Sida:  1 2 Nästa
Aktuell sida: 1 av 2
Lättare hjul
Skrivet av magnush den 16e juni, 2008

Funderar på att uppgradera med lättare hjul till min racer. Hjulen som sitter på väger nu 3,1Kg med däck, slang och Kasset. Är det en bra uppgradering att göra på en racercykel? Är det värt det?

Tränar för att må bra under tiden jag lever.

Skrivet av toshiba den 16e juni, 2008

Ja!

Ok!

Skrivet av morango den 16e juni, 2008

3.1 kg?

DH hjul?

Nopp, vägde igår. Slang, däck, fälg och kasset. Vägde ihop 3,1Kg!

Skrivet av skier den 16e juni, 2008

Vad har du för hjul nu? Däck och slang kan man få ner till ungefär 500 gram för fram- och bakhjul, börja med att byta ut det om du har tyngre grejer nu.

Om det väger 3.1 kg nu så borde dina hjul väga runt 2.2 kg om du plockar av kasett (ca 220 gram) och däck/slang (500-700 gram), alltså ganska tunga hjul.
Det finns massvis med trådar om hjul, sök lite så hittar du mer info än du vill ha...
Frågan är bara hur mycket pengar du vill lägga och vad du tycker är roligast, riktigt lätta hjul eller riktigt aerodynamiska hjul, eller både och...

Jag bytte hjul på min cykel och kapade ungefär 600 gram (hjul+slangar) och jag upplever cykeln som mycket snabbare att accelerera igång och lättare att klättra med, helt enkelt roligare. Du borde kunna kapa ungefär lika mkt vikt utan att lägga allt för mkt pengar, jag tycker hjul är bland de bättre investeringarna på en cykel, de går ju att ta med sig när man tröttnar på ramen.

MAVIC KSYRIUM EQUIPE sitter på cykeln, kan tänka mig att lägga runt 5000-6000 för ett par hjul, har tittat på ett par Gipiemme Tecno 1,55. De väger 1460gr/par. Har hittat en kasset som väger 195gr (KCNC) Vet inte om det är bra kvalite i KCNC. Däcken 400gr/par och slang 200gr.

Skrivet av Anders G den 16e juni, 2008

KCNC är inget att träna på om du inte vill byta kassetter ofta. Dura Ace (förutsatt att du kör Shimano, annars är Campa kassetter ganska dyra...)är tillräckligt lätt och mycket mer hållbar.

Skrivet av Fredrik Larsson den 16e juni, 2008

Låg vikt är skoj men missa inte att skaffa aerodynamiska hjul och däck/slang med lågt rullmotstånd. HåkanC kommer snart med bra tips, lyssna på honom. Fram tills dess kan jag rekomendera Michelin Latex-slangar, lågt rullmotstånd, lätta (ca70-80g) och svåra att punka men tappar luft snabbt. På däcksidan kör jag med Michelin Pro2 Light, lätta och snabba men nu finns det Michelin Pro3 Race/light/grip som skall vara ännu bättre.

//Fredrik
Att gå ifrån X2000 till magnettåg är som att gå ifrån en Hi-ten stålram till en Cervélo R3 SL http://byggmaglev.se

Ok, så inte KCNC (Har Campa). Michelin latex slangar, pumpar alltidi innan turen men de håller väl trycket under turen? Hade på däcksidan tänkt mig ett par Conti Force och attack men Micheline kanske är bättre.

P.s tack för alla råd, blir rörd över att ni tar er tid att hjälpa mig. Är ganska ny på detta med racer har sedan slutet på april tränat inkulsive Vättern 306 mil och har verkligen blivit biten....

Skrivet av Anders G den 16e juni, 2008

Contidäcken har litte sämre slitstyrka än Michelindäcken. Det är klart att du kan köra med KCNC men eftersom den är gjord i aluminium så är risken för att den går sönder vid oförsiktiga växlingar eller att den slits ut väldigt snabbt något att tänka på.

