Aktuell sida: 22 av 40
Skrivet av foxic den 29e juni, 2009

Grattis Daniel! Bra tid!

/Henrik

Skrivet av Daniel_E den 29e juni, 2009

Tack Henrik! Runt 20% efter vinnaren blev jag (164 vs. 197 minuter), så till Mörksuggan får jag nog starta i fålla 2 precis som du. :-)

Daniel Eriksson (blogg, träningsjournal)

Skrivet av Daniel_E den 30e juni, 2009

Nån som känner för att plåga sig i värmen med nåt slags svetto-pass ikväll? Funderar själv på några varv vid Testebovallen, men är öppen för förslag.

Skrivet av masterjonte den 30e juni, 2009

Bra jobbat Daniel...då har jag en bra träningsrunda åt dig:

GoogleEarth_Image.jpg
...körde den i Söndags...riktigt härlig tur. Men Cykeln tog lite stryk...behöver nog rikta ett däck <:)

Vi ses
Jonas

masterjonte skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra jobbat Daniel...då har jag en bra
> träningsrunda åt dig:

Ser ut som Gästrikeleden och Upplandsleden ut till Älvkarleby och asfalt hem till Gävle. Sist jag försökte mig på den turen så drog jag omkull i hög fart strax efter start i Hemlingby och tappade allt vad självförtroende heter. Det blev sista cykelturen för mig förra hösten. :-(

Hur var underlaget? När jag körde där i höstas så var det en lång bit över myren-bland-träden och över kalhygget som jag tvingades leda cykeln. Inte alls skoj.

> Men Cykeln tog lite stryk...behöver nog rikta ett däck <:)

Ja om du måste rikta DÄCKET så tog den nog stryk. :-)

Skrivet av foxic den 30e juni, 2009

Daniel:
Då ska jag "trampa på" lite på Mörksuggan så jag hamnar i fålla 1 till FMT!!! :) Idag körde jag asfalts-vägen runt sätra på 11:15! Formen kanske finns där! Wiha!

masterjonte:
Jag har kört till Marma på asfalt sedan Gästrike leden hem några gånger. Finaste biten är vid Marma efter vattnet. Fin singletrack! Hett tips...

/Henrik

Då får du stå på ganska friskt Henrik. Om vinnartiden blir samma som förra året så måste du kapa 10 minuter på din tid från förra året (vilket blir ungefär topp-5 i H30). Tufft mål! :-)

Om du spar på krafterna i Backa och inte åker på bakhjulet uppför backen så kanske du kan tjäna några minuter. :-)

foxic skrev:
> Idag körde
> jag asfalts-vägen runt sätra på 11:15! Formen
> kanske finns där! Wiha!

Kör du på cykelbanan eller på vägen, och åt vilket håll?

Det tog lite tid, men nu finns resultatlistan från förra veckans Gästrikecup-tävling i Järbo att beskåda här.

I sport-klassen vann Claes "Föredetting" Engström och själv kom jag 6:a av 18 startande (vilket jag är nöjd med).

Skrivet av GöranH den 30e juni, 2009

foxic skrev:
Idag körde jag asfalts-vägen runt sätra på 11:15! Formen kanske finns där! Wiha!

---
Aha nu förstår jag varför jag mötte en så sliten Foxic vid mackarna i Sätra.
Tyckte mig för övrigt se att du körde cykelvägen, körde du den hela varvet runt?

Skrivet av Gaastra den 30e juni, 2009

Daniel, jag kommer att åka hemifrån ca 19:45 till Hemlingby för att köra där. Är du där så syns vi där. Magnus

Skrivet av foxic den 30e juni, 2009

Jag körde bil-vägen runt när jag tog tid, men snurrade lite på cykelvägen efteråt. Jag startade där man kör in till Estraden och sedan runt medsols... Hamnade bakom en traktor 100 meter så det hjälpte till lite...

