Däck: UST eller vanliga med Stans
Skrivet av ething den 18e februari, 2008

Planerar att köra Racing Ralph 2,1 under långloppscupen om det inte blir ännu en lersommar. Viktskillnaden mellan UST och vanliga däck skiljer ca. 130 gr (460 Vs. 590). Detta motsvarar ganska väl vikten för Stans vätska (ca. 1,5 dl per däck enligt vad jag läst). Finns det någon fördel att välja vanligt däck framför UST-däck i det läget? Kör med UST-fälgar och vill spara vikt men fortfarande ta mig i mål...

Skrivet av Johan A den 18e februari, 2008

Om det inte blir någon skillnad i vikt skulle ju då jag aldrig köra med något annat än just UST då dom däcken inte kommer kränga av lika "lätt" pga stabilare sidoväggar och annan infästning. Men du kanske vill ha i gegga även i UST-däcken för att fixa eventuella småpunkor och då blir ju skillnaden direkt ca 150gr per hjul igen.

Blogg: Sub-5kg

Skrivet av Micke S den 18e februari, 2008

Kör UST, men ta 57 mm (2,25") istället. bara fördelar.

631/618 g vägde mina RR 57 mm som kom med nya cykel. Lätt som en plätt.

...........................................................
http://ormmicke.wordpress.com

Skrivet av EMATLAR den 18e februari, 2008

hur gör ni när ni punkar UST-däcket? Punka spray anar jag, men sen då. Går det att få rent fälg o däck eller måste man köpa nytt. Eller kör man vidare med sitt punksprayade hjul

det är väl bara att skölja av däcket så blir det rent. ananrs är ju lösningen att sätta i en slang tills vidare, och väl hemma laga hålet med en vanlig lagningslapp.

Skrivet av Johan A den 18e februari, 2008

Jag har aldrig fått punka på några UST-däck men ska ändå skaffa lite gugga "just in case"

Blogg: Sub-5kg

Skrivet av Adam7125 den 18e februari, 2008

Jag fick snakebite på FA 2.35 UST. Och inte hade man slang med sig heller. Fick gå ner från slutet på Hjulingen.

Sen köpte jag en 450g-slang och körde vidare. ;)

/Adam

Skrivet av Beeblebronx den 18e februari, 2008

ething skrev:
-------------------------------------------------------

> (ca. 1,5 dl per däck enligt vad jag läst). Finns
> det någon fördel att välja vanligt däck
> framför UST-däck i det läget? Kör med
> UST-fälgar och vill spara vikt men fortfarande ta
> mig i mål...

1,5 deciliter käns lite mycket, jag skulle uppskatta volymen i stans måttskopa till 0,5 dl. Jag la upp en fylld skopa på vågen och det blev i alla fall 60gr.

När det gäller fördelar med vanligt däck så är det väl vikten (-70gr/däck i ditt exempel) samt rullmotståndet, I övrigt så är det meckigare med vanligt däck än UST fast med kladd i däcket så läker ju småpunkteringar och det går ju att köra kladd i UST-däck med.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
==>Bult = ogängat maskinelement<==

Har föremålet en gänga så är det inte en bult
(SS-ISO 1891)

Nationalencyklopedin:
http://www.ne.se

Skrivet av Daddy D.Lux den 18e februari, 2008

Beror väl på ambitionsnivån? Om det är allt för att vinna (med risk för att behöva bryta) som gäller röstar jag för vanliga klena med Stans. Om du vill göra ok resultat och vara säker på att komma i mål välj UST. Jag har kört båda varianterna (trots att jag inte hör till den tidigare kategorin) och tvingades till en lååång vandring på ett långlopp när däckssidan på mina vanliga Maxxis Crossmark med Stans i gått sönder.

Calle

Skrivet av Dag Bränfeldt den 18e februari, 2008

Jag skulle påstå att om du redan har ett hjul som är UST-kompatibelt så är skillnaden mindre vilket du väljer. Vikten på UST-däck jämfört med vanligt + Stans faller nog ut till den senares fördel men kanske med max 100g:s "vinst" för Stans. Den stora vinsten är nog om du från början har ett hjul som inte har UST-fälg. Jämför Mavic 717 disc (395g) med Mavic 823 disc UST (657g). Jag tror att de fälgarna är jämförbara. Då "tjänar" du plötsligt 350g/hjul. En annan fördel med Stansmontage är att de klarar punkteringar bättre än USB-däck genom att "självreparera" sig. Det gör inte UST. Båda är nog lika bra på att undvika snakebites vilket gör att du kan köra med lika lågt däcktryck i båda. För mig är UST bara tyngre! Stans bättre!

Skrivet av Tim den 18e februari, 2008

dag bränfeldt:
har du ens kört båda delarna?

det tätar inte så bra som du tror/målar upp det.. jag har själv kört stans 3 säsonger (05,06,07) och det ska mycket till för att det ska täta.. det som de visar i reklamen när de hamrar sylar o grejer igenom däcken fungerar sålänge du inte cyklar.. när du sätter dig på cykeln har du platta däcken.. och nu pratar vi cyklist i 67-68kg klassen.

jag är stor förespråkare utav stans, pga vikten, inte självtätandet vid punktering.. för av egna erfarenheter läcker stans på ust (crossmax sl) mer än vanligt traditionellt ust däck.. om du låter dito upsättningar pumpas upp och sedan låter de stå under given tid, förutsatt att du såpat, pumpat upp och sett till att däcken glidit på fälgarna som de ska (sett många motionärer slarva med detta)

nackdelarna med stans är att du måste köra högre tryck (rekommenderar inte att du kör under 1.5-2bar beroende på däck.. lätta däck = kräver hägre tryck då de är veka sidoväggar.. för att nämna 2 specifika flyweight/fast fred och dess efterföljare maxxlite.

ust är ett gott val på vissa typer av underlag helt klart.. stans är ett än bättre val på de flesta underlag dock.

