11-32 eller 11-34?
Skrivet av davidi den 25e mars

Jag Ă€r just pĂ„ vĂ€g att bestĂ€lla ett paket med nya komponenter, men jag har ingen riktig uppfattning om skillnaden mellan 32 och 34 pĂ„ kassetten (44-32-22 fram). Är skillnaden tillrĂ€ckligt stor för att man t ex slipper vĂ€xla ner till lillkransen fram med 34 bak? Vad kör ni andra med?

Skrivet av Morfum den 25e mars

Kör du XC? Typ "vanlig" MTB i skogen osv eller Àr det mer race? DÀr spelar det in en del, jag har te x 9delat 11-34 bak pÄ min bullit. DÄ har jag en fet "granny-gear" nÀr man e trött i benen men har ÄxÄ en liten racer-kassett liggandes som kan Äka pÄ ibland pÄ det e ren puch-bike jag kör o bara hojjar nedför dÄ.

Kort. Med 11-34 sÄ kommer du ha lÀttare vÀxel bak pÄ största drevet gentimot 11-32 =)

mvh.

-----------------------------------------------------------------------
"Freeride is not only about the ride"
Uppdaterad den 25 april 2008
För dum för att snubbla?

Skrivet av Johan_Olsson den 25e mars

Morfum skrev:
.
>
> Kort. Med 11-34 sÄ kommer du ha lÀttare vÀxel
> bak pÄ största drevet gentimot 11-32 =)

Det Àr nobelpris-varning pÄ den dÀr sammanfattningen.

Det dÀr sista Àr ungefÀr den enda sÀkra slutsats jag sjÀlv har kommit fram till :)

AnvÀndningsomrÄdet Àr rÀtt allround. En del rekreation hemma i skogen, en del till jobbet-cykling pÄ trÄkig asfalt, och sÄ har jag lite xc-ambitioner ocksÄ med Lisa loop inplanerad i kalendern. Det lutar vÀl kanske Ät 34 i sÄ fall...

Tar du en 11-32 kasett sÄ fÄr du iofs 1-1 utvÀxling pÄ mellanklingan fram o stora bak.. =)

För dum för att snubbla?

Skrivet av Kupa den 25e mars

Morfum skrev:
-------------------------------------------------------
> Tar du en 11-32 kasett sÄ fÄr du iofs 1-1
> utvÀxling pÄ mellanklingan fram o stora bak.. =)

DÀr kom den, jag röstar för att Morfum nomineras till 2008 Ärs nobelpris i fysik :)

Jag har sjÀlv bara kört med 34 som största bak (med 22-32-44) och det funkar fint. Stegen blir vÀl en aning tÀtare med 11-32, Àr sjÀlv nyfiken pÄ 11-28 för att fÄ Ànnu tÀtare steg.

--------------------------------------------------------
    _____
   /     \
   vvvvvvv  /|__/|
      I   /O,O   |
      I /_____   |      /|/|
      J|/^ ^ ^ \  |    /00  |    _//|
       |^ ^ ^ ^ |W|   |/^^\ |   /oo |
        \m___m__|_|    \m_m_|   \mm_|

Skrivet av nenja den 25e mars

Har man tre klingor fram sÄ finns ju aldrig behovet av att köra t.ex. största fram och samtidigt största bak eller minsta fram och minsta bak (detta lÀgger kedjan i en vÀldigt dum linje).

SjÀlv tycker jag bara att skillnaden mellan 11-32 och 11-34 kassett mÀrks om man bara har en klinga fram, med 44-32-22 fram sÄ fÄr du jÀttelÀtt och fin vÀxel med en 11-32 kassett ocksÄ.

Fördelen med 11-34 skulle vÀl dÄ vara att du kan fÄ en lÀtt vÀxel utan att hoppa ner till lilla klingan fram, men varför? DÄ Àr det kanske dags att börja fundera pÄ att köra 2 klingor fram? Kanske 30 och 38 fram och en 11-34 kassett? ^^

/Rickard

bild
http://happypics.zapto.org

men fan.. jag försöker bara vara lite övertydlig... =)
Sluta reta mig för min "medelkunskap" och försök till at6t hjÀlpa.. Man vet aldrig vart anvÀndaren ligger dÀr sjÀlv. allt e inte sjÀlvklart =D

blÀÀÀÀ pÄ er superjerks =P

För dum för att snubbla?

