Optimal kroppsvikt
Skrivet av
Joakim Quensel den 19e mars, 2008
Jag skulle vilja starta en liten "snillen-spekulerar-tråd" vad gäller kroppsvikt. Vad är en optimal nivå att lägga sig på för vikt om man vill bli en så snabb cyklist som möjligt?
Jag förstår att frågan om optimal vikt beror på många faktorer, tex varje individs fysiska förutsättningar, vilken nivå man befinner sig på, träningsmängd, och inte minst typen av cykling man tänkt ägna sig åt (långlopp typ Vätternrundan eller kortare distanser). Trots det tror jag säkert att det finns någon som har något intelligent att säga hur vikten generellt påverkar en som cyklist. Kanske är det någon som tävlat, och testat olika strategier lätt vs tung olika säsonger?
Utan att vara direkt överviktig så skulle jag, om jag höll igen lite på kaloriintaget, kunna gå ner en 5-10 kg kroppsvikt. Men skulle det göra mig till en snabbare cyklist?
Man är ju helt klart starkare med en viss mängd "övervikt" i form av lite extra hull. Jag har rätt lätt att gå upp och ner i vikt (speciellt upp... ;-) ), och något som jag märker väldigt tydligt är att om jag går ner några kg så blir jag direkt svagare på gymmet (tex i benböj 3 x 8) . Men det betyder ju inte automatiskt att man blir en långsammare cyklist.
Vid klättring så påverkar ju vikten direkt energin som behövs för att ta sig uppför en backe, men även på slät mark så är det inte självklart att större och starkare muskler = snabbare cyklist.
Låt höra...
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-03-19 11:55 av Joakim Quensel.
Jag förstår att frågan om optimal vikt beror på många faktorer, tex varje individs fysiska förutsättningar, vilken nivå man befinner sig på, träningsmängd, och inte minst typen av cykling man tänkt ägna sig åt (långlopp typ Vätternrundan eller kortare distanser). Trots det tror jag säkert att det finns någon som har något intelligent att säga hur vikten generellt påverkar en som cyklist. Kanske är det någon som tävlat, och testat olika strategier lätt vs tung olika säsonger?
Utan att vara direkt överviktig så skulle jag, om jag höll igen lite på kaloriintaget, kunna gå ner en 5-10 kg kroppsvikt. Men skulle det göra mig till en snabbare cyklist?
Man är ju helt klart starkare med en viss mängd "övervikt" i form av lite extra hull. Jag har rätt lätt att gå upp och ner i vikt (speciellt upp... ;-) ), och något som jag märker väldigt tydligt är att om jag går ner några kg så blir jag direkt svagare på gymmet (tex i benböj 3 x 8) . Men det betyder ju inte automatiskt att man blir en långsammare cyklist.
Vid klättring så påverkar ju vikten direkt energin som behövs för att ta sig uppför en backe, men även på slät mark så är det inte självklart att större och starkare muskler = snabbare cyklist.
Låt höra...
Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-03-19 11:55 av Joakim Quensel.
Skrivet av
Orv den 19e mars, 2008
Har du satt dig in i förhållandet volym/area - scaling? Området förklarar varför en loppa kan hoppa många gånger sin egen längd medan en elefant eventuellt inte kan hoppa alls, kort uttryckt.
Skrivet av
Happen den 19e mars, 2008
Orv skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du satt dig in i förhållandet volym/area -
> scaling? Området förklarar varför en loppa kan
> hoppa många gånger sin egen längd medan en
> elefant eventuellt inte kan hoppa alls, kort
> uttryckt.
Det stämmer, men i cykling så har en tyngre tempocyklist fördel mot en lättare. Den lättare cyklisten är starkare jämfört med hans kroppsvikt, men den tyngre cyklisten är starkare jämfört med arean mot vinden.
> uttryckt.
Det stämmer, men i cykling så har en tyngre tempocyklist fördel mot en lättare. Den lättare cyklisten är starkare jämfört med hans kroppsvikt, men den tyngre cyklisten är starkare jämfört med arean mot vinden.
Skrivet av
CR1Falun den 19e mars, 2008
Om man tittar på proffsen så är det inga köttbullar direkt, men om det beror på att dom kör 4000mil om året eller om det är en förutsättning vet jag inte.
Jag har testat att gå ner i vikt men blev då mycket svagare, blev också sjuk oftare. Men en person är inte mycket till kontrollgrupp så fyll gärna på med erfareheter här.