Daniel:
Oj! 10 minuter snabbare blir svårt. Jag skippar bakhjulskörningen så tjänar jag säkert en minut för efter det fick jag fin syra sista biten till mål. Ehh... *Svett

/Henrik

Jag och Magnus körde ett varv i Hemlingby idag. Underbart väder och inte alltför mycket folk (kanske för att vi var där ganska sent). Jag har i alla fall gott om pang-pang i benen just nu, så lyckas jag bara bevara formen till Mörksuggan så ska jag försöka ge dig en match Henrik! :-)

Sikta högt är det som gäller...

Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2009-06-30 23:48 av Daniel_E.

Skrivet av foxic den 1a juli, 2009

Ja, vi får se. Du får se till att inte punka den här gången... :)

/Henrik

Skrivet av Daniel_E den 1a juli, 2009

foxic skrev:
> Ja, vi får se. Du får se till att inte punka den
> här gången... :)

Slanglöst och Stans-gegga ska förhoppningsvis minska den risken. Dessutom är det ganska lätt. :-)

Skrivet av foxic den 1a juli, 2009

Jag kör med DH-slang. Då får man inte punka i första taget... :)

/Henrik

Skrivet av GöranH den 1a juli, 2009

Var idag ute och snurrade i skogarna norr om Oslättsfors. Grymt snabba och superfina lätt kuperade grusvägar, det visar sig ligga en dold skatt därinne för en grusvägsälskare som mig (dock lätt att köra vilse bland ett virrvarr av icke namnsatta skogsbilvägar). Efter 50 km började bakänden plötsligt kännas svajig, punka så klart. Jag svor till eftersom jag visste att jag glömt däckjärnen hemma och jag var ensam ungefär 13 km ut i spenaten norr om Oslättsfors. Det var dock tack och lov bara pyspunka varför jag tog mig igen hem med fem påfyllnads-pumpstopp. Halvslitna Furious Fred och Continentals tunnaste slang supersonic är ingen bra kombination mot vassa stenar kan jag meddela.

Dagens tips är alltså, att ta fram Eniros karta över området från Åbyggeby och norrut/västerut, och ge sig ut. Helt klart en höjdare.

Skrivet av PeterA den 5e juli, 2009

Jag fick med mig min Svettohoj hem. Körde några timmar på grusväg och på stigar i trakten runt Sandviken igår. Vände hemåt efter att ha tittat på alla ödrickande och tunnbadande partynissar vid området kring Svartvikstugan. Dom tyckte väl inte jag var klok som körde en svettotur på en lördagkväll.
Inser att jag försakat min gamla XC alu hoj sedan jag skaffade min AM stålis. Det få bli bot ovch bättring i sommar.
Nu väntar jag med spänning på någon intressant happytur i Stor-gävleområdet.
/Peter

Skrivet av Föredetting den 8e juli, 2009

Blir det några från Gävle/S-viken som skall åka Mörksuggan.
Hade tänkt att åka dit på en efteranmälan i motionsklassen för att testa den
obefintliga långloppsformen.
Åker dit direkt från stugan i Hillersboda, Svärdsjö så kan tyvärr ej erbjuda skjuts.
Vet någon var man efteranmäler sig? eller heta tips på P-platser, och hur jobbig är startbacken...

Skrivet av fredrik168 den 8e juli, 2009

saxat
Efteranmälan

Kan göras mot förhöjd avgift, på vår hemsida 1 juli-6 juli. Därefter på lördag 11 juli 16.00-17.30 (helst), eller tävlingsdagen, söndagen den 12 juli, 7.30-9.00 vid startplatsen på travbanan. Efteranmälningsavgift 200 kr, tillkommer efter den 30 juni.

när jag körde parkerade vi vid ik jarl stadion

jag tyckte den var jobbig men du har ju mer duracell än jag i bena

lycka till

Skrivet av Föredetting den 9e juli, 2009

TAck för det.
Men det känns mer som man skulle packa kajaken och nya vingpaddeln.
Vi får se hur det blir, skönt att man inte har föranmält sig. (solskenscyklist)

Skrivet av Daniel_E den 10e juli, 2009

Jag tänkte ut och rulla lite vid Testebovallen strax efter 19 idag. Blir några varv för att se om benen fungerar. Har ju åter igen drabbats av "krupp", men igår var jag till en kiropraktor som vred till ländryggen så förhoppningsvis ska benen fungera igen.