Skrivet av the_TnT den 25e mars

För brötcykling med nÄgra branta klÀttringar gillar jag 11-34 men för normal stigcykling funkar 11-32 fint.

En nackdel med 11-34 Àr att du fÄr lÀngre kedja och dÀrmed mer skrammel.

TÀtstegat tycker jag inte behövs i skogen, kör man mycket grusvÀg eller andra lÄnglopp Àr det en annan femma.

Blogg: Cyklist vs. vÀgbom 0-1

Skrivet av poundem den 25e mars

11-34 skulle jag se som gjord för XC med tanke pÄ alla uppförs Äkning sÄ sett, 11-32 fungerar ocksÄ te det men jag kör det för att jag kör oftast utförs om nÄgot men det Àr la inte överdrivet sotr skillnad men som sagt testa dig fram

Some you adore, and others well you struggle to strangel.

Skrivet av Mashimaro den 25e mars

11-32 Àr bÀttre tycker jag. Visst kan det vara skönt att slippa vÀxla ner till lilla klingan fram ibland, men fördelarna med mer tÀtstegade vÀxlar övervÀger. 11-34 kan ha lite vÀl stora glapp mellan vÀxlarna, sÀrskilt om du ska köra en del asfalt och grusvÀg.

Skrivet av jomper den 25e mars

SRAMs och Shimanos 11-34 har rÀtt olika stegning, eller hade i alla fall förr. Sram hade ett större glapp innan 34:an.

bild

Skrivet av Ville den 25e mars

Om du inte vet sÄ köp 11-32.

man skall ALLTID köpa det lÀttsate och sedan kliva upp om man mÀrker att man behöver det..;)

11-32 it is. Stegen mellan de högsta vÀxlarna ligger nÀrmare varandra pÄ den ocksÄ, och nÀr jag tÀnker efter sÄ har jag ju faktiskt ofta saknat en vÀxel mellan de tvÄ minsta kransarna förut. Tack för alla synpunkter, vi ses i skogen!

Skrivet av Olsson den 25e mars

11-32 Àr det som gÀller! RÀcker inte 32an till sÄ fÄr ni se till att trÀna mer bara! :)

Skrivet av ething den 25e mars

HĂ€nger pĂ„ den avlsutande kören. 11-34 Ă€r som vita strumpor pĂ„ ett lĂ„nglopp - helt enkelt fel. Ärligt talat kĂ€nns behovet av 34 bak extremt litet, det enda som hĂ€nder Ă€r att du blir lite lĂ„ngsammare nĂ€r du Ă€r trött och envisas med att vĂ€xla ner (egen erfarenhet!)

Skrivet av the_TnT den 25e mars

Om man vÀxlar ned till 22/32 eller 22/34 torde vÀl vara ganska försumbart om man kör LÄnglopp? :D

Med 80 i kadens ger 22/32 ~6,6 km/h medan 22/34 ger ~6,2 km/h. PÄ Finnmarksturen handlar det iofs. om man ska ta sig runt pÄ 17 eller 18 timmar. ;)

Ser man ett specifikt behov av 11-34 behöver man ju inte undra, liksom, och ser man inte behovet Àr nog 11-32 det bÀttre valet.

Jag gillar den grövre spridningen med 11-34 samt att det minskar behovet av lillklingan, men jag kör Ä andra sidan mest i terrÀng dÀr snittfarten Àr 8 km/h eller sÄ.

Blogg: Cyklist vs. vÀgbom 0-1

Skrivet av Stilpolisen den 25e mars

ething skrev:
> 11-34 Àr som vita strumpor pÄ ett lÄnglopp
> - helt enkelt fel.

SkÀrp dig!
Allt annat Àn vita strumpor Àr fel vid cykling, oavsett disiplin!

Skrivet av 0range den 25e mars

Olsson skrev:
> 11-32 Àr det som gÀller! RÀcker inte 32an till
> sÄ fÄr ni se till att trÀna mer bara! :)

Du kör med lillklinga fram va? din lilla vekling ;)

11-34 och 32 eller 34 fram.

bild

Skrivet av nisseson den 25e mars

26/38 fram, 11-32 bak. Det enda rÀtta i skogen.

