[RR] Voltaren Dh Cup 2007 The Grand Finale
Skrivet av
Fässberg den 16e juli, 2007
Förväntningarna var stora inför denna späckade finaldag vilket kunde märkas redan dagarna före tävlingen här på forumet då diverse bortförklaringar kunde synas. Det var allt från stundande sjukdomar till materialfel, fantasin visste helt enkelt inga gränser.
Den enda som hade en riktig ursäkt enligt tävlingsledningen var Phatbot som helt enkelt körde av baksvingen på sin 29” Ventana på träningsdagen innan tävlingen.
30 föranmälda var vi, mellan 20-22 startande i varje race så ett visst svinn hade det blivit redan inför första starten.
Dagens första åk gick på Graffiti löpet som hade fått sig ett trevlig utseende efter veckans regn. Ett rot parti mitt på banan skördade sina offer hämningslöst. Snabbast ner detta åk var undertecknad, och tackar MAXXIS för deras Wet Screams… På detta åk kunde även tävlingens yngsta åkare skådas, Jubelero-junior på snart 9 år visar att det finns en återväxt av frirajdare i Göteborg.
Jubelero-junior
Hej vad det går mellan klippor och snår, Pajjdeg rockar loss
Team Voltaren Pontus visar vägen
Dagens DNF (did not finish) stod Crex för....
Topp Fem såg ut som följer
1. Fässberg
2. Roster
3. Plumse
4. Vince
5. HerrPeter
Dagens andra åk gick längs hillsprint spåret Stubinen. Denna bana hade klarat sig mkt bra i regnet och var snabb samt konditionskrävande. Långt gräs på mittpartiet gjorde det hela lite mera intressant. Ytterst få omkull körningar på detta åk. Vindsnabbe Manji på sin hårdsvans dansade nerför banan på snabbaste tid. Få hanterar en HT som honom.
Åkets tumme upp, stod Westman för
1. Manji
2. Fässberg
3. HerrPeter
4. Rooster
5. Plumse
Efter dessa två åk var det dags för påfyllning av maskineriet och grillen drogs fram. Stämningen infann sig direkt. Cykelmek, lite friåkande och givetvis allehanda bortförklaringar kunde både ses och höras mellan korvtuggorna. De som var törstigas var konstigt nog dom som hade druckit längst in på småtimmarna natten innan, och givetvis var dessa personer väldigt tacksamma för den folkisar som serverades. Återställare yppade någon?
Korvgrillning
Trash talk
Shlap hävdar att fyra korvar är receptet för vinst, eller om det var för korv stroganoff kanske?
Med mätta magar och pigga huvuden!? Var det äntligen dags för åk nummer tre.
Staffans Störtlopp var det nu som skulle besegras och man kunde ana en viss oro bland åkarna då det poängterades att det var just denna sträcka som hade tvingat Staffan (C-dale) till en akut axel operation tidigare i veckan.
Denna bana krävde också mycket riktigt sina offer. Några incidenter som kunde beskådas var PontusL som hade närkontakt med ett träd, undertecknad halkade i stenpartiet och körde i mål med sadeln på tvären, just detta stenparti orsakade en hel del problem för åkarna.
Dagens bedrift stod ändå Manji för då han trots punktering på båda hjulen i stenpartiet lyckas ta sig i mål och på snabbaste tid dessutom, respekt!
Tråkigt nog krävde även denna gång Staffans Störtlopp ett sjukhus besök, Erik_k fick ett så pass djupt jack i smalbenet av pedalen att ett par stygn var ofrånkomliga..
Smalt som vanligt, Nenja utmanar
Manji, snabb som en vessla. Här med luft i båda däcken
1. Manji
2. Plumse
3. Fässberg
4. Vince
5. Carl (Crex)
Det var ett sargat gäng som till slut var klara för att köra dagens sista åk.
Detta åk skulle även visa sig vara dagens svåraste med branta hällar, hala kurvor samt svåra stenpartier.
Endast 14 stycken åkare var det som valde att försöka bemästra denna bana, nämligen HHHR (Hej Hej Hans Ray)
Även denna bana krävde sina offer, dock inget blodvite men väl klämda familj-juveler samt en del materiella skador så som sadelstolpar och baktrianglar….
Förhands tippade Vince som dagen innan hade visat hur man skulle forcera det svåraste stenpartiet, ”Le dö´skall”, körde tyvärr bort sig genom att halka på en förrädisk stenhäll.
Plumse körde helt enkelt ett lugnt och sansat fin-åk på sin Tomac som så när tog honom hela vägen till första plats.
Rooster har precis lagt en dumle sladd.....
scrap, högt upp ovanför Mölndal
Lite sega men tävlingsugna herrar i startfållan
Underteckand värmde upp med hoppsa steg och armhävningar
Dagens böjda sadelrör stod IGGE för
1. Fässberg
2. Plumse
3. Rooster
4. Vince
5. henlof
Dagens tävlingar gjorde att slutställningen i den totala poänglistan ser ut så här
1. Fässberg 196
2. Chrillepille 115
3. Dick 115
4. Manji 109
5. Robert (Plumse) 106
6. HerrPeter 88
7. Vince 85
8. Carl (Crex) 68
9. Rooster 66
10. PontusL 56
11. Eric W 44
12. Robin 38
13. Henrik (henlof) 36
14. scrap 33
15. Ludde (hilltrasher) 30
16. Orange 28
17. Westman 26
18. Morfum 25
19. Ola 19
20. PelleHå 18
21. Mats (Mats412) 17
22. Pajjdeg 14
23. Christian 13
24. Pbeijer och Martin 12
25. Roger (Obed) 9
26. Shlap 6
27. Simon och PA 4
28. einfinity och Nenja 3
29. C-dale 2
30. IGGE och Miche 1
Damklassen regerades av einfinity på 180 poäng
Till sist vill vi i Team Voltaren tacka för oss och tacka alla för visat intresse. Det har varit väldigt kul att se er kasta er utför våra favorit banor här i Göteborg.
