Skrivet av
Mr.Skalman den 22a juli
2km slingan bränner jag väl av på nån minut med en 4hjuling.. lite längre tid me trakton :)
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Hjälp,, mina hjul är runda.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Hjälp,, mina hjul är runda.
Skrivet av
Daniel_E den 23e juli
Hårdträningen inför Finnmarksturen fortsätter. Idag var jag och Gaastra till Brattfors för att nöta höjdmeter vid Mårtensklack och Lenåsberget. Som Homer hade sagt: "Mmmmmmmmmm, höjdmeter!" :-)
Blogginlägg: Finnmarksförberedelser
Eftersom jag själv inte är bilburen till vardags så hänger jag gärna med till Ockelbo-trakten om någon vill ha cykelsällskap. Att cykla dit för att köra backträning blir i längsta laget, i alla fall om man cyklar själv. GöranH, du gillar ju att cykla långt, vill du ta en långtur med lite höjdmeter? :-)
Daniel Eriksson (blogg, träningsjournal)
Blogginlägg: Finnmarksförberedelser
Eftersom jag själv inte är bilburen till vardags så hänger jag gärna med till Ockelbo-trakten om någon vill ha cykelsällskap. Att cykla dit för att köra backträning blir i längsta laget, i alla fall om man cyklar själv. GöranH, du gillar ju att cykla långt, vill du ta en långtur med lite höjdmeter? :-)
Skrivet av
GöranH den 23e juli
Hmm ja jo jag har i snitt legat på 40 mil i veckan under semesterveckorna. Men att cykla tungrullad MTB tur och retur Brattfors, plus backintervaller i det ordentligt backiga Brattforsområdet, det låter allt för tufft för mina spinkiga ben och veka själ. Om inte den ursäkten håller, tänker jag hävda att jag inte kan cykla förrän jag fått min nya PRO sadelstolpe eftersom sadelfästet på den gamla Ritcheystolpen inte håller fast sadeln. Det är faktiskt helt ärligt, otäckt att cykla när sadeln när som helst oväntat lossnar och man är på väg att vurpa.
Apropå ingenting. Fy tusan vad det är kul att cykla medvind, plötsligt känner man sig ju proffssnabb. Jag körde racerpass igår i rätt hård västlig vind. På hemvägen från Sandviken gick det med bra fart, jag snittade 50 km/h mellan rondellen i Valbo köpis och in till Boulongern. Den förvånade blicken på bilisterna var obetalbar när jag tyckte att de körde för långsamt och därför blåste om trots att de höll 50. Tror inte de är vana att bli omkörda av en cykel i de hastigheterna :)
Apropå ingenting. Fy tusan vad det är kul att cykla medvind, plötsligt känner man sig ju proffssnabb. Jag körde racerpass igår i rätt hård västlig vind. På hemvägen från Sandviken gick det med bra fart, jag snittade 50 km/h mellan rondellen i Valbo köpis och in till Boulongern. Den förvånade blicken på bilisterna var obetalbar när jag tyckte att de körde för långsamt och därför blåste om trots att de höll 50. Tror inte de är vana att bli omkörda av en cykel i de hastigheterna :)
Tack för sällskapet i går Daniel. Det blev ett härligt pass som verkligen sög musten ur benen.
Jag fick lite problem med cykeln på slutet, oljud från baknavet. Det verkar som att det har kommit in skräp i lagret som sitter i navet. Mitt verktyg som jag har för att ta bort kassetten nådde inte ner, så jag ska till Stöveln och kolla om dom har något sådant verktyg. Dessutom kändes inte styrningen som den ska. I nedre kullagret, på gaffelröret, var det många kulor som saknades när jag tog bort framgaffeln. Fattar inte vart dom har tagit vägen! Dom borde ju vara kvar i lagerbanan men icke.
Göran, jag tror att dina spinkiga ben är starkare än dom flestas så det är säkert inget problem för dig att rulla upp dit på grusvägar för att nöta backar på både stig och grusväg.
Magnus
Jag fick lite problem med cykeln på slutet, oljud från baknavet. Det verkar som att det har kommit in skräp i lagret som sitter i navet. Mitt verktyg som jag har för att ta bort kassetten nådde inte ner, så jag ska till Stöveln och kolla om dom har något sådant verktyg. Dessutom kändes inte styrningen som den ska. I nedre kullagret, på gaffelröret, var det många kulor som saknades när jag tog bort framgaffeln. Fattar inte vart dom har tagit vägen! Dom borde ju vara kvar i lagerbanan men icke.