Ska själv försöka hitta en mellannivå på ca 72 kg från nuvarande 75 till sommaren.
http://ifarliganilssonsvrld.blogspot.com
Jag har testat att gå ner i vikt men blev då mycket svagare, blev också sjuk oftare. Men en person är inte mycket till kontrollgrupp så fyll gärna på med erfareheter här.
Ska själv försöka hitta en mellannivå på ca 72 kg från nuvarande 75 till sommaren.
http://ifarliganilssonsvrld.blogspot.com
Skrivet av
Fredrik Larsson den 19e mars, 2008
Hur går man ner i vikt snabbt och enkelt? 15kg mindre hade inte vart helt fel.
//Fredrik
Att gå ifrån X2000 till magnettåg är som att gå ifrån en Hi-ten stålram till en Cervélo R3 SL http://byggmaglev.se
//Fredrik
Att gå ifrån X2000 till magnettåg är som att gå ifrån en Hi-ten stålram till en Cervélo R3 SL http://byggmaglev.se
Skrivet av
nenja den 19e mars, 2008
Borde inte det bästa vara att vara smal som en pinne, fast inte så smal att man inte har uthållighet eller klarar att cykla (doh) och med riktigt feta lår?
Ta mig som exempel, väger typ 65kg på mina 185cm. Säg att jag tränar uthållighet som en tok, går ner till 60kg och sedan tränar upp benmuskler så jag väger 65kg igen.
Vad tror ni? Skall jag gå ifrån Nedförsåka till räser? ;)
Vad tror ni? Skall jag gå ifrån Nedförsåka till räser? ;)
skaparn den 19e mars, 2008
Fredrik Larsson skrev:
> Hur går man ner i vikt snabbt och enkelt? 15kg
> mindre hade inte vart helt fel.
Att viktnedgång handlar om att skapa negativ energibalans är väl oomtvistat idag, däremot är frågan hur man gör detta högst individuell. Somliga (i synnerhet tandläkare) förespråkar små och högfrekventa måltider, medan andra få stora.
Jag tycker du ska prova vad som passar dig bäst genom att räkna ut ungefär hur mycket av den mat du föredrar som motsvarar 1500 kcal (mer eller mindre beror på din förbrukning, men för snabb viktnedgång ska du nog ligga på ett underskott om cirka 7-800 kcal), och sedan testa att fördela denna mat över dagen på lite olika sätt. Det som orsakar minst lidanade i form av hunger väljer du och fortsätter tills dess önskad viktnedgång är åstadkommen.
Att viktnedgång handlar om att skapa negativ energibalans är väl oomtvistat idag, däremot är frågan hur man gör detta högst individuell. Somliga (i synnerhet tandläkare) förespråkar små och högfrekventa måltider, medan andra få stora.
Jag tycker du ska prova vad som passar dig bäst genom att räkna ut ungefär hur mycket av den mat du föredrar som motsvarar 1500 kcal (mer eller mindre beror på din förbrukning, men för snabb viktnedgång ska du nog ligga på ett underskott om cirka 7-800 kcal), och sedan testa att fördela denna mat över dagen på lite olika sätt. Det som orsakar minst lidanade i form av hunger väljer du och fortsätter tills dess önskad viktnedgång är åstadkommen.
Skrivet av
SuperApe den 19e mars, 2008
Inget slår amputation.
Fredrik Larsson skrev:
Jag har för mig att jag i Kadens läste hur man som svensk cyklist där bergen snarare är knixar, inte alls tjänar så mycket på att gå ned i vikt eftersom det är luftmotståndet som är vår största fiende, och luftmotståndet beror av den area man visar upp framåt. Denna areas ökning är i sin tur inte direkt proportionell mot kroppsvikten ökning och man kan därför lägga på sig en hel del muskler och således bli starkare utan att för den skulle öka luftmotståndet lika mycket.
Typ så.
Typ så.
Skrivet av
Vic den 19e mars, 2008
Fredrik Larsson skrev:
Ät mindre, cykla mer.
Det är inte svårare än så.
Ät mindre, cykla mer.
Det är inte svårare än så.
Skrivet av
Intermezzo den 19e mars, 2008
Orv skrev:
> uttryckt.
Jag är en elefant
-------------------
Små händer - Fattar ingenting
Stora Fötter - Går på allting
> uttryckt.
Jag är en elefant
-------------------
Skrivet av
Stellan den 19e mars, 2008
Jag försökte hitta den optimala kroppsvikten när jag cyklade i Afrika 2006 och hittade antagligen den. Problemet är att jag inte vet vilken vikt som var bäst...