För den tävlings / revansch sugne kommer det mycket troligt dyka upp fler tävlingar under sensommar eller hösten. Så håll utkik i era PM lådor…
Vill även skicka ett extra tack för visat intresse till vårat trevliga gäng från Växjö, Pajjdeg, Shlap och Rooster. Alltid kul att träffa nya happyiter.
Fler bilder hittar du här
http://www.pixbox.se
Samtliga tider och placeringar hittar du här http://www.freewebs.com
/Fredrik – Team Voltaren

Redigerad 3 gånger. Senaste ändring 2007-07-17 07:28 av Fässberg.
Den enda som hade en riktig ursäkt enligt tävlingsledningen var Phatbot som helt enkelt körde av baksvingen på sin 29” Ventana på träningsdagen innan tävlingen.
30 föranmälda var vi, mellan 20-22 startande i varje race så ett visst svinn hade det blivit redan inför första starten.
Dagens första åk gick på Graffiti löpet som hade fått sig ett trevlig utseende efter veckans regn. Ett rot parti mitt på banan skördade sina offer hämningslöst. Snabbast ner detta åk var undertecknad, och tackar MAXXIS för deras Wet Screams… På detta åk kunde även tävlingens yngsta åkare skådas, Jubelero-junior på snart 9 år visar att det finns en återväxt av frirajdare i Göteborg.
Jubelero-junior
Hej vad det går mellan klippor och snår, Pajjdeg rockar loss
Team Voltaren Pontus visar vägen
Dagens DNF (did not finish) stod Crex för....
1. Fässberg
2. Roster
3. Plumse
4. Vince
5. HerrPeter
Dagens andra åk gick längs hillsprint spåret Stubinen. Denna bana hade klarat sig mkt bra i regnet och var snabb samt konditionskrävande. Långt gräs på mittpartiet gjorde det hela lite mera intressant. Ytterst få omkull körningar på detta åk. Vindsnabbe Manji på sin hårdsvans dansade nerför banan på snabbaste tid. Få hanterar en HT som honom.
Åkets tumme upp, stod Westman för
1. Manji
2. Fässberg
3. HerrPeter
4. Rooster
5. Plumse
Efter dessa två åk var det dags för påfyllning av maskineriet och grillen drogs fram. Stämningen infann sig direkt. Cykelmek, lite friåkande och givetvis allehanda bortförklaringar kunde både ses och höras mellan korvtuggorna. De som var törstigas var konstigt nog dom som hade druckit längst in på småtimmarna natten innan, och givetvis var dessa personer väldigt tacksamma för den folkisar som serverades. Återställare yppade någon?
Korvgrillning
Trash talk
Shlap hävdar att fyra korvar är receptet för vinst, eller om det var för korv stroganoff kanske?
Med mätta magar och pigga huvuden!? Var det äntligen dags för åk nummer tre.
Staffans Störtlopp var det nu som skulle besegras och man kunde ana en viss oro bland åkarna då det poängterades att det var just denna sträcka som hade tvingat Staffan (C-dale) till en akut axel operation tidigare i veckan.
Denna bana krävde också mycket riktigt sina offer. Några incidenter som kunde beskådas var PontusL som hade närkontakt med ett träd, undertecknad halkade i stenpartiet och körde i mål med sadeln på tvären, just detta stenparti orsakade en hel del problem för åkarna.
Dagens bedrift stod ändå Manji för då han trots punktering på båda hjulen i stenpartiet lyckas ta sig i mål och på snabbaste tid dessutom, respekt!
Tråkigt nog krävde även denna gång Staffans Störtlopp ett sjukhus besök, Erik_k fick ett så pass djupt jack i smalbenet av pedalen att ett par stygn var ofrånkomliga..
Smalt som vanligt, Nenja utmanar
Manji, snabb som en vessla. Här med luft i båda däcken
1. Manji
2. Plumse
3. Fässberg
4. Vince
5. Carl (Crex)
Det var ett sargat gäng som till slut var klara för att köra dagens sista åk.
Detta åk skulle även visa sig vara dagens svåraste med branta hällar, hala kurvor samt svåra stenpartier.
Endast 14 stycken åkare var det som valde att försöka bemästra denna bana, nämligen HHHR (Hej Hej Hans Ray)
Även denna bana krävde sina offer, dock inget blodvite men väl klämda familj-juveler samt en del materiella skador så som sadelstolpar och baktrianglar….
Förhands tippade Vince som dagen innan hade visat hur man skulle forcera det svåraste stenpartiet, ”Le dö´skall”, körde tyvärr bort sig genom att halka på en förrädisk stenhäll.
Plumse körde helt enkelt ett lugnt och sansat fin-åk på sin Tomac som så när tog honom hela vägen till första plats.
Rooster har precis lagt en dumle sladd.....
scrap, högt upp ovanför Mölndal
Lite sega men tävlingsugna herrar i startfållan
Underteckand värmde upp med hoppsa steg och armhävningar
Dagens böjda sadelrör stod IGGE för
1. Fässberg
2. Plumse
3. Rooster
4. Vince
5. henlof
Dagens tävlingar gjorde att slutställningen i den totala poänglistan ser ut så här
1. Fässberg 196
2. Chrillepille 115
3. Dick 115
4. Manji 109
5. Robert (Plumse) 106
6. HerrPeter 88
7. Vince 85
8. Carl (Crex) 68
9. Rooster 66
10. PontusL 56
11. Eric W 44
12. Robin 38
13. Henrik (henlof) 36
14. scrap 33
15. Ludde (hilltrasher) 30
16. Orange 28
17. Westman 26
18. Morfum 25
19. Ola 19
20. PelleHå 18
21. Mats (Mats412) 17
22. Pajjdeg 14
23. Christian 13
24. Pbeijer och Martin 12
25. Roger (Obed) 9
26. Shlap 6
27. Simon och PA 4
28. einfinity och Nenja 3
29. C-dale 2
30. IGGE och Miche 1
Damklassen regerades av einfinity på 180 poäng
Till sist vill vi i Team Voltaren tacka för oss och tacka alla för visat intresse. Det har varit väldigt kul att se er kasta er utför våra favorit banor här i Göteborg.