Göran, jag tror att dina spinkiga ben är starkare än dom flestas så det är säkert inget problem för dig att rulla upp dit på grusvägar för att nöta backar på både stig och grusväg.
Magnus
Skrivet av
fphotography den 26e juli
Är det nån som vet om det går att hyra en hyffsad cykel för träning ett par veckor i Gävle?
Mvh
Fredrik
Hellre rik och lycklig än fattig och ledsen!
Mvh
Fredrik
Hellre rik och lycklig än fattig och ledsen!
Skrivet av
fedde den 26e juli
fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det nån som vet om det går att hyra en
> hyffsad cykel för träning ett par veckor i
> Gävle?
Någon cykeluthyrning i Gävle finns inte vad jag vet.
I Sandviken hyr Cykelbyggarn ut cyklar men det är nog bara
mer traditionella 1-växlade herr- och damcyklar som hyrs ut där.
(Det är intrycket jag har fått i alla fall när jag passerat och det
gör jag rätt ofta.)
/Fedde
med en pump kan man slå världen med häpnad
> Är det nån som vet om det går att hyra en
> hyffsad cykel för träning ett par veckor i
> Gävle?
Någon cykeluthyrning i Gävle finns inte vad jag vet.
I Sandviken hyr Cykelbyggarn ut cyklar men det är nog bara
mer traditionella 1-växlade herr- och damcyklar som hyrs ut där.
(Det är intrycket jag har fått i alla fall när jag passerat och det
gör jag rätt ofta.)
/Fedde
Skrivet av
Daniel_E den 27e juli
Nån som ska till Järbo imorgon som har plats över i bilen?
Tänkte leta sprättben vid Testebovallen ikväll, förmodligen runt 18.30. Nån som vill hänga på?
Tänkte leta sprättben vid Testebovallen ikväll, förmodligen runt 18.30. Nån som vill hänga på?
Skrivet av
JWL den 27e juli
Fasiken det var synd att jag inte såg detta tidigare. Tänkte precis åka ut i Stigslund och köra en runda.
Åker bort till Sthlm imorgon men skall cykla igen på fredag. Har du några bra stigar att visa Daniel? Eller någon annan för den delen också!
Åker bort till Sthlm imorgon men skall cykla igen på fredag. Har du några bra stigar att visa Daniel? Eller någon annan för den delen också!
Skrivet av
Hjortsberg den 27e juli
Någon här i närområdet som är intresserad av lite traktordäck?
Har 3 st Rocket Ron Evolution 2,4" som är körda under 10 mil och 1 st Racing Ralph Evolution 2,4" ny som jag vill göra mig av med, ligger bara och skräpar nu. Prisidé 150 kr/st Rocket Ron och 200 kr för Racing Ralph däcket som är nytt.
Skicka ett PM isådanafall.
Jesper Hjortsberg
Har 3 st Rocket Ron Evolution 2,4" som är körda under 10 mil och 1 st Racing Ralph Evolution 2,4" ny som jag vill göra mig av med, ligger bara och skräpar nu. Prisidé 150 kr/st Rocket Ron och 200 kr för Racing Ralph däcket som är nytt.
Skicka ett PM isådanafall.
Jesper Hjortsberg
Skrivet av
Daniel_E den 28e juli
JWL skrev:
> Fasiken det var synd att jag inte såg detta tidigare.
> Tänkte precis åka ut i Stigslund och köra en runda.
Kom iväg mycket senare än planerat så 19.45 var jag där och rullade runt. Vet inte hur resten av veckan ser ut träningsmässigt, det får kroppen och vädret bestämma. Finns säkert tid att visa lite stig i helgen om du är sugen.
Jag har gått och blivit en riktig proffsbloggare (not!). Efter att jag hade kört lite så ägnade jag några minuter åt att försöka filma mig själv för att ha nåt innehåll att blogga om/med. Lagom irriterande med en telefon hal som en tvål som inte alls ville stå kvar i det läge jag ställde den i. Efter många svordomar och åtskilliga myggbett lyckades jag i alla fall fånga ett par sprättben på video: Sprättbenens Hämnd
> Fasiken det var synd att jag inte såg detta tidigare.