/Stellan
http://www.sandstorm.se
http://www.sandstorm.se
johan44 den 19e mars, 2008
Läste ett reportage för något år sedan i, tror jag, Procycling om ett antal proffs som gjort just det, gjort av med mer energi än vad de intagit och det handade om deras förbättrade "prestanda". Antar att de hade haft proffhjälp och räknat rätt noga på kalorierna.
Optimal vikt måste ju vara individuellt, men hur ser ett "medelproffs" ut? Jag gissar på 175 cm och 65 kg./J :)
Optimal vikt måste ju vara individuellt, men hur ser ett "medelproffs" ut? Jag gissar på 175 cm och 65 kg./J :)
Skrivet av
Oscar den 19e mars, 2008
nenja skrev:
> Borde inte det bästa vara att vara smal som en
> pinne, fast inte så smal att man inte har
> uthållighet eller klarar att cykla (doh) och med
> riktigt feta lår?
>
> Ta mig som exempel, väger typ 65kg på mina
> 185cm. Säg att jag tränar uthållighet som en
> tok, går ner till 60kg och sedan tränar upp
> benmuskler så jag väger 65kg igen.
> Vad tror ni? Skall jag gå ifrån Nedförsåka
> till räser? ;)
:o:O du ligger på 19 i BMI inte illa ;) du slår tom mig!
-----------------------------------------------------------------------------
Följ mig live på happyrides -> http://sportstracker.nokia.com
> Borde inte det bästa vara att vara smal som en
> pinne, fast inte så smal att man inte har
> uthållighet eller klarar att cykla (doh) och med
> riktigt feta lår?
>
> Ta mig som exempel, väger typ 65kg på mina
> 185cm. Säg att jag tränar uthållighet som en
> tok, går ner till 60kg och sedan tränar upp
> benmuskler så jag väger 65kg igen.
> Vad tror ni? Skall jag gå ifrån Nedförsåka
> till räser? ;)
:o:O du ligger på 19 i BMI inte illa ;) du slår tom mig!
Skrivet av
Dr.Spoke den 19e mars, 2008
När jag tävlade landsväg som junior... tillbaks i stenåldern... var alla proffs i national klungen mer eller mindre samma vikt och längd 1.78 och 66kg
Skrivet av
OdenXT den 19e mars, 2008
Många viktigpettrar här....
178/88
-o0o---------------------------------
Fulla myror faller alltid till vänster
178/88
-o0o---------------------------------
Fulla myror faller alltid till vänster
Skrivet av
BFS den 19e mars, 2008
Fredrik Larsson skrev:
Snabbt och enkelt...Prova kvällstidningarnas dieter. "Förlora 5 kg på en vecka. Är bara bananer!" Tyvärr finns det inget snabbt och enkelt sätt att gå ner i vikt. Banta borde det vara fängelsestraff för. Gå ner i vikt gör man på lång sikt. Om man inte vill bränna muskler, förstås.
Have a Happy period. Always. Utom när det gäller COMHEM. Hata COMHEM! Always.
Snabbt och enkelt...Prova kvällstidningarnas dieter. "Förlora 5 kg på en vecka. Är bara bananer!" Tyvärr finns det inget snabbt och enkelt sätt att gå ner i vikt. Banta borde det vara fängelsestraff för. Gå ner i vikt gör man på lång sikt. Om man inte vill bränna muskler, förstås.
Have a Happy period. Always. Utom när det gäller COMHEM. Hata COMHEM! Always.
Skrivet av
Atlas den 19e mars, 2008
Stellan skrev:
> Jag försökte hitta den optimala kroppsvikten
> när jag cyklade i Afrika 2006 och hittade
> antagligen den. Problemet är att jag inte vet
> vilken vikt som var bäst...
>
>
>
>
>
> /Stellan
> http://www.sandstorm.se
Jo nån stans där mittemellan borde den ju vara... 15kg upp och ner?
Stellan du vet att du är hårdast på happy va?
Först semester - sedan hårda tag: http://happymtb.org
> Jag försökte hitta den optimala kroppsvikten
> när jag cyklade i Afrika 2006 och hittade
> antagligen den. Problemet är att jag inte vet
> vilken vikt som var bäst...
>
>
>
>
>
> /Stellan
> http://www.sandstorm.se
Jo nån stans där mittemellan borde den ju vara... 15kg upp och ner?
Stellan du vet att du är hårdast på happy va?