För den tävlings / revansch sugne kommer det mycket troligt dyka upp fler tävlingar under sensommar eller hösten. Så håll utkik i era PM lådor…
Vill även skicka ett extra tack för visat intresse till vårat trevliga gäng från Växjö, Pajjdeg, Shlap och Rooster. Alltid kul att träffa nya happyiter.
Fler bilder hittar du här
http://www.pixbox.se
Samtliga tider och placeringar hittar du här http://www.freewebs.com
/Fredrik – Team Voltaren
Redigerad 3 gånger. Senaste ändring 2007-07-17 07:28 av Fässberg.
Skrivet av
Morfum den 16e juli, 2007
Göttans fruttis ;P Jag e tvärnöjd med min placering =)
Jag tror shlap pratar om fäbofalukorv förövrigt =)
Tack för den här gången. vi syns snart igen era dårar!!
Puss. Morfum.
-----------------------------------------------------------------------
Säljer motorjunk:
http://kopochsalj.eniro.se
Jag tror shlap pratar om fäbofalukorv förövrigt =)
Tack för den här gången. vi syns snart igen era dårar!!
Puss. Morfum.
Säljer motorjunk:
Skrivet av
PontusL den 16e juli, 2007
Wohoo! Eller, tja.. Att jag hamnade efter Kräxx var ju inge vidare...
En liten rättelse bara, det är Roosters målgång vi ser på bild 5 från slutet (notera det eleganta stoppsladdsmärket i gruset)
/P

En liten rättelse bara, det är Roosters målgång vi ser på bild 5 från slutet (notera det eleganta stoppsladdsmärket i gruset)
/P
Skrivet av
plumse den 16e juli, 2007
Det var lite Dumlereklamvarning på det bromsmärket =)
Skrivet av
Manji den 16e juli, 2007
Härlig resumé :-)
Grattis Fässberg till totalen!
Egentligen grymt att det blivit så många som kört cupen under året. Måste kännas bra?
Mvh
-M-
Grattis Fässberg till totalen!
Egentligen grymt att det blivit så många som kört cupen under året. Måste kännas bra?
Mvh
-M-
Skrivet av
Tack manji!
Jora klart det känns riktigt roligt att folk vill vara med och tävla lite:)
Totalt är det 38 stycken som har deltagit på de olika tävlingarna.

Jora klart det känns riktigt roligt att folk vill vara med och tävla lite:)
Totalt är det 38 stycken som har deltagit på de olika tävlingarna.
Skrivet av
Westman den 16e juli, 2007
Tack för ett grymt arr grabbar! Synd att jag inte kunde vara med på fler tävlingar under säsongen. Första och sista fick räcka.
Allt skitsnack om materialfel under dalakorpen straffade sig och nu råkade jag fan ut för morfumjävulen. Kedja som gick av i första loppet, bakre bromsskrivan lossnade i andra och baknavet glappade sönder helt under tredje. Men jag är fan nöjd med resultatet ändå, 11a, 9a och 7a på banor jag inte kunde känns helt ok. Synd som fan att jag inte kunde köra den enda banan jag kunde pga icke fungerande bakhjul bara. Hade vart skoj att försöka ta en topp fem-placering där. Nåväl, nya tävlingar, nya takter!
Förvirrande resultatlista, jag har ingen aning om vilka carl, martin, henrik och andra förnamn är.. Kom efter en stund på att Carl måste vara Crex. Förslag på namnkonvention riktigt namn/happynamn. :)
Peace out
Allt skitsnack om materialfel under dalakorpen straffade sig och nu råkade jag fan ut för morfumjävulen. Kedja som gick av i första loppet, bakre bromsskrivan lossnade i andra och baknavet glappade sönder helt under tredje. Men jag är fan nöjd med resultatet ändå, 11a, 9a och 7a på banor jag inte kunde känns helt ok. Synd som fan att jag inte kunde köra den enda banan jag kunde pga icke fungerande bakhjul bara. Hade vart skoj att försöka ta en topp fem-placering där. Nåväl, nya tävlingar, nya takter!
Förvirrande resultatlista, jag har ingen aning om vilka carl, martin, henrik och andra förnamn är.. Kom efter en stund på att Carl måste vara Crex. Förslag på namnkonvention riktigt namn/happynamn. :)
Peace out
hehe, och för att göra det extra krångligt kallas jag för både Plumse och Robert. Men det är så det är på Happy! Det är ju kaos =)
Kanske dags för en uppdelning av forumet?
Ironi gör sig bäst på nätet
Skrivet av
haha!
Radical, Prophet, lift, stenigt, DH, single track, AM, roadtrips, Oppigårds, bearnaise
Köpes: b-b-billigt 26" hjulpar typ SIBA till pubcykel
Skrivet av
haha när alla resultat är uppe på "resultat sidan" kommer det stå nummer kopplade till namnen, då blir det lättare :)
Edit: fixade till så även Westman hängde me ;)
Ebeth: vet detta, vet även att minst en topp 5 åkare är anmäld....
Fast efteranmälan? Krävs det inte tillhörighet i någon cykelklubb för att få köra SM, så har jag fattat det i alla fall?

Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2007-07-16 14:41 av Fässberg.
Edit: fixade till så även Westman hängde me ;)
Ebeth: vet detta, vet även att minst en topp 5 åkare är anmäld....