Skrivet av Fredrik Larsson den 16e juni, 2008

Över turen så håller de men jag pumpade nu i torsdags och har gått ner från 8 bar till runt 5 bar nu, cyklat 6*7km vid tre dagar sen dess.

Conti Force & attack kan jag kränga ett par billigt ;).

//Fredrik
Att gå ifrån X2000 till magnettåg är som att gå ifrån en Hi-ten stålram till en Cervélo R3 SL http://byggmaglev.se

Skrivet av toshiba den 16e juni, 2008

Steg 1 borde vara att identifiera vad dina 3.1 kg kommer från. Ksyrium Equipe modell 08 ska "bara" väga 1770 (bara hjulen, utan kasett, slang och däck). Med det i bakhuvudet fattar jag inte riktigt hur du kommer upp i 3.1 kg.

Skrivet av skier den 16e juni, 2008

mavic väger väl sina utan snabbkopplingar, så där är väl iaf 100 gram till, men det låter ändå mycket. Vad sitter det för däck på nu?

Det sitter ett par vittoria rubino och vikten (har kontrollerat igen är 3,1Kg). Vikten är tagen så som hjulen ser ut när man tar bort dem från cykeln. Kasseten är veloce 10, vet inte vad det är för slang i däcken.

Skrivet av morango den 16e juni, 2008

Jag vägde min hjul nu:

http://www.chainreactioncycles.com

Med Schwalbe Ultremo och Michelin slang 2.4kg, så 3.1 var inte så farligt ;)

Nej, det är ju nästan ingen skillnad alls ;-). Härligt att ni engagerar er i mitt "problem". När man är relativt ny så vet man knappt vad hjulen heter som gäller, har förstått att det finns en uppsjö med fälgar. Har tänkt mig dessa hjul www.jbcykel.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=42&Itemid=76 Gipiemme Tecno 1.55 Light. Kanske finns det bättre, troligtvis, hjul. Får ju inte heller kosta för mycket, tycker att de kostar lagom.

Skrivet av Jagr den 16e juni, 2008

Dom hjulen du nämner ovan är ju lätta och ganska billiga.. Skulle va kul o höra om nån har provat ett par.

Skrivet av JKolmo den 16e juni, 2008

Hjulen är bästa stället att kapa vikt på!

Skrivet av JT den 16e juni, 2008

JKolmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hjulen är bästa stället att kapa vikt på!

Nej, det är alltid magen som är bästa stället att kapa vikt på. Men det är inte lika roligt.

Skrivet av JKolmo den 16e juni, 2008

Ha ha, möjligen sant för de som kan kapa vikt från magen...

Skrivet av pavement den 16e juni, 2008

Jag har en känsla av att ju längre ut på hjulen man sparar vikt desto mer tjänar man, ex;
100 g lättare däck ger bättre rull/lätthet än 100 g lättre kassett..

kan det vara så tror ni?

Skrivet av HåkanC den 16e juni, 2008

pavement skrev:
> Jag har en känsla av att ju längre ut på hjulen
> man sparar vikt desto mer tjänar man, ex;
> 100 g lättare däck ger bättre rull/lätthet än
> 100 g lättre kassett..

Det känns så helt klart, men i verkligheten (dvs för tidtagaruret) spelar det nästan ingen roll och i backar kan det under vissa omständigheter tom 'bromss' mer.

/Håkan

Skrivet av Jensen den 16e juni, 2008

aero hjul må rulla bättre på platten, men ja tycker i alal fall min hoj blivit kvickare sen ja bytte till lättare hjul. så viss betydelse tycker ja allt lätta hjul ger. sen om det är rätta vägen att gå är väll frågan. lätta och aero är väll det absolut bästa, men oftast oxå det dyraste :D tyvärr

===I Speed kills, but you get there faster I===

Skrivet av thomme den 16e juni, 2008

Är det värt det?

Den frågan kan bara du själv besvara. Får det dig att cykla mera? Kommer du att må bättre? Eller kanske lägga pengarna på en cykelresa el dylikt i stället! Med finare hjul får du en annan känsla när du cyklar, men blir det roligare?