Först semester - sedan hårda tag: http://happymtb.org
Skrivet av
Fredrik Larsson den 19e mars, 2008
Vad skönt, min maxnotering på 105kg med mina 188cm är med andra ord inget problem vid bergscykling, det är luftmotståndet som är stora grejjen så det är dropform jag borde sikta mot istället. :D
För er som har lyckats gå ner i vikt, hur har ni gjort?
//Fredrik
För er som har lyckats gå ner i vikt, hur har ni gjort?
//Fredrik
Skrivet av
bigmollo den 19e mars, 2008
Om jag jämför min maxnotering, 92 kilo, mot min nuvarande vikt, 66 kilo, så kan jag konstatera att jag cyklar snabbare nu, men var mycket starkare i bänk och knäböj förut. :)
/J
...........................................................
Blogg: 20 istället för 60.
Blogg: Sommartest av Canyon.
/J
Skrivet av
Gumae den 19e mars, 2008
Har läst igenom tråden lite och det verkar som att man ska väga runt 70 kg och vara hyfsat smal. Jag själv är 185cm lång och väger 70-71 kg. Vill dock lägga på några kg muskler på lår och vader. Har rätt så långa och smala ben. Såg nästan för smala ut såg jag på en bild från Kepscup..
---------------------BIKE ON-----------------------

Skrivet av
SzMooD den 19e mars, 2008
80-85 kg på 176 cm lär ju vara optimalt. Och det måste vara i hårt tillstånd för alla vet ju att muskler väger mer än fett = mindre volym och därmed mindre luftmotstånd.
Skrivet av
johanf den 19e mars, 2008
Jag började min viktnergång i januari.
Då vägde jag 84kg på 175cm och insåg att det inte höll, något måste göras.
Så jag tog helt enkelt bort allt kaffebröd och godis, men bara på vardagarna. Annars skulle livet bli bra mycket tråkigare ;-)
Så på vardagar är det bara riktig mat och frukt som gäller, frukost, mellanmål(nyttig smörgås), lunch och middag och frukt.
Första två veckorna hade jag konstant huvudvärk pga sockerabstinensen
På helgerna fikar jag på kaffebröd som vanligt.
Resultatet på 2 månader är -6kg.
En bieffekt är att jag tycker att varje måltid ger så mycket mer energi, det blir mer effekt liksom.
//Johan
Då vägde jag 84kg på 175cm och insåg att det inte höll, något måste göras.
Så jag tog helt enkelt bort allt kaffebröd och godis, men bara på vardagarna. Annars skulle livet bli bra mycket tråkigare ;-)
Så på vardagar är det bara riktig mat och frukt som gäller, frukost, mellanmål(nyttig smörgås), lunch och middag och frukt.
Första två veckorna hade jag konstant huvudvärk pga sockerabstinensen
På helgerna fikar jag på kaffebröd som vanligt.
Resultatet på 2 månader är -6kg.
En bieffekt är att jag tycker att varje måltid ger så mycket mer energi, det blir mer effekt liksom.
//Johan
Skrivet av
JT den 19e mars, 2008
Fredrik Larsson skrev:
> För er som har lyckats gå ner i vikt, hur har ni
> gjort?
Kroppen anpassar sig till hur man behandlar den. Tricket är mao att vänja kroppen vid att gå ner genom att konsekvent minska energiintaget i förhållande till uttaget. Att vara extremt konsekvent är enligt min erfarenhet det viktigaste. Det är mycket viktigare än att man äter "nyttig" mat eller motionerar mycket. De bantningskurer som bygger på nyttig mat, Atkins och GI och allt annat tjafs är enbart konstruerade för att minska hungerkänslan och således stimulera till att man äter mindre. Det är alltså inte nyttig mat som är grejen. Det är energiintag kontra uttag. Ingenting annat. Nyttig mat hjälper dock till och skapar bättre förutsättningar för kroppen med bättre ämnesomsättning och allmänt välbefinnande. Men det är absolut inte så att man automatiskt går ner i vikt bara för att man äter nyttig mat.
Jag gick ner från 87 kg till 75 kg förra året. Det tog ca 4 månader. Jag räknade ut (nästan) exakt hur många kalorier jag åt varje dag och hur många jag brände. Sen såg jag till att äta nästan på pricken 600 kcal (tror jag det var) mindre än vad jag brände varje dag. Det skulle teoretiskt ge en viktminskning med ca 0,6-0,7 kg per vecka. Och det stämde helt löjligt bra.