Fast efteranmälan? Krävs det inte tillhörighet i någon cykelklubb för att få köra SM, så har jag fattat det i alla fall?
Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2007-07-16 14:41 av Fässberg.
Skrivet av
E-beth den 16e juli, 2007
Downhill SM i Huskvarna nu i helgen som kommer, bara så ni vet! :]
Vore kul med lite fler representanter ifrån bästkusten där... anmälan kan dessutom göras på plats om man så vill.
----------------------------------------------------------------
http://www.elisabethengstrom.se
Vore kul med lite fler representanter ifrån bästkusten där... anmälan kan dessutom göras på plats om man så vill.
Skrivet av
henlof den 16e juli, 2007
henrik är jag.. henlof med andra ord =) körde med en röd dabomb
Skrivet av
vince den 16e juli, 2007
E-beth skrev:
-------------------------------------------------------
> Downhill SM i Huskvarna nu i helgen som kommer,
> bara så ni vet! :]
>
> Vore kul med lite fler representanter ifrån
> bästkusten där... anmälan kan dessutom göras
> på plats om man så vill.
jo men dete ju svindyrt att göra efteranmälan...
> Downhill SM i Huskvarna nu i helgen som kommer,
> bara så ni vet! :]
>
> Vore kul med lite fler representanter ifrån
> bästkusten där... anmälan kan dessutom göras
> på plats om man så vill.
jo men dete ju svindyrt att göra efteranmälan...
Skrivet av
Jag tror inte tävlingsarrangörerna på riktigt förstår hur mycket det hindrar att det är så jävla dyrt att ställa upp. Jag tog 20 spänn för dala-korpen och folk klagar fan än t o m på det. :)
Radical, Prophet, lift, stenigt, DH, single track, AM, roadtrips, Oppigårds, bearnaise
Skrivet av
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeehhhhhh!!!! ursäkta mig? dyrt?!
Nu skämtar ni väl ändå med mig?!
Hur många tiotals tusen kostar inte era cyklar? Och vad kostar inte allt annat; skydd, kläder mm.
Jag förstår att många kanske inte vill eller vågar ställa upp, men klaga på att det kostar lite mer än ett svartrejs är ju bara löjligt.
Nu skämtar ni väl ändå med mig?!
Hur många tiotals tusen kostar inte era cyklar? Och vad kostar inte allt annat; skydd, kläder mm.
Jag förstår att många kanske inte vill eller vågar ställa upp, men klaga på att det kostar lite mer än ett svartrejs är ju bara löjligt.
Skrivet av
Eh, nej bara för att det andra är dyrt så behöver man ju inte fler utgifter eller? Har man knappt råd med skydd så varför ska man betala flera hundra för att åka ett lopp när man kan göra det för en tjuga och förmodligen ha lika kul?
Nej, jag tycker det är för dyrt på en tight studentbudget. Men smaken är som baken.
Och ja, folk klagar om 20 spänn, på riktigt(dock ej jag).
Och ja, folk klagar om 20 spänn, på riktigt(dock ej jag).
kan man lägga 35 papp och uppåt på en downhill-hojj så tycker jag man kan lägga 250 kronor till för att få en startplats i DH SM också.
Det är ju som om man köpte en ferarri för sina sista pengar men inte har råd med någon bensin...
Det är ju som om man köpte en ferarri för sina sista pengar men inte har råd med någon bensin...
Skrivet av
Snarare avgiften för att köra över öresundsbron när man kan köra gratis över tjörnbron... :)
Skrivet av
Nja inte riktigt. Det är som att köpa en Ferrari och sen inte ha råd att ta den till Ringen.
250 spänn/pers tycker jag att de skulle försökt klämma ur sponsorerna, även om det är småpengar.
Ironi gör sig bäst på nätet
Skrivet av
Alltså bettan, jag håller delvis med dig. Poängen är att jag skulle lägga dom pengarna om jag var riktigt sugen på det, men alla som är halvsugna drar sig för det om det är dyrt. Så vill man locka FLER och bredda sporten ska det vara billigare, dom som är med klagar säkert inte för dom är ju raceheads. Kanske en amatörklass eller nåt, fan vet jag. Skit samma, jag gillar korpen-racen iaf. Inkörsport till tyngre grejer.
Skrivet av
nolltid den 16e juli, 2007
Westman skrev:
> Jag tror inte tävlingsarrangörerna på riktigt förstår hur mycket det hindrar att det är så
> jävla dyrt att ställa upp. Jag tog 20 spänn för dala-korpen och folk klagar fan än t o m på det. :)
Jag tror inte att någon som tycker att anmälningsavgiften är dyr,
förstår hur mycket jobb det ligger i att dra en riktigt bra bana och
arrangera en lyckad cuptävling i downhill.
Dalakorpen må ju vara kul, men gräv en riktigt bra bana och styr upp
ett arrangemang för 100-150 tävlande så får du se hur lätt det är.
- Musik, P/A, speaker
- Priser
- Resultat
- Tidtagningssystem
- Godkänd bana
- Lift som går
- Inbjudan på www
- Reklam
osv.
De som arrangerar tävlingar jobbar gratis för att du ska kunna ha kul
och du kan ändå inte unna deras förening ett par hundralappar i anmälan.
Pinsamt.
> Jag tror inte tävlingsarrangörerna på riktigt förstår hur mycket det hindrar att det är så
> jävla dyrt att ställa upp. Jag tog 20 spänn för dala-korpen och folk klagar fan än t o m på det. :)
Jag tror inte att någon som tycker att anmälningsavgiften är dyr,
förstår hur mycket jobb det ligger i att dra en riktigt bra bana och
arrangera en lyckad cuptävling i downhill.
