DĂ€ck: UST eller vanliga med Stans
Skrivet av ething den 18e februari

Planerar att köra Racing Ralph 2,1 under lÄngloppscupen om det inte blir Ànnu en lersommar. Viktskillnaden mellan UST och vanliga dÀck skiljer ca. 130 gr (460 Vs. 590). Detta motsvarar ganska vÀl vikten för Stans vÀtska (ca. 1,5 dl per dÀck enligt vad jag lÀst). Finns det nÄgon fördel att vÀlja vanligt dÀck framför UST-dÀck i det lÀget? Kör med UST-fÀlgar och vill spara vikt men fortfarande ta mig i mÄl...

Skrivet av Johan A den 18e februari

Om det inte blir nÄgon skillnad i vikt skulle ju dÄ jag aldrig köra med nÄgot annat Àn just UST dÄ dom dÀcken inte kommer krÀnga av lika "lÀtt" pga stabilare sidovÀggar och annan infÀstning. Men du kanske vill ha i gegga Àven i UST-dÀcken för att fixa eventuella smÄpunkor och dÄ blir ju skillnaden direkt ca 150gr per hjul igen.

PremiÀren avklarad!

Skrivet av Micke S den 18e februari

Kör UST, men ta 57 mm (2,25") istÀllet. bara fördelar.

631/618 g vÀgde mina RR 57 mm som kom med nya cykel. LÀtt som en plÀtt.

...........................................................
http://ormmicke.wordpress.com

Skrivet av EMATLAR den 18e februari

hur gör ni nÀr ni punkar UST-dÀcket? Punka spray anar jag, men sen dÄ. GÄr det att fÄ rent fÀlg o dÀck eller mÄste man köpa nytt. Eller kör man vidare med sitt punksprayade hjul

det Àr vÀl bara att skölja av dÀcket sÄ blir det rent. ananrs Àr ju lösningen att sÀtta i en slang tills vidare, och vÀl hemma laga hÄlet med en vanlig lagningslapp.

Skrivet av Johan A den 18e februari

Jag har aldrig fÄtt punka pÄ nÄgra UST-dÀck men ska ÀndÄ skaffa lite gugga "just in case"

PremiÀren avklarad!

Skrivet av Adam7125 den 18e februari

Jag fick snakebite pÄ FA 2.35 UST. Och inte hade man slang med sig heller. Fick gÄ ner frÄn slutet pÄ Hjulingen.

Sen köpte jag en 450g-slang och körde vidare. ;)

/Adam

|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|
Har du en bakdÀmparfjÀder över?

Skrivet av Beeblebronx den 18e februari

ething skrev:
-------------------------------------------------------

> (ca. 1,5 dl per dÀck enligt vad jag lÀst). Finns
> det nÄgon fördel att vÀlja vanligt dÀck
> framför UST-dÀck i det lÀget? Kör med
> UST-fÀlgar och vill spara vikt men fortfarande ta
> mig i mÄl...

1,5 deciliter kÀns lite mycket, jag skulle uppskatta volymen i stans mÄttskopa till 0,5 dl. Jag la upp en fylld skopa pÄ vÄgen och det blev i alla fall 60gr.

NÀr det gÀller fördelar med vanligt dÀck sÄ Àr det vÀl vikten (-70gr/dÀck i ditt exempel) samt rullmotstÄndet, I övrigt sÄ Àr det meckigare med vanligt dÀck Àn UST fast med kladd i dÀcket sÄ lÀker ju smÄpunkteringar och det gÄr ju att köra kladd i UST-dÀck med.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
==>Bult = ogÀngat maskinelement<==

Har föremÄlet en gÀnga sÄ Àr det inte en bult
(SS-ISO 1891)

Skrivet av Daddy D.Lux den 18e februari

Beror vÀl pÄ ambitionsnivÄn? Om det Àr allt för att vinna (med risk för att behöva bryta) som gÀller röstar jag för vanliga klena med Stans. Om du vill göra ok resultat och vara sÀker pÄ att komma i mÄl vÀlj UST. Jag har kört bÄda varianterna (trots att jag inte hör till den tidigare kategorin) och tvingades till en lÄÄÄng vandring pÄ ett lÄnglopp nÀr dÀckssidan pÄ mina vanliga Maxxis Crossmark med Stans i gÄtt sönder.

