försöka se något positivt mitt i bedrövelsen!
Vet inte om jag kommer ha råd att köpa mig snabb i sommar, men det finns några saker som lockar:
* Tune Speedneedle sadel (~1 hg)
* tävlingshjul med AC-nav, Sapim-ekrar, ZTR Alpine-fälgar, alu-skivor (2-3 hg)
* KCNC 2-delat vevparti + XX framväxel + lättviktskedja (~1 hg)
(alternativet är att göra om mitt XTR-parti till 42/28 och lätta det lite samtidigt)
* ny framgaffel (eller ny XX lockout till min SID)
Nu ska jag ladda lite inför eftermiddagens sammandrabbning med Norrsundet i division 4. Matchen spelas tyvärr i Valbo SPC, en hall med ett parkettgolv som borde bytts eller åtminstone slipats för länge länge sen. Mina lagkamrater i Gävle Södra IBC tycker jag är lite knäpp som cyklar ut till Valbo, men det är ju bara en knapp mil. :-)
Postat av:
deadmeat
Datum: den 13e december, 2009
Känns som om att du skräms rätt duktigt själv Daniel, sitter och läser din blogg ;) dom där milantalen som du (och säkert många andra här) avverkar på ett pass, har man långt väg kvar till.
Jag tycker det går undan när jag cyklar på strax över 10 min till jobbet, sätra-näringen hehe.
Jag tycker det går undan när jag cyklar på strax över 10 min till jobbet, sätra-näringen hehe.
Postat av:
Supersonic
Men du deadmeat det går nog inte lika fort åt andra hållet va? ;)
Tänker på backen vid travet.
Det där med distans är en vanesak. I början när jag var ny som cyklist fick jag sätta mig och vila efter 17 km eftersom jag var helt slutkörd, annars hade jag inte orkat ta mig hem igen samma väg. Numera tycker jag att det inte är lönt att cykla kortare än 45 km. Mina normalpass ligger på 60-70 km och jag kör regelbundet pass på upp till tio-tolv mil. Tar man bara ett steg i taget så vänjer sig kroppen vid längre distanser och träningstider. Det blir helt naturligt.
Sedan beror det ju på varför man cyklar. Vill man träna för att få bra kondition och styrka så krävs det långa och hårda pass. Vill man bara komma ut och lufta benen lite och ha det kul i skogen räcker fyrtiofem minuter skojsande och lek väldigt bra.
Det där med distans är en vanesak. I början när jag var ny som cyklist fick jag sätta mig och vila efter 17 km eftersom jag var helt slutkörd, annars hade jag inte orkat ta mig hem igen samma väg. Numera tycker jag att det inte är lönt att cykla kortare än 45 km. Mina normalpass ligger på 60-70 km och jag kör regelbundet pass på upp till tio-tolv mil. Tar man bara ett steg i taget så vänjer sig kroppen vid längre distanser och träningstider. Det blir helt naturligt.
Sedan beror det ju på varför man cyklar. Vill man träna för att få bra kondition och styrka så krävs det långa och hårda pass. Vill man bara komma ut och lufta benen lite och ha det kul i skogen räcker fyrtiofem minuter skojsande och lek väldigt bra.
Men du deadmeat det går nog inte lika fort åt andra hållet va? ;)
Tänker på backen vid travet.
Sedan beror det ju på varför man cyklar. Vill man träna för att få bra kondition och styrka så krävs det långa och hårda pass. Vill man bara komma ut och lufta benen och ha det kul i skogen räcker fyrtiofem minuter väldigt bra. Stirra dig inte blind på de som kör mest och värst utan hitta istället din egen motivation, för cykling är jäkligt kul.
Sedan beror det ju på varför man cyklar. Vill man träna för att få bra kondition och styrka så krävs det långa och hårda pass. Vill man bara komma ut och lufta benen och ha det kul i skogen räcker fyrtiofem minuter väldigt bra. Stirra dig inte blind på de som kör mest och värst utan hitta istället din egen motivation, för cykling är jäkligt kul.