Dalakorpen må ju vara kul, men gräv en riktigt bra bana och styr upp
ett arrangemang för 100-150 tävlande så får du se hur lätt det är.
- Musik, P/A, speaker
- Priser
- Resultat
- Tidtagningssystem
- Godkänd bana
- Lift som går
- Inbjudan på www
- Reklam
osv.
De som arrangerar tävlingar jobbar gratis för att du ska kunna ha kul
och du kan ändå inte unna deras förening ett par hundralappar i anmälan.
Pinsamt.
Skrivet av
Men du Henke, det här var inte meningen att bli staten vs mig. Det är ju upp till var och en att bedöma hur mycket pengar man har, eller CSN i mitt fall. Och jag får prioritera rätt hårt för att ha råd med hojandet över huvud taget, så anmälningsavgifter och att unna någon förening pengar ligger inte riktigt i mina ramar. Men visst, när jag får lön inom en inte allt för snar framtid förändras förutsättningarna . Och därmed tror jag gjorde det tillräckligt tydligt att jag inte tycker att det är principiellt fel att ta betalt för ett arr, bara att JAG INTE HAR RÅD.
Edit : Ok, jag trampade på en öm tå i DH-sverige, inser det. Men för mig så väljer jag hellre tre dagars liftkort i Gesunda än en start i halvdan backe i södra sverige. Var och en har rätt till sin åsikt.
För övrigt så arbetar jag för att folk ska ha en kul dag me korpen-arren, liksom folk gjorde i gbg vi den här tillställningen, så skillnaden är inte stor. Vi har bara inte lika stor organisation, men principen är ju fan samma. Och jag skickar ut PM, gör reklam och ringer folk. Rekar banor, gräver och förbereder. Så jag vet mkt väl vad det innebär att arra en tävling. Okej, vi har inget PA-kit och ingen lift. Men liftkortet ingår ju ändå inte i startavgiften på dom tävlingar jag sett.
Anyway, slutsatsen är väl att om nåt är prisvärt eller inte ligger i betraktarens ögon och ekonomi.
Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2007-07-16 19:10 av Westman.
Edit : Ok, jag trampade på en öm tå i DH-sverige, inser det. Men för mig så väljer jag hellre tre dagars liftkort i Gesunda än en start i halvdan backe i södra sverige. Var och en har rätt till sin åsikt.
För övrigt så arbetar jag för att folk ska ha en kul dag me korpen-arren, liksom folk gjorde i gbg vi den här tillställningen, så skillnaden är inte stor. Vi har bara inte lika stor organisation, men principen är ju fan samma. Och jag skickar ut PM, gör reklam och ringer folk. Rekar banor, gräver och förbereder. Så jag vet mkt väl vad det innebär att arra en tävling. Okej, vi har inget PA-kit och ingen lift. Men liftkortet ingår ju ändå inte i startavgiften på dom tävlingar jag sett.
Anyway, slutsatsen är väl att om nåt är prisvärt eller inte ligger i betraktarens ögon och ekonomi.
Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2007-07-16 19:10 av Westman.
Skrivet av
hihihi sånt här får mig att små le lite :)
Men åter till min frågeställning, har jag missuppfattat det hela med efteranmälan. Visst måste man vara medlem i någon klubb för att få köra SM, så tolkade jag i alla fall reglerna på cykelförbundets hemsida?

Men åter till min frågeställning, har jag missuppfattat det hela med efteranmälan. Visst måste man vara medlem i någon klubb för att få köra SM, så tolkade jag i alla fall reglerna på cykelförbundets hemsida?
Skrivet av
Chrillepille den 16e juli, 2007
Fässberg skrev:
Visst
> måste man vara medlem i någon klubb för att få
> köra SM, så tolkade jag i alla fall reglerna på
> cykelförbundets hemsida?
Japp, så tror jag det är och dessutom måste man ha årslicens, om jag inte missminner mig. Vet man vad man vill köra under en säsong och är ute i god tid med anmälningarna så är det inte några problem. Vill man spontantävla med kort varsel så är SM den sämsta(=dyraste) tävlingen att vara med på. Dock är SM något stort och prestigefullt (eller borde vara det iallafall) och kanske inte är till för spontantävlande.
Visst
> måste man vara medlem i någon klubb för att få
> köra SM, så tolkade jag i alla fall reglerna på
> cykelförbundets hemsida?
Japp, så tror jag det är och dessutom måste man ha årslicens, om jag inte missminner mig. Vet man vad man vill köra under en säsong och är ute i god tid med anmälningarna så är det inte några problem. Vill man spontantävla med kort varsel så är SM den sämsta(=dyraste) tävlingen att vara med på. Dock är SM något stort och prestigefullt (eller borde vara det iallafall) och kanske inte är till för spontantävlande.
Skrivet av
...men till ämnet, så verkar det ju varit en grym avslutning ni fick till och jag tackar alla Voltarensnubbar för tävlingsroddandet då jag var med och särskilt Dick att jag fick behålla min andraplats i slutställningen.
Skrivet av
Precis så tolkade jag det oxå Crille
På tal om din fina andra plats så har du ett mäkta prestigefullt diplom att hämta ut ;) Du ska la köra på söndag? Jag tar med det då så vet du redan nu att du kommer få åtminstone ett pris ;)
/F

På tal om din fina andra plats så har du ett mäkta prestigefullt diplom att hämta ut ;) Du ska la köra på söndag? Jag tar med det då så vet du redan nu att du kommer få åtminstone ett pris ;)
/F
Skrivet av
nolltid den 16e juli, 2007
> Så jag vet mkt väl vad det innebär att arra en tävling.
Jag såg inte till något race i Gesunda. Har ni verkligen en hum om vad det innebär i realiteten att arrangera en officiell tävling?