Calle

Skrivet av Dag BrÀnfeldt den 18e februari

Jag skulle pÄstÄ att om du redan har ett hjul som Àr UST-kompatibelt sÄ Àr skillnaden mindre vilket du vÀljer. Vikten pÄ UST-dÀck jÀmfört med vanligt + Stans faller nog ut till den senares fördel men kanske med max 100g:s "vinst" för Stans. Den stora vinsten Àr nog om du frÄn början har ett hjul som inte har UST-fÀlg. JÀmför Mavic 717 disc (395g) med Mavic 823 disc UST (657g). Jag tror att de fÀlgarna Àr jÀmförbara. DÄ "tjÀnar" du plötsligt 350g/hjul. En annan fördel med Stansmontage Àr att de klarar punkteringar bÀttre Àn USB-dÀck genom att "sjÀlvreparera" sig. Det gör inte UST. BÄda Àr nog lika bra pÄ att undvika snakebites vilket gör att du kan köra med lika lÄgt dÀcktryck i bÄda. För mig Àr UST bara tyngre! Stans bÀttre!

Skrivet av Tim den 18e februari

dag brÀnfeldt:
har du ens kört bÄda delarna?

det tÀtar inte sÄ bra som du tror/mÄlar upp det.. jag har sjÀlv kört stans 3 sÀsonger (05,06,07) och det ska mycket till för att det ska tÀta.. det som de visar i reklamen nÀr de hamrar sylar o grejer igenom dÀcken fungerar sÄlÀnge du inte cyklar.. nÀr du sÀtter dig pÄ cykeln har du platta dÀcken.. och nu pratar vi cyklist i 67-68kg klassen.

jag Àr stor föresprÄkare utav stans, pga vikten, inte sjÀlvtÀtandet vid punktering.. för av egna erfarenheter lÀcker stans pÄ ust (crossmax sl) mer Àn vanligt traditionellt ust dÀck.. om du lÄter dito upsÀttningar pumpas upp och sedan lÄter de stÄ under given tid, förutsatt att du sÄpat, pumpat upp och sett till att dÀcken glidit pÄ fÀlgarna som de ska (sett mÄnga motionÀrer slarva med detta)

nackdelarna med stans Àr att du mÄste köra högre tryck (rekommenderar inte att du kör under 1.5-2bar beroende pÄ dÀck.. lÀtta dÀck = krÀver hÀgre tryck dÄ de Àr veka sidovÀggar.. för att nÀmna 2 specifika flyweight/fast fred och dess efterföljare maxxlite.

ust Àr ett gott val pÄ vissa typer av underlag helt klart.. stans Àr ett Àn bÀttre val pÄ de flesta underlag dock.

Skrivet av Adam7125 den 18e februari

XC717 och EX823 gÄr absolut inte att jÀmföra. Troll!!!

/Adam

|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|=|
Har du en bakdÀmparfjÀder över?

Till Tim; visst har jag kört bÄda delar. Och jag anvÀnder mina cyklar till det de Àr avsedda för. Normala Är brukar de rulla upp emot 1000 mil dÀr hÀlften Àr lvg-körning, resten cross eller MTB. Till skillnad mot dig eller vad du tycker kör jag trots mina 90 kilo pÄ 2 bars tryck i mina "Stansade" Schwalbe NN 2,1 fram och RR 2,25 bak. Precis som du tycker jag att den rullande lÄga vikten Àr den stora fördelen utan att förutse eller förneka att dÀcken faktisk kan "sjÀlvlÀka". Precis som du pÄpekar Àr monteringen viktig. Jag tog hjÀlp av ett "proffs" men inte ens han lyckades fÄ FF tÀtt bak. Men tills skillnad frÄn dig har jag positiv erfarenhet av lÀkningen. Hoppas att du inte har ensamrÀtt pÄ vad som Àr rÀtt.
Och till Adam7125: jag borde ha jÀmfört XC 717 disc med XM 819 disc vilket ger en avsevÀrt mindre viktskillnad men fortfarande inte till UST:s fördel.

NÀ, det har du rÀtt i det var en jÀklar viktskillnad
,hade ingen aning inte konstigt mina crossmax vÀger bly nÀr UST-fÀlgar vÀger sÄ.

