Fråga om adapter till PM-gaffel och IS-ok
Skrivet av Orv den 28e januari, 2008

Jag har ett XTR-ok på framgaffeln som sitter på en Rock Shox IS-gaffel med en 160 mm skiva. Nu vill jag byta gaffeln till en Marzocchi med PM-fäste, men hittar ingen shimano-adapter som gör jobbet från IS-ok till PM-gaffel. CRC mailades men säger att man måste byta oket till ett XTR PM vilket ju blir dyrare än att skaffa en adapter. Har dock hittat en Avid adapter http://www.cyclecomponents.com som verkar göra jobbet. Varför skulle inte det funka, det är ju standardmått?

Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-01-28 18:49 av Orv.

Skrivet av JT den 28e januari, 2008

En gång till? :-) Nenjas tråd hade ju tom en bra rubrik.

Den adaptern är åt andra hållet, dvs om du har IS-gaffel och vill sätta på ett PM-ok.

Skrivet av nenja den 28e januari, 2008

Hårdläs den tråden som H länkade till så kanske det blir klarare, glöm standardmått, gaffeltillverkarna har blivit tokiga verkar det som. Det ena fungerar med det andra men inte det första etcetcetc.

Det skall dock finnas någon shimano-adapter som gör det, däremot så kommer du behöva 10-20mm (beroende på vilken adapter du köper) större skiva då det tydligen är oundvikligt att inte skjuta ut bromsen när du sätter på en sådan adapter.

Min lösning blev Hope original-adapter för 260kr och jag letar nu efter en 180mm skiva... :P

Skrivet av Orv den 28e januari, 2008

nenja skrev:
-------------------------------------------------------
> glöm standardmått,
> gaffeltillverkarna har blivit tokiga verkar det
> som. Det ena fungerar med det andra men inte det
> första etcetcetc. . . . du behöva 10-20mm
> . . . tydligen är oundvikligt att inte
> skjuta ut bromsen när du sätter på en sådan
> adapter.

Misstänkte nåt sånt - det blir nytt ok.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

223 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 är rekordet. 0.275 sekunder