Det varierar lite, men vanligast är 3-4 km per varv vilket gör att sportklassen som kör 3 varv tar sig i mål på runt 30 minuter.
I Järbo var banan 8 km och sportklassen körde då bara 2 varv, men det tog knappt 50 minuter.
Oavsett vilken nivå man är på så kan man köra Gästrikecupen, och roligt är det!
I Järbo var banan 8 km och sportklassen körde då bara 2 varv, men det tog knappt 50 minuter.
Oavsett vilken nivå man är på så kan man köra Gästrikecupen, och roligt är det!
Postat av:
Adam7125
Jag funderar faktiskt på att köra Gästrikecupen nästa år.
Ska se till att bli snabb på strax över en mil då. ;)
/Adam
Ska se till att bli snabb på strax över en mil då. ;)
/Adam
Postat av:
Supersonic
Jag körde en happyride för mig själv idag. Fem mil grusväg i skogen mellan Forsby, Oslättsfors och Finntä. Lite lurigt med is och halka. Jägarna som satt på pass ute i skogen såg inte så glada ut när jag kom frustande och skramlande förbi dom, störde väl dom i jakten kan tänka. Det börjar att bli kallt om fötterna att cykla nu. Det får antingen bli plattisar och vinterkängor eller så blir det till att införskaffa vinterdojor för SPD. Himla skönt var det i alla fall att komma ut och lufta benen så här när vintern nalkas.
Postat av:
Hedlund
Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag funderar faktiskt på att köra Gästrikecupen
> nästa år.
> Ska se till att bli snabb på strax över en mil
> då. ;)
>
>
> /Adam
då är vi 2 i dom planerna ;)
> Jag funderar faktiskt på att köra Gästrikecupen
> nästa år.
> Ska se till att bli snabb på strax över en mil
> då. ;)
>
>
> /Adam
då är vi 2 i dom planerna ;)
Postat av:
deadmeat
Datum: den 14e december, 2009
Näe det kan gå lite tungt uppför på hemvägen, känns ibland lite onödigt att duscha på jobbet innan man cyklar hem, hehe.
Jag vill inget annat än att får ut något utav träningen, så fisa runt på hojen finns inte i tankarna.
Så hårt får det bli.
Återstår att se om man orkar cykla till jobbet mitt i natten i djupsnö när man ska ut och köra plogbilen =)
Jag vill inget annat än att får ut något utav träningen, så fisa runt på hojen finns inte i tankarna.
Så hårt får det bli.
Återstår att se om man orkar cykla till jobbet mitt i natten i djupsnö när man ska ut och köra plogbilen =)
Postat av:
Föredetting
Det börjar bli dags för en pannlampstur snart, nu när det börjar frysa på.
Är några intresserade att vara med?
Är några intresserade att vara med?
Postat av:
SebastianP
Jag har kört i snitt någon kväll i veckan under några månaders tid. Riktigt kul
om man har bra ljus.
Körde milspåret nu i Lördags. Gick rätt bra, lite väl blött på sina håll.
Bra om det får frysa på en sväng.
Jag och tanten som brukar köra, om nån vill haka på. Vi tar det rätt lungt
eftersom hon är nybörjare och jag har begåvat mig själv med PFSS i höger knä...
om man har bra ljus.
Körde milspåret nu i Lördags. Gick rätt bra, lite väl blött på sina håll.
Bra om det får frysa på en sväng.
Jag och tanten som brukar köra, om nån vill haka på. Vi tar det rätt lungt
eftersom hon är nybörjare och jag har begåvat mig själv med PFSS i höger knä...
Postat av:
deadmeat
Hur ser milspåret ut, är det stenit och jävligt eller?jag är så ruskigt taggad på att trampa i terrängen. cykeljävel. pannlampa är man juh utan också.
Postat av:
SebastianP
deadmeat skrev:
> Hur ser milspåret ut, är det stenit och jävligt
> eller?jag är så ruskigt taggad på att trampa i
> terrängen. cykeljävel. pannlampa är man juh
> utan också.