Skrivet av magnush den 17e juni, 2008

Fick ju blodad tand på Vätternrundan, 10,31. Köper det här med att det är den roterande massan som är intressant och ju mer du viktsparar längre ut på hjulet ju större vinst?
Kassetens vikt ser jag inte längre som viktig.

Skrivet av HåkanC den 17e juni, 2008

magnush skrev:
> Köper det här med att det är den roterande
> massan som är intressant och ju mer du viktsparar
> längre ut på hjulet ju större vinst?
Nja, det beror på:
-Vill du att dina hjul i 1a skall KÄNNAS snabba?
-Vill du att dina hjul i 1a hand skall VARA snabba?
-Vill du att dina hjul BÅDE skall kännas snabba och vara snabba?

De parametrar hos ett hjul som är viktigast för prestandan är aerodynamiken, vikten, styvheten och sist, och minst viktigt, accelerationsmotståndet(trögheten, engelska: inertia)
Aerodynamiken är den klart viktigaste, åtminstone i hastigheter över 20-25km/h.
Att parametrarna är uppräknade i rätt betydelseordning kan man läsa om här:
http://www.biketechreview.com
Ur texten:
 "So, what do all these numbers mean? It means that when evaluating 
wheel performance, wheel aerodynamics are the most important, 
distantly followed by wheel mass. Wheel inertia effects in all 
cases are so small that they are arguably insignificant."
(Författaren, Kraig Willett, är inte bara en erfaren tävlingscyklist han var tidigare hjulkonstruktör hos Spinergy, han borde alltså veta ett och annat om cykelhjul.)

Kontrollera gärna detta själv genom att testa olika (REALISTISKA) värden på de olika hjul-parametrarna här:
http://www.analyticcycling.com
Exempel på hur beräkningarna går till finns här:
http://web.archive.org

En intressant jämförelse är mellan Cosmic carbone pro och Ksyrium ES

En beräkning av de hjulen kan man göra med följande data
Vikt enl http://www.mavic.com väger Cosmic carbone pro 1595g (f:710 g, b:885g) och Ksyrium ES 1410g (f:630 g, b:780g)
Aerodynamik enl http://www.rouesartisanales.com
Inertia mod enl viktuppg på mavic.com
Det går inte att använda inertia och vikt från testet i http://www.rouesartisanales.com eftersom det inte är Cosmic carbone pro som har testats där.

För att jämföra skillnaderna i acceleration stoppar man in värdena ovan i: http://www.analyticcycling.com

Med Cosmic carbone pro som hjulet för Standard Rider och Ksyrium ES hjulet för Test Rider får man:
At the end of 100m Standard Rider is ahead by 0.03s and 0.40 m.
Trots att Cosmic carbone pro både är tyngre och har en högre accelerationströghet är de snabbare även vid accelerationer, detta (självklart) pga den usla aerodynamiken hos Ksyrium ES.

Men visst är det så att hjul med låg accelerationströghet känns snabbare,
och för den som inte är intresserad av verkliga skillnader utan endast upplevda......

> Kassetens vikt ser jag inte längre som viktig.
Den vikten är lika viktig(!) som annan vikt på cykeln (ram, gaffel, sadel, stolpe, styre osv osv)

/Håkan

Skrivet av Johan T den 17e juni, 2008

HåkanC skrev en mindre uppsats.

Och det är imponerande och kul att han aldrig tröttnar. Bra argument. Väl påläst. Bra formulerat. Relevanta länkar. Som alltid. Vi bugar och bockar igen och nästa gång bygger vi HåkanC-hjulen. Typ. Tack.

Skrivet av magnush den 17e juni, 2008

Hej!

Tack Håkan, verkligen imponerande.

Skrivet av alexcykel den 17e juni, 2008

Satsa på ett par Michelin prorace 2 eller 3 samt vanliga butylslangar. Det kommer göra under för känslan, alla kanttrådsdäck utom de bästa/dyraste är som bakelitpuckar, spelar ingen roll hur lätta kanttrådshjul du har om däcken inte är de bästa. När det gäller tubhjul kan du satsa på ekonomidäck och få bättre känsla än med vilket kanttrådslyx som helst.