> Tänkte precis åka ut i Stigslund och köra en runda.
Kom iväg mycket senare än planerat så 19.45 var jag där och rullade runt. Vet inte hur resten av veckan ser ut träningsmässigt, det får kroppen och vädret bestämma. Finns säkert tid att visa lite stig i helgen om du är sugen.
Jag har gått och blivit en riktig proffsbloggare (not!). Efter att jag hade kört lite så ägnade jag några minuter åt att försöka filma mig själv för att ha nåt innehåll att blogga om/med. Lagom irriterande med en telefon hal som en tvål som inte alls ville stå kvar i det läge jag ställde den i. Efter många svordomar och åtskilliga myggbett lyckades jag i alla fall fånga ett par sprättben på video: Sprättbenens Hämnd
Skrivet av
fedde den 28e juli
fedde skrev:
>
> Någon cykeluthyrning i Gävle finns inte vad jag
> vet.
>
Det ovanstående stämmer inte.
Posa cykel på Norra Rådmansgatan (bakom stadshuset i Gävle)
hyr ut cyklar enligt ett bestämt påstående på en krog igår kväll.
Men vilken typ av cyklar som hyrs ut gick inte att få fram.
/Fedde
>
> Någon cykeluthyrning i Gävle finns inte vad jag
> vet.
>
Det ovanstående stämmer inte.
Posa cykel på Norra Rådmansgatan (bakom stadshuset i Gävle)
hyr ut cyklar enligt ett bestämt påstående på en krog igår kväll.
Men vilken typ av cyklar som hyrs ut gick inte att få fram.
/Fedde
Skrivet av
Daniel_E den 28e juli
Jag har ingen aning om Posa hyr ut cyklar, men krog-sanningar ska man kanske inte lita 100% på.
Skrivet av
GöranH den 28e juli
Men Daniel du känner väl till devisen "In vino veritas" (I vinet ligger sanning). Självklart är det sant om en fyllbult har sagt det.
Skrivet av
fedde den 28e juli
GöranH skrev:
> Men Daniel du känner väl till devisen "In vino
> veritas" (I vinet ligger sanning). Självklart är
> det sant om en fyllbult har sagt det.
Just i detta fall var det "in cervisia veritas".
Och på krogen sägs bara sanningar, det är jag säker på...
/Fedde
> Men Daniel du känner väl till devisen "In vino
> veritas" (I vinet ligger sanning). Självklart är
> det sant om en fyllbult har sagt det.
Just i detta fall var det "in cervisia veritas".
Och på krogen sägs bara sanningar, det är jag säker på...
/Fedde
Skrivet av
Daniel_E den 28e juli
Det blev inte mycket till tävling för mig eftersom vevpartiet gav upp på uppvärmningen. Filmade dock starten och postade på YouTube.
Film plus 2 bilder i min blogg: Uppvärmningshaveri
Film plus 2 bilder i min blogg: Uppvärmningshaveri
Skrivet av
Hjortsberg den 28e juli
Trist som sagt, en kalkylerad risk var det ju. Det är alltid lätt att vara efterklok med facit i hand gällande vevpartiet. Kunde lika gärna hållt menar jag. :) Som sagt, en kalkylerad risk.
Men det kommer fler GC-cup tävlingar som du kan ladda till!
Kul med så många startande trots semestertider, eller tack vare semestertider? Eller tack vare grym bana? Eller båda två? :)
Jesper Hjortsberg
Men det kommer fler GC-cup tävlingar som du kan ladda till!
Kul med så många startande trots semestertider, eller tack vare semestertider? Eller tack vare grym bana? Eller båda två? :)
Jesper Hjortsberg
Skrivet av
Daniel_E den 28e juli
Hade jag haft något bakom pannbenet så hade jag nog kunnat kalkylera att det inte skulle hålla. Men nån vidare mekaniker är jag inte så då blev det som det blev.
Det går ut på att ta sig i mål så snabbt som möjligt, inte att ha lättaste cykeln. Vet inte om jag vinner den kategorin heller för den delen (8.35 kg).
Ett nytt KCNC XC2 Double vevparti borde vara på väg från Tuning-Bikes vilken dag som helst i alla fall. Ringer nog dit imorgon och kollar när de tror sig kunna skicka för nu står det att de har 10 vevpartier i lager.