Nu åker iofs både jag och tanten enduro också, men särskilt stenigt tycker jag inte
att det är. Det är bara lite vattensjukt på 3-4 ställen. Men det finns hyffsade spångar
utlagda.
Gällande pannlampa, så kan du ju köpa två RC accar och en Osram IRC halogenlampa.
Då driver du den på 14.4V och får ett ganska vitt ljus till en hygglig peng.
> Hur ser milspåret ut, är det stenit och jävligt
> eller?jag är så ruskigt taggad på att trampa i
> terrängen. cykeljävel. pannlampa är man juh
> utan också.
Nu åker iofs både jag och tanten enduro också, men särskilt stenigt tycker jag inte
att det är. Det är bara lite vattensjukt på 3-4 ställen. Men det finns hyffsade spångar
utlagda.
Gällande pannlampa, så kan du ju köpa två RC accar och en Osram IRC halogenlampa.
Då driver du den på 14.4V och får ett ganska vitt ljus till en hygglig peng.
Postat av:
deadmeat
ok så det är så det är, ja det känns iaf som om att jag får ta och lugna mig tills jag har en vettig cykel att åka istället för att studsa runt på min gamla crescent.
Och angående lampan så skulle jag fixa en sån, men var fan får man tag på sånna irc lampor här i stan?
Och angående lampan så skulle jag fixa en sån, men var fan får man tag på sånna irc lampor här i stan?
Postat av:
SebastianP
deadmeat skrev:
> ok så det är så det är, ja det känns iaf som
> om att jag får ta och lugna mig tills jag har en
> vettig cykel att åka istället för att studsa
> runt på min gamla crescent.
>
> Och angående lampan så skulle jag fixa en sån,
> men var fan får man tag på sånna irc lampor
> här i stan?
Swedol eller Gävleborgs Elektriska.
> ok så det är så det är, ja det känns iaf som
> om att jag får ta och lugna mig tills jag har en
> vettig cykel att åka istället för att studsa
> runt på min gamla crescent.
>
> Och angående lampan så skulle jag fixa en sån,
> men var fan får man tag på sånna irc lampor
> här i stan?
Swedol eller Gävleborgs Elektriska.
Postat av:
Adam7125
Datum: den 15e december, 2009
Nu blir det till att ställa in cykeln och ta fram skidorna ser jag.
Har kommit över 15cm här ute vid kusten.
/Adam
Har kommit över 15cm här ute vid kusten.
/Adam
Postat av:
deadmeat
ähh det bara att trampa, jag cyklade till jobbet inatt vid halv 1 =)
Postat av:
Adam7125
Haha. Bra inställning!
Får väl ge mig ut på en tur senare då.
/Adam
Får väl ge mig ut på en tur senare då.
/Adam
Postat av:
deadmeat
Man måste vara positiv när både växlar och bromsar fryser ihop efter 500 meter!
Postat av:
Föredetting
Datum: den 16e december, 2009
Har man cykel ståendes kallt så är det inga problem.
Var ute i går kväll och bländade lite folk med Hope lampan.
Man fryse bara lite om fötterna, så det blir till att springa bredvid cykel så man får upp cirkulationen.
Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-12-16 09:51 av Föredetting.
Var ute i går kväll och bländade lite folk med Hope lampan.
Man fryse bara lite om fötterna, så det blir till att springa bredvid cykel så man får upp cirkulationen.
Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2009-12-16 09:51 av Föredetting.
Postat av:
Daniel_E
Datum: den 7e januari, 2010
För att kunna piska kroppen (som jag skrev om i tråden om mål för 2010) även när vädret är ogästvänligt så var jag förbi Friskis & Svettis idag efter jobbet och fyllde på kortet med spinning för vårterminen.
Hösten har ägnats åt konditionsmässigt och kroppsligt förfall, men nu jäklar ska det bli fart på gammelgubben (fyller 38 om några veckor). Känner jag mig frisk så blir det säsongspremiär imorgon! Se det som en heads-up till alla som vill hänga på (eller hänga av) mig.