Det är ganska viktigt att veta oxå att vikten pendlar en hel del under dagen. +/- 2 kg är inte omöjligt på samma dag. Själv går jag ner ca 1 kg över natten. Det gör det ännu mer skrattretande när man ser tramsrubrikerna "jag gick ner 4 kg på en vecka!" i aftonblaskan. Jodå, det går att gå ner 4 kg på en dag om man vill dra det till sin spets, men nästa dag är man säkerligen tillbaka uppe igen. Som sagt jag siktade på 0,6-0,7 kg per vecka (vilket är ganska mycket, 0,5-1 kg per vecka brukar man säga är max för vad som är hälsosamt) och det var ganska svårt att se den trenden om man inte tittade på en hel månads vägningar.
De dagar jag inte tränade var de dagar jag ibland var hungrig eftersom jag brände så lite då (och således inte fick äta lika mycket). Det medförde att jag blev ännu mer motiverad att träna. Hur hungrig man är märkte jag var en ren vanesak. Problemet är att om man t ex släpper på energiintagskravet bara en eller två dagar så kommer suget tillbaka. Att bara minska på t ex vardagar och "leva livet" på helgen funkar inte alltid.
När jag var nere på min målvikt fortsatte jag ett tag att räkna kalorier och åt nästan precis på min förbränning för att stabilisera kroppen på nya vikten.
Slutresultatet på cykeln var bättre. Jag hade tom lite högre effektuttag efter detta pga all träning. Med 12 kg mindre på kroppen var dock mitt effektuttag per kilo förstås väldigt mycket bättre. Från ungefär ca 2,9 W/kg till 3,5 W/kg vid mjölksyratröskel. Och det märks förstås ffa i backarna.
Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2008-03-19 15:17 av JT.
> gjort?
Kroppen anpassar sig till hur man behandlar den. Tricket är mao att vänja kroppen vid att gå ner genom att konsekvent minska energiintaget i förhållande till uttaget. Att vara extremt konsekvent är enligt min erfarenhet det viktigaste. Det är mycket viktigare än att man äter "nyttig" mat eller motionerar mycket. De bantningskurer som bygger på nyttig mat, Atkins och GI och allt annat tjafs är enbart konstruerade för att minska hungerkänslan och således stimulera till att man äter mindre. Det är alltså inte nyttig mat som är grejen. Det är energiintag kontra uttag. Ingenting annat. Nyttig mat hjälper dock till och skapar bättre förutsättningar för kroppen med bättre ämnesomsättning och allmänt välbefinnande. Men det är absolut inte så att man automatiskt går ner i vikt bara för att man äter nyttig mat.
Jag gick ner från 87 kg till 75 kg förra året. Det tog ca 4 månader. Jag räknade ut (nästan) exakt hur många kalorier jag åt varje dag och hur många jag brände. Sen såg jag till att äta nästan på pricken 600 kcal (tror jag det var) mindre än vad jag brände varje dag. Det skulle teoretiskt ge en viktminskning med ca 0,6-0,7 kg per vecka. Och det stämde helt löjligt bra.
Det är ganska viktigt att veta oxå att vikten pendlar en hel del under dagen. +/- 2 kg är inte omöjligt på samma dag. Själv går jag ner ca 1 kg över natten. Det gör det ännu mer skrattretande när man ser tramsrubrikerna "jag gick ner 4 kg på en vecka!" i aftonblaskan. Jodå, det går att gå ner 4 kg på en dag om man vill dra det till sin spets, men nästa dag är man säkerligen tillbaka uppe igen. Som sagt jag siktade på 0,6-0,7 kg per vecka (vilket är ganska mycket, 0,5-1 kg per vecka brukar man säga är max för vad som är hälsosamt) och det var ganska svårt att se den trenden om man inte tittade på en hel månads vägningar.
De dagar jag inte tränade var de dagar jag ibland var hungrig eftersom jag brände så lite då (och således inte fick äta lika mycket). Det medförde att jag blev ännu mer motiverad att träna. Hur hungrig man är märkte jag var en ren vanesak. Problemet är att om man t ex släpper på energiintagskravet bara en eller två dagar så kommer suget tillbaka. Att bara minska på t ex vardagar och "leva livet" på helgen funkar inte alltid.
När jag var nere på min målvikt fortsatte jag ett tag att räkna kalorier och åt nästan precis på min förbränning för att stabilisera kroppen på nya vikten.
Slutresultatet på cykeln var bättre. Jag hade tom lite högre effektuttag efter detta pga all träning. Med 12 kg mindre på kroppen var dock mitt effektuttag per kilo förstås väldigt mycket bättre. Från ungefär ca 2,9 W/kg till 3,5 W/kg vid mjölksyratröskel. Och det märks förstås ffa i backarna.
Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2008-03-19 15:17 av JT.