Trevlig tävlingsrapport förresten Jesper! Enda problemet är att den gör mig ännu mer avundsjuk på er som faktiskt kunde vara med och tävla. :-)
Det går ut på att ta sig i mål så snabbt som möjligt, inte att ha lättaste cykeln. Vet inte om jag vinner den kategorin heller för den delen (8.35 kg).
Ett nytt KCNC XC2 Double vevparti borde vara på väg från Tuning-Bikes vilken dag som helst i alla fall. Ringer nog dit imorgon och kollar när de tror sig kunna skicka för nu står det att de har 10 vevpartier i lager.
Trevlig tävlingsrapport förresten Jesper! Enda problemet är att den gör mig ännu mer avundsjuk på er som faktiskt kunde vara med och tävla. :-)
Skrivet av
MTB_Johan den 29e juli
Ni ska vara glada ni som har motivation till att tävla. Det är nåt jag saknar helt just för tillfället, lider av nån slags bitter eftersmak och lätt apati sen SM fortfarande. Ska slakta kroppen rejält ett par dagar nu och anmäla mig till XC cupen i Södertälje, sen hoppas jag suget kommer tillbaks, ska nog ta och svälta mig en vecka så jag tappar några kilo oxå ;) På nästa G-cup kommer jag nog, och då jävlar ska ni få gasa för att vara före mig :)
http://johanostblom.wordpress.com
http://johanostblom.wordpress.com
Skrivet av
Daniel_E den 29e juli
Resultaten från gårdagens Gästrikecup-tävling ligger nu uppe: Gästrikecupen i Järbo 2010-07-27
Skrivet av
Hjortsberg den 29e juli
MTB_Johan skrev:
> Ni ska vara glada ni som har motivation till att
> tävla. Det är nåt jag saknar helt just för
> tillfället, lider av nån slags bitter eftersmak
> och lätt apati sen SM fortfarande. Ska slakta
> kroppen rejält ett par dagar nu och anmäla mig
> till XC cupen i Södertälje, sen hoppas jag suget
> kommer tillbaks, ska nog ta och svälta mig en
> vecka så jag tappar några kilo oxå ;) På
> nästa G-cup kommer jag nog, och då jävlar ska
> ni få gasa för att vara före mig :)
Vi får köra ett pass i Ockelbo snart, med tillhörande grillning. Fast om du ska banta så kan du ju äta linfrön istället ;)
Jesper Hjortsberg
> Ni ska vara glada ni som har motivation till att
> tävla. Det är nåt jag saknar helt just för
> tillfället, lider av nån slags bitter eftersmak
> och lätt apati sen SM fortfarande. Ska slakta
> kroppen rejält ett par dagar nu och anmäla mig
> till XC cupen i Södertälje, sen hoppas jag suget
> kommer tillbaks, ska nog ta och svälta mig en
> vecka så jag tappar några kilo oxå ;) På
> nästa G-cup kommer jag nog, och då jävlar ska
> ni få gasa för att vara före mig :)
Vi får köra ett pass i Ockelbo snart, med tillhörande grillning. Fast om du ska banta så kan du ju äta linfrön istället ;)
Jesper Hjortsberg
Skrivet av
NickeB den 1a augusti
Finns det någon lagom "backe" runt Gävle (max 10 min med cykel) som klarar 5 min cykling ?
Det är väldigt platt här.......
----------------------------------------------------
Lite mer, lite hårdare, lite längre, lite snabbare, lite lättare...
Det är väldigt platt här.......
Skrivet av
GöranH den 1a augusti
Hemlingbybacken bjuder ju på en viss utmaning. Daniel brukar cykla intervaller i Bomhusbacken.
Skrivet av
NickeB den 1a augusti
Tänkte försöka köra 5 min intervaller uppför med 60-80 kadens......
Har tagit nästa steg i träningen och börjar köra mer seriöst.....
Har tagit nästa steg i träningen och börjar köra mer seriöst.....
Skrivet av
Daniel_E den 1a augusti
Tyvärr finns inga långa backar i närområdet som jag känner till.
Bomhusbacken, från fängelset till toppen på slalombacken, tar mig ~1:45 att köra uppför. Hemlingbybacken, från portalen till parkeringen tar ca. 1 minut men man kan skarva på upp till toppen på slalombacken vilket ger ~1:45.