-----------------
Jonna Happy!

Skrivet av s den 25e mars

PÄ cykeln med 44-32-22, 11-34 och SPD anvÀnder jag aldrig lillklingan fram. NÀr det blir för brant sÄ slirar bakhjulet eller sÄ stegrar sig cykeln. Det Àr aldrig för tungtrampat. Men Ä andra sidan har jag 32, 11-32 och plattisar pÄ buscykeln och pÄ den upplever jag ibland att en lÀttare vÀxel hade varit pÄ sin plats eftersom det inte gÄr att fÄ samma kraft med plattisarna.

Man kan dÄ frÄga sig varför jag inte skiftar kasstetterna. Och den enkla svaret Àr att 11-34 kassetten har röd spindel, vilket naturligtvis inte funkar med fÀrgen pÄ buscykeln.

bildbild

Skrivet av JT den 25e mars

s skrev:
> NÀr det blir för brant sÄ slirar bakhjulet eller sÄ stegrar sig
> cykeln. Det Àr aldrig för tungtrampat.

Taskig teknik eller dÄliga dÀck. ;-)

Skrivet av *Mikael* den 25e mars

11-34 alla gÄnger!

Jag gillar att cykla uppför svÄra backar och dÄ gör de 2 extra tÀnderna faktiskt skillnad.

AngÄende tÀtstegad kasset bryr jag mig inte ett smack. PÄ en mtb har man aldrig konstant fin kadens ÀndÄ.

JT skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > NÀr det blir för brant sÄ slirar bakhjulet
> eller sÄ stegrar sig
> > cykeln. Det Àr aldrig för tungtrampat.
>
> Taskig teknik eller dÄliga dÀck. ;-)

Tsss. Nu snackar vi lodrÀta backar hörru!

=)

bildbild

Skrivet av bengt den 25e mars

Skillnaden mellan 32 eller 34 Àr liten. Jag har 32 men det finns tillfÀllen dÄ jag ÀndÄ saknat 34, vÀldigt brötig uppför, eller i branta terrÀng uppför i slutet av turen.
Om du tvekar sÄ ta 34 sÄ slipper du fundera pÄ det.

bengt skrev:
> Skillnaden mellan 32 eller 34 Àr liten. ...

TvÄ, om man skall vara exakt.

bildbild

Skrivet av Olsson den 25e mars

Jag har en lillklinga men den Àr oanvÀnd. 32-32 rÀcker gott och vÀl faktiskt :)

0range skrev:
> Olsson skrev:
> -----
> > 11-32 Àr det som gÀller! RÀcker inte 32an
> till
> > sÄ fÄr ni se till att trÀna mer bara! :)
>
>
> Du kör med lillklinga fram va? din lilla vekling
> ;)
>
> 11-34 och 32 eller 34 fram.

Skrivet av MÄrten den 26e mars

Google-ads tipsar om ÄterförsÀljare av Landrover. Dom kanske Àr nÄgot pÄ spÄret...

---
bild
Heatsink, BT, Trialtech och Inspired i Sverige

Skrivet av Johan_Olsson den 26e mars

Jag fÄr ett annat tips frÄn google ads.

"Nya EricssonvÀxlar
frÄn konkurslager i original förpackning. Först till kvarn! "

Det lÄter ocksÄ lite spÀnnande. Kul med ett nytt svenskt cykelrelaterat företag.

Skrivet av Kid1000 den 26e mars

Jag kör med 12-27 bak och 32-44 fram, har aldrig behövt större Àn 27 bak.
Iofs kör jag 2x9.

Skrivet av Ville den 26e mars

s skrev:

> NÀr det blir för
> brant sÄ slirar bakhjulet eller sÄ stegrar sig
> cykeln. Det Àr aldrig för tungtrampat.

Det Àr för att du bor i Uppsala och dÀr Àr monsterbackarna 5 meter höga...;)

Jag tyckte faktiskt precis som du förut. Men jag har insett att jag hade fel.

Men jag kÀnner igen mig i det du sÀger.