Skrivet av
Happen den 19e mars, 2008
Fredrik Larsson skrev:
> Vad skönt, min maxnotering på 105kg med mina
> 188cm är med andra ord inget problem vid
> bergscykling, det är luftmotståndet som är
> stora grejjen så det är dropform jag borde sikta
> mot istället. :D
>
> gjort?
När man cyklar uppför bergen går det så långsamt att luftmotståndet inte spelar någon roll alls i princip. Vikten spelar däremot väldigt stor roll, cyklar du uppför en backe med 10% lutning så krävs det ca 300w för dig att cykla i 10km/h. En liten spanjor som väger 50kg behöver bara pressa 150w.
Fast om du bara är downhill åkare så är din vikt en fördel.
> Vad skönt, min maxnotering på 105kg med mina
> 188cm är med andra ord inget problem vid
> bergscykling, det är luftmotståndet som är
> stora grejjen så det är dropform jag borde sikta
> mot istället. :D
>
> gjort?
När man cyklar uppför bergen går det så långsamt att luftmotståndet inte spelar någon roll alls i princip. Vikten spelar däremot väldigt stor roll, cyklar du uppför en backe med 10% lutning så krävs det ca 300w för dig att cykla i 10km/h. En liten spanjor som väger 50kg behöver bara pressa 150w.
Fast om du bara är downhill åkare så är din vikt en fördel.
Skrivet av
Gumae den 19e mars, 2008
Hade tydligen 20.5 i bmi.

Skrivet av
Oscar den 19e mars, 2008
20 är bra 19 ännu bättre. Ja e 19,6 vilket är fettoklass. En polare ligger på 17,3 :) avis....
Skrivet av
nenja den 19e mars, 2008
Jag borde helt klart börja cykla uppför ur den aspekten, drar nästan lika lite som en liten spanjor!
"Never settle for the momentum of mediocrity."
http://nenja.pinkbike.com
Skrivet av
Aron den 19e mars, 2008
Hur du går ner 3-4 kg på en dag...
http://happymtb.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Braccae tuae aperiuntur.
http://happymtb.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Braccae tuae aperiuntur.
Skrivet av
cjmax den 19e mars, 2008
Han den där Bäckstedt e väl inte helt kass har jag förstått, å han e väl 1,93 lång å ca 95kg...
Skrivet av
TBone den 19e mars, 2008
Oscar skrev:
> 20 är bra 19 ännu bättre. Ja e 19,6 vilket är
> fettoklass. En polare ligger på 17,3 :) avis....
Om du börjar kräkas efter att du ätit ska du få se att du kan få rikitgt "bra" BMI.
--- Control is nothing without power. ---
Om du börjar kräkas efter att du ätit ska du få se att du kan få rikitgt "bra" BMI.
--- Control is nothing without power. ---
Skrivet av
cerberos den 19e mars, 2008
cjmax skrev:
> Han den där Bäckstedt e väl inte helt kass har
> jag förstått, å han e väl 1,93 lång å ca
> 95kg...
Aj fanken då borde jag ha goda grundförutsättningar med 194cm och någonstans 90-94kg. ;)
___________________________________________________________________________________________
- Med glimten i ögat, alltid med glimten i ögat......
> Han den där Bäckstedt e väl inte helt kass har
> jag förstått, å han e väl 1,93 lång å ca
> 95kg...
Aj fanken då borde jag ha goda grundförutsättningar med 194cm och någonstans 90-94kg. ;)
___________________________________________________________________________________________
- Med glimten i ögat, alltid med glimten i ögat......
Skrivet av
*micke* den 19e mars, 2008
Happen skrev:
> När man cyklar uppför bergen går det så
> långsamt att luftmotståndet inte spelar någon
> roll alls i princip. Vikten spelar däremot
> väldigt stor roll, cyklar du uppför en backe med
> 10% lutning så krävs det ca 300w för dig att
> cykla i 10km/h. En liten spanjor som väger 50kg
> behöver bara pressa 150w.
Nationaliteten är av vikt alltså?
> långsamt att luftmotståndet inte spelar någon
> roll alls i princip. Vikten spelar däremot
> väldigt stor roll, cyklar du uppför en backe med
> 10% lutning så krävs det ca 300w för dig att
> cykla i 10km/h. En liten spanjor som väger 50kg
> behöver bara pressa 150w.
Nationaliteten är av vikt alltså?
Min kropp är optimal.
What? No. We can't stop here. This is bat country.
What? No. We can't stop here. This is bat country.