Du kan inte jämföra kompisrejs med cuptävlingar. Vi slet i drygt två månader, på all ledig tid, för att kunna arrangera en bra cuptävling på en rolig bana. Sedan ska det fixas funktionärer, lagad mat på plats och hundra andra saker.
Om du börjar tävla inser du att den fjuttiga anmälningsavgiften bara är en bråkdel av omkostnaderna i samband med tävlande. Bensin, boende, årslicens och framför allt delar till hojjen som körs sönder. Bakväxlar, växelöra, fälgar, däck, delar till dämpare.
Men visst skall man minimera den. Vi tog ut en lägre avgift på ekerö än vad SCF rekommenderade eftersom vi vet att det är många utgifter som tillsammans blir en fet summa vid varje race.
Visst ska racing vara för alla. Inte bara ett fåtal initierade race heads som satsar helhjärtat.
Men någonstans måste man ändå dra en realistisk gräns.
Fortsätta arrangera roliga kompisrace, det är en skitbra inkörsport till downhill.
Men räkna inte med att det skall vara "gratis" att tävla på nationell nivå.
Jag såg inte till något race i Gesunda. Har ni verkligen en hum om vad det innebär i realiteten att arrangera en officiell tävling?
Du kan inte jämföra kompisrejs med cuptävlingar. Vi slet i drygt två månader, på all ledig tid, för att kunna arrangera en bra cuptävling på en rolig bana. Sedan ska det fixas funktionärer, lagad mat på plats och hundra andra saker.
Om du börjar tävla inser du att den fjuttiga anmälningsavgiften bara är en bråkdel av omkostnaderna i samband med tävlande. Bensin, boende, årslicens och framför allt delar till hojjen som körs sönder. Bakväxlar, växelöra, fälgar, däck, delar till dämpare.
Men visst skall man minimera den. Vi tog ut en lägre avgift på ekerö än vad SCF rekommenderade eftersom vi vet att det är många utgifter som tillsammans blir en fet summa vid varje race.
Visst ska racing vara för alla. Inte bara ett fåtal initierade race heads som satsar helhjärtat.
Men någonstans måste man ändå dra en realistisk gräns.
Fortsätta arrangera roliga kompisrace, det är en skitbra inkörsport till downhill.
Men räkna inte med att det skall vara "gratis" att tävla på nationell nivå.
Skrivet av
PontusL den 16e juli, 2007
Va fan Frutten, ska du köra SM nu ändå! Det är ju så jävla dyyyyyrt! ;)

Skrivet av
Fässberg skrev:
> På tal om din fina andra plats så har du ett
> mäkta prestigefullt diplom att hämta ut ;) Du
> ska la köra på söndag? Jag tar med det då så
> vet du redan nu att du kommer få åtminstone ett
> pris ;)
På söndag är det race! Diplomet ska finna bästa plats tillsammans med priser från Dh Rodeo, cykelbudstävling i Seattle, WC-nummerlappar, trasig Flight TT och annat skojj som jag är stolt över, men som andra ger fullständigt fan i.
GRATTIS till förstaplatsen!
> På tal om din fina andra plats så har du ett
> mäkta prestigefullt diplom att hämta ut ;) Du
> ska la köra på söndag? Jag tar med det då så
> vet du redan nu att du kommer få åtminstone ett
> pris ;)
På söndag är det race! Diplomet ska finna bästa plats tillsammans med priser från Dh Rodeo, cykelbudstävling i Seattle, WC-nummerlappar, trasig Flight TT och annat skojj som jag är stolt över, men som andra ger fullständigt fan i.
GRATTIS till förstaplatsen!
Skrivet av
anders412 den 16e juli, 2007
Ser ut som det vart en sjyst tävling!
Det var så det började för 412 också en gång i tinden. Sedan har ju 412 försökt arrangera "riktiga" tävlingar också med mer eller mindre lyckad framgång. 412 har ju kört 4 st sverigecup-tävlingar på 3 olika banor.
Det är som nolltid säger 2 villt skiljda saker att köra kompis.race och "riktigt" race.
Men tycker dock att båda bör finnas...
Kanske en voltaren-cup på hela gänget av banorna?
Eller en voltarencup där ni kan lona 412's förhoppningsvis snart fungerande tidtagarutrustning och köra på fler banor, kanske skapa en konkurent till sverigecupen!
Jaja hur som hällst så det det ut att ha vart jäkla skönt i eriksson-skogen!
Det var så det började för 412 också en gång i tinden. Sedan har ju 412 försökt arrangera "riktiga" tävlingar också med mer eller mindre lyckad framgång. 412 har ju kört 4 st sverigecup-tävlingar på 3 olika banor.
Det är som nolltid säger 2 villt skiljda saker att köra kompis.race och "riktigt" race.
Men tycker dock att båda bör finnas...
Kanske en voltaren-cup på hela gänget av banorna?
Eller en voltarencup där ni kan lona 412's förhoppningsvis snart fungerande tidtagarutrustning och köra på fler banor, kanske skapa en konkurent till sverigecupen!
Jaja hur som hällst så det det ut att ha vart jäkla skönt i eriksson-skogen!
Skrivet av
nenja den 16e juli, 2007
Får än en gång säga hur sjukt kul jag hade, tack för en grym tävling Team Voltaren. ;D
Kul bild ni fick på mig där, det är i exakt det ögonblick jag bestämt mig för att inte tveka utan bara köra ner och ser hur uppkörd och läskig branten ser ut. Att tillägga är att jag överlevde. :)
Grattis Fässberg.