Klurar fortfarande på vilka mål jag ska sätta upp för sommaren, men här är några av de jag bollar med:
* <20% efter segraren i långloppen
* slåss om pallplats i Gästricecupen och utmana Claes, Pontus och Lars
* slippa tjejstryk både på långlopp och GC (tufft mål)
* slå Henrik "foxic" på nåt långlopp (tufft mål)
* lära mig disponera (lång)loppen bättre
Nån som kommit igång ordentligt med försäsongsträningen?
Hösten har ägnats åt konditionsmässigt och kroppsligt förfall, men nu jäklar ska det bli fart på gammelgubben (fyller 38 om några veckor). Känner jag mig frisk så blir det säsongspremiär imorgon! Se det som en heads-up till alla som vill hänga på (eller hänga av) mig.
Klurar fortfarande på vilka mål jag ska sätta upp för sommaren, men här är några av de jag bollar med:
* <20% efter segraren i långloppen
* slåss om pallplats i Gästricecupen och utmana Claes, Pontus och Lars
* slippa tjejstryk både på långlopp och GC (tufft mål)
* slå Henrik "foxic" på nåt långlopp (tufft mål)
* lära mig disponera (lång)loppen bättre
Nån som kommit igång ordentligt med försäsongsträningen?
Postat av:
Daniel_E
Datum: den 7e januari, 2010
Vilka målen blir beror väldigt mycket på hur kroppen reagerar på lite hårdare träning. Hela hösten har varit en ständig pina i form av ont på det ena eller andra stället. Fortsätter det under våren blir det svårt att motivera sig att träna tillräckligt för att förbättre fjolårets resultat.
Postat av:
Supersonic
Datum: den 8e januari, 2010
Förra årets vintersäsong spolierades helt av en otäck infektion med åtta dagars vistelse på Infektionskliniken och ständig drop. Därefter bestämde sig mitt vänster knä för att vägra all form av träning, varför jag inte körde mitt första pass förrän i mitten på april. Årets vintersäsong har hittils nästan gått lite för bra, allt klaffar och kroppen fungerar klanderfritt.
Jag har ännu inga ordentligt genomtänkta mål för 2010 och jag är inte så säker på att jag vill ha några heller. Har dock föresatt mig att försöka hänga på landsvägsgängets träningspass på torsdagar. Ett ordentligt tufft mål eftersom de i motsats till mig är tävlingscyklister och kör jäkligt hårda pass i mycket hög fart.
Jag ska resa med Cycletours elvadagars cykelresa till Misano i Italien i mars/april så jag ligger på rätt bra med cykelträningen i nuläget för att vara i bra form inför resan. Kör styrketräning av överkroppen på Friskis&Svettis varannan dag och cykling varannan, totalt sex dagar i veckan. Cykelpassen är sedan november uteslutande intervallpass på trainer, en jäkla gristräning men oerhört nyttig för både benstyrkan och konditionen. Pass utomhus i sådan här kyla och halkigt underlag blir inte så högkvalitativa utan då är det bättre att köra trainer som man köra med fullgod kvalitet.
Om gud och kroppen vill och jag känner mig motiverad kanske jag kör något av Gästrikecupens tävlingar under våren. Men tävlingar är aldrig min motivation till att orka träning utan motivationen ligger för min del just i själva träningen i sig. Så jag får se om det blir någon tävling eller inte, men kul tänker jag i alla fall ha på cykeln under året och köra så många och bra cykelpass som kroppen bara orkar.
Jag har ännu inga ordentligt genomtänkta mål för 2010 och jag är inte så säker på att jag vill ha några heller. Har dock föresatt mig att försöka hänga på landsvägsgängets träningspass på torsdagar. Ett ordentligt tufft mål eftersom de i motsats till mig är tävlingscyklister och kör jäkligt hårda pass i mycket hög fart.