Skrivet av
ratatosk den 19e mars, 2008
Fredrik Larsson skrev:
> För er som har lyckats gå ner i vikt, hur har ni gjort?
När jag vill gå ner har jag ett par enkla regler som funkar för mig:
1. Frukost lunch middag + 1-3 mellanmål. Alltid. Gainer efter hård träning även om jag vill neråt.
2. Av "nyttig" mat äter jag så mycket jag vill. Säkert möjligt att bli fet på linsgryta, men inte med min träningsdos.
3. Av onyttigt äter jag bara om tanken får mig att drägla. Jag får alltså äta vad jag vill, men bara det jag verkligen vill ha. Inte det där som är lätt att ta för att det står framme, hör till, vara artig etc. Alltså köper jag inte marabous billiga choklad, bara lyxiga praliner för 8:-/styck. Men jag är nöjd efter 2 eller 3.
4. Jag dricker inte socker. Inte juice läsk etc.
5. Jag är nykterist, moahaha, det spar pengar, söndagar, kalorier, tid att träna.
6. A visst ja,. Jag tränar lite också. 3 pass i gymet, 1 pass kondition, o lite cykling. Eller mera cykling o lite gym o ingen annan konditionsträning.
Om jag vill ta i från tårna med projektet lägger jag till stavgång före frukost o sånt.
När jag vill gå ner har jag ett par enkla regler som funkar för mig:
1. Frukost lunch middag + 1-3 mellanmål. Alltid. Gainer efter hård träning även om jag vill neråt.
2. Av "nyttig" mat äter jag så mycket jag vill. Säkert möjligt att bli fet på linsgryta, men inte med min träningsdos.
3. Av onyttigt äter jag bara om tanken får mig att drägla. Jag får alltså äta vad jag vill, men bara det jag verkligen vill ha. Inte det där som är lätt att ta för att det står framme, hör till, vara artig etc. Alltså köper jag inte marabous billiga choklad, bara lyxiga praliner för 8:-/styck. Men jag är nöjd efter 2 eller 3.
4. Jag dricker inte socker. Inte juice läsk etc.
5. Jag är nykterist, moahaha, det spar pengar, söndagar, kalorier, tid att träna.
6. A visst ja,. Jag tränar lite också. 3 pass i gymet, 1 pass kondition, o lite cykling. Eller mera cykling o lite gym o ingen annan konditionsträning.
Om jag vill ta i från tårna med projektet lägger jag till stavgång före frukost o sånt.
Skrivet av
cjmax den 19e mars, 2008
Oscar skrev:
BMI e helt jävla rötet, funkar bara för normalpersoner typ, va fan det nu e, alltså inte för oss som har tränat en del... Jag har varit uppe å vänt på 32 men då skall jag i sanningens namn säga att jag hade en hel del kilo för mycket (men kanske inte fetma som tabellerna säger).
Just nu ligger jag på 29 (1,79 å 93kg) och e på väg ner. Min målvikt ligger på ca 85kg, men då ligger jag fortfarande klart i överviktsområdet med 26,5. Skulle jag svälta mig rejält så kanske jag precis skulle gå under överviktsgränsen...
Nä, jag gör som Sverker i Plus, slänger BMI i soptunnan! :-)
BMI e helt jävla rötet, funkar bara för normalpersoner typ, va fan det nu e, alltså inte för oss som har tränat en del... Jag har varit uppe å vänt på 32 men då skall jag i sanningens namn säga att jag hade en hel del kilo för mycket (men kanske inte fetma som tabellerna säger).
Just nu ligger jag på 29 (1,79 å 93kg) och e på väg ner. Min målvikt ligger på ca 85kg, men då ligger jag fortfarande klart i överviktsområdet med 26,5. Skulle jag svälta mig rejält så kanske jag precis skulle gå under överviktsgränsen...
Nä, jag gör som Sverker i Plus, slänger BMI i soptunnan! :-)
Skrivet av
Intermezzo den 19e mars, 2008
BMI fungerar perfekt för mig. Jag lider bara av en extrem underlängd.
-------------------
-------------------
Skrivet av
Oscar den 19e mars, 2008
TBone skrev:
> Oscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 20 är bra 19 ännu bättre. Ja e 19,6 vilket
> är
> > fettoklass. En polare ligger på 17,3 :)
> avis....
>
>
> Om du börjar kräkas efter att du ätit ska du
> få se att du kan få rikitgt "bra" BMI.
hmm nej många blir förvånade då ja utmanar dom på kappätning. Var tvungen å äta upp polarnas halva inbakade pizza idag efter att inte ha blivit mätt på lunchen. Matvraket var det här :))
> Oscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 20 är bra 19 ännu bättre. Ja e 19,6 vilket
> är
> > fettoklass. En polare ligger på 17,3 :)
> avis....