Nån mer som vill svettas lite?

Skrivet av fphotography den 10e juli, 2009

Tjena!

Jag jobbar Gävle i några veckor framöver men eftersom jag siktar på att cykla halvvasan så kan jag inte ligga på latsidan här uppe.

Jag har förtsått att hemlingby is the shit. Men eftersom jag är inackorderad i andra ändan av stan så funderar jag på om det är tillåtet att cykla i spåret uppe vid Läkerol Arena? Det mellan Sätra och Stigslund.

Det hade varit kul att haka på er också men dels så jobbar jag lite knasigt och dels är jag rätt otränad och snittar väl inte mer än runt 19-20 km/h och 30km verkar vara maxdistans just nu om det inte är allt för kuperat. En happyrajd kanske om det passar med mitt schema kunde kanske va kul.

Jag tar gärna tips på vägar där man kan cykla utan att det är allt för mycket trafik och där man kan få distansen lite.

Mvh
Fredrik

fphotography skrev:
> Jag har förtsått att hemlingby is the shit.

Hemlingby är väl OK, men det är ganska mycket andra motionärer där också och ibland får man sura kommentarer av griniga gubbar när man cyklar där. Milspåret är dock en höjdare att cykla eftersom det är mycket omväxlande med allt från snabbt motionsspår till partier som är så tekniskt svåra att de flesta tvingas till fotnedsättning.

När "vi" kör där blir det ofta nåt jag nu kallar "Happyrundan". Den börjar med en bit på MTB-spåret, sen skarvar man på en hel bunt kortare stigpartier (bland annat delar av Gästrikeleden mot Valbo) innan man kommer ut på 5:an/10:an igen. Sen behöver man bara cykla en kilometer på det gemensamma (och vältrafikerade) spåret innan 10:an viker av. Precis på slutet när 5:an och 10:an går ihop igen så finns det ett alternativt spår man kan köra för att slippa reta de andra motionärerna. Den rundan blir ca. 13 km lång och på Happyride-turerna brukar vi stanna 3-4 gånger och vila och vänta in varandra.

> Men eftersom jag är inackorderad i andra ändan av
> stan så funderar jag på om det är tillåtet att
> cykla i spåret uppe vid Läkerol Arena? Det
> mellan Sätra och Stigslund.

Får är fromma djur som bor på Gotland!

Jag har kört det spåret massor med gånger, och endast en gång har jag fått en sur kommentar.

> Det hade varit kul att haka på er också men dels
> så jobbar jag lite knasigt och dels är jag rätt
> otränad och snittar väl inte mer än runt 19-20
> km/h och 30km verkar vara maxdistans just nu om
> det inte är allt för kuperat. En happyrajd
> kanske om det passar med mitt schema kunde kanske
> va kul.

Håll utkik efter turer som PPTG kallar till. Han brukar dels få med sig ganska mycket folk, och dessutom så är fokus på rolig cykling istället för maximal hastighet. Det var en av hans turer som fick mig att börja cykla på allvar för några år sen.

> Jag tar gärna tips på vägar där man kan cykla
> utan att det är allt för mycket trafik och där
> man kan få distansen lite.

(Klicka på bilden för större version.)
bild

Gamla Böna-vägen ut till Utvalnäs (röd på kartan) är grusväg och ganska trevlig. Sen kan du välja att köra asfalt hem via Bönan (blått) eller köra lite längre (grönt).

Längst upp försvinner en illröd markering. Den är tänkt att visa en rutt via Eskörönningen och Trödje som ger ytterligare en knapp mil distans (både grusväg och en del asfalt).

En bra början är nog rött + blått. Tar mig 1h15m från Sätra när jag öser på lite. Sen är det bara att skarva på så mycket du orkar. Norrlandet är fullt av stigar och vägar.