Grattis Fässberg.
nenja den 16e juli, 2007
Yay va roligt! Jag får väl vara nöjd med att jag körde alla 4 banorna och bara var mkt sämre än mannen på placeringen ovan på totaltiden. ;)
Jag passar även på att efterlysa andra fotografers bilder! Jag misstänker att det finns ett par riktigt lustiga bilder på mig på diverse kameror, t.ex. stod det ett par lyckliga nissar och beskådade min flummvurpa efter bombhålet på spår #2. :D
Jag passar även på att efterlysa andra fotografers bilder! Jag misstänker att det finns ett par riktigt lustiga bilder på mig på diverse kameror, t.ex. stod det ett par lyckliga nissar och beskådade min flummvurpa efter bombhålet på spår #2. :D
nolltid skrev:
> Visst ska racing vara för alla. Inte bara ett
> fåtal initierade race heads som satsar
> helhjärtat.
> Men någonstans måste man ändå dra en
> realistisk gräns.
>
> Fortsätta arrangera roliga kompisrace, det är en
> skitbra inkörsport till downhill.
> Men räkna inte med att det skall vara "gratis"
> att tävla på nationell nivå.
Bra, där håller jag med dig. Jag fick uppfattningen att ni ville hålla racen för en liten inre grupp, "eliten". Alla lägger inte 35 papp på en hoj, alla har inte råd att tävla.
Självklart är det inte samma att köra kompisrace och riktigt race, förstår att det är mer jobb med riktiga events. En dag ska jag också prova på det. Det jag blev upprörd av var kanske ett missförstånd, men som jag ser det är dom här kompisracen något som gör att fler får upp ögonen för att det är kul att tävla. En framtida stor skara som vill tävla på riktigt, en framtida inkomstkälla för er, en framtida återväxt. Det är det jag vill åt, jag vill att sporten ska växa, att fler ska köra. Inte att racingsverige ska vara en liten intern klunga som har dom senaste troy lee/royal-tröjorna och lägger 35 papp på en ny hoj varje år. Man borde kunna vara med oavsett budget liksom, självklart inom rimliga gränser som du säger. Jag har sett folk som brinner för det här och verkligen har jävlar anamma, mer än många "seriösa" DH-are, men inga pengar till dyra hojar och grejer, än mindre avgifter. Och då tycker jag att det är lite fel att liksom ha inställningen att göra sporten ännu dyrare än vad den redan är istället för tvärtom.
Och sporten är inte bred, den skulle må bra av fler deltagare. Därför blev jag upprörd, för jag tyckte några st agerade i den här tråden för att propagera för att DH ska vara dyrt och svårtillgängligt.
Men som sagt, om vi alla strävar efter ett kul och mångsidigt cykelcommunity som alla kan få finnas parallellt så är jag lycklig.
Ber om ursäkt om jag trampat på några tår, men jag kände att jag hade en viktig poäng som jag känner starkt för, dvs att alla ska kunna få chansen att göra det dom brinner för.
Därmed är iaf jag färdig med detta ämne och kan glatt återlämna tråden till det den handlar om.. Tack för ett grymt jävla bra arr! :)
> Visst ska racing vara för alla. Inte bara ett
> fåtal initierade race heads som satsar
> helhjärtat.
> Men någonstans måste man ändå dra en
> realistisk gräns.
>
> Fortsätta arrangera roliga kompisrace, det är en
> skitbra inkörsport till downhill.
> Men räkna inte med att det skall vara "gratis"
> att tävla på nationell nivå.
Bra, där håller jag med dig. Jag fick uppfattningen att ni ville hålla racen för en liten inre grupp, "eliten". Alla lägger inte 35 papp på en hoj, alla har inte råd att tävla.
Självklart är det inte samma att köra kompisrace och riktigt race, förstår att det är mer jobb med riktiga events. En dag ska jag också prova på det. Det jag blev upprörd av var kanske ett missförstånd, men som jag ser det är dom här kompisracen något som gör att fler får upp ögonen för att det är kul att tävla. En framtida stor skara som vill tävla på riktigt, en framtida inkomstkälla för er, en framtida återväxt. Det är det jag vill åt, jag vill att sporten ska växa, att fler ska köra. Inte att racingsverige ska vara en liten intern klunga som har dom senaste troy lee/royal-tröjorna och lägger 35 papp på en ny hoj varje år. Man borde kunna vara med oavsett budget liksom, självklart inom rimliga gränser som du säger. Jag har sett folk som brinner för det här och verkligen har jävlar anamma, mer än många "seriösa" DH-are, men inga pengar till dyra hojar och grejer, än mindre avgifter. Och då tycker jag att det är lite fel att liksom ha inställningen att göra sporten ännu dyrare än vad den redan är istället för tvärtom.
Och sporten är inte bred, den skulle må bra av fler deltagare. Därför blev jag upprörd, för jag tyckte några st agerade i den här tråden för att propagera för att DH ska vara dyrt och svårtillgängligt.
Men som sagt, om vi alla strävar efter ett kul och mångsidigt cykelcommunity som alla kan få finnas parallellt så är jag lycklig.
Ber om ursäkt om jag trampat på några tår, men jag kände att jag hade en viktig poäng som jag känner starkt för, dvs att alla ska kunna få chansen att göra det dom brinner för.
Därmed är iaf jag färdig med detta ämne och kan glatt återlämna tråden till det den handlar om.. Tack för ett grymt jävla bra arr! :)
vince den 17e juli, 2007
E-beth skrev:
> kan man lägga 35 papp och uppåt på en
> downhill-hojj så tycker jag man kan lägga 250
> kronor till för att få en startplats i DH SM
> också.
>
> Det är ju som om man köpte en ferarri för sina
> sista pengar men inte har råd med någon
> bensin...
Det var om man anmälde sig innan den 10 juli. Nu är det ju dubbla avgiften och det tycker inte jag är rätt. Det e ju lika mycket som en årslicens kostar...
> kan man lägga 35 papp och uppåt på en
> downhill-hojj så tycker jag man kan lägga 250
> kronor till för att få en startplats i DH SM
> också.
>
> Det är ju som om man köpte en ferarri för sina
> sista pengar men inte har råd med någon
> bensin...