Skrivet av PrinsValium den 17e juni, 2008

Egentligen bör man hålla isär "inertia" http://en.wikipedia.org (tröghet på svenska http://sv.wikipedia.org) och "moment of inertia" (tröghetsmoment på svenska http://sv.wikipedia.org). Den första talar om hur ett föremål accelerar när man tillsätter en kraft och den andra hur mycket energi man stoppar in i ett roterande föremål. Så för att accelerera en cykel måste man ta hänsyn till summan av energin som går åt för att accelerera hela cykelns massa framåt och energin man stoppar in i form av rotation i hjulen.

Skrivet av marran den 17e juni, 2008

Å andra sidan skall inte upplevda skillnader föraktas, iaf för oss dödliga. Ju snabbare cykeln känns att accelerera (oavsett om en faktiskt är det), desto roligare blir det, och desto mer kommer man (troligtvis) att träna, vilket mycket väl kan ge en större faktisk skillnad än ett par (faktiskt, inte upplevt) snabba hjul!

Upplevt och verkligt är ju den ultimata kombinationen, vilka hjul är det?

Skrivet av bigmollo den 17e juni, 2008

marran skrev:
> Upplevt och verkligt är ju den ultimata
> kombinationen, vilka hjul är det?

Lätta aerohjul. Köpte själv ett par 1250 grams kolfiberhjul för ett tag sen. De känns sjukt sprintiga. Men mina Ksyrium ES är fortfarande riktigt bra. Tycker inte jag känner sån jätteskillnad. För en vanlig motionär så är nog skillnaden försumbar.
/J

...........................................................

Blogg: Fortcykling.

Skrivet av HåkanC den 17e juni, 2008

bigmollo skrev:
> Men mina Ksyrium ES är fortfarande
> riktigt bra.

Ksyrium ES är definitivt inte dåliga hjul

Men de är VÄLDIGT dyra, 8715:- hos cyclecomponents.com (749 Euro hos bike-discount.de)
Bygger man istället likvärdiga hjul av standard-delar går det att få dem för c:a 3000:-,
dessutom går det enkelt att både få tag på reservdelar och reparera sådana hjul.

Här är ett exempel på sådana hjul som dessutom är c:a 100g lättare än Ksyrium ES
bild
http://happymtb.org

/Håkan

Skrivet av Jensen den 17e juni, 2008

HåkanC skrev:

> Med Cosmic carbone pro som hjulet för Standard
> Rider och Ksyrium ES hjulet för Test Rider får
> man:At the end of 100m Standard Rider is ahead by
> 0.03s and 0.40 m.
> Trots att Cosmic carbone pro både är tyngre och
> har en högre accelerationströghet är de
> snabbare även vid accelerationer, detta
> (självklart) pga den usla aerodynamiken hos
> Ksyrium ES.

är verkligen cosmic carbone pro tyngre? nu tar ja bara vikter ur huvudet, men väger inte ES typ 1500-1600 gram, o väger inte cosmic carbon pro under 1500? bara en fundering.

>
> Men visst är det så att hjul med låg
> accelerationströghet känns snabbare,
> och för den som inte är intresserad av verkliga
> skillnader utan endast upplevda......

handlar väll även lite på va för bana man kör. men visst. personligen har ja inte upplevt SÅ stor skillnad. men har heller inte mätt. aero hjälper säkert, men är inte så säker på att aero hjälper upp de 500 gram som de va tyngre (hade som sagt cosmic carbon sl). men är bara en känsla, har inte mätt nått.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Skrivet av XCZ den 17e juni, 2008

Hej!

Skulle nån kunna förklara vad som menas med upplevda skillnader... det är väll bara Watt ner i pedalerna som man kan uppleva, och det är väll det som räknas "på riktigt" också... bara undrar?