Skrivet av fphotography den 10e juli, 2009

Rött plus blått verkar bra, e de skyltat på nått sätt eller ska man packa ner en GPS i packningen?

Tack för tipsen, nu kan jag inte lata mig. Om jag inte skylle på hjälmen som jag glömde hemma...

/Fredrik

Nej, det är dåligt med skyltar längs Gamla Böna-vägen tyvärr.

Skrivet av Gary H. den 10e juli, 2009

Tjena Fredrik, ett alt. på norra sidan av stan om man vill ha lite mer terrängåkning är Skidstavallen som har en hel del spårmöjligheter, dock inte alltid så bra utmärkt. Går också bra att kombinera med tidigare lagda förslag om man vill ha både terräng och mer lättkörda grus/asfaltsträckor. Skidstavallen är stigarna du ser i strax norr om början av den röda slingan på kartan som Daniel_E lade ut. Jag körde ett par varv på milspåret där i förrgår. Det var regnsurt och ganska tungåkt men det är ett kul och ganska kuperat spår. Jag hade knappt kört ngt alls den sista månaden pga resor och förkylning (många ursäkter....) så det var tungt för de gamla benen. Jag lurar på att ta en sväng dit på lör el sön så vill du eller ngn annan hänga på så vore det kul, bara att höra av sig!!

Skrivet av Daniel_E den 11e juli, 2009

Nån som vill ut och rulla en sväng i eftermiddag? Jag tänkte försöka skaka lite liv i gammelkroppen inför morgondagen och ska därför rulla några mil i behagligt tempo med några små pulshöjare.

Ska ner på stan nu och shoppa och äta lite, men om 2-3 timmar ger jag mig ut. Nån som ska med?

Skrivet av Gaastra den 11e juli, 2009

Tyvärr Daniel men jag har inte möjlighet! Magnus

Skrivet av Gary H. den 11e juli, 2009

Hej, jag har tänkt ta en tur i dag och hänger gärna med... låter bra med behagligt tempo! När, var och hur långt????????

Gary H. skrev:
> Hej, jag har tänkt ta en tur i dag och hänger
> gärna med... låter bra med behagligt tempo!
> När, var och hur långt????????

Min tidplan har spruckit, så klart. :-)

Jag siktar på att komma iväg från Sätra 15.45. Tänkte nog rulla bort till Testebovallen och höja pulsen med ett varv där, och sen köra Gamla Bönavägen ut och asfalt tillbaka till stan. En tur på 1h40m ungefär räknar jag med eftersom jag inte tänkte trycka på annars än korta sträckor.

Om det låter intressant så säg bara till var du vill mötas (Lidl? Testebovallen? Golfbanan?) så stannar jag till där.

Nu ska jag ner en kort sväng till på stan. Mitt mobilnummer finns i profilen om du vill höra av dig!

Skrivet av fphotography den 11e juli, 2009

Tänkte nog försöka ta mig en sväng på den där bönanvägen i morgon kväll. Den ligger bra till i förhållande till hur jag bor. Så har jag hela natten på mig att leta mig hem om jag skulle cykla vilse :O)

Idag var jag iväg och köpte en ny cykelhjälm. Det vore ju trist om man stöp just den gången man inte har hjälm på sig. Bra kurs på intersport ute på Vallbo om man inte bryr sig så mycket om märken och så.

Tack för alla tips, kanske hör jag av mig igen eftersom jag åkt ifrån min gaffelpump också...

Mvh
Fredrik

Jag och Mats (Gary H) körde ett varv vid Testebovallen plus en tur till Utvalnäs och tillbaka. Tror inte jag och Mats har riktigt samma uppfattning om vad "behagligt" betyder, men i slutändan blev vi båda nöjda tror jag. :-)

Och tur med vädret hade vi också. Det regnade 15.20, men 15.45 när jag drog hemifrån hade det hunnit sluta. Sen tittade solen fram under turen vilket var skönt.

Jag hoppas du dyker upp på några fler turer Mats!

Skrivet av Daniel_E den 15e juli, 2009

Efter genomklappningen på Mörksuggejakten är det nu dags att börja hårdträna inför Finnmarksturen - det är ju bara 6 veckor kvar.