Ett annat alternativ är att köra intervaller på platten i Stackbo (30 min bort på cykel). Det går att skarva ihop en runda där som tar mig ~4:15 på mestadels ganska fin stig. Visst är det lite rötter, men de bombar man bara rakt över. Underlaget är varierande (bland annat en bit på lös sand) men erbjuder hela vägen tillräckligt högt rullmotstånd för att men inte ska behöva oroa sig för att "trampa ur".
Är vädret fint kanske det blir intervaller i Stackbo ikväll.
Bomhusbacken, från fängelset till toppen på slalombacken, tar mig ~1:45 att köra uppför. Hemlingbybacken, från portalen till parkeringen tar ca. 1 minut men man kan skarva på upp till toppen på slalombacken vilket ger ~1:45.
Ett annat alternativ är att köra intervaller på platten i Stackbo (30 min bort på cykel). Det går att skarva ihop en runda där som tar mig ~4:15 på mestadels ganska fin stig. Visst är det lite rötter, men de bombar man bara rakt över. Underlaget är varierande (bland annat en bit på lös sand) men erbjuder hela vägen tillräckligt högt rullmotstånd för att men inte ska behöva oroa sig för att "trampa ur".
Är vädret fint kanske det blir intervaller i Stackbo ikväll.
Skrivet av
PeterA den 1a augusti
Körs det några happyturer på ondsdagar i Gävle eller är det mest intervaller mm som förberedelser för diverse långlopp?
Jag körde iallafall 10km spåret i Stensätra + alla en hel drös med stigar mellan Vallhov och Björksätra. Det var stenigare än vad jag mindes, men flöt på betydligt bättre med fullgungaren än med HT'n:-)
Såg några smala mtb spår (1,9" eller 2.1") på 10km spåret. Det finns livstecken även i Sandviken;-)
/Peter
Jag körde iallafall 10km spåret i Stensätra + alla en hel drös med stigar mellan Vallhov och Björksätra. Det var stenigare än vad jag mindes, men flöt på betydligt bättre med fullgungaren än med HT'n:-)
Såg några smala mtb spår (1,9" eller 2.1") på 10km spåret. Det finns livstecken även i Sandviken;-)
/Peter
Skrivet av
Hjortsberg den 1a augusti
Daniel_E skrev:
> Tyvärr finns inga långa backar i närområdet
> som jag känner till.
>
> Bomhusbacken, från fängelset till toppen på
> slalombacken, tar mig ~1:45 att köra uppför.
> Hemlingbybacken, från portalen till parkeringen
> tar ca. 1 minut men man kan skarva på upp till
> toppen på slalombacken vilket ger ~1:45.
>
> Ett annat alternativ är att köra intervaller på
> platten i Stackbo (30 min bort på cykel). Det
> går att skarva ihop en runda där som tar mig
> ~4:15 på mestadels ganska fin stig. Visst är det
> lite rötter, men de bombar man bara rakt över.
> Underlaget är varierande (bland annat en bit på
> lös sand) men erbjuder hela vägen tillräckligt
> högt rullmotstånd för att men inte ska behöva
> oroa sig för att "trampa ur".
>
> Är vädret fint kanske det blir intervaller i
> Stackbo ikväll.
Vart ligger den stigen, lust att peka på karta? :)
Jesper Hjortsberg
> Tyvärr finns inga långa backar i närområdet
> som jag känner till.
>
> Bomhusbacken, från fängelset till toppen på
> slalombacken, tar mig ~1:45 att köra uppför.
> Hemlingbybacken, från portalen till parkeringen
> tar ca. 1 minut men man kan skarva på upp till
> toppen på slalombacken vilket ger ~1:45.
>
> Ett annat alternativ är att köra intervaller på
> platten i Stackbo (30 min bort på cykel). Det
> går att skarva ihop en runda där som tar mig
> ~4:15 på mestadels ganska fin stig. Visst är det
> lite rötter, men de bombar man bara rakt över.
> Underlaget är varierande (bland annat en bit på
> lös sand) men erbjuder hela vägen tillräckligt
> högt rullmotstånd för att men inte ska behöva
> oroa sig för att "trampa ur".
>
> Är vädret fint kanske det blir intervaller i
> Stackbo ikväll.
Vart ligger den stigen, lust att peka på karta? :)
Jesper Hjortsberg
Skrivet av
fphotography den 1a augusti
fedde skrev:
> fedde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Någon cykeluthyrning i Gävle finns inte vad
> jag
> > vet.
