[RR ] Södertälje-Mölnbo 2007-08-26
Postat av: anderski
Datum: den 31a augusti, 2007

Jag och en kompis cyklade Södertälje-Mölnbo i Söndags.
Jag hade rekat lite innan här http://www.mtbtelge.se
talje_molnbo070002.JPG
Vi tänkte ställa bilen i Eklundsnäs, men efter tips från en kompis i tälje ställde vi den i Lermora där Sörmlandsleden börjar på "riktigt". Vi var lite sena också så det passade bra!
talje_molnbo070001.JPG
Biten innan Lermora är asfalt, så känndes inte som vi missade så mycket, iofs är det fint från Eklundsnås utmed sjön Måsnarens östra sida, men jag har cyklat där en hel del tidigare.

Leden börjar med en skaplig grusbacke, men sen var man ju varm.

Vi kom in på stigar efter en bit på grus, senare fin-fina klippor,
Lermora-Järna är ganska lättkörd även om det är relativt mycket rötter.
Tyckte personligen den biten var "sådär", visst fina klippor och sjöar.
Det blev 8.5 km Lermora-Järna.

Men som helhet tyckte jag inte det var så speciellt, mot vad jag ar van vid i alla fall.
Det kom några stänk när vi stannat till vid Skirsjön innan Järna, men nästan direkt kom solen fram! :-)
talje_molnbo070003.JPG
talje_molnbo070012.JPG
Innan Logsjön, vackraste delen av Tälje-Järna
talje_molnbo070017.JPG

talje_molnbo070020.JPG
Däremot är ju Järna-Mölnbo en riktig höjdare, med rätt teknisk åkning bitvis, fina klippor, stenar, läckert runt gruvhålen, med ganska klurig cykling. Rätt kuperad med en del tekniska backar som var roliga och utmanade. Här blir man glad att cykla, ganska varierat. Lite trist parti innan källan mitt på, där det var rätt mycket träd över stigen, så man fick inget flyt.
(Jag ska maila s-leden om det), annars var det några få ställen man fick gå. Men huvudsakligen riktigt "grym" cykling. Skrämde upp en stor fågel som jag tror var en Orre.

talje_molnbo070040.JPG
talje_molnbo070041.JPG
talje_molnbo070042.JPG
talje_molnbo070050.JPG
talje_molnbo070051.JPG
talje_molnbo070053.JPG
talje_molnbo070055.JPG
talje_molnbo070057.JPG
talje_molnbo070058.JPG

Nästa gång blir det nog "bara" den sträckan.
Det blev svalare halvägs till Mölnbo, och började komma lite stänk, det höll kanske på en 15-20 minuter. Men vi blev inte blöta då det inte ens var duggregn.

Det blev 21 km från Lermora-Mölnbo, vi avslutade stig cyklandet någon kilometer innan Mölnbo där stigen korsar en grusväg.
Eftersom vi tänkte köra grus tillbaka, istället för att vänta på nåt tåg...
När vi kom ut där så sken solen!

talje_molnbo070064.JPG
talje_molnbo070066.JPG
talje_molnbo070068.JPG
Jag hade rekat lite efter grus vägar tillbaka till Lermora här http://www.gis.lst.se

Ganska lätt att ta sig Järna, när vi närmade oss Järna såg vi en jätte regnbåge över Järna och regn i horisonten! Men vi hade flyt och fick inget regn på oss.

Vi kom ut på asfalt innan bron över järnvägen, Sneddade genom Järna upp till Rönnvägen/Turingevägen sedan ned till Tvetavägen en bit på asfalt, sedan höger på en asfaltsväg en bit innan grusvägen.

Här var det lite klurigt med äldra karta fast jag skrivit ut den fråm gis.lst.se och en nybyggt område. Men vi kände igen oss då vi innan detta område kommit på en grusväg när vi cyklade på s-leden.
Det är några vägskäl vi körde rätt i all utom ett av de sista, ganska nära Lermora. Lite trött och hungriga som vi var kollade vi fel på kartan...som tur var mötte vi några jägare som upplyste oss om hur vi skulle ta oss till Lerhaga, så det gick bra.
På slutet av grusvägen såg vi först två Älgar och sedan 2 till fick upp kameran, de var på väg bort och det var ju lite avstånd.
talje_molnbo070070.JPG
Det var ca 20 km på grusvägar tillbaka till bilen.
Vi kom till bilen strax efter 19:00, bilen var blöt av regn, men vi var torra.
Vi startade från Lermora 13:20 typ. En höjdar tur man kan göra om.
Men vill man ha kvalitet eller har ont om tid så skulle jag föredra Järna-Mölnbo, det är nog bland det bästa jag kört! Kul som f-n. Det var torrt i skogarna
/Anders

corsa campestre
Ubuntu Maverick Meerkat

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2007-08-31 11:49 av anderski.

Alternativ: SvaraCitera
Postat av: Frallan

Härlig skog, trevliga bilder. Nice.

------------Mera Kärlek Till Folket!------------

Postat av: bng

Härlig aptitretare inför morgondagens tur!

Postat av: JojjeM

Supernajs. Fina bilder och kul att läsa såpass ingående beskrivningar av cyklingen.

/Johan

Postat av: Kung Stalle

Fin runda det där. Körde där i sommras. Tveta i början och slutet när man närmar sig Mölnbo är bäst. Emellan är det lite sådär men helt ok.

Martins RR fast bara i ord:
http://hem.bredband.net

Trevliga bilder!

Stalle

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2007-08-31 13:12 av Kung Stalle.

Postat av: Jerry

Såg trevligt ut!

Ser fram emot morgondagens tur.

Lugn och fin!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

0,390 sekunder

Växla till mobilversion