Jag ska resa med Cycletours elvadagars cykelresa till Misano i Italien i mars/april så jag ligger på rätt bra med cykelträningen i nuläget för att vara i bra form inför resan. Kör styrketräning av överkroppen på Friskis&Svettis varannan dag och cykling varannan, totalt sex dagar i veckan. Cykelpassen är sedan november uteslutande intervallpass på trainer, en jäkla gristräning men oerhört nyttig för både benstyrkan och konditionen. Pass utomhus i sådan här kyla och halkigt underlag blir inte så högkvalitativa utan då är det bättre att köra trainer som man köra med fullgod kvalitet.
Om gud och kroppen vill och jag känner mig motiverad kanske jag kör något av Gästrikecupens tävlingar under våren. Men tävlingar är aldrig min motivation till att orka träning utan motivationen ligger för min del just i själva träningen i sig. Så jag får se om det blir någon tävling eller inte, men kul tänker jag i alla fall ha på cykeln under året och köra så många och bra cykelpass som kroppen bara orkar.
Jag skulle gärna köra lite spinning under våren. Mitt mål är dock blygsamt: Försöka hinna med att träna något en gång i veckan. Kör du idag? Kvällstid och helger funkar för mig.
/Per
/Per
Postat av:
Daniel_E
Föredetting skrev:
> Sluta med innebandy, har påpekats förr.
Innebandy är alldeles för roligt för att avstå bara på grund av att det sliter på kroppen. Jag har ändå dragit ner lite på innebandyn och kör aldrig mer än 4 pass i veckan.
Problemen jag haft under hösten har inte heller varit typiska innebandyskador. Bland annat har jag dragits med en öm höft i ca. 2 månader nu. Det är en mjukdelsskada som uppkom efter fall, och så har den aldrig fått bli helt bra innan jag ramlat på den igen. Första fallet var iofs under innebandyträning, men att lyckas ramla på samma onda ställe gång efter gång efter gång är inte innebandyns fel utan otur och klantighet.
> Sluta med innebandy, har påpekats förr.
Innebandy är alldeles för roligt för att avstå bara på grund av att det sliter på kroppen. Jag har ändå dragit ner lite på innebandyn och kör aldrig mer än 4 pass i veckan.
Problemen jag haft under hösten har inte heller varit typiska innebandyskador. Bland annat har jag dragits med en öm höft i ca. 2 månader nu. Det är en mjukdelsskada som uppkom efter fall, och så har den aldrig fått bli helt bra innan jag ramlat på den igen. Första fallet var iofs under innebandyträning, men att lyckas ramla på samma onda ställe gång efter gång efter gång är inte innebandyns fel utan otur och klantighet.
Postat av:
Daniel_E
per.e skrev:
> Jag skulle gärna köra lite spinning under
> våren. Mitt mål är dock blygsamt: Försöka
> hinna med att träna något en gång i veckan.
> Kör du idag? Kvällstid och helger funkar för
> mig.
Jag har bokat in mig på F&S medelpass klockan 17.00 idag. Tar det nog ganska lugnt eftersom det är första spinningpasset sen förra våren och dessutom har jag viktig innebandymatch imorgon.
Fast det där med att ta det lugnt kan gå åt helvete när musiken börjar pumpa och pulsklockan sitter på armen. :-)
> Jag skulle gärna köra lite spinning under
> våren. Mitt mål är dock blygsamt: Försöka
> hinna med att träna något en gång i veckan.
> Kör du idag? Kvällstid och helger funkar för
> mig.
Jag har bokat in mig på F&S medelpass klockan 17.00 idag. Tar det nog ganska lugnt eftersom det är första spinningpasset sen förra våren och dessutom har jag viktig innebandymatch imorgon.
Fast det där med att ta det lugnt kan gå åt helvete när musiken börjar pumpa och pulsklockan sitter på armen. :-)
Postat av:
Daniel_E
per.e skrev:
> Kvällstid och helger funkar för mig.