> >
>
> Det ovanstående stämmer inte.
>
>
> Posa cykel på Norra Rådmansgatan (bakom
> stadshuset i Gävle)
> hyr ut cyklar enligt ett bestämt påstående på
> en krog igår kväll.
>
> Men vilken typ av cyklar som hyrs ut gick inte att
> få fram.
>
>
> /Fedde
Hmm, får gå förbi och kolla då iaf... Men min uppladdning inför CykelVasan ser ut att skita sig ordentligt. Min cykel är på verkstan och det ser inte så lovande ut just nu.
Tack
/Fredrik
> fedde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Någon cykeluthyrning i Gävle finns inte vad
> jag
> > vet.
> >
>
> Det ovanstående stämmer inte.
>
>
> Posa cykel på Norra Rådmansgatan (bakom
> stadshuset i Gävle)
> hyr ut cyklar enligt ett bestämt påstående på
> en krog igår kväll.
>
> Men vilken typ av cyklar som hyrs ut gick inte att
> få fram.
>
>
> /Fedde
Hmm, får gå förbi och kolla då iaf... Men min uppladdning inför CykelVasan ser ut att skita sig ordentligt. Min cykel är på verkstan och det ser inte så lovande ut just nu.
Tack
/Fredrik
Skrivet av
Daniel_E den 1a augusti
Hjortsberg skrev:
> Vart ligger den stigen, lust att peka på karta? :)
Jag har bara varit där en gång så ta denna karta med en nypa salt. Magnus "Gaastra" kanske kan peka ut den lite bättre på kartan.
Hela området där stigen går är absolut fullproppat med stigar. Hur mycket som helst!
Det fina med den här sträckningen (från mitt perspektiv) är att någon annan redan gjort jobbet med att skarva ihop vettiga stigar till nåt som tar 4-6 minuter, plus att man får aktiv vila i några minuter när man rullar asfalt från mål till start. Ganska perfekt intervallträning alltså. På hela sträckan är det bara en skarp kurva som man måste bromsa för så man tappar drivet och en vägpassage där man gör klokt i att inte ladda fullt (för då landar man i lös sand vilket kan resultera i en OTB, var väldigt nära för mig sist), annars är det bara att trampa som en galning.
Det är absolut inget magiskt med just den här ihopskarvningen av småstigar, men jag visar gärna sträckan om nån är intresserad.
> Vart ligger den stigen, lust att peka på karta? :)
Jag har bara varit där en gång så ta denna karta med en nypa salt. Magnus "Gaastra" kanske kan peka ut den lite bättre på kartan.
Hela området där stigen går är absolut fullproppat med stigar. Hur mycket som helst!
Det fina med den här sträckningen (från mitt perspektiv) är att någon annan redan gjort jobbet med att skarva ihop vettiga stigar till nåt som tar 4-6 minuter, plus att man får aktiv vila i några minuter när man rullar asfalt från mål till start. Ganska perfekt intervallträning alltså. På hela sträckan är det bara en skarp kurva som man måste bromsa för så man tappar drivet och en vägpassage där man gör klokt i att inte ladda fullt (för då landar man i lös sand vilket kan resultera i en OTB, var väldigt nära för mig sist), annars är det bara att trampa som en galning.
Det är absolut inget magiskt med just den här ihopskarvningen av småstigar, men jag visar gärna sträckan om nån är intresserad.
Skrivet av
Nilsen den 1a augusti
Daniel, hur långt blir varvet för dig på Testebovallen? Testade tre varv igår och som jag körde blir det 3.1km och min tid är mer än 2 minuter, MINUTER! långsammare än din tid. Du är snabb helt enkelt. Vilka tider klämmer Palmberg & Co runt banan?
Skrivet av
Daniel_E den 1a augusti
Min klocka påstår att varvet är 3.07 eller 3.08, så du kör säkert ungefär samma runda.
Palmberg körde 4 varv plus en extra gång uppför backen på 31 minuter förra våren. Det ger en varvtid på runt 7.30.
Jag är ganska snabb vid Testebovallen, men Jesper är ännu snabbare. Men du måste komma ihåg att jag nött det där varvet otaliga gånger. Det är lätt att vara snabb om man vet exakt vilket spår man ska ta, då är det "bara" att trampa ordentligt.
Palmberg körde 4 varv plus en extra gång uppför backen på 31 minuter förra våren. Det ger en varvtid på runt 7.30.