(SS-ISO 1891)

Skrivet av Jensen den 18e februari

Tim skrev:
> för av egna erfarenheter lÀcker stans pÄ ust
> (crossmax sl) mer Àn vanligt traditionellt ust
> dÀck.. om du lÄter dito upsÀttningar pumpas upp
> och sedan lÄter de stÄ under given tid

min erfarenhet Àr att vanliga dÀck med stans notubes gegga i lÀcker mindre Àn "riktiga" ust dÀck.

fördelen med ust dÀck Àr ju att de har stabilare o tjockare dÀcksidor, vilket gör att dÀcket inte lika lÀtt krÀnger av, o dÀrmed kan man sÀkert köra lite mindre luft.

men skiljer det verkligen sÄdÀr lite mellan vanligt o ust dÀck? det va rÀtt bra vikt pÄ ust dÀcken i sÄ fall.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Det hÀr fick jag skillnaden till:

XC 717 420gr
XM 819 465gr

Racing ralph 2,25" 545gr

Racing ralph UST 2,25" 780gr

Summa skillnad 280 gram/hjul

Edit: Detta Àr racing ralph 2007 Ärs modell

(SS-ISO 1891)

Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-02-18 22:35 av Beeblebronx.

Skrivet av ething den 18e februari

SÄ jag som vÀger 100 kg och alltid kör med ganska högt tryck har en del att vinna pÄ att testa Stans lÄter det som. FÄr se vad prylgalningen i mig hittar pÄ i vÄr. Tack för svaren.

crossmaxsfÀlgarna kan ju iofs kliva under 400 g.

jag har ett RR 2,25 som vÀger 461 g pÄ min cykel just nu.

Jag rÀknar som ett arsel.

Glömde rÀkna guckat
Viktbesparingen blir "Bara" 440 gram fram + bak om jag rÀknar med 2x60 gram klÀgg

Edit: Jag har budget crossmax, d v s Enduromodellen, undrar vad den vÀger.
Kanske skulle ekra loss dom och vÀga ;-)

(SS-ISO 1891)

Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-02-18 22:57 av Beeblebronx.

Skrivet av DanielReimer den 18e februari

ursÀkta mig jag tÀnker kapa!
Vad kör ni med för lufttryck nÀr ni anvÀnder StanŽs? Jag vÄgar inte gÄ under 3,5 bar med risk för att dÀcken slÀpper luft i kurvor, "burpar".
/Danne

Redigerad 1 gÄnger. Senaste Àndring 2008-02-18 23:05 av DanielReimer.

Jag kör sÀllan över 2,0 bak (RR 2,25) och oftast inte mer fram (NN 2,1) men kan blÄsa i upp till 2,5 dÀr. Nere pÄ 1,5 vill dÀcken lÀmna fÀlgen om det gÄr för fort i svÀngarna men inga problem för mig som ÀndÄ Àr ganska tung 90 eller till och med lite +90. Vitsen med lÄgt tryck Àr ju ökat grepp och komfort - du flyter över marken och kan lÄsa din bakdÀmpare. Jag kör en Scale 20.

Skrivet av Ted_B den 18e februari

Men hur lÄgt kan man gÄ i tryck innan det börjar bli trögrullat dÄ?
För högt tryck blir ju studsigt och man tappar fart, riktigt lÄgt borde ju inte heller funka bra, men var gÄr grÀnsen?

Jag tycker att det varierar med hur hÄrt underlag du har, Àr det riktigt asfaltshÄrt kan ett högt tryck rulla bra.

SjÀlv kör jag pÄ 2-2,2 bar, jag vÀger ca75kg

Ska prova lite lÄgtryck som Dag kör nÀr jag tar ut sommarcykeln, jag har int vÄgat sÄ lÄgt, men man kÀnner ju om det funkar bra, sÄ det Àr nog inget att oroa sig över.

(SS-ISO 1891)

Skrivet av Jensen den 19e februari

Beeblebronx skrev:

> XC 717 420gr
> XM 819 465gr
>

vet inte hure Àr numera, men nÀr ja köpte mina x3.1 fÀlgar, som jag tror À föregÄngaren till xm819, alltsÄ lösa fÀlgar som Àr riktiga UST fÀlgar, sÄ angavs vikten oxÄ till runt 465 gram, MEN det visade sig vara utan de "öljetter/hyllsor" som hÄller fast ekernippeln i fÀlgen och som gÀngas in i fÀlgens yttre kant. sÄ verklig vikt pÄ den fÀlgen va över 510 gram. skulle inte förvÄna mig om det À lika nu.

har vÀll dock inget att göra me ethings frÄga

===I Speed kills, but you get there faster I===

TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.

252 besökare just nu. 525 Àr rekordet. 0.715 sekunder