Tycker dessutom att det känns givet att vikten längst ut på hjulet räknas mest, när cykeln ska accellereras ska ju denna vikt accellereras mer än den vikt som ligger i centrum på hjulet eftersom den har en längre väg att gå för att göra ett varv runt navet. Tunga hjul är ju dessutom jobbigare att bromsa.

Givetvis är aerodynamiken viktigast.

//Christian

Skrivet av PrinsValium den 18e juni, 2008

Tänk på att hela cykeln (inlklusive cyklist) ska accelereras framåt också. Jag har ingen koll på hur mycket det spelar in dock. Finns det nån som vet hur mycket vikt man kan ta bort säg på radien 30 cm ut på hjulet istället för att minska ekipagets vikt med 1 kg? För att få samma resultat i slutänden då.

Skrivet av Miss Lycka den 18e juni, 2008

Satsa på Lightweight, Cosmic ultimate, Bontrager Racing Speed, Bora eller Zipp Z-serie om du vill ha låg vikt och aerofälg. Givetvis tubdäck och titankassette så har du inget att ursäkta mer än din egen träning.
Du kommer undan med cirka 25' och är fräckast på VR nästa år. Kanske inte snabbast.............

Via est vita!

Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-06-18 07:32 av Miss Lycka.

Skrivet av magnush den 19e juni, 2008

Campagnolo Shamal Ultra kan det var något? Känner mig smått förvvirrad.
www.bikebuster.se/detaljer/260237.html

Skrivet av laserfox den 20e juni, 2008

Ksyrium ES = Ksyrium Elite?
känner mig förvirrad :)

Skrivet av Dag Bränfeldt den 20e juni, 2008

Jag kör ett par Shamal Ultra Tub och tycker att de är jättebra. Men antagligen är de kass enligt HåkanC:s sätt att se det. Körde VR på mina hjul och det var en fröjd jämfört med förra året då jag körde Spinergy X-Rev (gamla tunga högprofilshjul). Just nu väldigt billiga dessutom hos Bikebuster.

Skrivet av cerro den 20e juni, 2008

Ksyrium ES är mycket bättre än Ksyrium Elite.

.......................................................
Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

Skrivet av bigmollo den 20e juni, 2008

HåkanC skrev:
> Ksyrium ES är definitivt inte dåliga hjul
>
> Men de är VÄLDIGT dyra, 8715:- hos
> cyclecomponents.com (749 Euro hos
> bike-discount.de)

Det håller jag helt med om.

> Bygger man istället likvärdiga hjul av
> standard-delar går det att få dem för c:a
> 3000:-,

Men då får man ingen röd eker. =D

> dessutom går det enkelt att både få tag på
> reservdelar och reparera sådana hjul.

Än så länge har det funkat bra för mig att få tag på ekrar och serva bodys på ES. Men jag är med på vad du menar.

laserfox skrev:
> Ksyrium ES = Ksyrium Elite?
> känner mig förvirrad :)

Ksyrium ES = Ksyrium ES. Ksyrium Elite = Ksyrium Elite. Det är två olika modeller. Med tanke på att man får två par Elite för samma pengar som ett par ES så skulle jag välja Elite idag. Eller inte.. ;)
/J

...........................................................

Blogg: Fortcykling.

Skrivet av HåkanC den 20e juni, 2008

bigmollo skrev:
> Med tanke på
> att man får två par Elite för samma pengar som
> ett par ES så skulle jag välja Elite idag.

Jag tycker istället att man istället böra välja evosmos 3000:- hjul (som dessutom är ~100g lättare).
Då blir det dessutom 5000:- 'över' att lägga på kolfiberhjulen

/Håkan

Skrivet av magnush den 24e juni, 2008

Hej!

Campa Shamal hjulset www.bikebuster.se/detaljer/260237.html för 6296:- Är det ett bra köp? Vad det gäller ett bra allround hjul.

Sida:  1 2 Nästa
Aktuell sida: 1 av 2
Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

33 besökare aktiva de senaste 10 minuterna. 995 är rekordet. 1.234 sekunder