Jag är ganska snabb vid Testebovallen, men Jesper är ännu snabbare. Men du måste komma ihåg att jag nött det där varvet otaliga gånger. Det är lätt att vara snabb om man vet exakt vilket spår man ska ta, då är det "bara" att trampa ordentligt.
Skrivet av
Nilsen den 1a augusti
Ok, så då är det bara att åka dit och nöta lite mer... Eller ganska mycket mer!
Skrivet av
Gaastra den 1a augusti
Det ser ut som att du, Daniel, har pekat ut stigen rätt så bra.
Skulle gärna åkt där men är i Göteborg på väg till Danmark.
Vi kan kanske ta en tur där när jag är tillbaka.
Magnus
Skulle gärna åkt där men är i Göteborg på väg till Danmark.
Vi kan kanske ta en tur där när jag är tillbaka.
Magnus
Skrivet av
Gaastra den 1a augusti
Har ett annat problem som jag inte har hittat någon lösning på. Axel som går genom baknavet har gått sönder lite. Hittar inte någon reservdel att köpa.
Försökte att montera tillbaka hjulet utan den del som har gått sönder, men får inte hjulet att snurra nå bra när jag skruvar fast det. Är det någon som har tips på varför det inte går att få till det?
Det är Mavic crossride hjul och det sitter en plastbricka på den ena delen som är pågängad på axeln, denna plastbricka har gått sönder.
Det slutar väl med att man måste beställa nya hjul!
Daniel, vilken spec var det på hjulen du köpte senast?
Det verkar inte bli så stor prisskillnad mellan dom olika fälgarna. Hur har du upplevt dina?
Magnus
Försökte att montera tillbaka hjulet utan den del som har gått sönder, men får inte hjulet att snurra nå bra när jag skruvar fast det. Är det någon som har tips på varför det inte går att få till det?
Det är Mavic crossride hjul och det sitter en plastbricka på den ena delen som är pågängad på axeln, denna plastbricka har gått sönder.
Det slutar väl med att man måste beställa nya hjul!
Daniel, vilken spec var det på hjulen du köpte senast?
Det verkar inte bli så stor prisskillnad mellan dom olika fälgarna. Hur har du upplevt dina?
Magnus
Skrivet av
Daniel_E den 1a augusti
Gaastra skrev:
> Daniel, vilken spec var det på hjulen du köpte senast?
AC nav, DT Revo ekrar (3-kors), alu-nipplar, Podium MMX fälgar.
1266 gram med gul tejp och ventil:
> Det verkar inte bli så stor prisskillnad mellan dom olika fälgarna. Hur har du upplevt dina?
Podium MMX är en "race-only" fälg med begränsad livslängd och en viktgräns på 77 kg (jag är klart över gränsen alltså). Vet inte om jag skulle rekommendera den till någon som träningshjul. Den väger ~290 gram och är så tunn att det är NORMALT att den buktar ut vid nipplarna.
Däremot skulle jag absolut rekommendera Alpine-fälgen. Det är efterföljaren till Olympic-fälgen som jag har på mina träningshjul och även om den är lätt (~330 gram) så ska den vara riktigt hållbar och styv.
Nästa gång jag beställer hjul så blir det Sapim CX-Ray ekrar trots att de är mycket dyrare än DT Revo. Inte för att jag tror aero ger mig nåt, utan för att det är förjävla svårt att rikta upp hjul med DT Revo ekrar. Man ser inte när ekern vrider sig (och den är så tunn att den vrider sig lätt och mycket). Är ekern platt så ser man i alla fall om den vrider sig och kan då hålla emot med ett litet verktyg.
Lätta hjul gör en enorm skillnad på hur hojen känns tycker jag. Mina tävlingshjul är lite flexigare än träningshjulen, men absolut inte så mycket att det stör mig.
> Daniel, vilken spec var det på hjulen du köpte senast?
AC nav, DT Revo ekrar (3-kors), alu-nipplar, Podium MMX fälgar.
1266 gram med gul tejp och ventil:
> Det verkar inte bli så stor prisskillnad mellan dom olika fälgarna. Hur har du upplevt dina?
Podium MMX är en "race-only" fälg med begränsad livslängd och en viktgräns på 77 kg (jag är klart över gränsen alltså). Vet inte om jag skulle rekommendera den till någon som träningshjul. Den väger ~290 gram och är så tunn att det är NORMALT att den buktar ut vid nipplarna.