Intervaller i Bomhusbacken? Längre pass vid Testebovallen? Snabbdistans på Norrlandet? Annat? Jag har inte riktigt bestämt mig än, men nåt jobbigt och svettigt blir det i alla fall ikväll. Nån som är intresserad av att hänga på och plåga sig själv?

Nån som har koll på hur 5:an och/eller 6:an ser ut i Hemlingby? Kommer man runt utan att blöta ner löparskorna? Tänkte försöka jaga ut lite folk från innebandylaget jag spelar i på försäsongsträning, men man lär väl inte bli så poppis om man måste simma bitvis för att ta sig runt. :-)

Skrivet av GöranH den 15e juli, 2009

Efter dagens räsertur mellan Ljusdal och Gävle http://happymtb.org blir det till att vila imorgon torsdag. Vädret verkar bli rätt fint på fredag så det kanske blir lite grusvägsköra då.

GöranH skrev:
> Vädret verkar bli rätt fint på fredag så det kanske blir lite
> grusvägsköra då.

Det låter bra med lite grusvägsrally då! Jag kan ta ledigt om du vill köra på dagen.

Vilken LBS i Gävle har bäst koll på hur man utför en bra dämparservice? Efter lerbadet i Rättvik i helgen känns det som om det kanske är dags med lite förebyggande underhåll på min RS Sid Race. Frågan är bara var man ska lämna in den?

Skrivet av GöranH den 15e juli, 2009

Daniel, annars kan vi gärna köra eftermiddag för min del. Jag går hemma och dräller hela dagen så det är nemas problemas. Säg till när du kan, så träffas vi vid Lidl Stigslund vid den tiden.

Jag har inte planerat in nån längre ledighet i sommar utan har hela tiden sagt att jag ska ta "kortveckor". Dags att göra det på riktigt!

Så jag är ledig på fredag och kan därför vilken tid som helst från 9.30 och frammåt. Du får välja tid! Kanske nån annan vill hänga på också? Med tanke på hur fort det gick sist vi var ute så ser jag fram mot ett svetto-pass. :-)

Skrivet av GöranH den 16e juli, 2009

Mja efter gårdagens långtur är det inte så mycket pangpang i benen, det bättrar sig nog till imorgon. Men en svettotur är beställd så en svettotur det blir. Mer svetto för mig än dig gissar jag. Ses vid Lidl kl 10.00 imorgon.

Skrivet av Daniel_E den 16e juli, 2009

Strömavbrott på Sätra. Lika bra att ge sig ut och träna. Drar till Testebovallen och nöter lite om en halvtimme om nån känner för sällskap.

Skrivet av Daniel_E den 17e juli, 2009

Jag och Göran tog en liten tur norr om stan idag i det fina vädret. Synd att inga fler hängde på!

De enda plumparna i protokollet var två punkteringsstopp. Jag fick stanna till och fylla på lite mer luft i framhjulet efter knappt två timmar, och Göran fick byta slang i slutet på turen.

Det är nu drygt en vecka sen jag Stans:ade däcken, men däcksidorna ger fortfarande med sig ibland. Står då cykeln still eller rullar på jämnt underlag så är det inte alltid latex-geggan hittar fram till hålet vilket får till följd att man tappar en massa luft. Hål i slitbanan eller i sidorna när man kör i stökig terräng verkar laga sig själv ganska snabbt, som tur är.

Göran i färd med att laga sin punktering: (klicka för större bild)
bild

Skrivet av Daniel_E den 17e juli, 2009

Både SMHI och YR lovar regn på söndag, så helgens långtur får bli imorgon istället. Hade tänkt rulla min "vanliga" 10-mila-runda:

bild

Bara en massa asfalt och grusväg och inte mycket till backar, men jag brukar kunna bli ganska trött i alla fall eftersom jag gasar på en del. :-)

Nån som vill med och plåga sig?

Aktuell sida: 22 av 40
Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

39 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 är rekordet. 0.919 sekunder