Det var om man anmälde sig innan den 10 juli. Nu är det ju dubbla avgiften och det tycker inte jag är rätt. Det e ju lika mycket som en årslicens kostar...
Skrivet av
E-beth den 17e juli, 2007
Tycker att Voltaren cup verkar superkul. Hade gärna varit med och kört men det ville sig inte riktigt i år pga skador och jobb och sådant. Blir det fler upplagor i framtiden är jag gärna med.
Anledningen till att jag nämnde SM i huskvarna var att jag tycker många ska ta chansen att ställa upp, speciellt eftersom tävlingen går så pass nära Göteborg.
Jag förstår att många kanske inte vill tävla i större arrangemang och det är helt ok. Vad jag opponerade mig mot var att folk (som jag vet har väldigt fina cyklar) påstod att det skulle vara dyrt. Allt är relativt - men att kalla 250kr eller ens 500kr är dyrt i dessa cykelsammanhang tycker jag fortfarande är fånigt.
Förstår att det är mycket pengar när man är student eller dylikt, men det var inte det som jag syftade på i det här fallet.
Till er som ska upp till åre i början på augusti så kan jag ju tipsa om NM, och för er som vill prova på så finns det ett testa på race dagen innan.
http://www.nolltid.se
Anledningen till att jag nämnde SM i huskvarna var att jag tycker många ska ta chansen att ställa upp, speciellt eftersom tävlingen går så pass nära Göteborg.
Jag förstår att många kanske inte vill tävla i större arrangemang och det är helt ok. Vad jag opponerade mig mot var att folk (som jag vet har väldigt fina cyklar) påstod att det skulle vara dyrt. Allt är relativt - men att kalla 250kr eller ens 500kr är dyrt i dessa cykelsammanhang tycker jag fortfarande är fånigt.
Förstår att det är mycket pengar när man är student eller dylikt, men det var inte det som jag syftade på i det här fallet.
Till er som ska upp till åre i början på augusti så kan jag ju tipsa om NM, och för er som vill prova på så finns det ett testa på race dagen innan.
http://www.nolltid.se
Skrivet av
plumse den 17e juli, 2007
Man får ju göra lite skillnad på de olika kostnaderna tycker jag.
Bara för att en hoj kostar 30-40 papp i vissa fall behöver ju inte en anmälningsavgift på 500kr vara billigt bara för det. Med samma resonemang kan man ju säga att en slang för 500kr är jättebilligt med motiveringen att ramen minsann kostade 17 papp. Jag är dock tveksam till att det finns några som är beredda att betala 500 spänn för en slang.
250 spänn är helt ok förutsatt att pengarna går oavkortat till de personer som jobbat och slitit med att få ihop arrangemanget och inte till klubben, men 500kr känns lite dyrt för en anmälningsavgift tycker jag.
Förstår dock helt tanken bakom. En dyr efteranmälningsavgift gör ju att fler anmäler sig tidigare och det blir väldigt mycket enklare att planera inför tävlingen då.
Det är ur den synvinkeln helt ok med 500 spänn i avgift, men att någon tycker det är dyrt får arrangörerna finna sig i, eftersom det ganska säkert är tanken från början. Arrangören vill ju ha så många TIDIGA anmälningar som möjligt. (Och om arrangörerna inte kan ta lite kritik mot dyr efteranmälningsavgift finns det en ganska enkel lösning på det problemet...)
Bara för att en hoj kostar 30-40 papp i vissa fall behöver ju inte en anmälningsavgift på 500kr vara billigt bara för det. Med samma resonemang kan man ju säga att en slang för 500kr är jättebilligt med motiveringen att ramen minsann kostade 17 papp. Jag är dock tveksam till att det finns några som är beredda att betala 500 spänn för en slang.
250 spänn är helt ok förutsatt att pengarna går oavkortat till de personer som jobbat och slitit med att få ihop arrangemanget och inte till klubben, men 500kr känns lite dyrt för en anmälningsavgift tycker jag.
Förstår dock helt tanken bakom. En dyr efteranmälningsavgift gör ju att fler anmäler sig tidigare och det blir väldigt mycket enklare att planera inför tävlingen då.
Det är ur den synvinkeln helt ok med 500 spänn i avgift, men att någon tycker det är dyrt får arrangörerna finna sig i, eftersom det ganska säkert är tanken från början. Arrangören vill ju ha så många TIDIGA anmälningar som möjligt. (Och om arrangörerna inte kan ta lite kritik mot dyr efteranmälningsavgift finns det en ganska enkel lösning på det problemet...)
Se nu är alla vänner igen, vad trevligt :)
Jag kommer inte köra på söndag (SM) då min cykel är nerplockad för ler-sanering efter Frankrike resan, måste byte de flesta lager och bussningar... kan vänta ett år med att ta hem SM bucklan, jag har inte så bråttom ;)
Dock kommer jag köra "testa på" tävlingen på NM :)
E-beth: Ang. flera voltren cuper så är det inte helt omöjligt som sagt. eller kanske några fristående tävlingar under sensommaren / hösten... kanske dags att köra ett GBG-mästerskap så vi får rensat luften lite ;)

Jag kommer inte köra på söndag (SM) då min cykel är nerplockad för ler-sanering efter Frankrike resan, måste byte de flesta lager och bussningar... kan vänta ett år med att ta hem SM bucklan, jag har inte så bråttom ;)
Dock kommer jag köra "testa på" tävlingen på NM :)
E-beth: Ang. flera voltren cuper så är det inte helt omöjligt som sagt. eller kanske några fristående tävlingar under sensommaren / hösten... kanske dags att köra ett GBG-mästerskap så vi får rensat luften lite ;)
Skrivet av
Morfum den 17e juli, 2007
Dags att börja bygga ny hojj då... =)
Säljer motorjunk:
Säljer motorjunk:
Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.