Däremot skulle jag absolut rekommendera Alpine-fälgen. Det är efterföljaren till Olympic-fälgen som jag har på mina träningshjul och även om den är lätt (~330 gram) så ska den vara riktigt hållbar och styv.
Nästa gång jag beställer hjul så blir det Sapim CX-Ray ekrar trots att de är mycket dyrare än DT Revo. Inte för att jag tror aero ger mig nåt, utan för att det är förjävla svårt att rikta upp hjul med DT Revo ekrar. Man ser inte när ekern vrider sig (och den är så tunn att den vrider sig lätt och mycket). Är ekern platt så ser man i alla fall om den vrider sig och kan då hålla emot med ett litet verktyg.
Lätta hjul gör en enorm skillnad på hur hojen känns tycker jag. Mina tävlingshjul är lite flexigare än träningshjulen, men absolut inte så mycket att det stör mig.
Skrivet av
Daniel_E den 1a augusti
Nilsen skrev:
> Ok, så då är det bara att åka dit och nöta lite mer... Eller ganska mycket mer!
Går det inte snabbt nog kan man alltid skylla på materialet. Min plastraket väger 8.35 kg, vad väger din? Där har du säkert några minuter att tjäna. ;-)
> Ok, så då är det bara att åka dit och nöta lite mer... Eller ganska mycket mer!
Går det inte snabbt nog kan man alltid skylla på materialet. Min plastraket väger 8.35 kg, vad väger din? Där har du säkert några minuter att tjäna. ;-)
Skrivet av
Nilsen den 2a augusti
Ööh, tror att den ligger kring 12-13kg, om vi drar av 30 sek/kg så ligger vi lika ;)
Skrivet av
fphotography den 2a augusti
Lite mer exakt, var cyklar ni uppe vid Testebovallen?
Sportson omprioriterade lite och fixade ihop mitt bakhjul så nu har jag cykeln med mig upp och lite stigkörning kunde vara bra för motionen.
Mvh
Fredrik
Sportson omprioriterade lite och fixade ihop mitt bakhjul så nu har jag cykeln med mig upp och lite stigkörning kunde vara bra för motionen.
Mvh
Fredrik
Skrivet av
Föredetting den 2a augusti
Kan väl ta ett pass i morgon kl 18.00 och visa Testebovallen och vidare mot Skidstavallen och ev till Utvalnäs och Argos spår som är fina.
Kanske några fler hänger på??.
Eller i kväll om det ej regnar, vilket dom varnat för (cyklat bara när det är sol)
Kanske några fler hänger på??.
Eller i kväll om det ej regnar, vilket dom varnat för (cyklat bara när det är sol)
Skrivet av
mgns.nlssn den 2a augusti
Då har väl träningsverken slagit till och benen blir cementerade!
Lägg upp bilder från igår, jag tänkte morpha mina lår lite...
Lägg upp bilder från igår, jag tänkte morpha mina lår lite...
Skrivet av
Vart bara två bilder när Gävle Senior Artros MTB sällskap var ute på tur. Även Pontus var med fast ej på bild, 75 km vart det iallafall :

Skrivet av
Måste komplettera med en bild på an av dom handbyggda stigarna i Lugnet där jag är och kör vilse ibland.

Skrivet av
JWL den 2a augusti
Föredetting skrev:
> Kan väl ta ett pass i morgon kl 18.00 och visa
> Testebovallen och vidare mot Skidstavallen och ev
> till Utvalnäs och Argos spår som är fina.
> Kanske några fler hänger på??.
> Eller i kväll om det ej regnar, vilket dom varnat
> för (cyklat bara när det är sol)
Jag kan både ikväll och imorgon och hänger gärna med.
//
Johan
> Kan väl ta ett pass i morgon kl 18.00 och visa
> Testebovallen och vidare mot Skidstavallen och ev
> till Utvalnäs och Argos spår som är fina.
> Kanske några fler hänger på??.
> Eller i kväll om det ej regnar, vilket dom varnat
> för (cyklat bara när det är sol)
Jag kan både ikväll och imorgon och hänger gärna med.
//
Johan
Skrivet av
Är det några som hänger på en tur kl 1800 ikväll från Hälsocentralen i Strömsbro för att kolla in lite stigar??
Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.