Skrivet av SzMooD den 26e mars

snor trÄden lite hÀr.
passar road cassetter till mtb nav? lr Àr det andra mÄtt?

Skrivet av Ville den 26e mars

SzMooD skrev:
> snor trÄden lite hÀr.
> passar road cassetter till mtb nav? lr Àr det
> andra mÄtt?

Samma lika Àven om det sÀkert finns en massa gammal undantag.

Dh och trial -cyklister kör tex ofta pÄ racerkasetter.

Skrivet av VO2max den 26e mars

11-32 helt klart, sÀllan som iaf jag nyttjar 32an öht
Roadkassetteter passar, har en pÄ dhslÀden

Skrivet av SzMooD den 26e mars

Ville skrev:
> SzMooD skrev:
> -----
> > snor trÄden lite hÀr.
> > passar road cassetter till mtb nav? lr Àr det
> > andra mÄtt?
>
>
> Samma lika Àven om det sÀkert finns en massa
> gammal undantag.
>
> Dh och trial -cyklister kör tex ofta pÄ
> racerkasetter.

det va sÄ det va tÀnkt. ska nog köpa hem en dura ace kassett till mitt dh Äk. funderar bara lite pÄ vad som Àr optimalt. tÀnkte köra 38 klinga fram, kanske 12- 25 bak vore bra? lr 11 - 23 bak o me 32 drev fram? dÄ sparar man mkt vikt :D

Skrivet av Per den 26e mars

davidi skrev:
> Vad kör ni andra med?

11-34. Men, det hör till saken att vi ibland hojar mycket i RIKTIGA BERG. För lÄnga klÀttringar, som i Alperna eller i Colorado, Àr den lÀgre utvÀxlingen en klar fördel. Hojar man i berg med bagage Àr det ocksÄ guld vÀrt att kunna hitta precis rÀtt kadens vid lÄnga klÀttringar.

DÀremot hojar man huvudsakligen pÄ stigar i mellansverige ger 11-34 ingen fördel. Snarare Àr det en nackdel i det att det Àr svÄrare att kalibrera bakvÀxeln. En 11-34 Àr nÀmligen mycket kÀnsligare, och det Àr lÀtt hÀnt att man fÄr kÀmpa med finkalibreringen, att det uppstÄr dunk o chainsuck etc. En annan nackdel Àr att en 11-34 vÀxlar marginellt sÀmre, eftersom det Àr större intervall mellan dreven. Med ren drivlina och allt perfekt justerat Àr dessa nackdelar negligerbara. Men nÀr det Àr smutsigt kan de bli kÀnnbara.

Jag förordar alltsÄ 11-34 för MTB i berg och för lÄngcykling och 11-32 för svensk skogscykling, typ Lunsen, NÄsten o Hellas.

Skrivet av fredrikw den 26e mars

kör 11-34, har aldrig haft nÄgra problem med att stÀlla in vÀxeln, chainsuck eller nÄgot sÄdant, inte heller nÀr det har varit lerigt.

tror egentligen att skillnaden Àr ganska marginell, sjÀlv gillar jag att slippa gÄ ner pÄ lill-klingan i den brantaste backarna sÄ dÀrför funkar den lÀgre utvÀxlingen bra för mig.

Skrivet av s den 26e mars

Ville skrev:
> s skrev:
> -----
>
> > NÀr det blir för
> > brant sÄ slirar bakhjulet eller sÄ stegrar
> sig
> > cykeln. Det Àr aldrig för tungtrampat.
>
>
> Det Àr för att du bor i Uppsala och dÀr Àr
> monsterbackarna 5 meter höga...;)

Jo. Klart, om man skall Ă„ka uppför 10 km sĂ„ vill man ha RÄTT vĂ€xel, som Per Ă€r inne pĂ„. För vĂ„ra korta backar sĂ„ förlorar jag mer pĂ„ att fippla med lillklingan Ă€n att ta lite mjölksyra. Jag cyklar ju bara för att det Ă€r kul inte för att vara snabbast.

bildbild

TyvÀrr, bara registrerade anvÀndare fÄr skriva inlÀgg i detta forum.

252 besökare just nu. 525 Àr rekordet. 1.037 sekunder