>
>
> Om du börjar kräkas efter att du ätit ska du
> få se att du kan få rikitgt "bra" BMI.
hmm nej många blir förvånade då ja utmanar dom på kappätning. Var tvungen å äta upp polarnas halva inbakade pizza idag efter att inte ha blivit mätt på lunchen. Matvraket var det här :))
Skrivet av
Daner den 19e mars, 2008
När det gäller just kroppsvikt är grundfrågeställningen inte tillräckligt detaljerad för att kunna motivera ett värdefull svar.
På sen 80-talet när jag pluggade sjukgymnastik och exercise physiology hade jag en rumskompis som var cat. 2 cyklist, en professor som var ultradistans-löpare och en annan professor som höll på med marathon-löpning. Vi hittade och diskuterade en rapport som sammanställde och analyserade kroppsmått på ett stort antal TdF vinnare och kom fram till att genomsnittslängden var runt 178cm och vikten just under 70kg.
Som tur är har inte alla målsättningen att vinna TdF, men jag som är 178cm lång och som har tävlat på cykel på både sidorna av 70kg kan intyga att det finns inget magiskt med just dessa mått. Jag har varit ifrånåkt uppför av folk med betydligt högre BMI, och varit outsprintade av folk som såg ut som vandrande pinnar med BMI långt under 20.
Det som de bästa har som är oersätterlig är utmärkta grundförutsättningar när det gäller syreupptagningsförmåga. Vissa har det, andra inte, och detta är lite svårare att mäta än kroppsvikt eller BMI.
På sen 80-talet när jag pluggade sjukgymnastik och exercise physiology hade jag en rumskompis som var cat. 2 cyklist, en professor som var ultradistans-löpare och en annan professor som höll på med marathon-löpning. Vi hittade och diskuterade en rapport som sammanställde och analyserade kroppsmått på ett stort antal TdF vinnare och kom fram till att genomsnittslängden var runt 178cm och vikten just under 70kg.
Som tur är har inte alla målsättningen att vinna TdF, men jag som är 178cm lång och som har tävlat på cykel på både sidorna av 70kg kan intyga att det finns inget magiskt med just dessa mått. Jag har varit ifrånåkt uppför av folk med betydligt högre BMI, och varit outsprintade av folk som såg ut som vandrande pinnar med BMI långt under 20.
Det som de bästa har som är oersätterlig är utmärkta grundförutsättningar när det gäller syreupptagningsförmåga. Vissa har det, andra inte, och detta är lite svårare att mäta än kroppsvikt eller BMI.
Skrivet av
Johan_Olsson den 19e mars, 2008
1. Spela innebandy
2. Krocka med nån å få käken avslagen.
3. Fylla övre och undre tandraden med gummiband så att du inte kan öppna munnen.
4. Allt som du äter måste du sila in mellan tänderna.
10-15 kiloo får du lätt bort på 1-2 månader.
Denna funkar också hyggligt.
1. Åk skridskor 24 timmar.
2. Kläm en nerv i ryggen med inflamation som följd.
3. Varva kryckor med rullstol i 2 månader.
4. Vips så är du av med 10 kilo. Mestadels från musklerna på underkroppen. Tänk Johnny Bravo.
Alla sätt är bra utom de dåliga.
1. Spela innebandy
2. Krocka med nån å få käken avslagen.
3. Fylla övre och undre tandraden med gummiband så att du inte kan öppna munnen.
4. Allt som du äter måste du sila in mellan tänderna.
10-15 kiloo får du lätt bort på 1-2 månader.
Denna funkar också hyggligt.
1. Åk skridskor 24 timmar.
2. Kläm en nerv i ryggen med inflamation som följd.
3. Varva kryckor med rullstol i 2 månader.
4. Vips så är du av med 10 kilo. Mestadels från musklerna på underkroppen. Tänk Johnny Bravo.
Alla sätt är bra utom de dåliga.
Skrivet av
bigmollo den 19e mars, 2008
Jävlar vilka bra tips! Jag åker genast till Intersport och köper en bandyklubba och ett par skridskor. Det borde bli grymt att köra båda samtidigt. Rullstol och gummiband i käften liksom. :)
P.S. Det lät inge skönt alls. Hoppas du mår bättre nu.
P.S. Det lät inge skönt alls. Hoppas du mår bättre nu.
Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.