Skrivet av Adam7125 den 18e februari, 2008

XC717 och EX823 går absolut inte att jämföra. Troll!!!

/Adam

Till Tim; visst har jag kört båda delar. Och jag använder mina cyklar till det de är avsedda för. Normala år brukar de rulla upp emot 1000 mil där hälften är lvg-körning, resten cross eller MTB. Till skillnad mot dig eller vad du tycker kör jag trots mina 90 kilo på 2 bars tryck i mina "Stansade" Schwalbe NN 2,1 fram och RR 2,25 bak. Precis som du tycker jag att den rullande låga vikten är den stora fördelen utan att förutse eller förneka att däcken faktisk kan "självläka". Precis som du påpekar är monteringen viktig. Jag tog hjälp av ett "proffs" men inte ens han lyckades få FF tätt bak. Men tills skillnad från dig har jag positiv erfarenhet av läkningen. Hoppas att du inte har ensamrätt på vad som är rätt.
Och till Adam7125: jag borde ha jämfört XC 717 disc med XM 819 disc vilket ger en avsevärt mindre viktskillnad men fortfarande inte till UST:s fördel.

Nä, det har du rätt i det var en jäklar viktskillnad
,hade ingen aning inte konstigt mina crossmax väger bly när UST-fälgar väger så.

(SS-ISO 1891)

Nationalencyklopedin:

Skrivet av Jensen den 18e februari, 2008

Tim skrev:
> för av egna erfarenheter läcker stans på ust
> (crossmax sl) mer än vanligt traditionellt ust
> däck.. om du låter dito upsättningar pumpas upp
> och sedan låter de stå under given tid

min erfarenhet är att vanliga däck med stans notubes gegga i läcker mindre än "riktiga" ust däck.

fördelen med ust däck är ju att de har stabilare o tjockare däcksidor, vilket gör att däcket inte lika lätt kränger av, o därmed kan man säkert köra lite mindre luft.

men skiljer det verkligen sådär lite mellan vanligt o ust däck? det va rätt bra vikt på ust däcken i så fall.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Det här fick jag skillnaden till:

XC 717 420gr
XM 819 465gr

Racing ralph 2,25" 545gr

Racing ralph UST 2,25" 780gr

Summa skillnad 280 gram/hjul

Edit: Detta är racing ralph 2007 års modell

(SS-ISO 1891)

Nationalencyklopedin:

Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-02-18 22:35 av Beeblebronx.

Skrivet av ething den 18e februari, 2008

Så jag som väger 100 kg och alltid kör med ganska högt tryck har en del att vinna på att testa Stans låter det som. Får se vad prylgalningen i mig hittar på i vår. Tack för svaren.

crossmaxsfälgarna kan ju iofs kliva under 400 g.

jag har ett RR 2,25 som väger 461 g på min cykel just nu.

Jag räknar som ett arsel.

Glömde räkna guckat
Viktbesparingen blir "Bara" 440 gram fram + bak om jag räknar med 2x60 gram klägg

Edit: Jag har budget crossmax, d v s Enduromodellen, undrar vad den väger.
Kanske skulle ekra loss dom och väga ;-)

(SS-ISO 1891)

Nationalencyklopedin:

Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-02-18 22:57 av Beeblebronx.

Skrivet av Fiber den 18e februari, 2008

ursäkta mig jag tänker kapa!
Vad kör ni med för lufttryck när ni använder Stan´s? Jag vågar inte gå under 3,5 bar med risk för att däcken släpper luft i kurvor, "burpar".
/Danne

Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-02-18 23:05 av DanielReimer.

Jag kör sällan över 2,0 bak (RR 2,25) och oftast inte mer fram (NN 2,1) men kan blåsa i upp till 2,5 där. Nere på 1,5 vill däcken lämna fälgen om det går för fort i svängarna men inga problem för mig som ändå är ganska tung 90 eller till och med lite +90. Vitsen med lågt tryck är ju ökat grepp och komfort - du flyter över marken och kan låsa din bakdämpare. Jag kör en Scale 20.

Skrivet av Ted_B den 18e februari, 2008

Men hur lågt kan man gå i tryck innan det börjar bli trögrullat då?
För högt tryck blir ju studsigt och man tappar fart, riktigt lågt borde ju inte heller funka bra, men var går gränsen?

Jag tycker att det varierar med hur hårt underlag du har, är det riktigt asfaltshårt kan ett högt tryck rulla bra.

Själv kör jag på 2-2,2 bar, jag väger ca75kg

Ska prova lite lågtryck som Dag kör när jag tar ut sommarcykeln, jag har int vågat så lågt, men man känner ju om det funkar bra, så det är nog inget att oroa sig över.

(SS-ISO 1891)

Nationalencyklopedin:

Skrivet av Jensen den 19e februari, 2008

Beeblebronx skrev:

> XC 717 420gr
> XM 819 465gr
>

vet inte hure är numera, men när ja köpte mina x3.1 fälgar, som jag tror ä föregångaren till xm819, alltså lösa fälgar som är riktiga UST fälgar, så angavs vikten oxå till runt 465 gram, MEN det visade sig vara utan de "öljetter/hyllsor" som håller fast ekernippeln i fälgen och som gängas in i fälgens yttre kant. så verklig vikt på den fälgen va över 510 gram. skulle inte förvåna mig om det ä lika nu.

har väll dock inget att göra me ethings fråga

===I Speed kills, but you get there faster I===

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

266 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 är rekordet. 0.735 sekunder