Veckoschemat ser preliminärt ut såhär:
Måndag: Spinning vid lunch, rinkbandyträning på kvällen
Tisdag: Innebandyträning på kvällen (+kort ben/bål-pass på gymmet)
Onsdag: Spinning efter jobbet
Torsdag: Innebandyträning på kvällen (+kort ben/bål-pass på gymmet)
Fredag: Vilodag
Lördag: Innebandymatch
Söndag: Löpning vid lunch, innebandyträning på kvällen
Jag siktar högt så får vi se vart det landar. Är just nu jättemotiverad, men det kan ju ändra sig snabbt om kroppen inte håller.
> Kvällstid och helger funkar för mig.
Veckoschemat ser preliminärt ut såhär:
Måndag: Spinning vid lunch, rinkbandyträning på kvällen
Tisdag: Innebandyträning på kvällen (+kort ben/bål-pass på gymmet)
Onsdag: Spinning efter jobbet
Torsdag: Innebandyträning på kvällen (+kort ben/bål-pass på gymmet)
Fredag: Vilodag
Lördag: Innebandymatch
Söndag: Löpning vid lunch, innebandyträning på kvällen
Jag siktar högt så får vi se vart det landar. Är just nu jättemotiverad, men det kan ju ändra sig snabbt om kroppen inte håller.
Postat av:
foxic
Datum: den 2a februari, 2010
Daniel:
Hur går det med träningen? Håller kroppen?
/Henrik
Hur går det med träningen? Håller kroppen?
/Henrik
Postat av:
Daniel_E
Datum: den 2a februari, 2010
Nja, den föll isär redan första veckan. Drog på mig en muskelbristning i vaden när jag var ute i kylan och sprang, och sen var jag korkad och fortsatte träna innebandy vilket gjorde att det tog nästan 3 veckor för den att läka ordentligt. Under den tiden kunde jag inte köra på riktigt som jag planerat även om jag inte latade mig heller.
Nu är kroppen hel igen och jag försöker ösa på med så mycket träning jag kan. Har varit och köpt halkskydd till löpardojorna som jag tänkte inviga på lunchen imorgon om vädret är bra och benen hunnit återhämta sig lite efter kvällens innebandypass. Det sägs att 5:an vid I14 är plogad, så det blir ett varv där i så fall.
Sen är vikten på väg åt rätt håll vilket känns skönt. Hade en tung höst med många småskador och ett enormt sötsug som resulterade i en massa onödig vikt. Nu har jag käkat nyttigt sen 4:e januari och kilona bara rasar av mig.
För att motivera medarbetarna trots varsel och kommande uppsägningar (jag jobbar på Ericsson) så har vi i dec+jan fått 40% extra lön, och från och med feb ökas det till 50%. Efter punktskatt(?) så ger det mig ~7500 kr extra på kontot varje månad, så vikten på cykeln kommer minskas lite också inför säsongen. :-)
Ska dessutom dra iväg en beställning på dubbdäck och lite andra småsaker så jag kan bygga ihop en vintercykel. Skulle vilja komma igång med distanspass så fort det är plusgrader dagtid.
Själv då?
Nu är kroppen hel igen och jag försöker ösa på med så mycket träning jag kan. Har varit och köpt halkskydd till löpardojorna som jag tänkte inviga på lunchen imorgon om vädret är bra och benen hunnit återhämta sig lite efter kvällens innebandypass. Det sägs att 5:an vid I14 är plogad, så det blir ett varv där i så fall.
Sen är vikten på väg åt rätt håll vilket känns skönt. Hade en tung höst med många småskador och ett enormt sötsug som resulterade i en massa onödig vikt. Nu har jag käkat nyttigt sen 4:e januari och kilona bara rasar av mig.
För att motivera medarbetarna trots varsel och kommande uppsägningar (jag jobbar på Ericsson) så har vi i dec+jan fått 40% extra lön, och från och med feb ökas det till 50%. Efter punktskatt(?) så ger det mig ~7500 kr extra på kontot varje månad, så vikten på cykeln kommer minskas lite också inför säsongen. :-)
Ska dessutom dra iväg en beställning på dubbdäck och lite andra småsaker så jag kan bygga ihop en vintercykel. Skulle vilja komma igång med distanspass så fort det är plusgrader dagtid.
Själv då?
Postat av:
Hjortsberg
Datum: den 3e februari, 2010
Är det någon vänlig själ i Gävleområdet som har en 4-kilos kalibreringsvikt (som går att hänga på en Monarktestcykel) som man kan få låna en fjärdedels eftermiddag?
Jesper Hjortsberg - I Fäders tramptag för framtids segrar!
Jesper Hjortsberg - I Fäders tramptag för framtids segrar!
Postat av:
foxic
Datum: den 10e februari, 2010
Jo, det har aldrig varit bättre. Har gnuggat lite skidor. Sista tävlingen var i söndags i Skinnskatteberg. Köpte nya stavar dagen innan så prislappen satt kvar och de var inte inställda när starten gick (nybörjar-tabbe) så jag blev sist i starten. Körde om många och landade som 3:a. Nu börjar man längta till distans-passen på cykel! :)
/Henrik
/Henrik
Postat av:
Daniel_E
Jag körde första distans-liknande passet på cykel i måndags. Bokade in mig på två spinning-pass direkt efter varandra och satt kvar och trampade medan första gruppen värmde ner och stretchade. Blev ett pass på 1h45m med 85% av HRmax i medelpuls. Kändes riktigt bra! :-)
Sen är de första cykelprylarna beställda. Lätta och lite kortare titanaxlar till mina pedaler, lättare bromsskivor och ett KCNC XC1 vevparti (42/29). Sen blir det en XX framväxel, några lättviktskedjor, kanske en titan-kassett. Lite sugen på nya hjul är jag också (NoTubes Alpine fälgar, Sapim ekrar och American Classics nav), men vi får se vad budgeten säger.
Sen är de första cykelprylarna beställda. Lätta och lite kortare titanaxlar till mina pedaler, lättare bromsskivor och ett KCNC XC1 vevparti (42/29). Sen blir det en XX framväxel, några lättviktskedjor, kanske en titan-kassett. Lite sugen på nya hjul är jag också (NoTubes Alpine fälgar, Sapim ekrar och American Classics nav), men vi får se vad budgeten säger.
Postat av:
Daniel_E
Men du är ju en sån där förhatlig talang-jävel Claes, som inte behöver köpa dyra och lätta cykelprylar för att bli snabb. :-)
Postat av:
Daniel_E
Men jag tycker absolut du ska fortsätta köpa semlor så jag har någon chans att hänga på dig i sommar!
Postat av:
foxic
Datum: den 15e februari, 2010
Oj oj, ja då blir du snabb!!! Jag kanske oxo måste köpa lite prylar...
/Henrik
/Henrik
Postat av:
Daniel_E
Att köpa sig snabb är bara för talanglösa gubbar som mig, du klarar dig med lite träning Henrik. Mycket billigare...
Postat av:
Supersonic
Är ni ute och nöter något eller väntar ni på bättre väder? Jag möter aldrig någon motionscyklist när jag är ute. Idag drog jag dock om en MTB-kille på asfaltsvägen Bäckvägen vid Högbospåret. Lite kul att kränka någon annan som omväxling till att ständigt bli råkränkt av bättre cyklister. Till killens försvar ska väl sägas att han körde tungrullad MTB och jag en mer lättrullad cyclocross.
Om ni har missat det, vill jag säga att cyclocross är riktigt superkul att köra.
"We dont do it because its easy, we do it because its hard". /JFK
Postat av:
Daniel_E
> Är ni ute och nöter något eller väntar ni på bättre väder?
Jag väntar på lite bättre väder. Tänkte försöka komma igång med MTB-cyklingen tidigare än förra året, men det får nog bli några plusgrader först. Löpträning däremot kan jag köra redan nu, men eftersom jag ogillar det så är det lätt att hitta (dåliga) ursäkter.
Jag väntar på lite bättre väder. Tänkte försöka komma igång med MTB-cyklingen tidigare än förra året, men det får nog bli några plusgrader först. Löpträning däremot kan jag köra redan nu, men eftersom jag ogillar det så är det lätt att hitta (dåliga) ursäkter.
Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.